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    ISSN: 0947-5117
    Keywords: Chemistry ; Polymer and Materials Science
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Description / Table of Contents: Strain-induced stress corrosion cracking in liquid metalsIntercrystalline attack of steels may be caused by liquid metals (LME = Liquid Metal Embrittlement) as well as by electrolytes. LME-cracks were observed on both ferritic and austenitic stainless steels and on low-alloy or unalloyed steels. Especially, steel-constructions under tensile-stresses are endangered, for instance during brass-soldering and hot-dip-galvanizing.Considerable safety-risks and economical losses are connected with cracks caused by LME of steel-vessels for lead-raffination and galvanizing-purposes, because high quantities of liquid metal may flow out. A hypothesis for crack-behaviour is discussed.No possibilities seem to exist avoiding LME-damages by measures aside the composition of the liquid metals or the steels. Special investigations shall give results about critical figures for tensile-stress and strain-rate. These might be a base for constructor and shop-manager to create rules for building and handling of endangered steel-equipment to avoid LME.
    Notes: Interkristalline Risse an Stählen können sowohl durch den Angriff von Flüssigmetallen als auch durch Elektrolyte verursacht werden. Sie können an chemisch beständigen Chrom- und Chrom-Nickel-Stählen ebenso auftreten wie an niedrig- oder unlegierten Stählen. Besonders gefährdet sind unter Zugspannung stehende Bauteile, beispielsweise beim Hartlöten und Schmelztauchverzinken.Bei stählernen Schmelzwannen für die Bleiraffination und Feuerverzinkung ist die Rißbildung mit erheblichen Sicherheitsrisiken und wirtschaftlichen Einbußen verbunden, da große Flüssigmetallmengen ausfließen können. Zur Rißentwicklung wird eine Arbeitshypothese erörtert.Für die Schadensvermeidung bestehen auf seiten der Flüssigmetalle und der Stähle offenbar keine Möglichkeiten. Durch gezielte Untersuchungen sollen untere kritische Grenzwerte für Zugspannung und Dehnungsgeschwindigkeit ermittelt werden; sie mögen für Konstrukteur und Anlagenbetreiber die Basis für Auslegungs- und Betriebskenngrößen benennen mit dem Ziel, Rißbildung auszuschließen.
    Additional Material: 9 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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