Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Lateral calcaneal artery  (2)
  • Aminosäuren  (1)
  • Key words Magnetic resonance sialography  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neural transmission 34 (1973), S. 205-214 
    ISSN: 1435-1463
    Keywords: Aminosäuren ; Flimmerverschmelzungsfrequenz (FVF) ; Multiple Sklerose (MS) ; Neurotransmitter ; Überwärmungstest ; Amino-acids ; Flicker fusion ; hot bath test ; multiple sclerosis ; neurotransmitter
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Patients with multiple sclerosis (MS) usually show a marked decrease in the visual flicker-fusion threshold (FFT or CFF “critical flicker-fusion frequency”), which remains liw even when clinical symptoms improve intermittently. Elevation of body temperature in MS patients aggravates their existing and sometimes reveals so far latent neurological symptoms, at the same time leading to a decrease of FFT. These alterations are reversible. We found that this decrease of FFT can be completely blocked by pre-test application of the amino-acids Tyrosin and Tryptophan, whereas other like Glutamin-acid and Asparagin-acid do not produce this effect. As only the first two are essential in the bio-synthesis of Adrenalin/Noradrenalin and Serotonin respectively results suggest a disturbance in the bio-synthesis of neuro-transmitters in MS. This may be of importance with regard to the general treatment of multiple sclerosis.
    Notes: Zusammenfassung Bei Multiple-Sklerose-(MS-)Patienten finden sich durchwegs stark verminderte Werte der Flimmerverschmelzungsfrequenz (FVF). Selbst bei klinisch voll remittierten Kranken bleibt die FVF — offenbar als Folge des zum Teil subklinisch verlaufenden Entmarkungsprozessesim pathologisch erniedrigten Bereich. Bei Wärmebelastungen kommt es — parallel zum Anstieg der Körpertemperatur — bei MS-Kranken zu einer Verschlechterung neurologischer Herdsymptome, zum Teil werden solche erst durch die Belastung manifest. Die FVF nimmt im Laufe der Belastung weiter ab. Diese für die MS charakteristischen Vorgänge sind passager und auf die Dauer der Erhöhung der Körpertemperatur beschränkt. Durch die vorherige Zufuhr der als Precursoren von Adrenalin und Noradrenalin bzw. Serotonin bekannten Aminosäuren Tyrosin bzw. Tryptophan gelingt es, das Absinken der FVF durch die Erwärmung vollkommen zu kupieren, während andere Aminosäuren, wie z. B. Glutaminsäure und Asparaginsäure, wirkungslos sind. Die Befunde sprechen für Störungen in den Neuro-Transmitter-Systemen bei der MS, deren Beseitigung möglicherweise auch für die Therapie der MS von Bedeutung sein könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 20 (1999), S. 419-423 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Lateral calcaneal artery ; Calcaneal fracture ; Flap ; Avascular necrosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract An anatomic study of the lateral extraosseous and intraosseous arterial supply of the calcaneus and the lateral soft tissue was carried out on 10 fresh lower adult cadaver legs using different anatomic and radiologic procedures (plastination, modified Spalteholz clearing technique, digital subtraction and rotational angiography and computed tomographic angiography). Consistent patterns of extraosseous and intraosseous lateral calcaneal vascular anatomy were demonstrated. The lateral calcaneal artery is a branch of the anterior tibial artery which crosses over the calcaneal tuberosity and forms a large lateral arch with the lateral tarsal artery which is a branch of the dorsalis pedis artery. The intraosseous circulation is supplied laterally by the lateral calcanear artery, medially via the short branches of the lateral plantar artery. Comparing magnet resonance images after fresh calcaneal fractures the lateral calcanear artery may be interrupted by the impacted lateral bulge, by the conventional lateral surgical approach, or by applying a lateral osteosynthesis plate. This may cause avascular bone necrosis. Furthermore the lateral calcanear artery can clinically serve as a vascular pedicle for a local rotational skin flap to cover soft tissue defects of the heel.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 20 (1998), S. 419-423 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Lateral calcaneal artery ; Calcaneal fracture ; Flap ; Avascular necrosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'étude anatomique de la vascularisaiton artérielle extra et intraosseuse du calcanéus et des parties molles a été faite sur 10 jambes fraîches de cadavres d'adultes. Différentes techniques anatomiques et radiologiques ont été utilisées : plastination, diaphanisation (technique de Spaltholtz modifiée), angiographie numérisée par soustraction, angiographie rotationnelle et angiographie par tomographie computérisée. Les aspects habituels de l'anatomie vasculaire de la région latérale du calcanéus ont été décrits : l'ACL est un rameau de l'artère tibiale postérieure ; elle surcroise la tubérosité calcanéenne et constitue une large arcade latérale avec l'artère tarsienne latérale, branche de l'artère dorsale du pied. La moitié de la circulation intraosseuse passe par l'ACL, médialement par des rameaux courts de l'artère plantaire latérale. Lorsqu'on examine les images obtenues en IRM lors de fractures récentes du calcanéus, on constate que l'ACL risque d'être lésée par l'élargissement latéral du calcanéus écrasé. Elle peut l'être aussi lors de l'abord latéral classique de l'os ou lors de l'application d'une plaque d'ostéosynthèse. Le risque en est la nécrose ischémique de l'os. Enfin, l'ACL peut constituer un pédicule vasculaire intéressant pour un lambeau local de rotation, lors de la couverture des pertes de substances cutanées du talon.
    Notes: Summary An anatomic study of the lateral extraosseous and intraosseous arterial supply of the calcaneus and the lateral soft tissue was carried out on 10 fresh lower adult cadaver legs using different anatomic and radiologic procedures (plastination, modified Spalteholz clearing technique, digital subtraction and rotational angiography and computed tomographic angiography). Consistent patterns of extraosseous and intraosseous lateral calcaneal vascular anatomy were demonstrated. The lateral calcaneal artery is a branch of the anterior tibial artery which crosses over the calcaneal tuberosity and forms a large lateral arch with the lateral tarsal artery which is a branch of the dorsalis pedis artery. The intraosseous circulation is supplied laterally by the lateral calcanear artery, medially via the short branches of the lateral plantar artery. Comparing magnet resonance images after fresh calcaneal fractures the lateral calcanear artery may be interrupted by the impacted lateral bulge, by the conventional lateral surgical approach, or by applying a lateral osteosynthesis plate. This may cause avascular bone necrosis. Furthermore the lateral calcanear artery can clinically serve as a vascular pedicle for a local rotational skin flap to cover soft tissue defects of the heel.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kernspinsialographie ; Speicheldrüsengangsystem ; Nicht-invasive Diagnostik ; Speicheldrüsenerkrankungen ; Key words Magnetic resonance sialography ; Salivary gland ductal system ; Non-invasive diagnostic testing ; Parotid gland pathology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The new technique of non-invasive magnetic resonance (MR) sialography was evaluated for normal and various pathologic conditions of the parotid gland. Ten volunteers and 15 patients with various symptomatic diseases of the parotid gland were tested in the present study. Diseases included pleomorphic adenoma, cystadenolymphoma, carcinoma ex pleomorphic adenoma, ductal carcinoma, adenoid cystic carcinoma, lymphoepithelial carcinoma, non-Hodgkin’s lymphoma, sialolithiasis, sialadenitis, Heerfordt’s syndrome and congenital duct ectasies. In addition to the usually performed T1 and T2 cross-sectional sequences a heavily weighted T2 sequence (TR 3600, TE 800) was performed and allowed depiction of a fluid-filled parotid duct. Results showed that the main parotid and primary branching ducts were depicted reliably in all normal cases and all patients, except one with sicca syndrome. Pathological conditions such as duct dilatations, duct strictures, obstructing duct calculus and irregular shapes and courses of the ductal system were demonstrable. While X-ray sialography obtained a higher resolution, only MR sialography was able to depict dilated ducts proximal from a complete obstruction, as well as all ductal cysts. Our findings show that MR sialography can be applied successfully to investigations of the parotid gland system. There have been no contraindications or complications to date because MR sialography is non-invasive. The technique will also allow the salivary ducts and lesions to be differentiated from the course of the facial nerve.
    Notes: Zusammenfassung Die Kernspinsialographie wird als Modifikation einer MR-Pulsfolge vorgestellt und ihre Speichelgangdarstellung mit der digitalen Subtraktionssialographie als Standard verglichen. Bei 10 gesunden Probanden und 15 symptomatischen Patienten mit Erkrankungen der Glandula parotis wurde eine stark T2-gewichtete Kernspintomographie (TR 3600, TE 800) angefertigt, so daß lediglich der intraduktale, statische Speichel signalgebend zur Darstellung kam. Die untersuchten Patienten wiesen sowohl benigne als auch maligne Tumoren, Sialolithiasitiden, Sialadenitiden, ein Heerfordt-Syndrom oder kongenitale Ganganomalien auf. Der Stenon-Gang sowie Gänge 1. Ordnung ließen sich in der Kernspinsialographie gut darstellen. In der Darstellung von Gängen 2. und 3. Ordnung war die MR-Sialographie der Subtraktionssialographie als Standardmethode unterlegen. Die Kernspinsialographie erwies sich dagegen in der Diagnostik erweiterter Gänge proximal von kompletten Gangverschlüssen und der Darstellung von zystischen Speichelretentionen überlegen. Pathologische Befunde wie Gangektasien, Gangstrikturen, intraduktale Steine, tumorös bedingte Gangverlagerungen oder Gangabbrüche konnten sowohl in der Kernspin- als auch in der Subtraktionssialographie vergleichbar erhoben werden. Die Kernspinsialographie ist aufgrund der Darstellung pathologischer Befunde generell zur Beurteilung des Speichelgangsystems der Glandula parotis geeignet. Vorteile liegen in ihrer Nichtinvasivität, dem Fehlen einer Strahlenexposition und der funktionellen Darstellung des Speichelgangsystems. Des weiteren kann mit Hilfe der Kernspinsialographie die oft publizierte, kernspintomographische Darstellung des N. facialis differentialdiagnostisch zu den Speichelgängen verifiziert, bzw. falsifiziert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...