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  • 11
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naturwissenschaften 82 (1995), S. 474-476 
    ISSN: 1432-1904
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naturwissenschaften 82 (1995), S. 474-476 
    ISSN: 1432-1904
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 13
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 373-376 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Dysgnathiechirurgie ; Operationssimulation ; Weichgewebesimulation ; Computersimulation ; Keywords ; Orthognathic surgery ; Preoperative planning ; Soft tissue simulation ; Computer-aided simulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background In addition to standard X-rays, photographic documentation, cephalometric and model analysis, a computer-aided, three-dimensional (3D) simulation system has been developed in close cooperation with the Institute of Communications of the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. With this simulation system a photorealistic prediction of the expected soft tissue changes can be made. Prerequisites are a 3D reconstruction of the facial skeleton and a 3D laser scan of the face. After data reduction, the two data sets can be matched. Cutting planes enable the transposition of bony segments. The laser scan of the facial surface is combined with the underlying bone via a five-layered soft tissue model to convert bone movements on the soft tissue cover realistically. Conclusion Further research is necessary to replace the virtual subcutaneous soft tissue model by correct, topographic tissue anatomy.
    Notes: Hintergrund Im Rahmen eines Sonderforschungsbereichs der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 603) wurde in Zusammenarbeit mit dem Lehrstuhl für Nachrichtentechnik der Universität Erlangen-Nürnberg ein computergestütztes Simulationssystem zur dreidimensionalen, fotorealistischen Vorhersage von Weichgewebeveränderungen nach orthognathen Eingriffen entwickelt. Voraussetzung sind 3D-CT-Datensätze des Gesichtsschädels sowie eine ebenfalls dreidimensionale Laserabtastung der Gesichtsoberfläche. Beide Datensätze können nach Datenreduktion über ein mathematisches Verfahren so miteinander verknüpft werden, dass mit Hilfe so genannter “cutting planes” Verlagerungen von Knochensegmenten auf das bedeckende Weichgewebe realitätsnah übertragen werden können. Schlussfolgerung Es bedarf weiterer Forschungsanstrengungen, um auch die subkutanen Weichgewebelagen so in das Simulationsmodell zu integrieren, dass noch bestehende Abweichungen korrigiert werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 14
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Pneumonektomie ; Dacronpatchinfektion ; Pleuraspätempyem ; Aortenruptur ; Omentumtransposition ; Key words Pneumonectomy ; Dacron patch infection ; Late thoracic empyema ; Aortic rupture ; Omentum transposition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Four years after extensive pneumonectomy on the left side with resection of the aortic wall and patch reconstruction for a T4 carcinoma, 2 years after adjuvant radiation and 10 months after drainage therapy of late intrathoracic empyema, destruction of the infected Dacron patch led to rupture of the aorta descendens. Successful primary emergency reconstruction of the aorta descendens was followed by venetian blind plasty (Heller) and transposition of the omentum majus for omentoplasty of the aortal wall and reduction of the pneumonectomy cavity. The rate of prosthetic infections is between 0.3 and 2.5% and must be taken into consideration even in cases of intrathoracic vascular reconstruction with alloplastic prostheses. After lung resection it is necessary to cover up the prosthetic graft by using autogenous material to obtain prosthetic incorporation into the protective tissue. In intrathoracic infectious complications, extra-anatomic bypass grafting or autogenous vascular graft implantation should be considered. If there is no possibility of carrying out these procedures, first aggressive local debridement of the infected vascular wall and afterwards coverage with alloplastic prosthetics with omentum transposition and thoracoplasty are essential to minimize postoperative infection and obtain solid anchorage in the surrounding tissue.
    Notes: Zusammenfassung Vier Jahre nach Pneumonektomie links mit Aortenwandresektion und Patchrekonstruktion aufgrund eines T4-Karzinoms, 2 Jahre nach adjuvanter Radiatio und 10 Monate nach Drainagetherapie eines Spätempyemes kam es zu einer Ruptur der Aorta descendens durch Ausriß des Dacronpatches. Ursächlich wurde eine Patchinfektion nachgewiesen. Nach primärer notfallmäßiger Aortenrekonstruktion wurde sukzessiv zweizeitig eine transdiaphragmale Omentumtransposition sowie eine Heller-Jalousieplastik zur plastischen Deckung der Aortenwand und Sanierung der infizierten Pneumonektomiehöhle vorgenommen. Da bei 0,3–2,5% aller Gefäßrekonstruktionen mit einem Protheseninfekt zu rechnen ist, ist diese Komplikation auch bei der intrathorakalen Implantation von alloplastischen Gefäßprothesen zu berücksichtigen. Nach Lungenresektionen muß die Prothese durch autogenes Material plastisch gedeckt werden, um die Einheilung in einen protektiven Gewebeverband zu ermöglichen. Im Falle septischer intrathorakaler Komplikationen ist ein extraanatomischer Bypass oder ein autogener Gefäßersatz zu diskutieren. Sind beide Varianten nicht möglich, muß nach individuellen Lösungen gesucht werden. Kommt ein autogener Ersatz nicht in Betracht, ist nach aggressivem lokalen Débridement der infizierten Gefäßwand die Deckung der alloplastischen Prothese durch Omentumtransposition und thorakoplastische Verfahren erforderlich, um der erhöhten prothetischen Infektresistenz begegnen zu können, um eine Verankerung der Prothese im umgebenden Gewebe zu ermöglichen und um eine zusätzliche mechanische Stabilität der Gefäßwand zu erreichen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 189 (1989), S. 339-345 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Chronic renal failure ; Catabolism ; Corticosterone ; RU 38 486 ; Nt-methylhistidine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Patients with chronic renal failure are prone to develop negative nitrogen balance resulting clinically in wasting and malnutrition. To study the role of glucocorticoids in the pathogenesis of uremic catabolism, we determined urinary excretion rates of urea and Nt-methylhistidine in chronically uremic rats with and without RU 38 486, a potent antiglucocorticoid. In comparison to pair-fed non-uremic animals, chronically uremic rats displayed significantly enhanced ureagenesis, as demonstrated by increased urinary urea excretion, and myofibrillar protein breakdown, as indicated by increased excretion rates of urinary Nt-methylhistidine. The administration of RU 38486 to chronically uremic rats, however, did not result in a normalization of urinary excretion of Nt-methylhistidine. Similarily, the antiglucocorticoid did not influence the extent of ureagenesis in our uremic animals, as it was demonstrated by comparable levels of urinary urea excretion. This suggests that glucocorticoids are not involved in the pathogenesis of enhanced catabolism in chronic renal insufficiency.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 16
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Schlüsselwörter Umstellungsosteotomie • Computersimulation • Impingement • Operationsplanung ; Keywords Juvenile hip • Corrective osteotomy • Impingement • Computer simulation • Surgical planning
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Slipped capital femoral epiphysis (SCFE) leads to an unphysiologic function in adolescent hips. Evaluation of the slippage as well planning of corrective osteotomies is a major three-dimensional (3D) problem. Therefore, the current clinical evaluation, which is based on biplanar plain radiographs, cannot be satisfying. More is needed than simply measuring the femoral geometry to evaluate the impact of a slippage onto the physiologic hip function. We have developed a computer-based system for planning and evaluation of reorienting osteotomies in severe cases of SCFE. In our system, CT-based 3D computer models of the hip are used to simulate the range of motion within physiologic cartilage-to-cartilage contact. This helps to visualize and quantify the early impingement due to the slippage. In addition, 3D techniques allow to simulate and plan the corrective osteotomy in an intuitive way on the computer screen. Using the same range of motion system mentioned above, the projected result can be evaluated quantitatively and compared to other approaches. The motion simulation is based on the surface geometry of the joint partners rather than on a predefined, fixed rotation center. The presented system allows a much more intuitive and appropriate system for indicating and planning corrective osteotomies than conventional methods.
    Notes: Zusammenfassung Die Epiphysiolysis capitis femoris (ECF) führt zu einem unphysiologischen Zusammenspiel der Gelenkpartner in der adoleszenten Hüfte. Die Beurteilung des Abrutsches, sowie die Planung einer Umstellungsosteotomie stellt ein komplexes dreidimensionales (3D-) Problem dar. Der derzeitige klinische Ansatz zur Beurteilung, der auf konventionellen Röntgenbildern beruht, kann daher nicht zufriedenstellen. Um die Auswirkung des Abrutsches auf die physiologische Funktion der Hüfte beurteilen zu können, ist mehr nötig als das Ausmessen der Femurgeometrie. Wir haben ein System für die computerassistierte Planung und Beurteilung in schweren Fällen von ECF entwickelt. In diesem System werden auf der Basis von CT-Schnittbildern rekonstruierte 3D-Computermodelle verwendet, um die Beweglichkeit der Hüfte innerhalb physiologischen Knorpel-Knorpel-Kontaktes zu simulieren. Dies hilft das im Rahmen einer ECF auftretende Impingement darzustellen und zu quantifizieren. Darüber hinaus erlaubt das 3D-System eine intuitive Planung der Umstellung am Computerbildschirm. Durch die Beweglichkeitssimulation wird das geplante „postoperative“ Ergebnis bewertet und kann gegen alternative Umstellungen abgewogen werden. Die Beweglichkeitsanalyse basiert auf dem Oberflächenkontakt der Gelenkpartner und ist nicht auf einen unbeweglichen Angelpunkt angewiesen. Die dargestellte Methode erlaubt eine intuitivere und dem Problem angemessenere Beurteilung der Pathoanatomie und der operativen Planung als konventionelle Methoden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 381 (1996), S. 23-33 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Retrospektiv wurden 6 Patienten mit malignen Trachealtumoren im Bereich distal des Cricoids und proximal der Carina tracheae aus dem Zeitraum zwischen Dezember 1983 und Juli 1995 erfaßt. Dabei handelte es sich histopathologisch um 2 adenoid-zystische Karzinome, um 2 Plattenepithelkarzinome, um ein Mukoepidermoidkarzinom sowie um ein Low-grade-Sarkom. Bei 1 Patienten wurde aufgrund drohender Asphyxie durch Tumorobstruktion eine Tracheotomie, in einem weiteren Fall eine laserbronchoskopische Resektion unter Notfallbedingungen erforderlich. Diagnostisch hinweisend waren bei der klinischen Untersuchung Stridor und Belastungsdyspnoe, bei der Lungenfunktionsanalyse die Erhöhung der Atemwegsresistance und bei der Röntgendiagnostik die Tracheazielaufnahme. Die Diagnosesicherung erfolgte durch die histologische Untersuchung bronchoskopisch gewonnener Probeexzisionen. Bei 3 Patienten war sukzessive eine Tracheasegmentresektion mit einer Resektionslänge zwischen 2,0 und 3,5 cm und Anlage einer Endzu-End-Anastomose möglich. Aufgrund von Tumorausläufern im zentralen Resektionsrand wurde 1 Patientin mittels endotrachealem Afterloading nachbestrahlt. Bei 1 Patienten mit intra- und extramuraler Tumorinfiltration wurde nach neoadjuvanter Radiatio die Resektion der gesamten Trachea und die Implantation einer Neville-Trachealprothese erforderlich. Der Patient verstarb 5 Monate postoperativ infolge eines ausgedehnten Tumorrezidivs. Aufgrund der distalen Tumorlokalisation wurde bei 2 Patienten die Trachealbifurkation reseziert, in einem Fall verbunden mit einer rechtsseitigen Pneumonektomie. Eine Hauptbronchusstenose durch Granulombildung zwang bei beiden Patienten zu einer Stenteinlage. Rezidivierende Pneumonien durch Sekretverhaltung und Stentdislokation führten 74 Tage bzw. 18 Monate postoperativ zum Tode. 17, 93 und 120 Monate postoperativ waren die anderen Patienten rezidiv- und beschwerdefrei. Diskutiert werden aktuelle diagnostische und chirurgische Möglichkeiten einschließlich adjuvanter Therapiemaßnahmen beim Vorliegen eines malignen Trachealtumors.
    Notes: Abstract In a retrospective study six patients with malignant tumours of the trachea located distal to the cricoid and proximal to the carina tracheae were operated on during the period of December 1983 to July 1995 in the Department of Thoracic Surgery in Hannover (Heidehaus). Histopathological examination revealed two adenoid cystic carcinomas, two squamous cell carcinomas, one mucoepidermoid carcinoma, and one low-grade sarcoma. Laser bronchoscopic resection was performed in one patient and tracheotomy one other avoid imminent asphyxia. Physical examination mainly showed a range of symptoms such as stridor and dyspnoea; spirography showed increased airway resistance, and X-ray of the trachea was important in the diagnostic process. The tracheal tumours were diagnosed by histopathological examination of excised material obtained by bronchoscopy. Three patients underwent resection and primary reconstruction of the trachea, with a length of resection between 2.0 and 3.5 cm and end-to-end anastomosis. Endotracheal afterloading was necessary in the case of one female patient with tumour infiltration of the proximal end of the upper trachea. Neoadjuvant irradiation was followed by resection of the whole trachea and implantation of a tracheal prosthesis (Neville) in the case of a patient with extensive endo- and extraluminal tumour infiltration. An extensive recurrence led to the death of this patient 5 months after the surgical intervention. Because of the distal location, resection of the tracheal bifurcation was necessary in two patients, in one combined with a pneumonectomy on the right side. Stenosis of the main bronchus and development of granuloma made stent implantation unavoidable. Dislocation of the stents and recurrent pneumonia caused the patients deaths 74 days and 18 months postoperatively. On follow up 17, 93 and 120 months postoperatively none of the other patients had recurrences. Current diagnostic and therapeutic options for malignant tracheal tumours are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 18
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Chromatographia 20 (1985), S. 407-416 
    ISSN: 1612-1112
    Keywords: Gas chromatography-mass spectrometry ; Size exclusion chromatography ; Crude oil analysis ; Biodegradation ; Biological markers ; C- and H-isotopes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: Summary Microorganisms have been isolated from a biodegraded crude oil from the Gifhorn trough, Lower Saxony. A non-degraded crude oil, related to the same source rock as the biodegraded one, was inoculated with the microorganisms found and the course of biodegradation thus initiated was followed by gas and liquid chromatographic techniques. The influence of biodegradation on commonly used oil-to-oil correlation parameters was investigated in detail.
    Type of Medium: Electronic Resource
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