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    Electronic Resource
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    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 111-117 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Kiefergelenkfrakturen ; Kernspintomographie ; Achsiographie ; Diskusmobilität ; Diskusposition ; Key words TMJ fractures ; MRI ; Axiography ; Disc mobility ; Disc position
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Magnetic resonance imaging (MRI) assessment of traumatized temporomandibular joints (TMJ) usually focuses on disc position, defining regular joint function by normal, excentric or displaced disc position. So far, there are only few reports regarding disc position after open reduction of diacapitular or high condylar fractures of the TMJ with dislocation. The aim of the present study was to evaluate the role of the disc as regards postoperative functional outcome by electronic axiographic recordings of condylar movements and MRI, displacement of the disc and lesions of TMJ soft tissues being frequent in this type of mandibular fractures. A total of 30 subjects with 37 condylar fractures in whom osteosynthesis was performed using a preauricular approach were imaged postoperatively (mean 24 months) with a 1.5-Tesla MRI system to determine, (a) the position of the disc, (b) the range of mobility of the disc and (c) condylar mobility in closed and open mouth position, comparing fractured sides (FS) vs nonfractured sides (NFS). Linear movements between the two jaw positions in the sagittal plane were measured by superimposing transparencies. The results indicate: (1) more than 70% of the discs (FS) were found to be in normal position; there was no disc displacement without reduction. However, these data stood in contrast to severe limitations of the axiographic tracings as presented by almost 30% of the subjects. (2) Significant correlations were found between fixed (α = 0.05) or highly immobilized (α = 0.01) discs and axiographic limitations, suggesting disc mobility to be a valuable parameter for assessment of the postoperative functional outcome.
    Notes: Zusammenfassung Bei diakapitulären Frakturen bzw. hohen Kollumluxationsfrakturen mit Beziehung zum Lig. laterale sind Verlagerungen des Diskus häufig und werden nach konservativer Therapie mit einer Häufigkeit zwischen 50 und 100% angegeben. Informationen über die Diskusposition nach operativer Versorgung dieser Frakturgruppen liegen bisher nicht vor. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Bedeutung von Position und Mobilität des Diskus für das postoperative funktionelle Ergebnis dieser Frakturgruppen zu klären. Die Objektivierung der operativen Ergebnisse bei 30 Patienten mit 37 über einen präaurikulären Zugang versorgten Gelenkfrakturen erfolgte mittels elektronischer Achsiographie und Kernspintomographie (1,5-T-System), im Mittel 24 Monate postoperativ. Erhoben wurden die Position und der Bewegungsumfang des Diskus bzw. des Kondylus im Seitenvergleich. Die linearen Bewegungen zwischen mundoffener und -geschlossener Position wurden durch Folienüberlagerung korrespondierender sagittaler MRT-Schichten ermittelt. Die Ergebnisse zeigten zum einen, dass 〉 70% der Disci auf der Frakturseite orthotop (Position A) lagen und keine fixierten anterioren Dislokationen (C) auftraten. Die achsiographischen Befunde zeigten in Diskrepanz dazu bei immerhin 30% der versorgten Gelenke höhergradige Limitationen der Exkursionsbahnen. Zum anderen bestehen signifikante Zusammenhänge zwischen fixierten (α = 0,05) bzw. hochgradig immobilisierten (α = 0,01) Disken und achsiographisch erfassten Limitationen der Translationsbewegung. Im Gegensatz zu bisherigen Studien sollten nach der operativen Versorgung von Gelenkfrakturen nicht nur die (statische) Diskusposition, sondern in erster Linie die Diskusmobilität als Parameter für das funktionelle Ergebnis berücksichtigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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