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    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 755-759 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Knochenhistologie urämischer Osteopathie ; Calciumstoffwechsel ; metabolische Knochenerkrankungen ; Mikromorphometrie ; Bone ; Metabolic Bone Disease ; Uremic Osteodystrophy ; Calcium Metabolism ; Malignant Tumors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It is unknown whether histomorphometric parameters of bone surface remodelling change uniformly throughout the skeleton in metabolic bone disease. In patients without skeletal disease (n=8), in patients with chronic renal failure (n=13) and in patients with malignant tumors (n=11), post mortem bone samples were taken from the core of the 5th lumbar vertebra, from the iliac crest, from the femural head and from the interepicondylar portion of the distal femur. Histomorphometric analysis was carried out in undecalcified sections stained after Masson-Goldner. The dispersion of histomorphometric parameters between the different skeletal sites (cancellous bone) was evaluated by analysis of variance. There existed marked differences in the surface extension of the histomorphometric parameters which are related to bone remodelling, suggesting marked differences in the local remodelling rates (iliac crest 〉 lumbar vertebra 〉 femural head 〉 distal femur). In patients with bone disease all histomorphometric parameters changed uniformly throughout the skeleton with the exception of inactive osteoid. The study shows that in metabolic bone disease local factors do not interfere with remodelling in response to systemic factors. It also provides evidence that bone biopsy samples from iliac crest spongiosa reflect with reasonable accuracy the changes occurring elsewhere in the skeleton, although inactive osteoid may accumulate in the iliac crest out of proportion to its increase in low-turnover sites.
    Notes: Zusammenfassung Bei skelettgesunden Kontrollpersonen (n=8), bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz (n=13) und bei Patienten mit malignen Tumoren (n=11) wurden post mortem Knochenbiopsie-Proben aus dem 5. Lendenwirbelkörper, aus dem Bekkenkamm, aus dem Femurkopf und aus dem interepikondylären Teil des distalen Femur entnommen. Unentkalkte, nach Masson-Goldner gefärbte Dünnschnitte wurden histomorphometrisch untersucht. Die Varianz einzelner histomorphometrischer Parameter zwischen den unterschiedlichen Skelettorten wurde durch Varianzanalyse überprüft. Die histomorphometrischen Parameter, welche in Beziehung zum inneren Knochenumbau stehen, waren in den einzelnen Skelettorten außerordentlich unterschiedlich. Die lokalen Umbauraten differieren daher wahrscheinlich stark (Beckenkamm 〉 Lendenwirbelkörper 〉 Femurkopf 〉 distaler Femur). Bei Patienten mit Knochenerkrankungen änderten sich alle histomorphometrischen Parameter gleichsinnig an allen untersuchten Skelettorten. Lediglich die Volumendichte und die Oberflächendichte inaktiven Osteoids zeigte in den einzelnen Skelettorten ein signifikant unterschiedliches Verhalten. Die Untersuchung belegt, daß bei systemischen Knochenerkrankungen lokale Faktoren nicht die Antwort des Skeletts auf systemische Stimuli beeinträchtigen. Die Messergebnisse belegen, daß Knochenbiopsie-Proben aus der Beckenkammspongiosa mit hinreichender Genauigkeit die Vorgänge widerspiegeln, die in anderen Skelettorten ablaufen. Lediglich für inaktives Osteoid konnte bei urämischen Patienten gezeigt werden, daß in der Beckenkammspongiosa eine — im Vergleich zu Skelettorten mit niedrigerer Umbaugeschwindigkeit — überproportioniert starke Akumulation stattfindet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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