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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 684-696 
    ISSN: 1432-1289
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Koronare Herzkrankheit ; Diagnostik ; Koronare Herzkrankheit ; Prognose ; Perfusionsszintigraphie ; Stress-Echokardiographie ; Belastungs-EKG
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Zum Thema In letzter Zeit spielen nichtinvasive Untersuchungen in der Diagnostik der koronaren Herzkrankheit wieder eine größere Rolle. Dies dürfte sicher nicht nur eine Folge weltweiter ökonomischer Zwänge im Gesundheitswesen sein sondern auch einem präzisierten medizinischen Denken entsprechen, das sich mehr um eine rationelle Stufendiagnostik bemüht. Allerdings ermöglichen auch verbesserte Methoden, besonders durch Perfusionsszinitigraphie und Stress-Echokardiographie, zunehmend höhere Sensivitäten und Spezifitäten nichtinvasiver Verfahren. Aus neuerer Zeit liegen auch zahlreiche Untersuchungen nicht nur zur diagnostischen sondern auch zur prognostischen Wertigkeit nichtinvasiver Methoden und somit zur Abschätzung koronarbedingter Risiken vor. Es ist geradezu ein generelles Anliegen der Zeitschrift DER INTERNIST, die gezielte Stufendiagnostik zu fördern; viele Hefte der letzten Jahre zeugen dafür. In dieses Konzept fügt sich auch die vorliegende Arbeit über nichtinvasive Methoden der Koronardiagnostik, die sich vorwiegend auf das Belastungs-EKG, die Perfusionsszintigraphie und die Stress-Echokardiographie fokussiert.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 52 (1997), S. 229-234 
    ISSN: 1432-1041
    Schlagwort(e): Key words Ranitidine ; Renal impairment; dose adjustment ; pharmacodynamics ; pharmacokinetics
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie , Medizin
    Notizen: Abstract Objective: The pharmacodynamics and pharmacokinetics of ranitidine were examined in subjects with varying degrees of renal function to determine the effect of this condition on acid-antisecretory activity. Methods: Subjects with creatinine clearances (CCr) ranging from 0 to 213 ml · min−1 received single 50-mg and 25-mg i.v. doses of ranitidine. This was followed by determination of serum and urine ranitidine concentrations, and continuous gastric pH monitoring for 24 h. Results: Serum ranitidine concentrations were described by a two-compartment model linked to a sigmoidal Emax model describing gastric pH. Ranitidine renal clearance, ranging from 0 to 1003 ml · min−1, correlated with CPAH (r 2 = 0.707), while non-renal clearance was unaltered. Steady-state volume of distribution decreased by half in severe renal impairment. No changes in the effective concentration at half-maximal response (EC50), maximal response (Emax), or basal response (E0) were observed. Thus, renal elimination of ranitidine declined in parallel with renal function, while sensitivity to the pharmacologic effect (gastric pH elevation) was unaltered. Ranitidine was well tolerated in these renally impaired subjects. Conclusion: These data indicate that the current recommendation for renal impairment dose reduction (by two-thirds when CCr〈50 ml · min−1) might result in under-treating moderately impaired patients, and suggests a less conservative dose reduction (by half when CCr〈10 ml · min−1) to avoid therapeutic failure while remaining within the wide margin of safety for this drug.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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