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  • Articles: DFG German National Licenses  (4)
  • 65L05  (3)
  • Dopexamine  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Thoraxchirurgie ; Ein-Lungen- Beatmung ; Dopexamin ; Oxygenierung ; Transpulmonaler Shunt ; Key words Thoracic surgery ; One-lung ventilation ; Dopexamine ; Oxygenation ; Intrapulmonary right-to-left shunting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objective: To study the influence of dopexamine on pulmonary shunt and hypoxic pulmonary vasoconstriction during major thoracic surgery with one-lung ventilation (OLV). Design: Prospective, randomised, placebo-controlled study. Setting: University hospital. Patients: Twenty adult patients undergoing elective pulmonary resection. Anaesthesia: General anaesthesia was performed using propofol, fentanyl, N2O and vecuronium.Volume-controlled ventilation was performed to maintain normocapnia over the whole investigation period. During OLV, the tidal volume was reduced and the respiratory rate was increased to avoid a peak airway pressure exceeding 40 cm H2O. Furthermore the FiO2 was increased to 1,0 and the external PEEP was removed during OLV. Interventions: The patients received either dopexamine at 2 µg/kg/min (group A, n=10) or 0,9% saline as control (group B, n=10) after assessing the baseline values. Measurement and results: The following cardiorespiratory variables were recorded: Heart rate, mean arterial pressure and mean pulmonary arterial pressure. Cardiac output was measured by thermodilution using a continuous cardiac output thermodilution catheter. Arterial and mixed venous blood gas analysis were measured from simultaneously drawn samples. Cardiac index (CI), systemic vascular resistance index, pulmonary vascular resistance index, oxygen delivery index (DO2I), oxygen consumption index and the venous admixture were calculated using standard formula. Furthermore, pressure-flow-curves were constructed to analyse flow independent changes in the pulmonary vascular resistance. Data were recorded at the following times: After induction of anaesthesia in stable haemodynamics during two-lung ventilation (baseline values, T0), intraoperatively during one-lung ventilation (T1) and postoperatively after re-establishing two-lung ventilation (T2). Patients characteristics, data from the preoperative lung function testing and surgical procedures did not differ significantly between the groups. CI increased in the dopexamine group from 2,5±1,2 l·min−1·m−2 (T0) to 3,6±0,9 l·min−1·m−2 (T1) and 4,0±1,3 l·min−1· m−2 (T2). The course of the intrapulmonary right-to-left shunting did not differ between the groups. In the dopexamine-treated group the DO2I increased from 430±143 ml·min·m−2 (T0) to 652±255 ml·min·m−2 (T1) and 653±207 ml·min·m−2 (T2). Regarding the pressure-flow-curves there was no difference during OLV between the two groups indicating no major blocking effect of dopexamine on hypoxic pulmonary vasoconstriction. Conclusion: It is concluded that dopexamine can be used to improve haemodynamics and oxygen delivery during thoracic surgery without increasing venous admixture during one-lung ventilation.
    Notes: Zusammenfassung Der Einsatz systemischer Vasodilatatoren ist während der Ein-Lungen-Beatmung (ELB) mit dem Risiko einer Hypoxämie verbunden, da diese Substanzen die regionale hypoxische pulmonale Vasokonstriktion (HPV) der nicht beatmeten Lunge inhibieren können. In dieser prospektiv randomisierten und plazebokontrollierten Studie wurden die Auswirkungen von Dopexamin auf die Hämodynamik und die Oxygenierungsparameter bei lungenchirurgischen Eingriffen mit Ein-Lungen-Beatmung untersucht. Material und Methoden: Die Patienten wurden nach dem Zufallsprinzip der Dopexamingruppe (n=10) und der Kontrollgruppe (n=10) zugeordnet. Die Narkose wurde mit Propofol, Fentanyl, N2O und Vecuronium durchgeführt. Die Ausgangswerte (T0) für die wesentlichen Größen der Hämodynamik, die Oxygenierungsparameter und das pulmonale Shuntvolumen wurden gemessen. Anschließend wurde den Patienten Dopexamin (2 µg/kg/min) oder NaCl 0,9% als Plazebo kontinuierlich infundiert. Die Messungen wurden während der ELB (T1) und postoperativ bei konventioneller Beatmung (T2) wiederholt. Ergebnisse: Hinsichtlich der biometrischen Daten und der durchgeführten operativen Eingriffe waren die beiden Gruppen vergleichbar. Dopexamin steigert den Herzindex signifikant von 2,5±1,2 l·min−1·m−2 (T0) auf 3,6±0,9 l·min−1·m−2 (T1) und 4,0±1,3 l·min−1·m−2 (T2). Während der ELB finden sich mit 30±12% (Dopexamingruppe) versus 43±18% (Kontrollgruppe) keine signifikanten Gruppenunterschiede bezüglich der transpulmonalen Shuntfraktion. Es resultiert eine signifikante Zunahme des DO2I in der Dopexamingruppe von 430±143 ml·min·m−2 (T0) auf 652±255 ml·min·m−2 (T1) und 653±207 ml·min·m−2 (T2). Schlußfolgerung: Zusammenfassend läßt sich feststellen, daß Dopexamin in der genannten Dosierung bei thoraxchirurgischen Eingriffen mit ELB zur Steigerung des Herzindexes und des globalen Sauerstoffangebotes eingesetzt werden kann, ohne daß es zu einem Anstieg des transpulmonalen Rechts-links-Shunts und damit zu einem Abfall des paO2 kommt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Computing 41 (1989), S. 219-235 
    ISSN: 1436-5057
    Keywords: 65L05 ; Numerical analysis ; stiff problems ; Rosenbrock methods ; B-convergence
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Computer Science
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden die Konvergenzeigenschaften der ROW-Verfahren bei ihrer Anwendung auf das steife Differentialgleichungsmodell von Prothero und Robinson untersucht. Dabei zeigt es sich, daß es Barrieren für die tatsächlich erreichbare Konvergenzordnung gibt. Ferner existieren ROW-Verfahren, deren Genauigkeit asymptotisch mit der Steifheit des Modells zunimmt. Die theoretischen Ergebnisse werden an numerischen Beispielen demonstriert.
    Notes: Abstract The convergence of ROW methods is studied when these methods are applied to the stiff model equation of Prothero and Robinson. It turns out that there are barriers of the attainable order of convergence. Furthermore, the existence of ROW methods is shown the accuracy of which increases asymptotically with the stiffness of the model. The theoretical results are demonstrated by numerical examples.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    BIT 31 (1991), S. 89-101 
    ISSN: 1572-9125
    Keywords: 65L05 ; Numerical analysis ; stiff problems ; Rosenbrock methods
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mathematics
    Notes: Abstract In this paper a new technique for avoiding exact Jacobians in ROW methods is proposed. The Jacobiansf' n are substituted by matricesA n satisfying a directional consistency conditionA n f n =f' n f n +O(h). In contrast to generalW-methods this enables us to reduce the number of order conditions and we construct a 2-stage method of order 3 and families of imbedded 4-stage methods of order 4(3). The directional approximation of the Jacobians has been realized via rank-1 updating as known from quasi-Newton methods.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Computing 36 (1986), S. 43-55 
    ISSN: 1436-5057
    Keywords: 65L05 ; Numerical analysis ; stiff problems ; global error estimation ; Rosenbrock methods
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Computer Science
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch Anwendung der 2stufigen ROW-Verfahren auf ein steifes Modellproblem wird die Wirkungsweise der globalen Fehlerschätzung von Stetter in der glatten Phase untersucht. Es zeigt sich, daß diese Fehlerschätzung, die auf derh→0-Asymptotik basiert, bei einer gewissen Wahl der Verfahrensparameter auch fürh≫0 zuverlässig bleibt. Die Zusammenhänge zwischen der Güte der Fehlerschätzung, der Steifheit des Problems und den Parametern des Verfahrens werden mit Hilfe einer Fehlerentwicklung untersucht, deren Koeffizienten sowohl fürh→0 als auch für beliebig wachsende Steifheit beschränkt bleiben. Die theoretischen Ergebnisse werden an zwei numerischen Beispielen demonstriert.
    Notes: Abstract By means of the 2-stage ROW methods, applied to a stiff model, Stetter's global error estimation is studied in the smooth phase. It turns out that this error estimation, which is based on theh→0 asymptotic, remains also reliable forh≫0 if the parameters of the method are chosen in a certain way. The relations between the effectiveness of the error estimation, the stiffness of the problem and the parameters of the method are investigated by means of an error expansion, the coefficients of which are bounded for decreasingh as well as for increasing stiffness. The theoretical results are demonstrated by two numerical examples.
    Type of Medium: Electronic Resource
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