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    Electronic Resource
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    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Materialwissenschaft und Werkstofftechnik 26 (1995), S. 318-326 
    ISSN: 0933-5137
    Keywords: Chemistry ; Polymer and Materials Science
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Description / Table of Contents: Karosseriewerkstoffe und deren Korrosionsschutz: AluminiumblechDie Aluminiumindustrie liefert heute spezielle, auf das Anforderungsprofil der Karosseriebauteile maßgeschneiderte Karosseriebleche. Wichtigste Legierungstypen sind AlMgSi (fließfigurenfrei, für Außenhaut geeignet) und AlMg (für den Innenbereich). Neben den erreichbaren Gewichtseinsparungen ist es vor allem die sehr gute Langzeitbeständigkeit der lackierten Aluminium-Karosserie, welche diesen Leichtbauwerkstoff als Alternative zu Stahl interessant macht. Voraussetzung ist cine „aluminiumgerechte“ Oberflächenbehandlung, insbesondere eine schichtbildende Phosphatierung vor der Lackierung. Dabei kann Aluminium im Verbund mit Stahl und verzinktem Stahl in vorhandenen Anlagen lackiert werden. Von den „statischen“ Beständigkeitstests eignet sich nur die verschärfte Freibewitterung (VDA 621-414) vorbehaltlos für eine Beurteilung des Korrosionsschutzwertes der fertig lackierten Karosserieoberfläche. Wichtig ist, daß neben der „richtigen“ Legierung und Verarbeitung auch konstruktive Maßnahmen zur Erreichung der geforderten Langzeitbeständigkeit des Gesamtsystems berücksichtigt werden.
    Notes: The aluminium industry supplies various car body sheet qualities tailor-made to meet the requirements of the car producers. The most important alloy types are AlMgSi (free from stretcher-strain markings after forming and hence suited for outer skin) and AlMg (for interior use). In addition to the significant weight savings it is its long service life which makes aluminium an attractive alternative to steel sheets. A prerequisite for good corrosion resistance is a surface treatment optimised for aluminium. This includes the creation of a phosphate surface layer to allow lacquer coating together with steel and galvanized steel on existing lines.The Accelerated Outdoor Exposure Test (VDA 621-414) proved to be the only static corrosion test method suitable for assessing the resistance level of the final lacquered car body. In addition to the proper selection of alloy and surface finishing technique it is important that some aluminium-specific precautions are taken during manufacture if the full long service potential of the material is to be realized.
    Additional Material: 15 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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