Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 3 (1997), S. S20 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Die prophylaktische medikamentöse Therapie von Nausea und Emesis ist fester Bestandteil onkologisch-internistischer Therapiekonzepte geworden. Im klinischen Alltag müssen dabei neben Substanz- und Dosisabhängigkeit der emetogenen Wirkung von Zytostatika mit ihrem unterschiedlichen zeitlichen Profil, patientenbezogene Gesichtspunkte Berücksichtigung finden. Die unterschiedliche Verfügbarkeit einer antiemetischen Rescuemedikation im ambulanten und stationären Behandlungskonzept erfordert unterschiedliche Strategien, wobei Applikationsformen, Pharmakokinetiken und Nebenwirkungsspektrum der verschiedenen antiemetischen Substanzklassen, ebenso wie Kostenaspekte, in die Überlegungen einbezogen werden müssen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Noch immer wird ein großer Teil der kolorektalen Primärtumoren erst in fortgeschrittenen Stadien diagnostiziert. Die Metastasierung, insbesondere die hepatische, bestimmt Verlauf uns Prognose der Erkrankung. So haben bis zu 25% der Patienten bereits bei Erstdiagnose des kolorektalen Karzinoms sogenannte "synchrone" Metastasen, die bei der Hälfte der Fälle ausschließlich in der Leber lokalisiert sind [13, 16–18, 22]. Intraoperativ lassen sich bei bis zu 10% der Patienten mit T3/T4 Tumoren durch Ultraschalluntersuchung präoperativ nicht diagnostizierte Metastasen in der Leber nachweisen [10]. Nach primärer RO-Resektion des Tumors und der regionalen Lymphknoten treten im weiteren Verlauf in 35 bis 50% Lokalrezidive oder Metastasen auf. Bei etwa 46% dieser Patienten ist die Leber befallen, bei 16% ist sie das einzige befallene Organ [42]. Zum Zeitpunkt des tumorbedingten Todes besteht schließlich bei 70% der Patienten eine Tumorinfiltration der Leber [28]. Die Leber ist somit das Schlüsselorgan im Prozeß der Metastasierung und wird selbst zum Ausgangspunkt der weiteren Metastasierung. Daher stellt die Weiterentwicklung auf dem Gebiet der Lebermetastasentherapie kolorektaler Karzinome eine potentielle Möglichkeit zur Prognoseverbesserung der betroffenen Patienten dar, wie dies überzeugend für die Metastasenchirurgie mit Langzeitremissionen und Heilungschance bei ausgewählten Patienten gezeigt wurde [27]. Neue diagnostische Hilfsmittel, die prä-, intra-, und postoperative mit hoher Sensitivität den Nachweis einer Lebermetastasierung erlauben, optimierte Operationstechniken sowie perkutane Interventionsmöglichkeiten eröffnen neue Behandlungsoptionen bei Lebermetastasen und fordern eine vergleichende Bewertung möglicher Behandlungsstrategien durch klinische Studien. Gegenwärtig werden jedoch die einzelnen Methoden und ihre Indikationen vielfach kontrovers beurteilt. Eine definitive Klärung durch prospektive fachübergreifende Studien ist nicht in Sicht. So wird die Entscheidungsfindung bei der Therapiewahl mit Abwägung der verschiedenen Therapiemodalitäten zunehmend komplizierter und sollte im interdisziplinären onkologischen Konsil erfolgen. Im folgenden sollen daher neben der regionalen Chemotherapie von Lebermetastasen kolorektaler Karzinome kurz konkurrierende Therapiemodalitäten dargestellt und die Möglichkeit multimodaler Therapiekonzepte aufgezeigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 140-143 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Heparinreduzierte Thrombozytopenie – künstliche Unterstützungssysteme – Orgaran – Herztransplantation ; Key words Heparin-induced thrombozytopenia – assist device – Orgaran – heart transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Heparin-induced Thrombocytopenia (HIT) is a life threatening complication of anticoagulatory therapy with Heparin. We report on a 35 year old patient suffering from cardiomyopathy for whom a biventricular assist device (Berlin Heart) became necessary. This patient developed a HIT Type II postoperatively and was treated with Orgaran, an effective Heparin substitute in a patient with HIT Type II. After 213 days with the biventricular assist device our patient sucessfully underwent orthotopic heart transplantation with Orgaran. This medication can also be administered to assist device patients and can also be used as an anticoagulant during cardiopulmonary bypass.
    Notes: Zusammenfassung Eine heparininduzierte Thrombozytopenie (HIT) ist eine lebensgefährliche Komplikation bei einer antikoagulatorischen Therapie mit Heparin. Wir berichten von einem 35jährigen Patienten, der an einer dilatativen Kardiomyopathie litt und bei dem, infolge einer akuten kardialen Dekompensation, ein biventrikuläres Unterstützungssystem (BVAD, Berlin Heart) implantiert werden mußte. Dieser Patient entwickelte postoperativ eine HIT Typ II und mußte mit Orgaran (Orgaran; Danaparoid Org 10172, AKZO-Organon, Niederlande) behandelt werden. Schließlich konnte der Patient nach 213 Tagen mit mechanischer Kreislaufunterstützung erfolgreich mit Orgaran an der HLM transplantiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Hyperthermia ; Hemodynamics ; Gas exchange ; Oncology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective: To establish the safety of systemic Cancer Multistep Therapy (sCMT) including whole body hyperthermia, by means of hemodynamic, laboratory and clinical investigations. Design: Prospective study. Setting: University clinic. Patients: 12 patients with various cancers (with sCMT), a second group of 20 patients with colorectal carcinoma treated with chemotherapy (without sCMT). Interventions: 25 treatments with sCMT for 60 min at 41.8 °C (including chemotherapy) were given in addition to induced hyperoxemia and hyperglycemia under general anesthesia. Measurements and results: Invasive monitoring of systemic and pulmonary hemodynamics as well as pulmonary gas exchange was used at 37 °C, 40 °C, 41.8 °C and 39 °C. In addition, laboratory parameters were measured before and within 4 days of therapy. At 41.8 °C, invasive monitoring showed characteristic signs of hyperdynamic circulation. In addition, right-to-left shunt, oxygen consumption, oxygen delivery and lactate levels were significantly different from pretreatment values. At the end of therapy, lactate levels and the extravascular lung water index increased, whereas all other parameters showed a clear tendency to return to initial values. Within the first day after sCMT, we measured a slight but significant reversible increase in serum creatinine compared to pretreatment values, but found no significant alterations of other chemical parameters. Between the sCMT group and controls, there was only a temporary significant difference in aspartate aminotransferase levels 2 days after therapy. Conclusions: sCMT, including whole body hyperthermia, accompanied by suitable anesthesiological management and monitoring, does not lead to any serious or sustained organ dysfunction and can therefore be regarded as a safe therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 479-484 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter DIC (disseminated intravascular coagulation) ; Sepsis ; Gerinnung ; Verbrauchskoagulopathie ; Sepsis ; Antithrombin III ; Gerinnung ; intravasale
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die häufigste Ursache einer disseminierten Gerinnung ist die Sepsis. Sepsis und disseminierte Gerinnung bedingen sich gegenseitig und komplizieren gegenseitig auch den jeweiligen Krankheitsverlauf. Ursächlich liegen Infektionen, Malignome, Polytrauma, Verbrennungen, Leberversagen, Fruchtwasserembolie, „Dead Fetus Syndrome” und andere Erkrankungen zugrunde. Die Pathogenese der Verbrauchskoagulopathie, bei der es durch reaktive und überschießende Aktivierung zum Verbrauch von Gerinnungsfaktoren und -inhibitoren kommt, wird in dieser Übersicht aufgezeigt, in der des weiteren die therapeutischen Optionen dargestellt werden. Die wichtigste davon dürfte die Substitution von Antithrombin III sein, die sich im septischen Schock bewährt hat.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 13 (1999), S. 980-984 
    ISSN: 1432-2218
    Keywords: Key words: Rectal cancer — Preoperative staging — Endorectal ultrasound — Preoperative radiochemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objectives: Factors limiting the accuracy of endorectal ultrasound in staging, locally advanced primary rectal cancer after preoperative neoadjuvant radiochemotherapy (RCT) were evaluated. Methods: Patients (n= 84) with initial locally advanced rectal cancer (uT3/uT4) undergoing R0 resection were investigated after preoperative treatment that combined radiotherapy up to 45 Gy with two cycles of chemotherapy (5-FU and leucovorin on d 1–5 and 22–28). At 4 to 6 weeks after completion of RCT and before tumor resection, preoperative endoluminal ultrasound was performed. Results: The accuracy to predict the depth of tumor infiltration (T-category) was found to correlate with downstaging. The T-category was correctly staged before surgery in 15 of the 51 responders (29%) and in 27 of 33 nonresponders (82%), whereas misinterpretation occurred in 36 of the responders (71%) and in 6 of the nonresponders (18%) (p 〈 0.001). Neither tumor distance from anal verge nor tumor location correlated with the staging accuracy. Lymph node involvement was correctly assessed in 48 patients (57%). Wall invasion was correctly ascertained in 42 patients (50%), with under estimation in 11 patients (13%) and overestimation in 31 patients (37%). Conclusions: After radiochemotherapy, endosonography does not provide a satisfactory accuracy for preoperative staging of rectal cancer. New interpretation and diagnostic criteria are needed for the prediction of treatment response.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Intensivmedizin und Notfallmedizin 35 (1998), S. s109 
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Schlüsselwörter Leberinsuffizienz – Lebertransplantation – Hyperfibrinolyse – Entzündung – Leukozytenaktivierung – Aprotinin ; Key words Liver diseases – liver transplantation – hyperfibrinolysis – inflammatory response – leucocytic activation – aprotinin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Liver function is closely related to hemostasis due to the fact that almost all components participating in clotting and fibrinolysis are synthesized in liver parenchymal cells and the liver's reticuloendothelial cell system participates in the regulation of hemostasis. Advanced liver function defects result in signs of decreased synthesis of hemostasis-related proteins and increased turnover of coagulation and fibrinolysis. A labile balance in hemostasis usually results without any requirement to correct clinically asymptomatic laboratory abnormalities. Clinically the decompensation of hemostasis in liver diseases due to different noxious agents results more often in bleeding with more or less pronounced laboratory signs of disseminated intravascular coagulation, consumption coagulopathy or hyperfibrinolysis and only rarely in overt thromboembolism. In orthotopic liver transplantation (OLT), hemostasis is – in addition to the changes due to the prolonged surgery – altered by the removal of the diseased liver – still of importance for the patient's hemostasis – and the complex graft-host interactions during and after reperfusion. Severe bleeding complications, formerly observed in a relevant portion of the patients undergoing OLT almost exclusively after reperfusion of the graft, are important for the patient's outcome. Investigations in hemostasis during OLT demonstrated relatively minor changes in addition to the preexisting ones during the peanhepatic phase, well-known for different types of major surgery in patients with advanced liver diseases. Increasing parameters of fibrinolysis are observed with time during the anhepatic phase, by enhanced thrombin generation, a situation resembling disseminated intravascular coagulation. In this stage of the operation other systems become activated too, especially leucocytic proteases and cytokines are released. Among the different trials of medical therapy antifibrinolytic drugs, especially aprotinin given prophylactically, reduce bleeding complications and blood product requirement during OLT.
    Notes: Zusammenfassung Aufgrund der zentralen Bedeutung der Leber als Syntheseort wesentlicher Hämostasekomponenten und ihrer funktionellen Rolle im retikoendothelialen System führen Lebererkrankungen laboranalytisch zu verminderten Werten der hepatisch synthetisierten Hämostasefaktoren und Zeichen eines vermehrten Umsatzes der plasmatischen Gerinnung und Fibrinolyse. Meist resultiert ein labiles Hämostasegleichgewicht auf niedrigem Niveau. Bei kompensierten Hämostasestörungen ergibt sich in der Regel keine Notwendigkeit zur symptomatischen Therapie der Hämostasestörung. Wird dieser labile Zustand durch verschiedene Noxen weiter gestört, treten klinisch meist Blutungen mit mehr oder weniger Verbrauchskoagulpathie- oder Hyperfibrinolyse-ähnlicher Befundkonstellation und nur ausnahmsweise Thromboembolien auf. Bei der orthotopen Lebertransplantation (OLT) wird die vorbestehend gestörte Hämostase über das Ausmaß des langdauernden operativen Eingriffs hinausgehend durch die Entfernung der hämostaseologisch noch bedeutsamen, erkrankten Leber und der komplexen Transplantat-Wirt-Auseinandersetzung stark beeinträchtigt. Schwere Blutungskomplikationen, die fast ausschließlich nach Perfusion der Transplantatleber bei einem relevanten Anteil der Patienten auftraten, bestimmen die Prognose der Patienten. Während der preanhepatischen Phase finden sich, vergleichbar mit anderen Abdominaleingriffen bei Patienten mit fortgeschrittener Lebererkrankung, nur geringe Abweichungen der Hämostase von der Ausgangssituation. Regelhaft treten zunehmende Zeichen der Hyperfibrinolyse während der anhepatischen Phase auf, die bei Reperfusion des Spenderorgans in der postanhepatischen Phase rasch in eine der disseminierten intravasalen Gerinnung vergleichbare Laborkonstellation übergehen. In dieser letzten Operationsphase werden auch Aktivierungen anderer Kaskadensysteme im Sinne der leukozytären Freisetzung von Proteasen und der Zytokinbildung beobachtet. Von den verschiedenen Versuchen der medikamentösen Hämostaseoptimierung führt die antifibrinolytische Therapie insbesondere mit Aprotinin bei prophylaktischer Applikation zur Reduktion der Blutungskomplikationen und zur Verminderung des Transfusionsbedarfes.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...