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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Karotis-Sinus-cavernosus-Fistel ; Antikoagulation ; Venenthrombose ; Venöser Infarkt ; A-V-Malformation ; Key words Carotid cavernous fistula ; Anticoagulation ; Venous thrombosis ; Venous infarct ; A-V malformation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Dural carotid cavernous fistulas (DCCF) can be associated with venous thrombosis. We report on a rare case of a patient who developed a venous infarct, which was diagnosed on CT and MRI. The DCCF predominantly drained through a frontobasal cortical vein into the superior sagittal sinus. The shunt volume was small and was therefore thought not to be sufficient to explain the massive ocular signs, such as severe exophthalmus and reduction of visual acuity. We therefore postulated a venous congestion owing to a secondary spontaneous venous thrombosis of the draining venous pathways to be responsible for the ocular signs. Under anticoagulative medication, the patient's signs and symptoms improved gradually. Control angiography after 3 months showed that the DCCF had disappeared. In the presence of DCCF, anticoagulation should always be considered when a venous thrombosis is suspected.
    Notes: Zusammenfassung Durale Karotis-Sinus-cavernosus-Fisteln (DCCF) können mit einer Venenthrombose vergesellschaftet sein. Wir berichten über 1 Patientin mit einer DCCF, die einen ausgedehnten venösen Infarkt entwickelte. Die Drainage der DCCF erfolgte überwiegend über eine frontobasale Vene in den Sinus sagittalis superior. Das geringe Shuntvolumen der DCCF konnte die ausgeprägte okulare Symptomatik mit deutlichem Exophthalmus und erheblicher sekundärer Visusverschlechterung nicht erklären. Daher gingen wir von einer spontanen Thrombose im Bereich der Drainagewege der DCCF aus und haben die Patientin antikoaguliert. Unter dieser Therapie bildeten sich Exophthalmus und Visusstörung rasch zurück. In der Kontrollangiographie nach 3 Monaten war die DCCF nicht mehr nachweisbar. Eine Antikoagulation sollte bei vorliegender DCCF immer dann erwogen werden, wenn eine ausgeprägte venöse Thrombose vermutet wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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