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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Analytical chemistry 22 (1950), S. 486-488 
    ISSN: 1520-6882
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 42 (1999), S. A311 
    ISSN: 1437-1588
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 43 (2000), S. 1-1 
    ISSN: 1437-1588
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 43 (2000), S. 519-524 
    ISSN: 1437-1588
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 33 (2000), S. 560-564 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter Impfziele ; Impfplan ; Impferfolg ; Unerwünschte Nebenwirkungen des Impfens ; Keywords Vaccination aims ; Vaccination programs ; Vaccination success ; Undesirable side effects of vaccination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Vaccination is one of the most powerful strategies in medical prevention. Although wide-scale vaccination programs have failed in the German population, real opponents to vaccination in our country are in the minority. An adequate vaccination protocol is important not only medically, but also cost-effective from a public health perspective. The lack of a vaccination programs as in other European countries represents a major, critical deficiency which should be rectified in Germany.
    Notes: Zusammenfassung Kaum eine andere Maßnahme wie die Impfung hat größeren präventiven medizinischen Charakter. Während eine Durchimpfung der Bevölkerung in Deutschland in vielen Bereichen nicht gelungen ist, sind tatsächliche Impfgegner in unserem Lande nur in einer Minderheit vorhanden. Gute Impfkonzepte sind nicht nur aus medizinischer Sicht richtig, sondern in der gesellschaftlichen Betrachtung auch kosteneffizient. Der Mangel in unserem Land ist, dass ein Impfprogramm fehlt, wie es in anderen Ländern, auch in Europa, bereits vorliegt. Aus diesem Grunde muss ein Impfkonzept in Deutschland durchgesetzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 147 (1999), S. 626-633 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Varizellen ; Impfstoff gegen Varizellen ; Routineprüfung ; Indikationsimpfung ; Anwendung in Deutschland ; Key words Varicella ; Varicella vaccine ; Routine vaccination ; Vaccination of risk groups use in Germany
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: For more than ten years, a live, attenuated varicella vaccine is available. With the licensure of a temperature stable vaccine preparation in Germany in 1994, a cost reduction from DM 510,– to DM 99.50 was achieved with a general vaccine availability independent of special cooling requirements. In the United States, in Japan and in Southern Korea varicella vaccine is already in use for routine vaccination in the second year of life. In contrast, in Germany the recommendation for VZV-vaccination is restricted to patients at increased risk for varicella complications as well as for regular intimate contacts of such persons. Discussion: In this article a short review of varicella and zoster is given, the characteristics of the VZV-vaccine are described and the options for future use in Germany are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Seit mehr als 10 Jahren ist ein Lebendimpfstoff gegen Varizellen verfügbar. Mit Zulassung eines temperaturstabilen Präparats in Deutschland im Jahr 1994 sind die Kosten für eine Dosis von rund DM 510,– auf DM 99,50 gesunken, eine generelle Verfügbarkeit ist heute gewährleistet. In den Vereinigten Staaten von Amerika, in Japan und in Südkorea wird dieser Impfstoff routinemäßig und universell im Kleinkindesalter appliziert, in Deutschland dagegen wird er lediglich als Indikationsimpfung für Risikogruppen empfohlen. Diskussion: In diesem Artikel wird kurz die Varicella-Zoster-Virus(VZV)-Infektion beschrieben, danach werden die Charakteristika des VZV-Impfstoffs dargestellt. Die verschiedenen Möglichkeiten der Anwendung des VZV-Impfstoffs und deren jeweilige Folgen in Deutschland werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter TIVA ; Propofol/Remifentanil ; Balancierte Anästhesie ; Sevofluran/Fentanyl ; Laparoskopie ; Gynäkologie ; Key words TIVA ; Propofol/Remifentanil ; Balanced anaesthesia ; Sevoflurane/Fentanyl ; Laparoskopy ; Gynaecology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objective: This study was designed to investigate the differences between TIVA with propofol/remifentanil (P/R) and balanced anaesthesia with sevoflurane/fentanyl (S/F) in gynaecological laparoscopic surgery. Emphasis was put on haemodynamic reaction, recovery profile, postoperative side effects and patient satisfaction. Methods: Sixty patients were randomly assigned to receive either total intravenous anaesthesia with propofol/remifentanil or anaesthesia with sevoflurane/fentanyl. After premedication (midazolam) and induction of anesthesia (propofol, atracurium) in both groups, either 1 µg/kg fentanyl (S/F) or 1 µg/kg remifentanil (P/R) was injected. Anaesthesia was maintained with 0.5 µg/kg/min remifentanil (reduced to 50% after 5 min) and 0.06 µg/kg/min propofol (P/R) or 1.7 vol % sevoflurane (S/F). Both groups were mechanically ventilated with 30% oxygen in air. The administration of sevoflurane and the infusion of the anaesthetics were adjusted to maintain a surgical depth of anaesthesia. For postoperative analgesia 1 g paracetamol was administered rectally prior to surgery. After recovery 20 mg/kg metamizol was given intravenously. At the end of surgery the anaesthetics were discontinued and haemodynamics, early emergence from anaesthesia, pain level, frequency of analgesic demand, incidence of PONV, shivering and patient satisfaction were assessed. Parameters were recorded for 24 h postoperatively. Results: Recovery time after propofol-remifentanil anaesthesia was significantly shorter than after administration of sevoflurane and fentanyl (spontaneous ventilation 4.1 vs. 6.3 min, extubation 4.3 vs. 9.3 min, eye opening 4.4 vs 8.2 min, stating name 5.3 vs. 13.2 min, stating date of birth 5.4 vs. 13.3 min). There were no significant differences between the groups in shivering, pain score, analgesic demand and PONV. The S/F group responded to tracheal intubation with significantly higher blood pressure than the P/R group. During maintenance of anaesthesia heart rate in patients with S/F was significantly higher (P/R: HR max +16/–10; S/F: HR max +24/–0.). Measured on a scale from very satisfied to very dissatisfied, 73% of the patients in the P/R group were ”very satisfied” (S/F 23%) and 23% were ”satisfied” (S/F 62%). Conclusion: Compared with patients given balanced anaesthesia with sevoflurane and fentanyl, TIVA with propofol and remifentanil proved to be particularly suited for gynaecological laparoscopic surgery. Its major advantages are haemodynamic stability, significantly shorter times of emergence, and the exceptional acceptance by the patients.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Unterscheidet sich eine TIVA mit Remifentanil/Propofol (P/R) von einer balancierten Anästhesie mit Sevofluran/Fentanyl (S/F) hinsichtlich der Hämodynamik, des Aufwachverhaltens, postoperativer Nebenwirkungen und der Patientenzufriedenheit? Methodik: 60 Patientinnen wurden randomisiert einer Anästhesie mit (P/R) oder (S/F) zugeteilt. Nach oraler Prämedikation mit Midazolam wurde die Narkose mit Propofol eingeleitet, die Relaxierung erfolgte mit Atracurium. Gemäß randomisierter Gruppenzuteilung wurde 1 µg/kg Fentanyl oder 1 µg/kg Remifentanil i.v. injiziert und die Narkose bis zum OP-Ende entweder mit 0,5 µg/kg/h Remifentanil (Reduktion auf 50% nach 5 min) und mit 0,06 mg/kg/min Propofol oder mit 1,7 Vol.-% Sevofluran aufrechterhalten. Beide Gruppen wurden mit 30% O2 in Luft beatmet. Die Dosierung von Sevofluran, Propofol und Remifentanil wurden bei Bedarf der jeweiligen Intensität chirurgischer Stimuli angepaßt. Zur postoperativen Analgesie erhielten alle Patientinnen zu OP-Beginn 1 g Paracetamol rektal, nach Erwachen Metamizol 20 mg/kg i.v.. Bei OP-Ende wurde die Anästhetikazufuhr unterbrochen und folgende Parameter erfaßt: mittlerer arterieller Blutdruck, Herzfrequenz, Aufwachverhalten, Schmerzintensität, Analgetikabedarf, PONV, Muskelzittern und die Patientenzufriedenheit mit dem Anästhesieverfahren. Der Beobachtungszeitraum betrug 24 h. Ergebnisse: Die Patientinnen waren nach einer P/R Narkose signifikant eher wach und orientiert als nach einer Anästhesie mit S/F (Spontanatmung 4,1 vs. 6,3 min, Extubation 4,3 vs. 9,3 min, Augenöffnen 4,4 vs. 8,2 min, Namen nennen 5,3 vs. 13,2 min, Geburtsdatum 5,4 vs. 13,3 min). Die Inzidenz von PONV (43% vs. 43%) und Muskelzittern (56% vs. 37%) sowie die Schmerzintensität und die Anzahl der Schmerzmittelanforderungen (67 vs. 52) waren in beiden Gruppen vergleichbar. Der MAP war in der S/F-Gruppe nach der Intubation signifikant höher, die HF im gesamten Verlauf signifikant höher als in der P/R Gruppe (P/R: HF max. +16/–10; S/F: HF max. +24/–0). Auf einer Skala von „sehr zufrieden–sehr unzufrieden” waren 73% (P/R) der Patientinnen mit dem Anästhesieverfahren „sehr zufrieden” (S/F 23%), 23% „zufrieden” (S/F 62%). Schlußfolgerung: Verglichen mit einer balancierten Anästhesie mit Sevofluran und Fentanyl erwies sich die TIVA mit Remifentanil und Propofol als besonders vorteilhaft für laparoskopische Operationen in der Gynäkologie. Wesentliche Vorteile waren signifikant schnellere Aufwachzeiten, die hämodynamische Stabilität und die große Akzeptanz des Anästhesieverfahrens durch die Patientinnen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 143 (1984), S. 73-73 
    ISSN: 1432-1076
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 144 (1986), S. 532-538 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cephalosporins ; Specific uses ; Pharmacokinetics ; Microbiologic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The cephalosporins have been available for clinical use for nearly 20 years and a large number is presently marketed, including drugs with a wide range of different pharmaokinetic and microbiologic properties. While some of these agents have certain specific uses in which they excel, the cephalosporins have not replaced older antibiotics but do provide the physician with a broader range of choices for the treatment of many infections, allowing greater individualization of therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 462-466 
    ISSN: 1432-1076
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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