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  • Angiitis  (1)
  • Impingement syndrome  (1)
  • Key words: Cerebral fat embolism  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 311-316 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Granulomatosis ; Striated muscles ; Angiitis ; Granulomatose ; quergestreifte Muskulatur ; Angiitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die lymphomatoide Granulomatose (LYG) wird als besonderes Krankheitsbild angesehen, das primär die Lungen und gelegentlich den oberen Respirationstrakt befällt. Die typischen histopathologischen Veränderungen zeigen eine nichtneoplastische lymphoproliferative Erkrankung, verbunden mit Nekrosen im infiltrierten Gewebe und mit angiodestruktiven Prozessen. Die Autoren beschreiben einen Fall, in dem die für die lymphomatoide Granulomatose typischen Veränderungen zuerst in der quergestreiften Muskulatur auftraten. In diesem Fall fanden sich multiple tumoröse Muskelinfiltrate und Infiltrate in Pharynx, Larynx, den paranasalen Sinus und in der Orbita vor der Lungeninfiltration, die 6 Monate nach dem ersten Muskelinfiltrat und 2 Monate vor dem Tod nachgewiesen wurde. Da eine primär muskuläre Manifestation der lymphomatoiden Granulomatose bis jetzt nicht beschrieben wurde, ist dieser Fall wegen seiner ungewöhnlichen Manifestation und der ausgesprochenen Therapieresistenz bemerkenswert. Die klinischen und experimentellen Daten sprechen für eine gestörte T-Zellfunktion.
    Notes: Summary Lymphomatoid granulomatosis (LYG) has been recognized as a peculiar disease which primarily affects the lungs and occasionally the upper respiratory tract. Typical histopathologic lesions present features of a nonneoplastic lymphoproliferative disorder associated with necroses of the infiltrated tissues and with angiodestructive processes. The authors observed a peculiar case in which lesions typical for LYG first developed in the striated muscles. In this case multiple tumorous muscular infiltrates and affections of the pharynx, larynx, paranasal sinuses, and orbita preceded the infiltration of the lung, which was first recognized 6 months after the first muscular infiltrate and 2 months before death. Because primary muscular manifestation of LYG has never been reported, this case is remarkable both for its unusual manifestation and for its striking irresponseveness towards therapy. Clinical and experimental data suggest impairment of T-cell functions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 971-980 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Schultergelenk ; Sonographie ; Subakromialsyndrome ; Rotatorenmanschette ; Impingement ; Key words Shoulder joint ; Sonography ; Subacromial syndrome ; Rotator cuff disease ; Impingement syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sonography of the shoulder joint is a well-established technique in the hands of the experienced examiner, when using a standardized protocol. It has proved invaluable in assessing pathological soft tissue changes, especially after trauma. The static evaluation of anatomy and dynamic assessment of function are especially helpful in both preoperative staging and postoperative follow-up. The normal anatomy, examination techniques, including our own variations, and pathological conditions are discussed. The findings and various classifications of impingement syndrome, rotator cuff injuries, biceps tendon lesions and inflammatory changes are examined. Review of the major articles in the literature shows excellent correlation with our results, the overall sensitivity in the case of rotator cuff lesions being over 90 %. A well-performed ultrasound examination in most cases obviates the need for the more invasive arthroscopy and the more cumbersome and expensive MRI examinations.
    Notes: Zusammenfassung Der Stellenwert der Schultersonographie unter standardisierten Untersuchungsbedingungen und entsprechender Erfahrung des Untersuchers ist unbestritten. Insbesondere im Bereich der Traumatologie ist die Wertigkeit bei Rotatorenmanschettenläsionen mit entsprechendem operativem Korrelat statistisch gut abgesichert. Die Overall-Sensitivität bei Rotatorenläsion liegt heute bei ca. 95 %. Partielle und Totalrupturen der Rotatorenmanschette sowie das Impingementsyndrom fallen unter den Sammelbegriff Subakromialsyndrome und sind sonographisch sowohl in statistischer als auch dynamischer Untersuchungstechnik gut beurteilbar. Eine wesentliche Bedeutung hat die sonographische Normalwertbestimmung von Schulterweichteilen als metrisches Fundament zur Bewertung pathologischer Veränderungen. Ein definiertes Staging (prä- wie postoperativ) ermöglicht eine exakte Operationsplanung sowie eine genaue Therapiekontrolle. Die Beurteilung der Gleitlager als indirekter Hinweis auf Traumen bzw. bei entsprechender Klinik als Anhaltspunkt entzündlicher Veränderungen mit exsudativ proliferativen Gelenkergüssen oder im Rahmen der Tendinitis calcarea ist heute sonographischer Untersuchungsstandard. Die Indikation für andere Untersuchungsverfahren wie Arthroskopie, Kontrast-CT oder MRT ist dadurch zurückgedrängt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 8 (1998), S. 1590-1593 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Cerebral fat embolism ; Imaging ; MRI ; CCT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of this retrospective study was to demonstrate the MRI features of cerebral manifestations in patients with fat embolism syndromes in comparison with cerebral CT (CCT). Magnetic resonance imaging was performed according to standard protocols revealing multiple small non-confluent hyperintense intracerebral lesions larger than 2 mm on proton-density and T2-weighted images to various extents in three of four patients with clinically suspected cerebral fat embolism. Cerebral CT was negative in all patients. Our findings confirm that MRI can detect cerebral fat embolism with a higher sensitivity than CCT. Thus, MRI should be the first choice for imaging of cerebral fat embolism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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