ISSN:
1435-2451
Keywords:
Primary hyperparathyroidism
;
Solitary adenoma
;
Multiple gland disease
;
Extrarenaler Hyperparathyreoidismus
;
Solitäres Adenom
;
Mehrdrüsenerkrankung
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfasssung Bei 100 wegen extrarenalem Hyperparathyreoidismus operierten Patienten fand sich folgende Rezidiv-(Reoperations-)frequenz: solitäres Adenom 3 von 77 Patienten (3,8%), multiple Nebenschilddrüsenerkrankung 6 von 15 Patienten (42,3%) und Carcinom 3 von 8 Patienten (33,3%). Zum sicheren Erkennen einer Mehrdrüsenerkrankung bei der ersten Operation wird daher ein systematisches operatives Vorgehen empfohlen, wobei zunächst nur eine Halsseite exploriert wird; finden sich hierbei nicht ein Adenom und eine normale Nebenschilddrüse, ist die Revision der Gegenseite obligat. Hierdurch können die Folgen einer nicht notwendigen ausgedehnten Halsexploration oder Reoperation weitgehend vermieden werden.
Notes:
Summary In 100 patients operated on for primary hyperparathyroidism the following frequency of recurrent hyperparathyroidism (re-operation) was found: solitary adenoma 3 out of 77 patients (3.8%), multiple gland disease 6 out of 15 patients (42.3%), carcinoma 3 out of 8 patients (33.3%). To recognize a multiple gland disease at the first operation a systematic surgical approach is recommended starting with unilateral neck exploration; only if an adenoma and a normal parathyroid gland cannot be identified contralateral exploration is mandatory. Following this concept the risk of an unnecessary extended neck exploration or re-operation is avoided.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01275936
Permalink