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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 45 (1996), S. 745-749 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Zeugen Jehovas ; Erythropoetin ; Key words Jehova's witness ; Erythropoietin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Erythropoietin, the hematopoietic growth factor, is synthesised in the kidneys and liver and regulates red blood cell production. Within the last few years, recombinant DNA technology has produced synthetic erythropoietin (rhEPO). Some patients, especially Jehova's Witnesses, will not accept blood transfusion. The perioperative administration of rhEPO increases the patients' hematocrit (HCt) to a higher than physiological level. Methods and results. We report a case of a 66-year-old female Jehova's Witness who refused blood transfusions and responded favourably to rhEPO treatment. A total hip arthroplasty was planned. A pre-treatment hemoglobin level (Hb) of 13.7 g/dl and HCt of 43% were documented. After preoperative subcutaneous application of 5000 I.E. rhEPO three times per week and daily oral substitution of 300 mg ferrous sulfate over a period of 3 weeks, the Hb increased to 15.5 g/dl and the HCt to 49%. The operation was carried out after the ninth application of rhEPO. Postoperatively, the Hb concentration was 11.8 g/dl and the HCt 35%. Therefore, postoperative administration of rhEPO was not considered indicated. No side effects of rhEPO application were noted. The patient left hospital on the 10th postoperative day. Conclusions. The case report describes perioperative management using human rhEPO in Jehova's Witnesses. Treatment with rhEPO increases preoperative Hb levels to a point making it possible to compensate for operative blood loss. RhEPO combined with daily iron substitution may be useful in patients who refuse transfusion based on religious convictions.
    Notes: Zusammenfassung Der perioperative Einsatz von rekombinantem Erythropoetin (rhEPO) zeigt neue Perspektiven in der Behandlung der postoperativen nichtrenalen Anämie im Rahmen fremdblutsparender Maßnahmen. Anhand des vorliegenden Fallbeispiels einer 66jährigen Patientin, die der Glaubensgemeinschaft „Zeugen Jehovas“ angehört und von uns auf die anstehende Implantation einer Hüfttotalendoprothese präoperativ mit dreimal wöchentlich 5000 I.E. sc. rekombinantem Erythropoetin behandelt wurde, soll die Möglichkeit des perioperativen Einsatzes dieser Substanz besprochen werden. Zu Beginn der Behandlung betrugen Hämoglobin 13,7 g/dl und Hämatokrit 43 Vol.-%. Die stationäre Aufnahme erfolgte mit einem Hämoglobin von 15,5 g/dl und einem Hämatokrit von 49 Vol.-%. Die Zahl der Retikulozyten stieg präoperativ von 5‰ auf 21‰ und postoperativ auf 31‰ und kann zur Beurteilung des Therapieeffekts herangezogen werden. Postoperativ war keine weitere Erythropoetingabe erforderlich. Die präoperative Gabe von rhEPO ist eine Bereicherung im perioperativen Management fremdblutsparender Maßnahmen. Die Indikation zur homologen Transfusion von Erythrozytenkonzentraten kann somit strenger gestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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