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    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Blutersatz: Hämoglobin ; bovin ; Chirurgie: Leberresektion ; Hämodilution: Hydroxyäthylstärke ; Hämodynamik: pulmonal ; systemisch ; Sauerstofftransport ; Key words Blood substitute: haemoglobin ; bovine ; Haemodilution: hydroxyethyl starch ; Haemodynamics: pulmonary ; systemic ; oxygen transport ; Surgery: liver resection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Haemoglobin solutions can be an alternative to allogeneic red-cell transfusions because they combine colloid osmotic with oxygen transport properties. Since severe toxic side effects have been overcome by ultrapurification, clinical interest has been focused on haemodynamics changes during application of haemoglobin preparations. The present clinical study examines changes of haemodynamic and oxygen transport parameters during and after haemodilution with ultrapurified polymerized bovine haemoglobin (HBOC-201) in comparison to hydroxyethyl starch (HES). Methods: After approval of the Ethics Committee, 12 patients (6 males and 6 females, mean age 59±10 years, ASA 1-2) undergoing elective liver resection were randomly allocated to receive either 3 ml·kg−1 6% HES 70000/0.5 (group 1) or 0.4 g· kg−1 HBOC-201 (group 2) within 30 min following autologous blood donation of 1 l and substitution with 2 l Ringer’s lactate. Measurements of blood gases, haemodynamics, and oxygen transport parameters were performed after induction of general anaesthesia, prior to and after blood donation, during and after infusion, at the beginning of surgery, and in the intensive care unit. Results: Demographic characteristics did not differ between groups. In contrast to the HES group, mean arterial pressure increased by 18% over baseline measurements in group 2. While pulmonary vascular resistance showed a trend to higher values in group 2, systemic vascular resistance increased to a maximum of 42% over baseline in group 2 and was twice as high as in the HES group. The cardiac index was lower in the HBOC-201 group than in the HES group. During and after HBOC-201 infusion, mixed-venous oxygen saturation and content and calculated oxygen delivery were lower in group 2 in comparison to group 1, while the oxygen extraction ratio was higher in group 2. Free haemoglobin reached a maximal concentration of 1.0±0.2 g·dl−1 30 min after the HBOC-201 infusion was started, but was not detectable in urine over time. The mean intravascular half-life of HBOC-201 was 8.5 h. Conclusions: Patients did not show any severe complications during and after infusion of HBOC-201. However, vasoconstrictive side effects resulted in increased systemic but not pulmonary resistance. Ongoing studies with higher doses of HBOC-201 applied in a larger number of patients will probably reveal potential clinical consequences of the demonstrated haemodynamic changes.
    Notes: Zusammenfassung Hämoglobinlösungen sind kolloidale Volumenersatzpräparate, die Sauerstoff transportieren und damit eine Alternative zur homologen Transfusion von Erythrozyten darstellen können. Ziel der vorliegenden klinischen Studie war es, ein polymerisiertes ultragereinigtes Rinderhämoglobin (HBOC-201) im Vergleich zu Hydroxyäthylstärke (HES) auf Veränderungen der Hämodynamik und der O2-Transportparameter während und nach Hämodilution zu untersuchen. Material und Methoden: Nach Zustimmung durch die Ethikkommission wurden 12 Patienten (6 m. u. 6 w., Alter 59±10 J., ASA I–II, die sich einer Leberteilresektion unterziehen mußten, randomisiert auf 2 Gruppen verteilt. In Gruppe 1 erhielten die Patienten im Anschluß an eine präoperative Eigenblutspende von 1 l eine Infusion von 3 ml·kg−1 6% HES 70000/0,5 über 30 min sowie 2 l Ringerlaktat. Patienten der Gruppe 2 erhielten 2 l Ringerlaktat und über 30 min 0,4 g·kg−1 HBOC-201. Blutgasanalysen, Hämodynamik und Parameter des O2-Transports wurden vor und nach Eigenblutspende, während und nach Infusion, bei Operationsbeginn und auf der Intensivstation gemessen. Ergebnisse: Der arterielle Mitteldruck stieg unter Infusion von HBOC-201 im Gegensatz zu HES um maximal 18% gegenüber der Ausgangsmessung an. Während der pulmonale Gefäßwiderstand in der HBOC-201-Gruppe einen Trend zu höheren Werten als in der HES-Gruppe zeigte, stieg der systemische Gefäßwiderstand unter Infusion von HBOC-201 im Vergleich zum Ausgangswert um maximal 42% und war doppelt so hoch wie in der HES-Gruppe. Der Cardiac-Index lag in der HBOC-201-Gruppe unter den Werten der HES-Gruppe. Gemischt-venöse O2-Konzentrationen und -Sättigung sowie das errechnete O2-Angebot waren während und nach HBOC-201 Applikation niedriger als in der HES-Gruppe, während die O2-Extraktion nach Infusion von HBOC-201 höher war als nach HES. Die maximale Plasmakonzentration von HBOC-201 betrug 1,0±0,2 g·dl−1, die intravasale Halbwertszeit im Mittel 8,5 h. Im Urin war kein freies Hämoglobin nachweisbar. Schlußfolgerung. Die Ergebnisse zeigen bei guter Verträglichkeit der HBOC-201-Lösung einen vasokonstriktorischen Nebeneffekt, der zu einer Steigerung insbesondere des systemischen Gefäßwiderstands führt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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