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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Blutersatz: Hämoglobin ; bovin ; Chirurgie: Leberresektion ; Hämodilution: Hydroxyäthylstärke ; Hämodynamik: pulmonal ; systemisch ; Sauerstofftransport ; Key words Blood substitute: haemoglobin ; bovine ; Haemodilution: hydroxyethyl starch ; Haemodynamics: pulmonary ; systemic ; oxygen transport ; Surgery: liver resection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Haemoglobin solutions can be an alternative to allogeneic red-cell transfusions because they combine colloid osmotic with oxygen transport properties. Since severe toxic side effects have been overcome by ultrapurification, clinical interest has been focused on haemodynamics changes during application of haemoglobin preparations. The present clinical study examines changes of haemodynamic and oxygen transport parameters during and after haemodilution with ultrapurified polymerized bovine haemoglobin (HBOC-201) in comparison to hydroxyethyl starch (HES). Methods: After approval of the Ethics Committee, 12 patients (6 males and 6 females, mean age 59±10 years, ASA 1-2) undergoing elective liver resection were randomly allocated to receive either 3 ml·kg−1 6% HES 70000/0.5 (group 1) or 0.4 g· kg−1 HBOC-201 (group 2) within 30 min following autologous blood donation of 1 l and substitution with 2 l Ringer’s lactate. Measurements of blood gases, haemodynamics, and oxygen transport parameters were performed after induction of general anaesthesia, prior to and after blood donation, during and after infusion, at the beginning of surgery, and in the intensive care unit. Results: Demographic characteristics did not differ between groups. In contrast to the HES group, mean arterial pressure increased by 18% over baseline measurements in group 2. While pulmonary vascular resistance showed a trend to higher values in group 2, systemic vascular resistance increased to a maximum of 42% over baseline in group 2 and was twice as high as in the HES group. The cardiac index was lower in the HBOC-201 group than in the HES group. During and after HBOC-201 infusion, mixed-venous oxygen saturation and content and calculated oxygen delivery were lower in group 2 in comparison to group 1, while the oxygen extraction ratio was higher in group 2. Free haemoglobin reached a maximal concentration of 1.0±0.2 g·dl−1 30 min after the HBOC-201 infusion was started, but was not detectable in urine over time. The mean intravascular half-life of HBOC-201 was 8.5 h. Conclusions: Patients did not show any severe complications during and after infusion of HBOC-201. However, vasoconstrictive side effects resulted in increased systemic but not pulmonary resistance. Ongoing studies with higher doses of HBOC-201 applied in a larger number of patients will probably reveal potential clinical consequences of the demonstrated haemodynamic changes.
    Notes: Zusammenfassung Hämoglobinlösungen sind kolloidale Volumenersatzpräparate, die Sauerstoff transportieren und damit eine Alternative zur homologen Transfusion von Erythrozyten darstellen können. Ziel der vorliegenden klinischen Studie war es, ein polymerisiertes ultragereinigtes Rinderhämoglobin (HBOC-201) im Vergleich zu Hydroxyäthylstärke (HES) auf Veränderungen der Hämodynamik und der O2-Transportparameter während und nach Hämodilution zu untersuchen. Material und Methoden: Nach Zustimmung durch die Ethikkommission wurden 12 Patienten (6 m. u. 6 w., Alter 59±10 J., ASA I–II, die sich einer Leberteilresektion unterziehen mußten, randomisiert auf 2 Gruppen verteilt. In Gruppe 1 erhielten die Patienten im Anschluß an eine präoperative Eigenblutspende von 1 l eine Infusion von 3 ml·kg−1 6% HES 70000/0,5 über 30 min sowie 2 l Ringerlaktat. Patienten der Gruppe 2 erhielten 2 l Ringerlaktat und über 30 min 0,4 g·kg−1 HBOC-201. Blutgasanalysen, Hämodynamik und Parameter des O2-Transports wurden vor und nach Eigenblutspende, während und nach Infusion, bei Operationsbeginn und auf der Intensivstation gemessen. Ergebnisse: Der arterielle Mitteldruck stieg unter Infusion von HBOC-201 im Gegensatz zu HES um maximal 18% gegenüber der Ausgangsmessung an. Während der pulmonale Gefäßwiderstand in der HBOC-201-Gruppe einen Trend zu höheren Werten als in der HES-Gruppe zeigte, stieg der systemische Gefäßwiderstand unter Infusion von HBOC-201 im Vergleich zum Ausgangswert um maximal 42% und war doppelt so hoch wie in der HES-Gruppe. Der Cardiac-Index lag in der HBOC-201-Gruppe unter den Werten der HES-Gruppe. Gemischt-venöse O2-Konzentrationen und -Sättigung sowie das errechnete O2-Angebot waren während und nach HBOC-201 Applikation niedriger als in der HES-Gruppe, während die O2-Extraktion nach Infusion von HBOC-201 höher war als nach HES. Die maximale Plasmakonzentration von HBOC-201 betrug 1,0±0,2 g·dl−1, die intravasale Halbwertszeit im Mittel 8,5 h. Im Urin war kein freies Hämoglobin nachweisbar. Schlußfolgerung. Die Ergebnisse zeigen bei guter Verträglichkeit der HBOC-201-Lösung einen vasokonstriktorischen Nebeneffekt, der zu einer Steigerung insbesondere des systemischen Gefäßwiderstands führt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 48 (1999), S. 242-250 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Position: Bauchlage ; Klappmesserposition ; Spinalanästhesie: single-dose ; Kontinuierlich ; Lokalanästhetikum ; Barizität ; Komplikation: kardial ; pulmonal ; Key words Spinal anesthesia ; Single-dose ; Continuous ; Prone position ; Jackknife position ; Local anesthetic ; Baricity ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract There is still controversy on the usefulness of spinal anesthesia for operations performed in the prone or jackknife position. There is about the risk of inadvertent increase of the sensomotory blockade with the patient in the prone position and the difficulty of managing consecutive cardiorespiratory complications or inducing general anesthesia in case of failures. This article reviews the current literature in terms of safety and effectivness of spinal anesthesia for such operations. For lower-limb or perianal operations with limited extension and blood loss, performed in the prone position, spinal anesthesia seems to be a safe, effective and economic technique in patients without severe a cardiac history. Substantial knowledge about the onset time, fixation time, duration of sensomotory block and baricity of the applied local anesthetic is crucial in this setting. Obese patients are at risk for sudden extension of the block when turned into the prone position. Additional narcotics and sedatives should be avoided and continuous monitoring of hemodynamic and respiratory parameters, of the level of the blockade and vigilance of the patient is mandatory.
    Notes: Zusammenfassung Die Anwendung der Spinalanästhesie für die anästhesiologische Versorgung operativer Eingriffe in Bauchlage wird kontrovers diskutiert. Als nachteilig erscheint dabei eine denkbare Gefährdung des Patienten durch ein unerwünschtes Aufsteigen der sensomotorischen Blockade nach Umlagerung in Bauchlage mit daraus resultierenden kardiopulmonalen Komplikationen und die Schwierigkeit, bei unzureichender Wirkung der Blockade eine Allgemeinanästhesie einzuleiten. Es stellt sich daher die Frage, ob die Spinalanästhesie bei Eingriffen der unteren Körperhälfte mit vergleichbarer Sicherheit wie die Allgemeinanästhesie mit Intubation und Beatmung durchgeführt werden kann und ob sich darüber hinaus Vorteile der Spinalanästhesie gegenüber der Vollnarkose herausarbeiten lassen. Nach Analyse der internationalen Literatur scheint die Spinalanästhesie bei Patienten ohne gravierende kardiale Vorerkrankungen, die sich hinsichtlich Ausdehnung und Zeitdauer klar berechenbaren Eingriffen in Bauchhlage und ohne größeren Blutverlust unterziehen, eine sichere und insbesondere effektive und preisgünstige Alternative zur Intubationsnarkose zu sein. Eine umfassende Kenntnis über Anschlagzeit, Fixierungszeit, Wirkdauer und Barizität des verwendeten Lokalanästhetikums ist bei der Spinalanästhesie in Bauchlage essentiell. Vorsicht ist bei sehr adipösen Patienten hinsichtlich eines nach Umlagerung weiter ansteigenden Blockadeniveaus geboten. Auf zusätzliche (Analgo-)Sedierung sollte bei Spinalanästhesie in Bauchlage verzichtet werden. Eine engmaschige Überwachung von Hämodynamik, pulsoxymetrischer Sauerstoffsättigung, sensomotorischer Blockadehöhe und Vigilanz sowie die Möglichkeit einer frühzeitigen therapeutischen Intervention während der Operation bleiben unverzichtbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Gene 73 (1988), S. 245-250 
    ISSN: 0378-1119
    Keywords: Bacteriophage λ ; M13 origin ; polylinker ; recombinant DNA ; subcloning ; vector
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Genomics 23 (1994), S. 635-642 
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 0888-7543
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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