ISSN:
1439-0973
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Mikrobiologische Screeninguntersuchungen bei 1.193 Frauen, bei denen im ersten Trimester ein Schwangerschaftsabbruch vorgenommen wurde, deckten in 11,7% der FälleChlamydia trachomatis, 0,8%Neisseria gonorrhoeae, 22,1%Mycoplasma hominis, 10,1%Ureaplasma urealyticum, 0,9% Herpes simplex Virus und in 2,9% Streptokokken der Gruppe B auf. Teenager waren besonders häufig mitC. trachomatis undN. gonorrhoeae infiziert. Nach dem Eingriff trat bei 2,2% (26) der Frauen eine Adnexitis und bei 0,9% (13 Frauen) eine Endometritis auf. Wenn Infektionen mit Chlamydien,M. hominis oder B-Streptokokken unbehandelt blieben, trat eine Adnexitis mit 22,7%, 8,1% und 6,1% der Fälle signifikant häufiger auf als bei Frauen, die nicht durch diese Erreger infiziert waren (0,5%; p〈0,05). Wenn Chlamydieninfektionen vor dem Eingriff oder gleichzeitig behandelt wurden, nahm die Adnexitisfrequenz von 22,7 auf 2,1% ab (p〈0,001). Screeninguntersuchungen auf Chlamydien,M. hominis und B-Streptokokken vor Schwangerschaftsunterbrechung sind daher dringend anzuraten. Die mikrobiologischen Ergebnisse sollten schon vor dem Eingriff vorliegen, um eine prä- oder peroperative Behandlung zu ermöglichen.
Notes:
Summary Preoperative cervical screening of 1,193 women undergoing first-trimester induced abortions yieldedChlamydia trachomatis in 11.7%,Neisseria gonorrhoeae in 0.8%,Mycoplasma hominis in 22.1%,Ureaplasma urealyticum in 10.1%, herpes simplex virus in 0.9% and Group B streptococci (GBS) in 2.9%.C. trachomatis andN. gonorrhoeae were especially frequent among teenagers. A total of 2.2% (26 women) developed postoperative pelvic inflammatory disease (PID) and 0.9% (13 women) endometritis. PID developed significantly more often in untreated chlamydia-positive (22.7%),M. hominis-positive (8.1%) and GBS-positive (6.1%) women than in women without these microbes (0.5%) (p〈0.05). Prompt treatment of the chlamydia infection before or in connection with the abortion procedure significantly decreased the likelihood of developing chlamydial PID from 22.7% to 2.1% (p〈0.001). The study confirms the importance of preoperative screening for chlamydia and suggests screening forM. hominis and GBS as well. The results of screening should be available before the abortion, allowing patients to be treated pre- or peroperatively.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01645352
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