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  • 1965-1969  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary An androgen producing tumour of the testis was removed from a boy with pseudopubertas praecox. Urinary excretion of total 17-oxosteroids, androsterone and aetiocholanolone, 11-oxy-17-oxosteroids (particularly 11β-hydroxy-androsterone), pregnandiol, pregnantriol and oestrogens were abnormally high before operation, and had decreased to normal after operation. After incubation of tumour slices with glucose alone androst-4-en-3,17-dione and 11β-hydroxyandrost-4-en-3,17-dione were found; after incubation with androst-4-en-3,17-dione: 11β-hydroxyandrost-4-en-3,17-dione, testosterone and adrenosterone, but no oestrogens were found; after incubation with desoxycorticosterone: corticosterone and 17α-hydroxycorticosterone. A large amount of androst-4-en-3,17-dione was found in Vena spermatica blood, as well as 17α-hydroxyprogesterone, 11β-hydroxyandrost-4-en-3,17-dione and testosterone. The biochemical and morphological aspects are discussed in relation to the clinical manifestations of the tumour. The tumour had the morphological appearance of a Leydig cell adenoma and also showed a high rate of androgen secretion. The finding of 11β-hydroxylase activity in the tumour shows that it possessed a characteristic usually found only in adrenocortical cells. The tumour was conceivably derived from atypical Leydig cells. This type of Leydig cell adenoma is compared with the bilateral tumour-like enlargement of the testis, which is ocassionally observed in congenital adrenogenital syndrome. The common and contrasting characteristics of the two growths are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Bei einem Knaben mit einer Pseudopubertas praecox wurde ein androgenproduzierender Hodentumor entfernt. Präoperativ war die Harnausscheidung der gesamten 17-Ketosteroide, von Androsteron und Ätiocholanolon, der 11-Oxy-17-Ketosteroide, insbesondere von 11β-Hydroxy-androsteron, von Pregnandiol, Pregnantriol sowie der Oestrogene abnorm erhöht und fiel nach der Operation auf Normwerte ab. Nach Inkubation von Glucose allein mit Tumorschnitten wurden 11β-Hydroxy-Δ 4-androstendion undΔ 4-Androstendion gefunden, nach Inkubation vonΔ 4-Androstendion: 11β-Hydroxy-Δ 4-androstendion, Testoseron und Adrenosteron, jedoch keine Oestrogene, nach Inkubation von Desoxycorticosteron: Corticosteron und 17α-Hydroxy-desoxy-corticosteron. Im V. spermatica-Blut wurden große MengenΔ 4-Androstendion, ferner 17α-Hydroxy-progesteron, 11β-Hydroxy-Δ 4-androstendion und Testosteron nachgewiesen. Die biochemischen und morphologischen Gesichtspunkte sowie die klinischen Auswirkungen des Tumors werden diskutiert. Morphologisch hatte der Tumor den Aspekt eines Leydigzell-Adenoms. In Übereinstimmung hiermit wurde eine hohe Sekretion von Androgenen festgestellt. Durch den Nachweis einer 11β-Hydroxylase-Aktivität zeigte der Tumor jedoch gleichzeitig eine Eigenschaft, die sonst nur NNR-Zellen zukommt. Der Tumor wird vermutungsweise von atypischen Leydigzellen abgeleitet. Diese Art von Leydigzell-Adenom wird der beidseitigen tumorartigen Hodenvergrößerung, die gelegentlich beim angeb. adrenogenitalen Syndrom beobachtet wird, gegenübergestellt. Die gemeinsamen und unterschiedlichen Eigenschaften der beiden Wucherungen werden besprochen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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