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  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Ophthalmodynamometrie ; Intrakranieller Druck ; Zentralvenendruck ; Hirndruckmessung ; Keywords Ophthalmodynamometry ; Intracranial pressure ; Central retinal vein pressure ; Intracranial pressure measurement ; Venous outflow pressure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background. Central vein pressure depends on intracranial pressure (ICP). Baurmann in 1925 therefore recommended measuring central vein pressure to determine ICP, but the accuracy of this method has not yet been verified. To test the method we measured venous outflow pressure (VOP) by noninvasive ophthalmodynamometry (ODM). Methods and materials. We studied 31 patients with suspected increased ICP. ICP was recorded continuously for a minimum of 24 h by intraventricular catheters, and ODM was performed during ICP measurement. The findings were compared with the results of conventional invasive ICP measurement. Results. Pressure in the central retinal vein was highly correlated with ICP. Conclusion. Measuring VOP by ODM seems to be a reliable method for noninvasive recording of ICP. It is a useful screening test in all cases of presumed ICP elevation.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund. Der Zentralvenendruck ist abhängig vom intrakraniellen Druck. Baurmann empfahl deshalb 1925 die Messung des Zentralvenendrucks, um die Höhe des intrakraniellen Drucks zu bestimmen. Bislang ist diese Überlegung aber noch nicht verifiziert worden. Wir haben den “Venous outflow pressure” (VOP) mittels Ophthalmodynamometrie (ODM) bestimmt und die Befunde mit den Ergebnissen der konventionellen Hirndruckmessung verglichen. Patienten und Methodik. In die Studie wurden 31 Patienten mit Verdacht auf Hirndruckerhöhung aufgenommen. Bei allen Patienten wurde der intrakranielle Druck wenigstens 24 h über einen intraventrikulären Katheter erfasst. Während dieser Zeit erfolgte zusätzlich eine Bestimmung des VOP mittels Ophthalmodynamometrie. Ergebnisse. Der VOP korreliert eng mit dem intrakraniellen Druck. Schlussfolgerung. Die Messung des VOP mittels ODM ist nach den Ergebnissen unserer Studie ein zuverlässiges Verfahren, auf nichtinvasivem Wege den intrakraniellen Druck zu bestimmen, und somit eine geeignete Screeningmethode bei Verdacht auf Hirndruckerhöhung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Barthel-Index ; Aktivitäten des täglichen Lebens ; Verhalten ; Kognition ; Mentale Funktion ; Keywords Activities of daily living ; ADL ; Barthel index ; Behaviour ; Cognitive functions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The Barthel Index (BI) is the most commonly used scale for assessing impairment of activities of daily living (ADL). For a global view of patients' abilities and the care needed in everyday neurorehabilitation practice, additional information about basic psychological and cognitive functions is essential. We therefore designed a new disability scale comprised of assessments of consciousness, approachability, orientation, memory, behaviour, emotions, communication, problem solving, perception, and behaviour at night. The scale shows exactly the same inner structure as the BI, with ten items and a score of up to 20 in steps from 0–100% (or 0–20 points). By a careful weighing of the items, the final score of the neuromental index (NMI) should create a clearer picture of both the disabilities and the needed resources. A second aim was to cover a broad range of patients including those in coma and coma remission states and those with only slight neuropsychological or behavioural symptoms. The NMI was examined with a group of 179 neurorehabilitation inpatients and proved to be highly valid, reliable, and practicable. It was designed to enable a global assessment of disability as well as the care resources needed, even in patients with different disability levels in ADL and psychological and cognitive functions.
    Notes: Zusammenfassung Der Barthel-Index (BI) ist die am weitesten verbreitete Beurteilungsskala für die Aktivitäten des täglichen Lebens. Für die Einschätzung von Fähigkeiten und Betreuungsaufwand im Alltag der Neurorehabilitation sind aber auch Störungen der psychischen und mentalen Grundfunktionen, die durch den BI nicht erfasst werden, von wesentlicher Bedeutung. Wir haben eine Skala erstellt, die Fähigkeitsstörungen in den Bereichen Bewusstsein, Kontaktfähigkeit, Orientierung, Verhalten, Emotion, Kommunikation, Gedächtnis, Problemlösung, Wahrnehmung und Nachtruhe einschließt und die in einer 0–100% Skalierung bzw. der Vergabe von 0–20 Punkten für die 10 Items die exakt gleiche Struktur wie der BI aufweist. Es wurde in der Erstellung der Items darauf Wert gelegt, dass der Summenscore die Fähigkeitsstörungen und den Betreuungsaufwand von komatösen bzw. Komaremissionspatienten (am unteren Skalenende) und Patienten mit geringen Vehaltens- oder neuropsychologischen Störungen (am oberen Skalenende) möglichst wirklichkeitsnahe abbildet. Der Neuromentalindex wurde an 179 Neurorehabilitationspatienten bezüglich seiner Testgütekriterien untersucht und erwies sich als in hohem Maß valide, reliabel und praktikabel.
    Type of Medium: Electronic Resource
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