Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • 1975-1979  (3)
  • Glomerulonephritis  (2)
  • Calcium-Fraktionen  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Glomerulonephritis ; Prognose ; Therapie ; Hypertonie ; akutes Nierenversagen ; Glomerulonephritis ; prognosis ; therapy ; hypertension ; acute renal failure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary From repeat biopsies of 291 patients with glomerulonephritis, the clinical and morphological course of the individual forms of glomerulonephritis were compared with one another. From these results we concluded that: 1. Every form of glomerulonephritis has in all probability its individual course and prognosis, which can only be very slightly influenced by therapy. 2. The prognosis is considerably worsened, when either hypertension develops or tubular lesions in the morphological sense of an acute renal failure.
    Notes: Zusammenfassung Der klinische und morphologische Verlauf der einzelnen Glomerulonephritisformen werden anhand von Mehrfachpunktaten der Nieren von 291 Patienten miteinander verglichen. Dabei ergibt sich folgendes: 1. Jede Glomerulonephritisform hat im Sinne der Wahrscheinlichkeit eine eigene Prognose, die nur wenig durch medikamentöse Therapie beeinflußbar ist. 2. Die Prognose verschlechtert sich erheblich, wenn ein Hypertonus oder tubuläre Läsionen im Sinne eines akuten Nierenversagens hinzutreten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Haemodialysis ; dialysate-calcium ; calcium-fractions ; renal osteodystrophy ; renal secondary hyperparathyroidism ; Hämodialyse ; Dialysat-Calcium ; Calcium-Fraktionen ; renale Osteodystrophie ; renaler sekundärer Hyperparathyreoidismus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Einfluß verschiedener Dialysat-Ca-Konzentrationen auf die Plasma-Ca-Fraktionen wurde bei 28 Dialysepatienten untersucht. Bei 10 Dialysen mit einem Dialysat-Ca von 3,0 mval/l wurden die Ca-Fraktionen am Anfang und Ende der Dialyse bestimmt. In einer zweiten Gruppe mit 8 Patienten betrug der Dialysat-Ca-Gehalt 3,5 mval/l; hier wurden die Ca-Fraktionen auch im dialysefreien Intervall bestimmt. Bei der dritten Gruppe lag der Dialysat-Ca-Gehalt bei 4,5 mval/l. Gesamt-Ca und proteingebundenes Ca stiegen in allen Gruppen signifikant an. Ionisiertes Calcium fiel in der ersten Gruppe signifikant ab, blieb in der zweiten Gruppe konstant und stieg in der dritten Gruppe signifikant an. Da die Ausschüttung von Parathormon entscheidend abhängig ist vom ionisierten Calcium im Plasma, wird gefolgert, daß ein Dialysat-Ca-Gehalt von 3,0 mval/l für die Pathogenese des sekundären Hyperparathyreoidismus und der renalen Osteodystrophie mitverantwortlich ist. Bei normocalcämischen Patienten ist ein Dialysat-Ca von 3,5–4,0 mval/l angemessen. Bei Patienten mit ausgeprägter Calcium-Mangelsymptomatik dürfte kurzfristig auch die Verwendung eines Dialysat-Ca von 4,5 mval/l angezeigt sein, dies aber nur nach Normalisierung des Serumphosphatspiegels zur Prävention extraossärer Verkalkungen.
    Notes: Summary Dialysate Calcium and Plasma Calcium Fractions during and after Haemodialysis: The effect of different dialysate Ca concentrations on the plasma Ca fractions was examined in 28 patients. In 10 patients dialysed with a dialysate Ca concentration of 3.0 mEq/l the Ca fractions were determined at the start and end of dialysis. 8 patients were dialysed with dialysate Ca of 3.5 mEq/l. In this group the Ca fractions were also estimated in the dialysis-free interval. The third group was dialysed with a dialysate Ca of 4.5 mEq/l. Total calcium and protein-bound calcium rose significantly in all groups. Ionised calcium in the first group was significantly reduced, in the second group it remained constant and in the third group it was significantly raised. Since parathyroid function depends on the plasma ionised calcium it is concluded that a dialysate concentration of 3.0 mEq/l is partly responsible for the pathogenesis of secondary hyperparathyroidism and of renal osteodystrophy. In normocalcaemic patients a dialysate Ca concentration of 3.5 to 4.0 mEq/l is optimal. In patients entering long-term haemodialysis treatment with pronounced calcium deficiency symptoms a dialysate Ca of up to 4.5 mEq/l may be indicated for a short period after having normalized the inorganic phosphate levels in order to prevent extraosseous calcification.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Polyacrylamide-gradient gels ; microelectrophoresis ; proteinuria ; glomerulonephritis ; Polyacrylamid-Gradientengele ; Mikroelektrophorese ; Proteinurie ; Glomerulonephritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die Anwendung der Mikroelektrophorese in Polyacrylamid-Gradientengelen zur Differenzierung der Proteinurie bei Glomerulonephritis berichtet. Die zeitlichen und methodischen Vorteile dieser Elektrophorese erlauben eine routinemäßige Durchführung in der Klinik. Durch die Auftrennung der Urinproteine nach ihrer Molekulargröße und Form lassen sich vier Proteinuriemuster unterscheiden: kleinmolekular, mittelmolekular, intermediär und hochmolekular. Glomerulonephritisformen, die konstante morphologische und klinische Veränderungen zeigen (z.B. minimal proliferierende Glomerulonephritis, mesangioproliferative Glomerulonephritis mit diffuser Halbmondbildung), lassen eine Zuordnung ihrer Proteinurie zu einem der vier Proteinuriemuster zu, während bei den anderen Glomerulonephritisformen (z.B. perimembranöse Glomerulone-phritis, mesangioproliferative Glomerulonephritis) eine Abhängigkeit des Proteinuriemusters von der Glomerulonephritisphase vermutet wird.
    Notes: Summary It is possible to differentiate the proteinuria of glomerulonephritis by means of microelectrophoresis in polyacrylamide-gradient gels. The advantages of this method (quick, cheap, concentration of the urine not required) led to its introduction into clinical use. Upon separating the urinary proteins according to their molecular weight and form, four patterns of proteinuria may be differentiated: low molecular, middle molecular, intermediate and high molecular. Those forms of glomerulonephritis which show constant morphological and clinical findings (e.g. minimal proliferative glomerulonephritis, mesangioproliferative glomerulonephritis with crescents) can be related to one of the four patterns of proteinuria, whereas the pattern of proteinuria in other forms of glomerulone-phritis (e.g. (peri-)membranous glomerulonephritis, mesangioproliferative glomerulonephritis) are dependent on the phase of the disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...