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  • 1975-1979  (3)
  • Glomerulonephritis  (2)
  • C3-Mangel  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 75-81 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Membranoproliferative Glomerulonephritis ; Lipodystrophie ; nephritogener Faktor ; C3-Mangel ; Membranoproliferative glomerulonephritis ; Lipodystrophy ; Nephritogenic factor ; C3-deficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The course of disease of a patient with membranoproliferative glomerulonephritis and partial lipodystrophy is described. The case is further characterized by a deficiency of C3 and of C3-activator, by normal values of C4, by evidence of the nephritogenic factor, by raised fibrin degradation products and by an unselective proteinuria. The course of the glomerulonephritis runs parallel to a pronounced susceptibility to infection (at first varicella, tonsillitis and measles, later pneumonia, meningitis, encephalitis and hepatitis). On account of a nephrotic syndrome and an initiative impairment of the renal function, a cytostatic treatment was begun, which although raising the C3 level, did not influence the further course of the disease. As the patient has a healthy identical twin sister without lipodystrophy, who shows no reduction in C3 and no nephritogenic factor, this case proves that these diseases are acquired and not genetically determined.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer Patientin mit membranoproliferativer Glomerulonephritis und partieller Lipodystrophie konnte ein Mangel an C3 und C3-Aktivator bei normalem C4 nachgewiesen werden, sowie das Vorkommen des nephritogenen Faktors, vermehrte Fibrinspaltprodukte und eine unselektive Proteinurie. Der Verlauf der Glomerulonephritis wird durch eine erhebliche Infektneigung kompliziert (anfangs Windpocken, Tonsillitis, Masern, später Pneumonie, Meningitis, Encephalitis und Hepatitis). Wegen des nephrotischen Syndroms und beginnender Niereninsuffizienz wurde eine Cytostatika-Therapie begonnen, worauf zwar der C3-Gehalt anstieg, der Verlauf der Krankheit jedoch nicht beeinflußt wurde. Da die Patientin eine gesunde eineiige Zwillingsschwester ohne Lipodystrophie hat, die keine Verminderung der C3-Aktivität und keinen nephritogenen Faktor aufweist, beweist der vorliegende Fall, daß diese Krankheiten erworben und nicht genetisch determiniert sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Glomerulonephritis ; Prognose ; Therapie ; Hypertonie ; akutes Nierenversagen ; Glomerulonephritis ; prognosis ; therapy ; hypertension ; acute renal failure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary From repeat biopsies of 291 patients with glomerulonephritis, the clinical and morphological course of the individual forms of glomerulonephritis were compared with one another. From these results we concluded that: 1. Every form of glomerulonephritis has in all probability its individual course and prognosis, which can only be very slightly influenced by therapy. 2. The prognosis is considerably worsened, when either hypertension develops or tubular lesions in the morphological sense of an acute renal failure.
    Notes: Zusammenfassung Der klinische und morphologische Verlauf der einzelnen Glomerulonephritisformen werden anhand von Mehrfachpunktaten der Nieren von 291 Patienten miteinander verglichen. Dabei ergibt sich folgendes: 1. Jede Glomerulonephritisform hat im Sinne der Wahrscheinlichkeit eine eigene Prognose, die nur wenig durch medikamentöse Therapie beeinflußbar ist. 2. Die Prognose verschlechtert sich erheblich, wenn ein Hypertonus oder tubuläre Läsionen im Sinne eines akuten Nierenversagens hinzutreten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Polyacrylamide-gradient gels ; microelectrophoresis ; proteinuria ; glomerulonephritis ; Polyacrylamid-Gradientengele ; Mikroelektrophorese ; Proteinurie ; Glomerulonephritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die Anwendung der Mikroelektrophorese in Polyacrylamid-Gradientengelen zur Differenzierung der Proteinurie bei Glomerulonephritis berichtet. Die zeitlichen und methodischen Vorteile dieser Elektrophorese erlauben eine routinemäßige Durchführung in der Klinik. Durch die Auftrennung der Urinproteine nach ihrer Molekulargröße und Form lassen sich vier Proteinuriemuster unterscheiden: kleinmolekular, mittelmolekular, intermediär und hochmolekular. Glomerulonephritisformen, die konstante morphologische und klinische Veränderungen zeigen (z.B. minimal proliferierende Glomerulonephritis, mesangioproliferative Glomerulonephritis mit diffuser Halbmondbildung), lassen eine Zuordnung ihrer Proteinurie zu einem der vier Proteinuriemuster zu, während bei den anderen Glomerulonephritisformen (z.B. perimembranöse Glomerulone-phritis, mesangioproliferative Glomerulonephritis) eine Abhängigkeit des Proteinuriemusters von der Glomerulonephritisphase vermutet wird.
    Notes: Summary It is possible to differentiate the proteinuria of glomerulonephritis by means of microelectrophoresis in polyacrylamide-gradient gels. The advantages of this method (quick, cheap, concentration of the urine not required) led to its introduction into clinical use. Upon separating the urinary proteins according to their molecular weight and form, four patterns of proteinuria may be differentiated: low molecular, middle molecular, intermediate and high molecular. Those forms of glomerulonephritis which show constant morphological and clinical findings (e.g. minimal proliferative glomerulonephritis, mesangioproliferative glomerulonephritis with crescents) can be related to one of the four patterns of proteinuria, whereas the pattern of proteinuria in other forms of glomerulone-phritis (e.g. (peri-)membranous glomerulonephritis, mesangioproliferative glomerulonephritis) are dependent on the phase of the disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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