Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Isolated limb perfusion ; Toxicity ; Compartmental pressure ; Rhabdomyolysis. ; Schlüsselwörter: Extremitätenperfusion ; Toxizität ; Compartmentdruck ; Rhabdomyolyse.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die Schädigung der perfundierten Muskulatur und ihre systemischen Auswirkungen sollten während und nach isolierter Extremitätenperfusion mit rekombinantem humanem Tumor-Nekrose-Faktor α (TNF-α) in Kombination mit Melphalan erfaßt werden. Der Compartmentdruck in der perfundierten Extremität, die Serumspiegel von Myoglobin und Kreatinkinase sowie von Interleukin(IL)-6, IL-1, s-IL-2-Receptor, TNF-Receptor und ICAM-1 wurden bestimmt. Der Compartmentdruck steigt während der Perfusion signifikant an und fällt nach Perfusionsende fast stets rasch ab. Allerdings war bei einer Patientin eine Fascienspaltung bei kontinuierlich steigendem Druck erforderlich. Die Myoglobin(MB)-Serumwerte erhöhen sich bis zum zweihundertfachen der Norm, der Anstieg von MB geht dem der Kreatinkinase (CK) signifikant belegbar voraus. Das Risiko eines Myoglobinurie-bedingten Nierenversagens („Crush-Niere“) kann so abgeschätzt werden. Die Erhöhung der Serumspiegel von IL-1 und IL-6 geben Aufschlußüber die Aktivierung der Cytokinkaskade und der zu erwartenden hyperdynamen Kreislaufreaktion („septic shock-like syndrome“), so daß eine Gegensteuerung möglich ist. Die im Rahmen dieser klinischen Untersuchung erhobenen Daten können als Basis für das Toxizitätsmonitoring der Extremitätenperfusion auch bei Verwendung anderer Medikamente dienen.
    Notes: Summary. Following isolated limb perfusion (ILP) with TNFα and melphalan the damage to muscle tissue and its systemic consequences in terms of myoglobinemia and myoglobinuria as well as the activation of the cytokine cascade were investigated. We measured the compartmental pressure of the limb during and after perfusion and determined the serum changes of myoglobin, creatine kinase (CK), interleukin (IL)-6, IL-1, s-IL-2-receptor, TNF-receptor, and ICAM-1 levels. The compartmental pressure rose significantly during ILP and decreased after reperfusion. Following its course, the decision whether to perform a fasciotomy or not can be more reliably made. Serum myoglobin levels exceeded 200 times normal values and the increase occurred significantly earlier than that of CK, thus enabling judgement of the risk of renal failure (crush kidney syndrome). The elevation of serum IL-1 and IL-6 values correlated with the frequency of cardiopulmonary problems (hyperdynamic shock) and facilitated countermaneuvers. Our data, although obtained from ILP with TNFα, could be used to monitor toxicity also when other drug regimens are administered.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Liver malignancies ; Regional chemotherapy ; Toxicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die im Rahmen regionaler Chemotherapie am haufigsten verwendeten Substanzen 5-FU und FUDR wurden tierexperimentell im Hinblick auf ihre hepatobiliäre Toxizität untersucht. Hicrzu wurde die intraarterielle als auch die intraportale Applikation verglichen. Unterschiede zwischen den Behandlungsgruppen fanden sich bezüglich der Galleextraktion der beiden untersuchten Zytostatika. Die Menge mittels MR-Spektroskopie nachweisbarer Metabolite in der Galle war nach intraarterieller FUDR-Gabe am höchsten, unterlag aber starken individuellen Schwankungen. Ein Zusammenhang dieser Befunde mit der zu beobachtenden Häufigkeit hepatobiliärer Nebenwirkungen konnte jedoch nicht festgestellt werden. Es zeigte sich nämlich, daß die Rate and der Schweregrad einer chemischen Hepatitis sowie lymphozytärer Infiltrationen in den Periportalfeldern der Leber weder mit dem verwendeten Zytostatikum noch dem Applikationsweg alleine korrelierten. Allerdings wurde eine sklerosierende Cholangitis nur unter intraarterieller Therapie beobachtet, wobei 5-FU- als auch FUDR-behandelte Tiere gleichhäufig betroffen waren. Möglicherweise wird somit das bekannte Auftreten einer sklerosierenden Cholangitis bei regionaler Chemotherapie von Lebermetastasen mit fluorierten Pyrimidinen multifaktoriell bedingt, wobei Stbrungen der Durchblutung und gleichzeitig eine individuell unterschiedliche Medikamententoxizität ursächlich sein können.
    Notes: Summary In this study we examined the cytostatic compounds 5 FU and FUDR which are most frequently used in regional chemotherapy for any incidence of hepatobiliary toxicity in animals. For this we compared the intraarterial as well as the intraportal application. Differences between the treatment groups were found in the biliary extraction of these two cytostatic agents. The quantity of metabolites in the bile which could be proven by the MR-spectroscope was highest following intraarterial FUDR infusion, but strong deviations were found in individual cases. A correlation of these findings with the observed frequent hepatobiliary side effects could not be found. It could be shown that the rate and severity of chemical hepatitis and lymphocytic infiltrations in the periportal fields of the liver has no connection to either the cytostatic agent used nor the application form used. Although a sclerosing cholangitis could only be seen in intraarterial therapy. In these cases both cytostatic agents under observation were found to be responsible for this effect in the examined animals. The incidence of sclerosing cholangitis during regional chemotherapy of liver metastases with fluoridised pyrimidines seems to be contingent on multiple factors such as circulation disturbances in combination with drug toxicity.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. 128-133 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Isolated limb perfusion ; Tumor necrosis factor (TNF) alpha ; Oxygen utilization ; Lactate ; Toxicity ; Schlüsselwörter Isolierte Extremitätenperfusion ; Tumornekrosefaktor (TNF) α ; Sauerstoffutilisation ; Laktat ; Toxizität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Rahmen einer isolierten Extremitätenperfusion (ILP) können durch extrakorporale Zirkulation, Hyperthermie und Applikation von Zytostatika und/oder Zytokinen metabolische Veränderungen mit konsekutiv alteriertem O2-Bedarf induziert werden. Bei 33 Patienten wurde eine ILP wegen eines Melanoms oder Weichgewebesarkoms mit rhTNFα und Melphalan vorgenommen. Über einen präoperativ eingeschwemmten Swan-Ganz-Katheter wurden die kardiozirkulatorische Funktion überwacht sowie arterielle und gemischtvenöse Blutgasanalysen vorgenommen. Arterielle (SaO2) und gemischtvenöse O2-Sättigung (SvO2), Serumlaktat und endexpiratorische CO2-Konzentration (ETCO2) wurden intra- und postoperativ bestimmt. O2-Versorgung und O2-Verbrauch wurden für die systemische Zirkulation (DO2I, VO2I) und den Perfusionskreislauf (`DO2I, `VO2I) nach der Körperoberfläche berechnet. Die statistische Auswertung erfolgte mit dem t-Student-Test. Während der extrakorporalen Zirkulation kam es zu einem Anstieg von DO2I und VO2I, in der Auswaschphase begann ein Anstieg des Serumlaktats. Unmittelbar nach Reperfusion trat ein weiterer signifikanter Anstieg von DO2I, VO2I und Laktat auf, der sich im Verlauf der ersten beiden postoperativen Tage normalisierte. SaO2 und SvO2 blieben unverändert. Die regionale Toxizität korrelierte mit dem maximalen postoperativen Laktatanstieg. Die gesteigerte DO2I und VO2I der Gewebe während Perfusion und nach Reperfusion wurden durch eine signifikante Erhöhung des Herzzeitvolumens erreicht. Eine Erhöhung der O2-Ausschöpfung wurde nicht beobachtet. Der Laktatanstieg nach Reperfusion und die Steigerung der O2-Utilisation deuten auf eine O2-Schuld der perfundierten Extremität hin, die zur Laktatazidose führt, aber auch vermittelnder Mechanismus einer Rhabdomyolyse sein kann. Die Messung der adäquaten Gewebeoxygenierung während der Perfusion und ein Ausgleich einer Sauerstoffschuld nach Reperfusion sind zur Minimierung der Toxizität anzustreben.
    Notes: Abstract During isolated limb perfusion (ILP) severe metabolic impairment with a subsequent alteration in oxygen consumption can be observed. The mechanisms responsible for this may be extracorporeal circulation, hyperthermia, and application of cytostatic drugs and cytokines. Thirty-three patients underwent ILP with rhTNFα and melphalan for melanoma or soft-tissue sarcoma. Cardiopulmonary monitoring consisted of arterial and mixed venous blood-gas analysis and a Swan-Ganz catheter was inserted after induction of general anesthesia prior to any surgical intervention. Arterial (SaO2) and mixed venous (SvO2) oxygen saturation, serum lactate and end-expiratory CO2 concentration were determined peri- and postoperatively for 72 h. Oxygen supply and consumption rates were measured systemically (DO2I, VO2I) and in the extracorporeal circuit (`DO2I, `VO2I). For statistical analysis we used the t-test. During extracorporal circulation an increase of DO2I and VO2I was observed. A slight increase of lactate values began during the wash-out phase. Immediately after reperfusion, DO2I, VO2I and lactate increased significantly with normalization until the 2nd postoperative day. SaO2 and SvO2 remained unchanged. A significant correlation between regional toxicity and the postoperative maximum of serum lactate values was found. The increase of DO2I and VO2I in the tissues during ILP and after reperfusion was achieved by a significant increase in cardiac output while the oxygen extraction rate was not altered. Elevation of lactate values after reperfusion and the increase in oxygen utilization might be due to oxygen depletion in the perfused limb. This could contribute to the development of lactacidosis or rhabdomyolysis. Therefore, to minimize toxicity it seems to be mandatory to measure adequate tissue oxygen supply during ILP.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...