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    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hepatitis-B-core-Antigen ; Hepatitis-B-surface-Antigen ; akute Hepatitis ; chronisch aktive Hepatitis ; gesunde HB s Ag-Träger ; Leberbiopsie ; fluorescierende Antikörpertechnik ; Hepatitis-B-core-antigen ; hepatitis-B-surface-antigen ; acute hepatitis ; chronic active hepatitis ; healthy HB s Ag-carriers ; liver biopsy ; fluorescent antibody technique
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Liver biopsies of patients with inflammatory liver diseases and clinically healthy HB s Ag-carriers were examined for presence of intracellular HB s Ag, HB c Ag and IgG by direct immunofluorescence. The studies revealed the following results: 1. In most cases healthy HB s Ag-carriers had HB s Ag in the cytoplasm, but they did never show HB c Ag in the nuclei of hepatocytes. 2. In the early phase some patients with HB s Ag-positive acute hepatitis had HB c Ag and/or HB s Ag in their hepatocytes. In a normal course with complete recovery the immunoelimination may clear either phenomenon at variable stages of the disease. 3. Cases one year after complete recovery of acute virus B-hepatitis had no HB-components in their liver tissue. 2 cases without immunoelimination of HB s Ag developed chronic active hepatitis within one year and had HB c Ag in their liver cell nuclei. 4. Patients with HB s Ag-positive CAH and highly inflammatory activity had HB c Ag in the nuclei and a low percentage of cells with HB s Ag in the cytoplasm of hepatocytes. HB s Ag-negative cases with CAH never had HB-components in their tissue. 5. Patients with HB s Ag-positive and -negative CAH in complete remission never had HB c Ag and HB s Ag in their hepatocytes. 6. Most cases with HB s Ag-positive acute hepatitis and chronic active hepatitis positive for HB c Ag had also IgG in the same liver cell nuclei. The coincidence of this finding gives strong evidence for the presence of anti-HB c in these liver cell nuclei. The importance of this finding for the course of the disease is unknown.
    Notes: Zusammenfassung Wir untersuchten mit der direkten Immunfluorescenztechnik die Leberbiopsien von Patienten mit entzündlichen Lebererkrankungen auf intracelluläres HB s Ag, HB c Ag und IgG. Die Untersuchungen haben folgende Ergebnisse erbracht: 1. Klinisch gesunde HB s Ag-Träger hatten in den meisten Fällen HB s Ag im Cytoplasma, jedoch niemals HB c Ag in den Leberzellkernen. 2. Patienten mit HB s Ag-positiver akuter Hepatitis hatten in der Frühphase HB c Ag und/oder HB s Ag in den Hepatocyten. Unsere Befunde sprechen bei normalem Verlauf für eine komplette Immunelimination der HB-Komponenten zu verschiedenen Stadien der Erkrankung mit völliger Wiederherstellung. 3. Kontrollpunktate 1 Jahr nach Beginn einer HB s Ag-positiven Hepatitis zeigten bei völlig gesunden Patienten kein HB s Ag oder HB c Ag. Bei zwei Patienten ohne Immunelimination von HB s Ag entwickelte sich innerhalb eines Jahres eine chronisch aktive Hepatitis. Diese Patienten hatten HB c Ag in den Leberzellkernen. 4. Patienten mit HB s Ag-positiver CAH und Zeichen entzündlicher Aktivität hatten HB c Ag in den Zellkernen und in geringem Prozentsatz HB s Ag im Cytoplasma. HB s Ag-negative Fälle zeigten niemals HB-Komponenten im Gewebe. 5. In keinem Fall einer HB s Ag-positiven und -negativen CAH in Remission ließ sich HB s Ag und HB c Ag in Hepatocyten nachweisen. 6. In den meisten Fällen von HB s Ag-positiver AH und CAH, die HB c Ag-positiv waren, fand sich in den gleichen Zellkernen IgG. Die strenge Koinzidenz von HB c Ag und IgG läßt an das Vorliegen von anti-HB c in den Zellkernen denken. Die Bedeutung dieses Antikörpers in den Zellkernen für den weiteren Verlauf der Erkrankung ist unbekannt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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