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  • 1
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    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Immunological reviews 17 (1973), S. 0 
    ISSN: 1600-065X
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Radiation and environmental biophysics 10 (1973), S. 61-67 
    ISSN: 1432-2099
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Physics
    Notes: Summary The NMR spectra of uracil and some of its derivatives have been investigated using deuterated dimethylsulfoxide as a solvent. The spectral positions of the peaks depend on the electron-attracting or -releasing strength of the substituents: rel. to uracil, the peaks were shifted upfleld in the case of the electron-releasing substituents andvice versa. A plot of the electron affinityvs. the H-3 position exhibits a straigth line. Addition of Cu2+ or other metal ions, such as Pe3+, Ni2+, Co2+, Zn2+, and Ag+, results in a splitting of the N-H protons, the distance of which turned out to be a linear relationship to the inverse electronegativity. K+, Na+, Mg2+, NH4 +, Cl−, NO3 −, SO4 2− had no effect at all. The effect of Cu2+ and the substituents as well seems to be mediated by the hydrogen bond formed between the uracil derivative and DMSO.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 272 (1972), S. 131-142 
    ISSN: 1432-1912
    Keywords: Renshaw Cells ; Antidromic Stimulation ; Ethyl Alcohol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Ethyl alcohol (0.16–2.4 g/kg i.v.) causes a marked increase in Renshaw cell activity as tested by antidromic stimulation of motor nerve fibres in cats. Ethanol decreases the threshold, enhances the frequency of the early discharge and prolongs the firing rate, and induces or increases spontaneous activity. This activating effect is present in anesthetized as well as in unanesthetized decerebrated or spinalized cats. The effects of ethanol on the cholinergic Renshaw cells correspond well with its known facilitating effect on the cholinergic neuromuscular junction.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 193-199 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Case report of fatal non-suppurative febrile nodular panniculitis in a male infant. The interpretation of the course of the disease as a generalized Sanarelli-Shwartzman-phenomenon is supported by the following clinical, laboratory and histological findings: 1. septicemia (Klebsiella), 2. signs of RES-blockade (PAS-positive material in the v. Kupffer's cells), 3. Consumption-coagulopathy (reduction of platelets and of factors I, II, V, VIII), 4. symptoms of severe hemorrhagic disorder and of renal insufficiency, 5. histological evidence of intravascular clotting with fibrinous thrombi in numerous organs. In this view the begin of the disease has been a bacterial infection with septic shock due to endotoxin leading first to RES-blockade, then to disseminated intravascular coagulation with formation of fibrinous thrombi in various vascular areas, the vascular occlusion subsequently causing necrosis of the fatty tissue and parenchymal damage. Finally another — however less probable — pathogenetical explanation is discussed: the alteration of the fatty tissue might have been the primary lesion causing an invasion of fat into the vascular system and thus leading to activation of the coagulation system and to RES-blockade. But this way the septicemia frequently observed in these cases does not fit in with the pathogenetical course of the disease.
    Notes: Zusammenfassung Das Krankheitsgeschehen bei unserem Kind mit einer Panniculitis nodularis febrilis non-suppurativa kann als ein Äquivalent des Sanarelli-Shwartzman-Phänomens angesehen werden. Dafür sprechen die folgenden Befunde: 1. Bakteriämie (Nachweis von Klebsiellen), 2. RES-Blockade (Nachweis von PAS-positivem Material in den v. Kupfferschen Sternzellen), 3. Verbrauchscoagulopathie (Nachweis einer Verminderung der Thrombocyten und der Faktoren I, II, V, VIII), 4. Klinik (Nachweis einer schweren hämorrhagischen Diathese und Niereninsuffizienz), 5. Histologie (Nachweis von Fibrinthromben in zahlreichen Organen). Am Anfang würde in dieser Sicht die bakterielle Infektion mit nachfolgendem Endotoxinschock stehen. Letzterer führt zuerst zur Blockade des RES, dann zur disseminierten intravasalen Gerinnung und Bildung von Fibrinthromben in den verschiedensten Gefäßgebieten. Die Verlegung der Gefäße bewirkt sekundär die Fettgewebsnekrosen und die Schädigung der Organe. Eine zweite pathogenetische Deutung der beobachteten Phänomene hat weniger Wahrscheinlichkeit für sich. Hierbei wäre davon auszugehen, daß die Veränderungen im Fettgewebe primärer Natur sind. Sekundär würde es dann zur Einschwemmung von Fetten ins Gefäßsystem kommen mit nachfolgender Aktivierung des Gerinnungssystems und einer Blockade des RES. In diesem Fall könnte die häufig festgestellte septische Infektion in keinen rechten Zusammenhang mit dem Krankheitsgeschehen gebracht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ausgehend von der Frage, welchen Einfluß das bei beginnender essentieller Hypertonic erhöhte Herzzeitvolumen auf die Höhe des arteriellen Blutdrucks ausübt, wurden die kreislaufmechanischen Auswirkungen einer Verminderung des Herzzeitvolumens durch Betareceptorenblockade geprüft. Akute Versuche wurden bei 25 Hypertonikern, davon 18 Patienten mit beginnender und 7 Patienten mit fortgeschrittener Hypertonie, vorgenommen. Zusätzlich wurden 5 Patienten mit beginnender essentieller Hypertonie über 4–12 Monate mit Propranolol behandelt. Auch in dieser Untersuchung waren die Ausgangswerte für Herzindex und Herzfrequenz bei Patienten mit beginnender essentieller Hypertonie gesteigert, sofern der arterielle Mitteldruck erhöht war. Unter Propranolol wurden im akuten und chronischen Versuch folgende Veränderungen beobachtet: 1. Überwiegend infolge Abnahme der Herzfrequenz wurde das Herzzeitvolumen um 5–45% des Ausgangswertes vermindert. Das Ausmaß der Verminderung zeigt eine Korrelation zur Höhe des Herzzeitvolumens im Ausgang. 2. Der arterielle Mitteldruck wurde nicht signifikant verändert. Bei beginnender essentieller Hypertonie trat jedoch eher ein Blutdruckanstieg, bei fortgeschrittener Hypertonie eher ein Blutdruckabfall auf. Eine Korrelation zur Abnahme des Herzzeitvolumens bestand nicht. 3. Zentraler Venendruck und peripherer Widerstand stiegen generell an. Die Befunde wurden so interpretiert, daß in der beginnenden Phase der essentiellen Hypertonie, in der der arterielle Mitteldruck noch zwischen erhöhten und normalen Werten schwankt, die Blutdrucksteigerung nicht durch die Zunahme des Herzzeitvolumens verursacht wird. Offenbar werden Veränderungen des Herzzeitvolumens bei beginnender Hypertonie stärker, bei fortgeschrittener Hypertonie weniger durch eine Anpassung des Gefäßwiderstandes ausgeglichen.
    Notes: Summary The influence of the increased cardiac output on the arterial blood pressure in early essential hypertension is not yet fully understood. Investigations have been undertaken to examine the hemodynamic effects of diminution of cardiac output byβ-receptor blockade. 25 hypertensive patients, 18 with early and 7 with advanced hypertension were studied in acute experiments. In addition, 5 patients with early essential hypertension were treated for 4 to 12 months by oral Propranolol administration.—The control values for the cardiac index and heart rate were increased in patients with early essential hypertension if the mean arterial pressure was raised. The following alterations were observed in acute and chronic experiments under the effect of Propranolol: 1. The cardiac index was diminished by 5–45% in comparison to the control values. The changes were mainly caused by a decrease of the heart rate. There was a correlation between the extent of that decrease and the control value for the cardiac index. 2. Mean arterial pressure did not change significantly. However, in patients with early essential hypertension there was a tendency to an increased pressure, whereas a decrease of blood pressure was more typical in advanced hypertension. 3. The central venous pressure and the peripheral resistance were generally increased. We interpret our data as follows: In the early stage of essential hypertension where the blood pressure is still oscillating between high and normal values, increase of the arterial pressure is not dependent on an increase of cardiac output. Accordingly, the alterations of cardiac output in the early stage are rather more highly compensated by an adaptation of the peripheral resistance than in advanced hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Aminophylline ; heptaminol ; pulmonary circulation ; right ventricular contractility ; Aminophyllin ; Heptaminol ; Lungenkreislauf ; Contractilität des rechten Ventrikels
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 10 Patienten mit chronischem Cor pulmonale wurde der Einfluß einer intravenösen Injektion 1. von 10 mg/kg Heptaminol, 2. von 0,48 g Euphyllin® auf den Lungenkreislauf und die contractile Funktion des rechten Ventrikels untersucht. Dabei wurden folgende Ergebnisse gewonnen: 1. Heptaminol bewirkte einen Anstieg von Herzfrequenz und arteriellem Druck. Auch für das Herzzeitvolumen sowiedp/dt max des rechten Ventrikels ergab sich eine ansteigende Tendenz, die jedoch außerhalb der Signifikanzschranken lag. Dagegen ließen sich gerichtete Änderungen von Pulmonalarteriendruck, Pulmonalcapillardruck, Lungengefäßwiderstand und enddiastolischem rechten Ventrikeldruck nicht nachweisen. Bei Unterteilung des Untersuchungsgutes in Patienten mit und ohne pulmonale Hypertonie war sogar eine leichte Zunahme der Druck- und Widerstandsgrößen im kleinen Kreislauf bei den Patienten mit pulmonalem Hochdruck auffällig. 2. Euphyllin® führte demgegenüber zu einer deutlichen Druck- und Widerstandsabnahme sowohl im großen wie im kleinen Kreislauf. Der hämodynamische Effekt auf den Lungenkreislauf war bei den Patienten mit pulmonaler Hypertonie ausgeprägter als bei den Patienten, die einen noch normalen Ausgangswert für PA-Druck und Lungengefäßwiderstand aufwiesen. Das Herzzeitvolumen blieb im Mittel unverändert. Enddiastolischer rechter Ventrikeldruck und linksventriculärer Füllungsdruck zeigten fast ausnahmslos einen geringgradigen, wenngleich gerichteten Abfall. Die Steigerung von Herzfrequenz unddp/dt max des rechten Ventrikels war durchschnittlich ausgeprägter als nach Heptaminol. Die möglichen Ursachen der Drucksenkung im Lungenkreislauf nach Euphyllin® werden diskutiert.
    Notes: Summary The influence of a single intravenous injection of heptaminol (10 mg/kg) or aminophylline (0.48 g) on the pulmonary circulation and right ventricular contractile function was studied in 10 patients with chronic cor pulmonale. The following results were observed: 1. Heptaminol produced a significant rise of heart rate and systemic arterial pressure. There was also a slight increase of cardiac output and right ventriculardp/dt max. Pulmonary arterial pressure, pulmonary arterial wedge pressure, pulmonary vascular resistance, and right ventricular enddiastolic pressure did not show any consistent changes in patients without pulmonary hypertension. Patients with pulmonary hypertension showed a slight additional rise in pulmonary arterial pressure and pulmonary vascular resistance. 2. In contrast to heptaminol, aminophylline produced a significant decrease of pressure and resistance in the systemic and pulmonary circulation. The hemodynamic effect on pulmonary circulation was more pronounced in patients with pulmonary hypertension. Cardiac output remained unchanged. There was a small but uniform fall of enddiastolic right ventricular pressure and pulmonary arterial wedge pressure following aminophylline. In comparison to heptaminol, the increase of heart rate and right ventriculardp/dt max was more evident.
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 16 hypertensive patients with unilateral, in 3 patients with bilateral renal artery stenoses (RAS) and in 3 patients with unilateral kidney diseases of different etiology we performed renin estimations in peripheral venous plasma (PVRC) according to Brown and split function tests according to Stamey. In 14 patients we estimated, in addition, renin concentrations in renal vein plasma (NVRC). 8 patients with known PVRC and 5 patients with known PVRC and NVRC were operated upon. In our experience, operative cure can be exspected with some probability in a patient with elevated PVRC when inulin- and PAH-clearances of the opposite kidney are normal, and when a second possible cause of elevated plasma renin can be excluded. A normal PVRC does not preclude postoperative lowering of blood pressure. In 12 patients we calculated “renin secretion rates” of separate kidneys. The limit of this method and its practical value are discussed. Summarizing the data of many authors published during the last nine years, we try to find rules how to turn to account different constellations of SNF, PVRC and NVRC when one doubts whether a patient should be operated upon. We, further report on the history of a young female patient who was cured by operation from acute renovascular hypertension and on the orthostatic behaviour of PVRC in 3 patients with NAS before and after operation.
    Notes: Zusammenfassung Bei 16 Hypertonikern mit einseitigen, bei 3 Patienten mit doppelseitigen Nierenarterienstenosen (NAS) und bei 3 Patienten mit einseitig betonten Nierenparenchymerkrankungen wurden die Reninkonzentration im peripheren Venenblut (PVRC) bestimmt und seitengetrennte Nierenfunktionsprüfungen (SNF) durchgeführt. Bei 14 Patienten wurde außerdem die Reninkonzentration im Nierenvenenblut (NVRC) bestimmt. Von 8 Patienten mit NAS, bei denen nur die PVRC, und von 5 Patienten, bei denen PVRC und NVRC bestimmt wurden, werden die postoperativen Blutdruckwerte mitgeteilt. Nach unseren Erfahrungen ist bei Hypertonikern mit NAS eine erhöhte PVRC bei normalen Clearance-Werten der kontralateralen Niere und nach Ausschluß einer anderen Ursache des sekundären Aldosteronismus ein wertvoller Hinweis auf eine gute Prognose des postoperativen Blutdruckverhaltens, während eine normale PVRC Operationserfolge nicht ausschließt. Bei den operierten Patienten mit einer PVRC im Normbereich fanden wir keine signifikanten Seitenunterschiede der NVRC. Bei 12 Patienten wurde versucht, die „Reninsekretionsraten“ der einzelnen Nieren zu berechnen. Die methodischen Grenzen dieses Versuchs werden besprochen. Aus den bisher veröffentlichten Daten über das postoperative Blutdruckverhalten bei Hypertonikern mit NAS und mit verschiedenen Konstellationen von SNF, PVRC und NVRC wird versucht, Richtlinien für die Indikationsstellung zur Operation abzuleiten. Wir berichten ferner über die Krankengeschichte einer Patientin mit akut entstandener renovasculären Hypertonie bei NAS und über das präund postoperative Verhalten der PVRC nach Orthostase bei 3 Hypertonikern mit NAS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 19-23 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 4 Patienten mit arterieller Hypertonie bei Cushing-Syndrom wurden das Herzminutenvolumen, der arterielle Blutdruck, die Herzfrequenz und das Erythrocyten-und Plasmavolumen bestimmt. Aus den genannten Größen wurden der Herzindex, der Schlagindex, der periphere Strömungswiderstand und der Körperhämatokrit berechnet. Es fanden sich folgende Ergebnisse: 1. Der Herzindex war bei 2 Patienten normal, bei 2 Patienten gegenüber einem Normalkollektiv etwa gleichen Lebensalters erniedrigt. Die Verkleinerung des Herzindex kam bei 1 Patienten durch eine Abnahme der Herzfrequenz, bei 1 Patienten durch eine Abnahme des Schlagindex zustande. 2. Der Schlagindex war bei 3 Patienten gegenüber einem Vergleichskollektiv etwa gleichen Lebensalters erniedrigt, bei 1 Patienten im Normbereich. 3. Die Herzfrequenz lag bei 2 Patienten höher und bei 1 Patienten niedriger als bei den Normalpersonen. Bei 1 Patienten fand sich eine normale Herzfrequenz. 4. Der berechnete periphere Strömungswiderstand war bei allen 4 Patienten gegenüber einem Normalkollektiv etwa gleichen Lebensalters erhöht. 5. Das Blutvolumen war bei Bezug auf das Körpergewicht und die Körperoberfläche gegenüber den Normalkollektiven gleichen Geschlechts bei 2 Patienten normal und bei 2 Patienten verkleinert. Die Abnahme des Blutvolumens kam bei 1 Patienten durch eine Verminderung des Erythrocytenvolumens, bei 1 Patienten durch eine Verminderung des Plasmavolumens zustande. 6. Auf Grund der erhobenen Befunde darf angenommen werden, daß die Blutdruckerhöhung beim Cushing-Syndrom auf eine Zunahme des peripheren Strömungswiderstandes bei normalem bis erniedrigtem Herzminutenvolumen zurückzuführen ist.
    Notes: Summary Cardiac output, blood pressurc, heart rate, red cell volume and plasma volume were measured in 4 patients with Cushing syndrome. Cardiac index, stroke index, total peripheral resistance and plasma volume/red cell volume ratio were calculated herefrom, showing: 1. Cardiac index was normal in 2 patients, and decreased in 2 patients in comparison with normal subjects of the same age. In 1 patient, the decreased cardiac index was due to lower heart rate; 1 patient showed decreased stroke index. 2. In 3 patients, the stroke index was lowered compared to that of normal subjects of the same age; it was normal in 1 patient. 3. The heart rate was higher in 2 patients and lower in 1 patient as compared to that of normal subjects; it was normal in one patient. 4. In all 4 patients the calculated total peripheral resistance was increased compared with normal subjects of the same age. 5. Blood volume related to body weight and body surface was reduced in 2 patients and normal in two, all compared with normal subjects of the same sex. The reduced blood volume was caused by lowered red cell volume in 1 patient, and to lowered plasma volume in another. 6. It can be concluded herefrom that the elevated arterial pressure in Cushing's syndrome may result from increased total peripheral resistance along with normal or decreased cardiac output.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    Madrid : Periodicals Archive Online (PAO)
    Revista de Indias. 30 (1970) 315 
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    Madrid : Periodicals Archive Online (PAO)
    Revista de Indias. 32 (1972:enero/dic.) 161 
    ISSN: 0034-8341
    Topics: Ethnic Sciences
    Notes: ASPECTOS POLITICOS E INSTITUCIONALES
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