Bibliothek

feed icon rss

Ihre E-Mail wurde erfolgreich gesendet. Bitte prüfen Sie Ihren Maileingang.

Leider ist ein Fehler beim E-Mail-Versand aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut.

Vorgang fortführen?

Exportieren
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 656 (1992), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Allgemeine Naturwissenschaft
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    European journal of neuroscience 9 (1997), S. 0 
    ISSN: 1460-9568
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Previous studies have suggested that target-derived nerve growth factor (NGF) is essential for the survival of cholinergic basal forebrain neurons. Thus, axotomy of septohippocampal neurons in adult rats resulting in the withdrawal of target-derived NGF caused a dramatic loss of choline acetyltransferase (ChAT)-immunoreactive neurons in the medial septum-diagonal band complex. We have recently shown that this loss of immunolabelled neurons does not indicate cell death, since many septohippocampal cholinergic neurons recover their immunoreactivity for ChAT after a long survival time despite disconnection from target-derived neurotrophins. One possibility would be that these surviving ChAT-immunoreactive neurons have gained access to other, probably local, NGF sources. Here we provide evidence that the recovery of ChAT immunoreactivity after axotomy is not accompanied by a similar recovery of NGF receptor expression in these neurons. In situ hybridization for p75NTR mRNA and trkA mRNA 6 months after bilateral fimbria-fornix transection revealed a substantial loss of labelled cells. In addition, there was a persisting loss of p75NTR-immunoreactive and NGF-immunoreactive medial septal neurons. Cholinergic neurons in controls did not express NGF mRNA, but were heavily immunostained for NGF protein due to receptor-mediated uptake. These data suggest that at least some cholinergic septohippocampal neurons re-express ChAT either independently of NGF or with a reduced need for NGF.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 12 (1998), S. 342-346 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Antinukleäre Antikörper ; Anticardiolipinantikörper ; Antiphospholipidantikörper ; Migräne ; Clusterkopfschmerz ; Spannungskopfschmerz ; Key words Migraine ; Cluster headache ; Tension type headache ; Anticardiolipin antibodies ; Stroke ; Endothelial activation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Some recent studies report on slightly increased serum levels of anticardiolipin IgG antibodies in patients with migraine with and without aura. Methods: To confirm these results we investigated the frequency of anticardiolipin IgG and IgM antibodies, the anti-nuclear antibodies, and the serum complement in patients with migraine without aura (n=47), migraine with aura (n=10), cluster headache (n=12), and chronic headache of the tension type (n=31) according to the IHS classification and using commercially available tests. Results: Compared with a group of healthy subjects (blood samples were taken during blood donation), the patients with and without migraine had slightly positive anticardiolipin IgG antibodies significantly more often (22.8% to 4.5%). The other headache patients did not exhibit an increased incidence (9.7% and 0%). Compared to the neurological controls (13%) there was a strong tendency towards more often positive titers in the migraine patients. Conclusion: Our finding of increased incidence of positive anticardiolipin IgG antibodies in migraine patients (also reported in other studies) raises the question if these antibodies unspecifically support the occurrence of a migraine attack by increasing the interaction of blood cells and the endothelium. Furthermore, we discuss whether the observed increased incidence of strokes in patients with migraine may in part be caused by the also increased incidence of anticardiolipin antibodies, which are an independent risk factor for stroke.
    Notizen: Zusammenfassung Die Literaturangaben bezüglich der Häufigkeit von Anticardiolipinantikörper (aCL-AK) bei Patienten mit einer Migräne mit/ohne Aura im Vergleich zu Kontrollen sind uneinheitlich. Darüber hinaus zeigen einige epidemiologische Studien eine leichte Risikoerhöhung bei Patienten mit einer Migräne für einen ischämischen Hirninfarkt, wobei aber aCL-AK alleine schon ein erhöhtes Risiko hervorrufen. Methode: Wir bestimmten bei 47 Patienten mit einer Migräne ohne Aura, 10 Patienten mit einer Migräne mit Aura, 12 Patienten mit einem Clusterkopfschmerz und 31 Patienten mit einem Spannungskopfschmerz sowie 59 Patienten mit verschiedenen neurologischen Erkrankungen die Häufigkeit von IgG und IgM, aCL-AK, die antinukleären Antikörper (AK) sowie das Serumkomplement. Ergebnisse: Leicht erhöhte IgG-aCL-AK-Titer fanden sich bei 4,5% einer unselektionierten Kontrollgruppe, bei 13% der Kontrollen mit anderen neurologischen Erkrankungen, bei 23% der Patienten mit einer Migräne und 9,7% der Patienten mit einem chronischen Spannungskopfschmerz. Keiner der Patienten mit Clusterkopfschmerz hatte einen erhöhten Titer. Die anderen untersuchten Parameter waren unauffällig. Schlußfolgerung: Die im Vergleich zu anderen Kopfschmerzformen auffällige Inzidenz von IgG-aCL-AKn bei Patienten mit Migräne läßt vermuten, daß aCL-AK möglicherweise das Auftreten wiederholter Migräneattacken unterstützen, z.B. durch die Prädisposition zu einer vermehrten Interaktion von Entzündungszellen mit dem Endothel der duralen Blutleiter auch zu einer vermehrten Plasmaextravasation führen können. Darüber hinaus könnte diese leicht erhöhte Inzidenz von aCL-AK bei Migräne auch ein Grund für die ebenfalls in den meisten Studien gefundene leicht erhöhte Inzidenz von Hirninfarkten bei Patienten mit einer Migräne mit Aura sein.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 269-283 
    ISSN: 1432-2129
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Die Inzidenz der Migräne beträgt 6–8% für Männer und 12–14% für Frauen. Die Attacken gehen mit pulsierenden, pochenden, halbseitigen Kopfschmerzen und vegetativen Begleiterscheinungen einher. Bei ca. 15% der Patienten kommt es vor den Kopfschmerzen zu einer Aura, meist mit visuellen Symptomen. Leichte und mittelschwere Migräneattacken werden mit der Kombination eines prokinetischen Antiemetikums wie Metoclopramid oder Domperidon und einem ausreichend dosierten Analgetikum (Azetylsalizylsäure, Paracetamol, Ibuprofen, Naproxen, Diclofenac) behandelt. Mittelschwere und schwere Migräneattacken werden mit den modernen 5-HAT 1B/D -Rezeptoragonisten (“Triptane”) behandelt. Die Kombination eines Antiemetikums und Ergotamintartrat ist weniger wirksam als die “Triptane”. Patienten mit häufigen oder schweren Migräneattacken benötigen eine medikamentöse und nicht-medikamentöse Prophylaxe. Medikamente der ersten Wahl sind die Beta-Rezeptorenblocker Metoprolol oder Propranolol und der Kalziumantagonist Flunarizin. Substanzen der zweiten Wahl sind Valproinsäure und nicht-steroidale Antirheumatika. Bei den nichtmedikamentösen Therapien sind multimodale Therapieansätze, die Techniken der progressiven Muskelrelaxation, kognitive Techniken, Stress- und Reizverabreitungstraining und Schmerzbewältigungstechniken verbinden, sowie die Sporttherapie (aerobes Ausdauertraining) wirksam.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 5
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Dissektion ; Intramurales Hämatom ; Atherom ; Therapie ; Key words Dissection ; Intramural hematoma ; Atheroma ; Therapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Improved methods of imaging the cerebral vascular system have increased the detection of traumatic or spontaneous dissection of the vertebral and carotid arteries. Especially MRI allows direct demonstration of intramural hematomas that are a sign of dissection of the vessel wall. We report on a patient who had an acute onset of dysarthria and monocular blurred vision, which recurred several times. Doppler ultrasound showed stenosis in both internal carotid arteries with reduced velocity of the flow; angiography confirmed the stenosis, showing a long stretch of stenosis (70%) of the right and a short stretch of stenosis (60%) of the left internal carotid arteries. MRI demonstrated a narrowing of the lumen by an intramural mass, whose signal characteristics were typical for blood. The MRI findings were thus consistent with the diagnosis of a spontaneous dissection of the carotid arteries. Since the Doppler ultrasound follow-up showed no change during the following 3 days, we interpreted the MRI findings as an indication of bleeding in an atheroma. The carotid disobliteration, performed first on the left side and later on the right side, confirmed this interpretation. Since stenosis due to a fissuring atheroma or bleeding in an atheroma requires different therapy than a dissection, it is thus important to consider the possible differential diagnosis in interpreting the MRI.
    Notizen: Zusammenfassung Durch die Fortschritte in den bildgebenden Verfahren werden traumatische, bzw. spontane Dissektionen der A. carotis und der A. vertebralis zunehmend häufiger diagnostiziert. Insbesondere die Magnetresonanztomographie ermöglicht dabei einen direkten Nachweis von intramuralen Hämatomen als Zeichen der Dissektion. Wir berichten nun über einen Patienten, der akut beginnend und im Verlauf rezidivierend eine Dysarthrie sowie monokuläre Sehstörungen des linken Auges bemerkte. Dopplersonographisch fand sich beidseits, rechts betont, eine im Bulbus der A. carotis communis beginnende, bis in die A. carotis interna reichende Stenose, in der arteriellen digitalen Subtraktionsangiographie eine langstreckige etwa 70%ige A.-carotis-interna-Stenose rechts und eine kurzstreckige etwa 60%ige Stenose links. Diese Befunde ließen sowohl an eine ausgeprägte arteriosklerotische Makroangiopathie als auch an eine Dissektion denken. In der Kernspintomographie fand sich dann eine verdickte Gefäßwand der A. carotis interna beidseits mit einem schmalen Restlumen. Dieses wurde beidseits von in der T1w-Gewichtung mit selektiver Fettunterdrückung hyperintensivem Gewebe, am ehesten einem intramuralen Hämatom entsprechend, eingeengt. Dieser Befund ließ dann an eine beidseitige Dissektion der A. carotis interna denken. Auf Grund der in der Duplexsonographie über Tage unveränderten Befunde wurde das Bild dann als eine Einblutung in Wandatherome beidseits bei arteriosklerotischer Makroangiopathie gewertet und der Patient wegen der rezidivierenden, hämodynamisch bedingten Symptomatik operiert. Bei der zweizeitig durchgeführten Karotisdesobliteration beidseits bestätigte sich der Verdacht auf intramurale Atherome. Intramurale Atherome mit oder ohne Einblutung sind eine kernspintomographische Differentialdiagnose zu intramuralen Hämatomen bei Karotisdissektion.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 633-637 
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Augenbewegung ; Ocular flutter ; Opsoklonus ; Key words Eye movement ; Ocular flutter ; Opsoclonus
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Ocular flutter is an ocular motor disorder consisting of involuntary back-to-back saccades in the horizontal plane without a saccadic interval. In opsoclonus, these pathological eye movements occur not only in the horizontal but also in the vertical plane. Originally, opsoclonus was described as irregular, conjugate, chaotic and partially continuous rapid eye movements. In this review, the clinical picture, differential diagnosis, etiology, natural course and therapeutic concepts for these eye movement disorders are described. It is stressed that continuous and intermittent forms of opsoclonus can be distinguished and that these differences usually correlate with the severity of the underlying disease. In contrast, the intermittent forms of opsoclonus and ocular flutter are usually only distinguished by the lack of a vertical eye movement component in ocular flutter.
    Notizen: Zusammenfassung Ocular flutter ist definiert als eine Serie von unwillkürlichen hin- und herspringenden raschen Augenbewegungen (Sakkaden), die ohne sakkadisches Intervall ausschließlich in der horizontalen Ebene auftreten. Beim Opsoklonus treten die pathologischen Augenbewegungen nicht nur in der horizontalen, sondern auch in der vertikalen Ebene auf. Ursprünglich [43] beschrieb der Ausdruck Opsoklonus unregelmäßige, konjugierte, chaotische und z.T. kontinuierliche rasche Augenbewegungen. Einige gesunde Personen können Opsoklonus auch willkürlich auslösen [63]. Im folgenden sollen das klinische Bild, Differentialdiagnosen, Ätiologie, Verlauf und Therapie dieser Augenbewegungsstörungen besprochen werden. Hervorgehoben wird, daß beim Opsoklonus kontinuierliche und intermittierende Formen unterschieden werden können, was gewöhnlich mit der Schwere der Grunderkrankung korreliert. Dagegen unterscheiden sich intermittierende Formen des Opsoklonus und Ocular flutter häufig nur durch das Fehlen einer vertikalen Komponente beim letzteren.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 7
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Clusterkopfschmerz ; Multiple Sklerose ; Symptomatischer Kopfschmerz ; Trigeminovaskuläres System ; Keywords Cluster headache ; Multiple sclerosis ; Trigeminovascular system
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary We describe a 25-year-old male who developed, in the course of an acute exacerbation of his multiple sclerosis, cluster headache-like attacks which responded to oxygen therapy. Magnetic resonance imaging revealed a lesion in the area of the ipsilateral pontomedullary trigeminal nuclei. This symptomatic case and other published cases are most probably explained by an activation of the trigeminovascular system as it is assumed for primary headache syndromes.
    Notizen: Zusammenfassung Es wird ein 25-jähriger Patient mit dem klinischen Bild akuter Clusterkopfschmerz-Attacken beschrieben. Diagnostisch handelte es sich um den 3. klinischen Schub einer multiplen Sklerose mit kernspintomographischem Nachweis einer mutmaßlich ursächlichen Entmarkung im Bereich der ipsilateralen pontomedullären Trigeminuskerngebiete. Ausgehend von dem Konzept der Aktivierung des trigeminovaskulären Systems im Rahmen primärer Kopfschmerzsyndrome mit autonomer Mitbeteiligung wird für die symptomatischen Formen eine Aktivierung dieser gemeinsamen Endstrecke diskutiert, wobei noch ungeklärt ist, wie sich die verschiedenen klinischen Verlaufsformen der primären Kopfschmerzsyndrome erklären.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 8
    ISSN: 1432-1106
    Schlagwort(e): Eye movements ; Micro-injections ; Fastigial oculomotor region ; Muscimol ; Monkey
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Eye movements of four macaque monkeys were investigated after unilateral micro-injections of the GABA agonist muscimol (1 μg in 1 μl NaCl) into the caudal fastigial nucleus, i.e. the fastigial oculomotor region. Spontaneous eye movements in the dark and in the light were tested, as well as those evoked by vestibular stimulation in the dark (sinusoidal: 0.1–0.2 Hz, ±40–100 deg/s, velocity trapezoid acceleration 40 deg/s2, constant velocity 120 deg/s), optokinetic stimulation (sinusoidal: 0.1–0.2 Hz, ±40–100 deg/s, constant velocity 60–100 deg/s), and visual-vestibular conflict stimulation. With these stimuli, smooth pursuit mechanisms (fast build-up of optokinetic slow phase velocity), the vestibulo-ocular reflex (VOR) and the velocity storage mechanism were investigated. Muscimol injections consistently led to specific eye movement changes which were maximal 30–60 min after the injection and lasted 4–6 h. The fast initial rise of OKN slow phase velocity to the contralateral side decreased by 45% (range 24%–82%) of its pre-injection value, while it was virtually unaltered on the ipsilateral side (average decrease of 1%, range from a decrease of 20% to an increase of 32%). For conflict ramp stimulation, the suppression of vestibular nystagmus was less (decrease of 50%, range 12–82%) towards the contralateral side while it remained unchanged on the ipsilateral side. The VOR in the dark and the velocity storage mechanism were not altered. For the latter, the slow build-up of optokinetic nystagmus velocity, the optokinetic afternystagmus (OKAN) and the time constant of decay for the vestibular nystagmus were evaluated. There was no spontaneous nystagmus in the light or dark and no gazeholding deficit. These data support evidence that the fastigial oculomotor region contributes direction-specifically to smooth pursuit mechanisms, without affecting the VOR and the velocity storage mechanism.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 9
    ISSN: 1432-1106
    Schlagwort(e): Saccades ; Fastigial oculomotor region ; Single unit activity ; Light and darkness ; Monkey
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Saccade-related burst neurons were recorded in the caudal part of the fastigial nucleus (fastigial oculomotor region) during spontaneous eye movements and fast phases of optokinetic and vestibular nystagmus in light and darkness from three macaque monkeys. All neurons (n=47) were spontaneously active and exhibited a burst of activity with each saccade and fast phase of nystagmus. Most neurons (n=31) only exhibited a burst of activity, whereas those remaining also exhibited a pause in firing rate before or after the burst. Burst parameters varied considerably for similar saccades. For horizontal saccades all neurons, except for three, had a preferred direction with an earlier onset of burst activity to the contralateral side. For contralateral saccades the burst started on average 17.5 ms before saccade onset, whereas the average lead-time for ipsilateral saccades was only 6.5 ms. Three neurons were classified as isotropic with similar latencies and peak burst activity in all directions. None of the neurons had a preferred direction with an earlier onset of burst activity to the ipsilateral side. Burst duration increased with saccade amplitude, whereas peak burst activity was not correlated with amplitude. There was no relationship between peak burst activity and peak eye velocity. In the dark, neurons generally continued to burst with each saccade and fast phase of nystagmus. Burst for saccades in the dark was compared with burst for saccades of similar amplitude and direction in the light. Saccades in the dark had a longer duration and peak burst activity was reduced on average to 62% (range 36–105%). In three neurons a burst in the dark was no longer clearly distinguishable above the ongoing spontaneous activity. These data suggest that the saccade-related burst neurons in the FOR modify saccadic profiles by directly influencing acceleration and deceleration, respectively, of individual eye movements. This could be achieved by an input to the inhibitory and excitatory burst neurons of the saccadic burst generator in the brainstem. From neuroanatomical studies it is known that FOR neurons project directly to the brainstem regions containing the immediate premotor structures for saccade generation.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Experimental brain research 129 (1999), S. 161-166 
    ISSN: 1432-1106
    Schlagwort(e): Key words Corrective saccades ; Latency ; Saccadic eye movements ; Saccadic suppression
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  This study investigates how visually guided saccades and subsequent corrective saccades are affected by a secondary target step occurring at different times during the primary saccade. Eye movements of human subjects were measured by means of a differential infrared light reflection technique while the subjects performed visually guided saccades to a laser spot in darkness. The target was stepped backward or onward during the targeting saccade. While the intrasaccadic target step did not influence gain, peak velocity or skewness of the primary saccade, it had a significant effect on the subsequent corrective saccade when the secondary target step occurred during the deceleration phase of the primary saccade: the latency of the corrective saccade was significantly increased compared with the one performed under the single-step control condition. This increase also occurred when single target steps were presented randomly intermixed with backward and onward double target steps and even between selected sub-samples of saccades with identical postsaccadic visual error. If the target step occurred early during the primary saccade, the latency of the corrective saccade was not changed. This indicates that visual information sampled during the deceleration phase of a saccade can lead to a cancellation of the normal trigger mode of corrective saccades.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
Schließen ⊗
Diese Webseite nutzt Cookies und das Analyse-Tool Matomo. Weitere Informationen finden Sie hier...