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  • 1
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Small intestine ; Absorption ; Diabetes mellitus ; Man ; Dünndarm ; Resorption ; Diabetes mellitus ; Mensch
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 11 insulinbedürftigen Diabetikern, 6 Altersdiabetikern und 5 Patienten mit sekundärem Diabetes mellitus bei chronischer Pankreatitis wurde das Verhalten der Glucose-, Wasser-, Natrium- und Kaliumresorption mittels der segmentalen Dünndarmperfusion mit einer dreilumigen Sonde untersucht. Ein Vergleich der Resorptionsergebnisse mit den bei 26 stoffwechselgesunden Probanden ermittelten Werten läßt keine signifikanten Unterschiede erkennen.
    Notes: Summary Glucose, water and electrolyte absorption has been investigated in 11 patients suffering from juvenile onset diabetes, in 6 patients suffering from growth onset diabetes and 5 patients with diabetes due to chronic pancreatitis. The measurements were obtained using a triple lumen tube system by which a defined segment of the upper jejunum was perfused. The absorption values obtained did not differ significantly from those of a group of 26 metabolically healthy controls.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Small intestine ; Absorption ; Insulin ; Man ; Dünndarm ; Resorption ; Insulin ; Mensch
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Einfluß von Insulin auf die Resorption von Glucose, Wasser, Natrium und Kalium wurde mittels der segmentalen Dünndarmperfusion mit einer dreilumigen Sonde untersucht. Nach Messung der Resorption über zwei 30 min-Perioden wurden den Probanden 1,0 g Tolbutamid (Rastinon®) bzw. 20 IE Insulin (Actrapid®) intravenös injiziert und danach die Resorption über vier 15 min-Perioden bestimmt. Ergebnisse 1. Stoffwechselgesunde zeigten sowohl nach Injektion von Tolbutamid und dadurch induzierter Erhöhung des Seruminsulinspiegels als auch nach Insulininjektion eine signifikante Minderung der Resorption. 2. Diese Resorptionsminderung war auch nachweisbar, wenn Glucose zur Verhinderung des Blutzuckerabfalls unmittelbar nach der Insulininjektion infundiert wurde. 3. Insulinbedürftige Diabetiker lassen nach der Injektion von Tolbutamid — offenbar infolge fehlender Insulinsekretion — keine Resorptionsänderungen erkennen, zeigen aber eine Transportminderung nach Insulininjektion. Diese Befunde belegen, daß die Glucose-, Wasser-, Natrium- und Kaliumresorption im menschlichen Dünndarm durch Insulin reduziert wird.
    Notes: Summary The influence of insulin on the intestinal absorption of glucose, water, sodium and potassium was investigated in man using a triple lumen tube technique. After an absorption period of 60 min 1 g of tolbutamide was injected in order to stimulate endogenous insulin secretion. Alternatively 20 units of regular insulin were applied intravenously. Thereafter absorption was studied over 4 periods of 15 min duration. Results: 1. In healthy subjects the absorption of glucose water, sodium and potassium was decreased after the injection of tolbutamide as well as after the injection of insulin. 2. The decrease in absorption was also demonstrable when the insulin induced reduction of blood sugar levels was abolished by intravenous glucose infusion. 3. In insulin dependent diabetics there was no decrease in absorption after injection of tolbutamide. This was due to the unability to secrete insulin. On the other hand a decrease in absorption occurred if insulin was applied in insulin dependent diabetics. These results demonstrate that the absorption of glucose, water, sodium and potassium from the human intestine is reduced by insulin.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Small intestine ; Absorption ; Glucagon ; Man ; Dünndarm ; Resorption ; Glucagon ; Mensch
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Einfluß von Glucagon auf die Resorption von Glucose, Wasser, Natrium und Kalium wurde mittels der segmentalen Dünndarmperfusion mit einer dreilumigen Sonde im oberen Jejunum bei 1) stoffwechselgesunden Probanden, 2) Altersdiabetikern mit verminderter Insulinsekretion nach Glucagongabe, 3) insulinbedürftigen Diabetikern vom Typ des juvenilen Diabetes mellitus untersucht. Nach Messung der Resorption über zwei 30 min-Perioden wurde den Probanden 1 mg Glucagon intravenös injiziert und danach die Resorption über vier 15 min-Perioden ermittelt. Ergebnisse: Nach der Glucagongabe trat in allen drei Gruppen zunächst ein kurzdauernder Anstieg der Glucoseresorption auf. Dieser war bei den Diabetikern stärker als bei den stoffwechselgesunden Probanden. Anschließend kam es zu einer signifikanten Resorptionsminderung für Glucose. Die Wasser- und Natriumresorption wurden durch Glucagon gehemmt, Kalium wurde ins Darmlumen sezerniert.
    Notes: Summary Jejunal absorption of glucose, water, sodium and potassium was investigated under the influence of intravenously injected glucagon. This was done in 1) metabolically healthy adults, 2) patients with growth onset diabetes and reduced insulin secretion after glucagon, 3) patients with juvenile onset diabetes who do not secrete insulin after glucagon injection. A triple lumen perfusion technique was used. Results: There is an initial short lasting increase of glucose absorption after glucagon administration in all three groups investigated. This was more pronounced in the diabetics than in the metabolically healthy adults. In a second phase, which was most marked 30–45 minutes after glucagon administration, a significant decrease of glucose absorption was seen. Sodium and water uptake were reduced after glucagon administration and potassium was found to be secreted into the lumen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 357 (1982), S. 105-116 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Vagotomy ; Gastric cancer ; Bacteria ; Nitrite ; N-Nitroso compounds ; Rat
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Einfluß einer trunculären Vagotomie in Kombination mit verschiedenen Drainageoperationen (Pyloroplastik, Gastroenterostomie ohne Enteroanastomose, Y-Roux-Gastroenterostomie) wurde im Hinblick auf eine Carcinomgefährdung des vagotomierten Magens tierexperimentell an männlichen Wistarratten untersucht. Es wurde überprüft, inwieweit hiernach im Vergleich zu einer nicht-vagotomierten Kontrollgruppe Schleimhautveränderungen auftreten, die unter Exposition mit dem Carcinogen MNNG zeitlich früher und häufiger zur Carcinomentstehung prädisponieren. Als mögliche wichtige cocarcinogene Faktoren wurden zusätzlich die intragastrale Bakterienflora und Nitrit-Konzentration der einzelnen Versuchsgruppen untereinander verglichen. Es zeigte sich, daß der Schweregrad gefundener Magenschleimhautveränderungen, sowie das Ausmaß der bakteriellen Besiedlung und die Nitrit-Konzentration im Magensaft neben der durch Vagotomie angestrebten Säurereduktion vor allem durch Störung der Magenmotilität oder einen enterogastrischen Reflux verstärkt wird. Die Ergebnisse der Untersuchungen sprechen dafür, daß nach Vagotomie, soweit eine ausreichende Magenentleerung gesichert und diese nicht durch einen enterogastrischen Reflux (Gastroenterostomie) erkauft wird, das Risiko für ein Operationsfolgecarcinom gering anzusehen ist.
    Notes: Summary To assess the possible risk of cancer in the operated stomach, the influence of truncal vagotomy combined with different operative drainage procedures (pyloroplasty, gastro-enterostomy without entero-anastomosis, Roux-en-Y gastro-enterostomy) was studied in animal experiments. The aim of the study was to determine whether, compared to controls an earlier and higher incidence of precancerous epithelial lesions or cancers in the stomach occurs in vagotomized animals after oral administration of carcinogens (MNNG). To consider conditions, that may predispose to in vivo formation of carcinogenicN-nitroso compounds, bacterial flora and intragastric nitrite concentration were measured and compared in the various operative groups. The severity of induced epithelial lesions and the quantity of bacterial growth and nitrite concentration in the gastric juice were influenced, apart from the reduction of acid output after vagotomy, mainly by prolonged gastric stasis or the degree of enterogastric reflux. The results suggest that there is probably no increased risk of cancer following vagotomy, if sufficient gastric clearance is guaranted and enterogastric reflux is largely excluded.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 571-576 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; Total gastrectomy de principe ; Histology-oriented surgical treatment ; Magencarcinom ; Gastrektomie als Regeloperation ; Histologieorientiertes Therapiekonzept
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter den chirurgischen Therapiekonzepten des Magencarcinoms steht weiterhin die Gastrektomie als Regeloperation im Vergleich zum histologieorientierten Vorgehen zur Diskussion. Im eigenen Vorgehen wird dabei die Gastrektomie als Regeloperation mit systematischer Lymphadenektomie bevorzugt; die Indikation erscheint aufgrund der erzielten Ergebnisse berechtigt. Bei fehlenden randomisierten Studien kann diese Beurteilung nur als vorläufig eingestuft werden; allerdings lässt sich bei exakter Analyse des eigenen Krankengutes nur ein Anteil von etwa 5–30% eruieren, bei dem die Gastrektomie eine Übertherapie darstellen mag.
    Notes: Summary Among surgical modalities of the gastric cancer total gastrectomy de principe and histology-oriented strategy are under discussion. In our own procedure we prefer total gastrectomy combined with extended lymph node dissection as the operation of choice justified by the results obtained. But caused by the lack of controlled studies these results cannot be used as an evidence. Nevertheless an exact analysis of the own material can show only an incidence of 5–30% in which total gastrectomy de principe may be a too extensive procedure in regard to the oncological point of view, but even these cases have to be examined in a randomised clinical study.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 579-580 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; 5-year survival rate ; Gastrectomy “de principe” ; Surgery of “clinical staging” ; Magencarcinom ; 5-Jahres-Überlebensrate ; Gastrektomie aus Prinzip ; Stadiengerechte Chirurgie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1968–1978 wurden von 889 Magencarcinomoperationen 290 Gastrektomien (47,9% der Resektionen) durchgeführt. Bei der prinzipiellen Gastrektomie (seit 1974) wurde mit 41,5% 5-Jahres-Überlebenszeit ein deutlich besseres Ergebnis gegenüber 12,5 % bei der Gastrektomie aus Notwendigkeit erreicht. Im Vergleich zu Resektionen = ≫tadiengerechte Chirurgie≪ konnte bisher kein signifikant besseres Ergebnis erzielt werden. Vergleichende Bewertung dieser Verfahren ist z. Z. wegen der schwierigen prä- und intraoperativen Bestimmung von Tumorausdehnung, -stadium und -typ u. E. kaum möglich.
    Notes: Summary Between 1968 and 1978 290 total gastrectomies, of 889 operations for gastric cancer, were performed 47.9% of the resections. Since 1974 gastrectomy “de principe” was carried out with an improved 5-year survival rate of 41.5% compared to 12.5% of gastrectomy “de nécessité”. Following gastric resections, i.e. surgery of “clinical staging”, statistically better results could not be obtained. At present a meaningful comparison is not possible due to the difficult determination of tumor expanding, clinical staging and grading pre- and intraoperatively.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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