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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 332 (1959), S. 494-507 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The histological and histochemical investigations of the renal arteries and veins in eighty cases of chronic pyelonephritis and calculo-pyonephritis are reported. In contrast to the observations as stated in the literature, we found an infectious endangiitis only in the region of the renal pelvic veins and in the veins of the kidney; rarely in the arteries of the renal pelvis. On the other hand, we observed a peculiar, fibrous, intimal sclerosis in the large and medium-sized renal arteries. Early, this sclerosis had a sector-like shape, but later involved the entire circumference of the vessel. There was nothing to suggest an inflammatory etiology. The key to the understanding of these changes was given by the findings in the small arteries of the renal cortex. These vessels disclosed a hyperplasia of their muscular coat, and at the same time a destructive degeneration of the muscle cells, indicative of the effects of an increased and excessive functional stress. Since numerous recent investigations have shown that vasomotor reactions readily take place in the renal vascular system, we wish to attribute the vessels changes of chronic pyelonephritis to such reactions. If this assumption is true, then the strip-like atrophy of the renal parenchyma occurring in pyelonephritis is not the result of direct inflammatory destruction of the tubuli, but rather the effect of ischemic hypoxemia.
    Notes: Zusammenfassung Bericht über histologische und histochemische Untersuchungen der Nierenarterien und-venen in 80 Fällen von chronischer Pyelonephritis und Steinpyonephrose. Im Gegensatz zu den in der Literatur niedergelegten Beobachtungen findet sich eine fortgeleitete Endangiitis lediglich im Bereich der Nierenbecken-und Nierenvenen und in seltenen Fällen an den Nierenbeckenarterien. An den großen und mittleren Nierenarterien beobachtet man dagegen eine eigenartige fibröse, anfangs sektorförmige, später den ganzen Gefäßumfang umgreifende Intimasklerose, die keinerlei entzündliche Herkunft verrät. Den Schlüssel zum Verständnis dieser Veränderungen bieten die Befunde an den kleinen Arterien der Nierenrinde. Diese zeigen Hyperplasie der Muskulatur mit gleichzeitigen degenerativen Schäden an den Muskelzellen, also die Folgen einer vermehrten und übersteigerten funktionellen Beanspruchung. Da sich am Nierengefäßsystem nach Ausweis zahlreicher neuerer Untersuchungen leicht vasomotorische Reaktionen auslösen lassen, werden auch die Gefäßveränderungen bei chronischer Pyelonephritis auf solche bezogen. Unter dieser Voraussetzung sind die straßenförmigen Parenchymatrophien nicht das Ergebnis einer unmittelbaren entzündlichen Schädigung der Tubuli, sondern die Folge einer ischämischen Hypoxydose.
    Type of Medium: Electronic Resource
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