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  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Atlanto-occipital dislocation ; Anatomy ; Clinical features ; Operative treatment. ; Schlüsselwörter: Atlanto-occipitale Dislokation ; Anatomie ; Klinik ; operative Therapie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Wir berichten über einen jungen Mann, der als Mofafahrer von einem Pkw mitgeschleift wurde und dabei eine atlanto-occipitale Dislokation erlitt. Er überlebte die Verletzung tetraplegisch. Der Unfallmechanismus, die anatomischen Besonderheiten und die große Variationsbreite der klinischen Symptomatik werden dargestellt. Das von uns gewählte operative Vorgehen wird den in der Literatur beschriebenen Verfahren gegenübergestellt.
    Notes: Summary. We report a rare case of a young moped rider who suffered atlanto-occipital dislocation. He survived with tetraplegia. We discuss the accident mechanism, the anatomical particulars, and the clinical features and compare our operative treatment with the cases described in the literature.
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of orthopaedic surgery & traumatology 7 (1997), S. 195-198 
    ISSN: 1432-1068
    Keywords: Fractures of the head of the tibia ; Osteitis ; Infection ; Surgical flaps ; Fracture de l'extrémité proximale du tibia ; Ostéite ; Infection ; Lambeaux locaux
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Nous avons examiné au total 52 patients présentant avec infection après fracture de l' extrémité proximale du tibia entre 1988 et 1992. 26 patients étaient transférés d'autres hôpitaux avec une ostéite évolutive, 26 patients étaient traités entièrement dans notre hôpital. Nous discutons l'étiologie de l'infection de ces deux groupes. Tous les patients ont été traités avec débridement radical. Une stabilisation osseuse fut nécessaire dans 73 % de cas. Nous avons réalisé une résection segmentaire à cause d'une large infection dans 3 cas. La perte de substance causée par cette intervention a été fermée par une lambeau local dans 11 cas. Ainsi nous avons pu arrêter l'infection dans 41 cas mais seulement 7 patients peuvent être considérés comme entièrement guéris (13 %). Dans 9 cas l'amputation a due être effectuée. Malgré le succès thérapeutique concernant l'infection elle même, le résultat fonctionnel est resté mauvais. C'est pourquoi éviter l'infection reste le point le plus important traitement d'une fracture. Le pourcentage des infections peut être abaissé en utilisant un type d'osteosynthèse adapté aux besoins des tissus mous. Il faut fermer les pertes de substance initiales d'une fracture ouverte ou causées par le traitement initial par un lambeau de muscle jumeau (musculus gastrocnemius) après un délai de quelques jours. Soigner les tissus mous correctement est au moins aussi important que de reconstruire les fragments osseux, lorsque l'on traite une fracture de l'extrémité proximale du tibia.
    Notes: Summary A total of 52 patients with infection after fracture of the proximal tibia were retrospectively reviewed from 1988 to 1995. 26 patients were transfered from peripheral hospitals with active osteitis, while 26 patients had been primarily treated in our hospital. Refering to the total group of patients, infection inducing factors are discussed critically. All patients underwent radical debridement. Restoration of bone stability had to be done in 73 %. Due to the extent of infection, segmental resection had to be perfomed on 3 patients. Resulting soft tissue defects were closed with local flaps in 11 cases. Infection was controlled in 41 patients, but only 7 could be classified as “cured”. Nine patients had amputations after failure of treatment. Despite successful therapy, the functional results are poor. Therefore, avoiding infection, has top priority in post fracture treatment. The correct form of osteosynthesis adapted to the soft tissue lesion can lower infection rates significantly. Soft tissue defects, resulting from open fractures or after primary treatment, have to be closed by gastrocnemius flap transfer within a short time. The management of the soft tissue is at least as important as the reconstruction of the bone in the treatment of fractures of the head of the tibia.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Complete acromioclavicular separation ; Results of suturing the ligaments combined with tension wire bending
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Diagnose einer kompletten acromioclaviculären Luxation (Typ Tossy 111) stellt eine Operationsindikation dar, wobei in der Literatur verschiedene Operationsmethoden angegeben werden. In der Zeit vom 1. 1. 1970–31. 12. 1978 sind in der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik 33 Patienten mit frischen AC-Sprengungen (Typ Tossy III) durch Zuggurtungsosteosynthese und Bandnaht versorgt worden. Die Ergebnisse dieser Operationsmethode werden mitgeteilt und auf intra- und postoperative Komplikationen wird eingegangen. Die Vorzüge einer Freilegung des AC-Gelenkes durch einen bogenförmigen Hautschnitt schildert man, nicht zuletzt aus kosmetischen Erwägungen.
    Notes: Summary The diagnosis of a complete acromioclavicular separation (Tossy III) is a indication for a surgical repair. Many and different methods are reported in history. 33 patients with a fresh, complete acromioclavicular separation are treated at the BG-Unfallklinik Tübingen from 1. 1. 1970–31. 12. 1978 by suturing the ligaments, inserting pins across the joint and tension-bending. With this method good results have been achieved, possible intra- and postoperative complications are reported. The incision along the clavicula gives quite often scar problems. Therefore we now use an arched incision across the AC-joint.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 1 (1998), S. 1-1 
    ISSN: 1436-6274
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 1 (1998), S. 24-32 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter Distale Radiusfraktur ; Operationsverfahren ; Fixateur externe ; Spongiosaplastik ; Key words Distal radial fractures ; Operative treatment ; External fixation ; Bone-grafting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Because non-operative treatment of distal radial fractures usually has a poor outcome there has been a trend towards operative treatment, targeting the anatomical reconstuction of the distal radius and the joint. Analysis of the fracture based on the AO classification allows rational treatment and makes the results comparable. A detailed indication list for more diffentiated therapy of these radial fractures and a detailed description of the operative technique are given. From 1993 to 1997, 174 patients were treated with external fixation of the AO in the Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Ludwigshafen (trauma center level one). Type C fractures were found in 90%. Two-thirds of the patients were women. Three different types of treatment have been compared: (1) external fixation; (2) external fixation and change to internal fixation with bone-grafting; (3) external fixation and bone-grafting. Similar functional results were achieved in all groups. The loss of repositioning in the follow-up was smallest in group 3. The following complications were found: local pin-tract infections in 15 patients, operations because of hematoma in the pelvic region of bone harvesting in 5 patients and 10 severe dislocations in the group with internal fixation. External fixation including bone-grafting showed the best results in severe type C fractures of the distal radius.
    Notes: Bei der Versorgung der körperfernen Radiusfraktur ist aufgrund unbefriedigender Ergebnisse nach konservativer Behandlung ein Wechsel zur operativen Therapie mit dem Ziel der anatomischen Gelenkrekonstruktion zu beobachten. Eine Frakturanalyse basierend auf der AO-Klassifikation ermöglicht eine bedarfsgerechte Therapieplanung und den Vergleich der Ergebnisse. Nach einer Darstellung der Indikationen zur differenzierten Therapie der distalen Radiusfraktur werden die Ergebnisse der in den Jahren von 1993–1997 in der BG Unfallklinik Ludwigshafen mit Fixateur externe (FE) behandelten Patienten (n = 174) unter besonderer Berücksichtigung der Operationstechnik analysiert. C-Frakturen lagen nach der Klassifikation der AO zu 90% vor, Frauen waren zu ⅔ betroffen. Drei Behandlungsgruppen wurden unterschieden: 1. FE, 2. FE und Wechsel auf ein internes Verfahren mit Spongiosaplastik sowie 3. FE und Spongiosaplastik. Bei vergleichbarer Funktion beobachteten wir den geringsten Korrekturverlust in Gruppe 3. An Komplikationen traten auf: lokale Pininfekte bei 15 Patienten, 5 Hämatomrevisionen an der Spongiosaentnahmestelle am Beckenkamm und 10 Dislokationen nach Verfahrenswechsel auf eine Plattenosteosynthese. Die Stabilisierung im Fixateur externe mit begleitender (ein- oder zweizeitiger) Spongiosaplastik scheint die besten Ergebnisse bei der Versorgung der komplexen C-Frakturen des distalen Radius zu erbringen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 1 (1998), S. 49-56 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter Qualitätssicherung ; Distaler Speichenbruch ; AO-Klassifikation ; Versorgungsart ; Altersstruktur ; Dauer der Arbeitsunfähigkeit ; Ausheilungsergebnisse ; Kosten ; Minderung der Erwerbsfähigkeit ; Key words Quality assurance ; Distal fracture of the radius ; AO (local public health authority) classification ; Type of treatment ; Age structure ; Duration of incapacity to work ; Healing results ; Costs ; Reduction in earning capacity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Quality assurance is a particular social-political requirement from both the humanitarian and economic point of view and, at the same time, it is a challenge to the statutory accident insurance. The Professional Trade Association of the Regional Federation of Southwest Germany of the Professional Associations for Industry and Trade has attended to this matter and made distal fracture of the radius its first model project. The fact that more than 90% of the doctors operating within the area of the Regional Federation of Southwest Germany and all accident insurance organizations have participated in the project has confirmed the necessity for investigating these measures. At the same time, the high level of willingness to participate highlighted the traditionally good co-operation between the various administrations and the doctors. The statistical survey carried out during the first phase of the project pinpoints the frequency of the different types of fractures, the treatment method, the age structure and the duration of the incapacity for work and the need for treatment. The second phase of the project produced data relating to the healing results and the resultant costs.
    Notes: Qualitätssicherung ist sowohl aus humanitärer Sicht als auch im Hinblick auf die Ökonomie eine sozialpolitische Forderung besonderer Art und zugleich eine Herausforderung an die gesetzliche Unfallversicherung. Der Landesverband Südwestdeutschland der gewerblichen Berufsgenossenschaften hat sich dieser Aufgabe angenommen und als erstes Modellprojekt die distalen Speichenbrüche ausgewählt. Da über 90% der im Bereich des Landesverbandes Südwestdeutschland tätigen Durchgangsärzte und alle Unfallversicherungsträger an diesem Projekt mitgewirkt haben, ist die Notwendigkeit, sich solchen Maßnahmen zuzuwenden, bestätigt worden. Die hohe Bereitschaft zur Mitwirkung war zugleich auch Ausfluß der traditionell guten Zusammenarbeit zwischen den Verwaltungen und der Ärzteschaft. Die in der 1. Projektphase durchgeführten statistischen Erhebungen erlauben Aussagen zur Häufigkeit der verschiedenen Frakturtypen, zur Versorgungsart, zur Altersstruktur sowie zu Laufzeiten der Arbeitsunfähigkeit und Behandlungsbedürftigkeit. In der 2. Projektphase wurden Daten erhoben, die sich mit den Ausheilungsergebnissen und den entstandenen Kosten befassen.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 1 (1999), S. 264-269 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter Distale Bizepssehnenruptur ; Ätiologie ; Degenerative Veränderungen ; Zusammenhangsfrage ; Key words Rupture of the distal biceps tendon ; Etiology ; Degeneration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Injuries of the distal biceps tendon represent only 3% of the tendon ruptures of this muscle. Generally, there is no doubt about surgical fixation, because there is a loss of power in supination. In the literature only small groups of patients operated on for this injury have been reported. The etiology is unclear and has ranged from “degenerative” to “traumatic only”. In this paper we present the greatest number of patients with surgery after rupture of the distal biceps tendon in one hospital (n = 60). We demonstrate that trauma is not the general reason for the injury. Only men 22– 64 years of age were found, most of them (28.3%) between 36 and 40 years old. The operation was performed 1–14 days after injury. Histopathological investigations in 28 patients showed degenerations only. 6 cases simultaneously had signs of acute bleeding and degeneration. Only 8 patients had signs of an acute traumatic rupture. The origin was traumatic in only 6 patients; 30 had no history of unusual force and a traumatic origin could be excluded. It was impossible to get reliable information about the cicumstances leading to the rupture in 6 patients. A quarter of the patients had a history of heavy daily work; 46 told us they only occasionally did heavy work. To prove whether the rupture is degenerative or traumatic we would like the stress – besides the necessity of histology – the importance of a detailed history of the circumstances leading to the injury.
    Notes: Die Rupturen der distalen Bizepssehne sind mit 3% aller Bizepssehnenzerreißungen eine seltene Verletzung. Grundsätzlich besteht über die Indikation zur operativen Versorgung eine einheitliche Meinung, da mit einem Kraftverlust für die Unterarmauswärtsdrehung zu rechnen ist. Aufgrund der Seltenheit der Verletzung wird in der Literatur nur über kleine Patientenkollektive mit operativ versorgten distalen Bizepssehnenrissen berichtet. Im Rahmen gutachterlicher Stellungnahmen zum Rupturereignis finden sich Angaben von „degenerativ“ bis „immer traumatisch“ verursacht. In der hier vorliegenden Arbeit konnte anhand des größten in einer Klinik operativ versorgten Patientenkollektivs (n = 60) nachgewiesen werden, daß die These der primär immer als traumatisch angenommenen Ruptur falsch ist. Es waren ausschließlich Männer mit einem Durchschnittsalter von 44,5 Jahren (26–64 Jahre) betroffen. Die meisten Patienten (28,3%) fanden sich in der Altersgruppe 36– 40 Jahre. Der Operationszeitpunkt lag zwischen 1 und 14 Tagen nach dem Rupturereignis. In 28 Fällen wurde ein feingeweblicher Untersuchungsbefund veranlaßt. Degenerative Veränderungen fanden sich bei 6 Patienten (21%). Bei der Hälfte der Fälle (n = 14) lagen Zeichen einer frischen Blutung mit Zeichen degenerativer Veränderungen vor, bei 8 Patienten (32%) ausschließlich Zeichen einer frischen Ruptur. Eine Unterteilung hinsichtlich der Ursache der Ruptur ergab bei 24 Patienten das Vorliegen eines Traumas. Bei der Hälfte der Patienten (n = 30) konnte anamnestisch ein traumatisches Unfallereignis ausgeschlossen werden. Bei 6 Patienten war eine Klärung retrospektiv nicht möglich. Bei 1/4 der Patienten konnten wir feststellen, daß im Rahmen der täglichen Arbeit schwere körperliche Tätigkeiten verrichtet wurden. Hingegen führten 77% der Patienten (n = 46) nur gelegentlich oder nie schwere körperliche Arbeiten aus. Aus gutachterlicher Sicht muß neben der obligaten histologischen Untersuchung die Notwendigkeit der exakten Unfallanamnese betont werden.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 351 (1980), S. 91-98 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Dislocated fractures ; Humeral head
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Frakturen am proximalen Humerus werden meist frühfunktionell behandelt. Bei einigen Frakturarten, z.B. der Humeruskopfluxationsfraktur, muß die Indikation zur Osteosynthese gestellt werden. Bei jüngeren Patienten ist die T- oder L-Platte die Osteosynthese der Wahl, bei Älteren kann die offene Kirschner-Drahtspickung verwendet werden. Schraubenosteosynthesen sind selten, die Alloarthroplastik stellt die Ausnahme dar. Die postoperativen Ergebnisse werden an 24 nachuntersuchten Fällen dargestellt, die Grundsätze für die Osteosynthese werden verdeutlicht.
    Notes: Summary Fractures of the proximal end of the humerus are treated by early functional movement. Dislocated fractures of the humeral head should be treated by means of osteosynthesis. In younger patients osteosynthesis with a Tor L-shaped plate is the method of choice; in older patients, open reduction and K-wire fixations can be used. Indications for screw osteosynthesis are rare, and alloarthroplasty is a procedure reserved for exceptions. The functional results are demonstrated by 24 cases with dislocated fractures who were operated on, thus showing the principles of operative treatment.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 625-625 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Arthroscopy ; Rupture of the anterior cruciate ligament ; Diagnostic procedure ; Arthroskopie ; Vorderer Kreuzbandschaden ; Diagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 300 wegen unklarer Kniegelenksbeschwerden durchgeführten Arthroskopien (19781980) fanden sich 57 alte vordere Kreuzbandverletzungen. Diese Zahl beweist, daß die frische vordere Kreuzbandruptur häufig nicht erkannt wird. Bei 15 frischen Kniegelenkstraumen mit Hämarthrose ohne klinische oder röntgenologische Instabilität wurde innerhalb 7 Tagen eine Arthroskopie durchgeführt, die in jedem Fall eine vordere Kreuzbandruptur ergab. Der Hämarthros stellte somit das klinische Leitsymptom für die frische vordere Kreuzbandruptur dar, die Arthroskopie erlaubte die sichere Diagnose.
    Notes: Summary In 300 arthroscopies of the knee joint we found 57 old ruptures of the anterior cruciate ligament. This number shows that a rupture of the anterior cruciate ligament is often not diagnosed early. In 15 fresh cases of knee-joint trauma with hemarthrosis and without clinical or radiological instability, arthroscopy was performed within 7 days after trauma. There was a fresh rupture of the anterior cruciate ligament in every case. Hemarthrosis was the leading clinical sign in all cases of fresh ruptures, and arthroscopy led to definite diagnosis.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 908-908 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Knee-ligament injuries ; Therapy ; Results ; Postoperative care ; Kniebandverletzungen ; Therapie ; Ergebnisse ; Begleitbehandlung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Ergebnisse von 122 nachuntersuchten Patienten mit operierten frischen Kniebandverletzungen werden dargestellt und analysiert. Dabei wird gezeigt, daß erst die Beachtung einer Vielzahl von Einzelpunkten unter Berücksichtigung der funktionellen Anatomie zu einem befriedigendem Resultat führt. So ergibt sich die Operationsindikation aus der Summation von Anamnese, Lokalbefund und nachweisbarer Instabilität. Der exakten Inspektion der Seitenbänder, der oft möglichen Meniscusreinsertion und der korrekten Rekonstruktion der Kreuzbänder ist größte Aufmerksamkeit zu widmen. Die Bedeutung der krankengymnastischen Begleit- und Nachbehandlung wird besonders herausgestellt.
    Notes: Summary The results of follow-up examinations in 122 patients with fresh knee-ligament injuries that were operated upon are presented and analysed. Satisfactory results can only be achieved by taking into consideration a number of factors, including the functional anatomy. Indications for operative treatment are the case history, local findings and clinical instability. Careful examination of the collateral ligaments, the possibility of reinserting the meniscus, and the anatomical reconstruction of the crucial ligaments are all very important. A model is given for postoperative physiotherapeutical care, which is also considered to be important.
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