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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Oxymetrie ; zerebrovenös ; Clark-Sonde ; polarographisch ; intrazerebrales Aneurysma ; Key words Jugular bulb ; Paratrend 7 ; cerebrovenous ; polarographic ; Clark electrode ; Oxygen ; Oximetry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction: Recently, a compact multisensor device 0.5 mm in diameter has become available with a miniaturised Clark electrode for measuring blood oxygen tension and two optical fibres for measuring CO2 tension, pH, and temperature (Paratrend 7, Biomedical Sensors, High Wycombe, UK). We used this new probe for continuous blood gas monitoring in the jugular bulb as an alternative to the commonly used fiberoptic spectrophotometric oximetric measurement of haemoglobin saturation. Results: A 64-year-old patient was admitted for surgery of a right-sided intracranial aneurysm. During surgery, with no artefacts or evidence of catheter drift, a normal jugular venous pO2 (pjvO2) of 39±3 mmHg was measured. Over the period of weaning, two declines in pjvO2 occured (22.5 and 18.7 mm Hg) associated with a decline in CO2 tension and a rise in pH. We treated these events successfully by analgosedation, controlled ventilation with an inspired oxygen fraction of 70%, and elevation of the mean arterial blood pressure to over 100 mmHg. Extubation was possible about 24 h later. Furthermore, 3 h after extubation pjvO2 values could be monitored without difficulty despite movement of the patient. Discussion: The technique of polarographically measuring pjvO2 with a Clark-type probe appears superior to fibreoptic jugular venous oximetry due to the clearly lower incidence of faulty measurements, especially in the intensive care unit, where patients undergo frequent nursing interventions and tend to awaken. We did not even observe artefacts due to patient movement after extubation. A limitation of the new multisensor system might be the distance of 4 cm between the sensor tip and the end of the insertion catheter, which makes samples drawn for in vitro blood gas analyses to control the continuous monitoring less comparable. Improvements in the construction of the probe are recommended.
    Notes: Zusammenfassung Es wird erstmalig über den Einsatz einer neuen Multisensorsonde zur kontinuierlichen Messung der Parameter Sauerstoffpartialdruck (pjvO2), Kohlendioxidpartialdruck (pjvCO2), pH und Temperatur im Bulbus venae jugularis bei einer Patientin mit einem Aneurysma im Abgangsbereich des Ramus communicans posterior berichtet. Ergebnisse: Intra- und postoperativ war es möglich, kontinuierlich und nahezu artefaktfrei die jugularvenösen Blutgase zu erfassen. Die gemessenen Werte lagen innerhalb der Referenzbereiche (pjvO2 39±3 mm Hg). In der postoperativen Weaningphase kam es zweimal zu einem Abfall des jugularvenösen Sauerstoffpartialdrucks auf Werte von 22,5 bzw. 18,7 mm Hg. Durch Anhebung der inspiratorischen Sauerstoffkonzentration (FiO2) und des mittleren arteriellen Blutdrucks (MAP) normalisierte sich der pjvO2. Auch nach der Extubation arbeitete die Sonde störungsfrei (pjvO2 33±2,3 mm Hg). Diskussion: Unsere Ergebnisse zeigen, daß der Einsatz der polarographischen Sauerstoffpartialdruckmessung im Bulbus venae jugularis möglicherweise eine praktikable Alternative zu der bisher routinemäßig eingesetzten spektrophotometrischen jugularvenösen Katheteroxymetrie darstellt. Das Verfahren überzeugte durch seinen geringen Betreuungsaufwand. Problematisch erscheint bei der derzeitigen Konstruktion des Meßsystems die in vivo-Kalibration. Bei einer Distanz von ca. 4 cm zwischen der Sensorspitze und dem Lumen des Plastikkatheters, aus welchem die Blutprobe entnommen wird, beeinträchtigen extrakranielle Zuflüsse die Vergleichbarkeit der Sondenmeßwerte mit den in vitro-Meßergebnissen einer Blutgasanalyse.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrovenöse Oxymetrie ; Bulbus venae jugularis ; Zerebraler Perfusionsdruck ; Zerebraler Blutfluß ; Key words Brain ; Intracranial pressure ; Oxygen ; Saturation ; Fibreoptic oximetry ; Cerebral blood-flow
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The reliability of continuous fibreoptic oximetry in cerebral venous blood and its correlation with intracranial and cerebral perfusion pressures (pressure-volume curve) were examined in an experimental porcine study. Methods: The pressure in the infratentorial compartment of 13 domestic pigs (18–24 kg) was gradually increased by inflating a Fogarty balloon catheter placed on the surface of the right cerebellar hemisphere and below the tentorium. Single volumes of 0.4 ml saline were injected into the inflatable balloon at 1-min intervals up to a total volume of 7 ml. Intracranial pressure (ICP), arterial blood pressure, cerebral perfusion pressure (CPP), and cerebral venous saturation measured continuously by fibreoptic oximetry and intermittent blood-gas analyses (SjO2 superior sagittal sinus) were monitored during balloon inflation. All data were downloaded onto a PC and evaluated off-line by a commercial statistical software package. Results: Over the whole pressure-volume curve, two phases of SjO2 behaviour were registered by continuous fibreoptic oximetry (Oximetrix 3, Abbott) (Fig. 1). CPP ranges of less than 50% reduction from the initial value showed a linear correlation (r mittl. =0.712, P〈0,01) between both parameters (CPP−SjO2). In CPP ranges below a crucial point of about 50 mmHg no such correlation was found (r mittl =0.176, P〉0.5). In contrast, in 3 pigs a very good correlation was found between CPP and SjO2 over the whole pressure-volume curve as measured by blood-gas analyses of samples from the cerebrovenous catheter (r mittl. =0.84, P〈0.05). Discussion: We conclude that in physiological CPP ranges down to 50 mmHg, SjO2 measurement is a reliable method of detecting oxygen desaturation in cerebrovenous blood. Below that CPP value, the fibreoptic catheter showed repeated false-high oxygen saturation values. The accuracy of SjO2 measurement seems to depend on sufficient cerebral blood flow (CBF): with decreasing CBF the amount of cerebral venous outflow is diminished. We believe this is why we could not find a correlation in low CPP ranges with the oximetry catheter. This flow-dependency is a new aspect of fibreoptic cerebrovenous oximetry. The authors recommend that rising SjO2 values after desaturation events be confirmed by blood-gas analyses.
    Notes: Zusammenfassung Die Beziehung zwischen dem zerebralen Perfusionsdruck (CPP) und der zerebrovenösen Sauerstoffsättigung des Hämoglobins (SjO2) oberhalb eines Perfusionsdrucks von 50 mm Hg (Versuchsabschnitt A) und unterhalb eines Perfusionsdrucks von 50 mm Hg (Versuchsabschnitt B) wurde an einem standardisierten Tiermodell bei 13 Schweinen (18–24 kg) untersucht. Methode: Eine schrittweise Hirndrucksteigerung erfolgte durch einen infratentoriell plazierten Fogarty-Ballonkatheter. Die SjO2 wurde kontinuierlich mit einem im Sinus sagittalis superior befindlichen fiberoptischen Oxymetriekatheter gemessen. Punktuelle Blutgasanalysen (10 Messungen/Tier) sind bei 3 Tieren über den gesamten Hirndruckverlauf durchgeführt worden. Ergebnisse: Für den Versuchsabschnitt A konnte ein mittlerer Korrelationskoeffizient für den Zusammenhang CPP mit SjO2 von rmittl.=0,712 (p〈0,01) und für den Versuchsabschnitt B ein rmittl.=0,176 (p〉0,5) gefunden werden. Die Korrelation der durch punktuelle Blutgasanalysen über die gesamte Druck-Volumenkurve erhaltene Hämoglobinsättigung zum CPP betrug im Mittel rmittl=0,84 (p〈0,05). Schlußfolgerung: Die Ergebnisse der Blutgasanalysemessungen bestätigen den engen Zusammenhang zwischen CPP und SjO2. Im Versuchsabschnitt A ließ sich dieser Zusammenhang auch durch die kontinuierliche Katheteroxymetrie darstellen. Unterhalb eines kritischen CPP von 50 mm Hg im Versuchsabschnitt B drückt die fehlende Korrelation der Beziehung CPP – SjO2 eine Einschränkung der Meßmethodik mittels spektroskopischer Katheteroxymetrie aus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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