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  • Liver transplantation  (4)
  • Arterialization  (2)
  • Organkonservierung  (2)
  • 1
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: HTK solution ; UW solution, liver preservation ; Liver transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Over a 30-month period, 60 patients (30 in each group) suffering from end-stage liver disease or primary hepatic malignancy and scheduled for liver transplantation were enrolled in a prospective, randomized study to compare two methods of liver preservation: histidinetryptophan-ketoglutarate (HTK) solution versus University of Wisconsin (UW) solution. Entry criteria for both groups were: age (18–65 years), elective surgery (transplantable or urgent category of the recipients), first transplantations and harvesting procedure performed by the same team. The parameters under investigation were the clinical and laboratory data preand post-transplantation, as well as follow-up data such as complications and survival. There were no significant differences in the two groups as far as the evaluation criteria were concerned, even when cold ischemia time was more than 15h (n=7). A slight, yet not significant, increase in late complications of the biliary anastomoses could be seen in the UW group. Hepatocellular injury (SGOT, SGPT, GLDH, lactate) appeared to be more marked in the HTK group. These results suggest that both HTK and UW solutions are appropriate for clinical use in liver transplantation, even if cold ischemia time is more than 15h.
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Lebertransplantation ; Warme Ischämie ; Organkonservierung ; Kalte Konservierung ; Normotherme Perfusion ; Reperfusion ; Liver transplantation ; Warm ischemia ; Organ preservation ; Cold storage ; Normothermic perfusion ; Reperfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Warm ischemia is known to induce substantial damage to the liver parenchyma. With respect to clinical liver transplantation, the tolerance of the liver to warm ischemia and the preservation of these organs have not been studied in detail. In isolated reperfused pig livers we proceeded according to the following concept: Livers were subjected to 1 or 3 h of warm ischemia. Subsequently, these organs were preserved by either normothermic perfusion or cold storage (histidine-tryptophan-α-ketoglutarate, HTK) for 3 h each. After storage, liver function was assessed in a reperfusion circuit for another 3 h. Parameters under evaluation were bile flow, perfusion flow, oxygen consumption, enzyme release into the perfusate (creatine kinase, glutamic oxaloacetic transaminase (GOT), lactic dehydrogenase, and glutamic pyruvic transaminase), and histomorphology. Damage to the liver was lowest after warm ischemia of 1 h. The results after cold storage were superior to those after normothermic perfusion (GOT: 3.2±0.3 and 2.6±0.2 U/g liver; cumulative bile production: 14.7±2.1 and 9.4±1 ml, respectively;P〈0.05). In contrast, we found substantial damage at the end of reperfusion in livers undergoing 3 h of warm ischemia under both preservation techniques with severe hepatocellular pyknoses and essentially altered nonparenchymal cells. The results suggest that pig livers undergoing 1 h of warm ischemia and cold storage for 3 h with HTK solution may lead to functioning after transplantation.
    Notes: Zusammenfassung Die Verwendung von Lebern mit einer Vorschädigung durch warme Ischämie zur Transplantation wird kontrovers diskutiert. Im Modell der isoliert reperfundierten Schweineleber wurden nach vorausgegangener warmer Ischämie von 1 oder 3 h die Konservierungskonzepte „kalte Konservierung mit HTK-Lösung (Histidin-Tryptophan-α-Ketoglutarat)“ und „normotherme Perfusion“ für jeweils 3 h verglichen. Während einer 3 stündigen Reperfusion wurden neben einer lichtmikroskopischen Auswertung Gallefluß, Perfusionsfluß, Sauerstoffverbrauch und Enzymfreisetzung (Creatin-Kinase, Glutamat-Oxalacetat-Transaminase, Glutamat-Pyruvat-Transaminase und Laktat-Dehydrogenase) gemessen. Nach 1 stündiger warmer Ischämie führte die kalte Konservierung im Vergleich zur normothermen Perfusion zu einer geringeren Schädigung (GOT: 3,2±0,3 und 2,6±0,2 U/g Leber; Gesamtgallefluß: 14,7±2,1 und 9,4±1 ml;P〈0,05). Nach einer warmen Ischämie von 3 h waren bei beiden Konservierungsverfahren die Veränderungen erheblich. Die lichtmikroskopische Untersuchung zeigte Pyknosen von Hepatozyten und sinusoidalen Zellen mit teilweiser Auslösung aus dem Zellverband. Die Ergebnisse belegen, daß im Modell der isoliert reperfundierten Schweineleber eine warme Ischämie von 1 h toleriert wird. Für die Konservierung dieser vorgeschädigten Organe kann das Konzept der hypothermen Konservierung mit HTK-Lösung für einen Zeitraum bis zu 3 h empfohlen werden.
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Schlüsselwörter Lebertransplantation ; Warme Ischämie ; Organkonservierung ; Kalte Konservierung ; Normotherme Perfusion ; Reperfusion ; Key words Liver transplantation ; Warm ischemia ; Organ preservation ; Cold storage ; Normothermic perfusion ; Reperfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Warm ischemia is known to induce substantial damage to the liver parenchyma. With respect to clinical liver transplantation, the tolerance of the liver to warm ischemia and the preservation of these organs have not been studied in detail. In isolated reperfused pig livers we proceeded according to the following concept: Livers were subjected to 1 or 3 h of warm ischemia. Subsequently, these organs were preserved by either normothermic perfusion or cold storage (histidine-tryptophan-α-ketoglutarate, HTK) for 3 h each. After storage, liver function was assessed in a reperfusion circuit for another 3 h. Parameters under evaluation were bile flow, perfusion flow, oxygen consumption, enzyme release into the perfusate (creatine kinase, glutamic oxaloacetic transaminase (GOT), lactic dehydrogenase, and glutamic pyruvic transaminase), and histomorphology. Damage to the liver was lowest after warm ischemia of 1 h. The results after cold storage were superior to those after normothermic perfusion (GOT: 3.2±0.3 and 2.6±0.2 U/g liver; cumulative bile production: 14.7±2.1 and 9.4±1 ml, respectively; P〈0.05). In contrast, we found substantial damage at the end of reperfusion in livers undergoing 3 h of warm ischemia under both preservation techniques with severe hepatocellular pyknoses and essentially altered nonparenchymal cells. The results suggest that pig livers undergoing 1 h of warm ischemia and cold storage for 3 h with HTK solution may lead to functioning after transplantation.
    Notes: Zusammenfassung Die Verwendung von Lebern mit einer Vorschädigung durch warme Ischämie zur Transplantation wird kontrovers diskutiert. Im Modell der isoliert reperfundierten Schweineleber wurden nach vorausgegangener warmer Ischämie von 1 oder 3 h die Konservierungskonzepte ,,kalte Konservierung mit HTK-Lösung (Histidin-Tryptophan-α-Ketoglutarat)`` und ,,normotherme Perfusion`` für jeweils 3 h verglichen. Während einer 3 stündigen Reperfusion wurden neben einer lichtmikroskopischen Auswertung Gallefluß, Perfusionsfluß, Sauerstoffverbrauch und Enzymfreisetzung (Creatin-Kinase, Glutamat-Oxalacetat-Transaminase, Glutamat-Pyruvat-Transaminase und Laktat-Dehydrogenase) gemessen. Nach 1 stündiger warmer Ischämie führte die kalte Konservierung im Vergleich zur normothermen Perfusion zu einer geringeren Schädigung (GOT: 3,2±0,3 und 2,6±0,2 U/g Leber; Gesamtgallefluß: 14,7±2,1 und 9,4±1 ml; P〈0,05). Nach einer warmen Ischämie von 3 h waren bei beiden Konservierungsverfahren die Veränderungen erheblich. Die lichtmikroskopische Untersuchung zeigte Pyknosen von Hepatozyten und sinusoidalen Zellen mit teilweiser Auslösung aus dem Zellverband. Die Ergebnisse belegen, daß im Modell der isoliert reperfundierten Schweineleber eine warme Ischämie von 1 h toleriert wird. Für die Konservierung dieser vorgeschädigten Organe kann das Konzept der hypothermen Konservierung mit HTK-Lösung für einen Zeitraum bis zu 3 h empfohlen werden.
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  • 4
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Duplex Doppler ultrasound ; Liver transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Untersuchung wurde an 44 Patienten (33 Männer, 11 Frauen) riach einer elektiven orthotopen Lebertransplantation die Duplexsonographie 196ma1 angewendet. Ziel der Untersuchung war es festzustellen, inwieweit and in welchem zeitlichen Zusammenhang sich die Parameter pulsatiler FluBindex (PFI) und Dämpfungsindex (DI) bei Komplikationen wie Abstoβung und Cholangitis verändern. Der Duplex-Doppler-Ultraschall wurde im Mittel 5mal pro Patient durchgeführt. Die letzte Sonographie erfolgte am Entlassungstag. Bei den Messungen fiber der Leberarterie, der Pfortader und den Lebervenen wurden jeweils der PFI und der DI bestimmt. Die Ergebnisse der Indexuntersuchungen wurden mit dem klinischen Verlauf (Abstoβung, Cholangitis) sowie mit den Resultaten von 88 Biopsiepräparaten der Lebertransplantate in Beziehung gesetzt. Bezüglich einer histologisch gesicherten AbstoBung ergab der PFI (über der Leberarterie gemessen) eine Sensitivität von 69,4 % and eine Spezifitdt von 72,2 %, der DI (über den Lebervenen gemessen) eine Sensitivität von 89,4% und eine Spezifitdt von 89,1 %. Wenn auch die einfach und beliebig oft anwendbare Untersuchungstechnik die bioptische Sicherung einer Rejektion nicht ersetzen kann, so ist sie in hohem Maβe in der Lage, Indikationen zur Biopsie frühzeitig stellen zu lassen und ein Ansprechen auf eine Therapie kurzfristig und mit holier Genauigkeit anzuzeigen.
    Notes: Abstract In a prospective study, 44 patients (11 women, 33 men) who had received orthotopic liver transplants underwent a total of 196 consecutive duplex Doppler ultrasound examinations. The aim of the study was to evaluate the correlation between the pulsatile flow index (PFI) and the damping index (DI) as far as complications as rejection or cholangitis were concerned. The patients were examined five times each on average. The PFI and DI were measured in the hepatic artery, the portal vein and the hepatic veins. The findings were compared with the clinical course (cholangitis, rejection) and the histomorphological diagnosis as determined in biopsy specimens. In biopsy-proven rejection episodes, the sensitivity of the PFI in the hepatic artery was 69.4%, the specificity 72.2%. The sensitivity of the DI in the hepatic vein was 89.4%, the specificity 89.1 %. Combining the two, specificity was more than 90%. PFI and DI in the portal vein bore no apparent relation to clinical course or histomorphological diagnosis. We found duplex Doppler ultrasound extremely beneficial in determining the timing and indication for liver biopsy. In addition, this simple examination, which can be performed as often as desired, accurately shows the transplanted liver's response to measures taken to counter rejection.
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Electrical impedance ; Liver ischemia ; Liver transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 22 Lebern, die zur Transplantation beim Menschen perfundiert und entnommen wurden, wurde das Verfahren der nichtinvasiven Messung der bioelektrischen Impedanz prospektiv angewendet. Im Verlauf der Messung sollten Rückschlüsse auf einen möglichen Ischamieschaden der Organe gezogen wurden. Die Meßwerte wurden zur Funktion der Lebern, den Ischämiezeiten und den Konservierungsverfahren in Beziehung gesetzt. Für die Impedanz ergaben sich in vivo bei 192 Hz im Mittel 620 Ohm, für den Phasenwinkel bei 5 kHz −7,4°. Diese Werte entsprachen denen eines Kollektivs von 72 lebergesunden Patienten (mittels Multivarianz aus einem untersuchten Kollektiv von 132 Patienten ermittelt), die intraoperativ durchgeführt wurden. Die 22 Transplantatlebern wurden in den Ischämiephasen mit jeweils mindestens 5 Meßpunkten weiterverfolgt. Das Verfahren wurde als geeignet befunden, schwere hepatozelluläre Schäden im Verlauf der Kaltischämie zu erfassen.
    Notes: Abstract In 22 human donor livers the measurement of the non-invasive bioelectrical impedance was performed prospectively to evaluate the degree of tissue damage sustained during cold ischemia. The results of the measurement were correlated with liver function, the method of organ preservation and the period of ischemia. The impedance was measured in vivo as 620 ohm (at 192 Hz), the phase angle as −7.4° (at 5 kHz). The results were compared with the data obtained from 72 patients who underwent elective laparotomies. The 22 donor livers were studied further during ischemia. The method was found to be a reliable way of detecting severe damage to the hepatocytes during the cold ischemia.
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  • 6
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Portal vein ; Arterialization ; Experimental liver transplantation ; Pfortaderarterialisierung ; Experimentelle Lebertransplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ziel der hier vorgelegten tierexperimentellen Untersuchungen war es, die zirkulatorischen, laborchemischen und histopathologischen Konsequenzen einer vollständigen Arterialisierung der Pfortader der Transplantatleber am Göttinger Miniaturschwein zu beurteilen. An 6 männlichen Göttinger Miniaturschweinen wurden orthotope Lebertransplantationen unter Verwendung eines passiven porto-jugulären Shunts durchgeführt. Mittels eines Iliakalarteriensegmentinterponats des Spendertiers wurde die A. hepatica (AH) der Transplantatleber End-zu-End anastomosiert; die Pfortader (PA) wurde mit dem Stumpf der internen Iliakalarterie ebenfalls End-zu-End verbunden. Die zentrale Anastomose erfolgte auf die suprarenale Aorta. Das Pfortaderblut wurde über einen End-zu-Seit-Shunt (PCS) in die infrahepatische V. cava drainiert. Es wurden folgende Parameter im Verlauf bestimmt: arterieller Blutdruck, Venendruck, Herzzeitvolumen, elektromagnetische Blutflußmessung über AH, PA, PCS, PA-Mitteldruck, Transaminasen, TPZ, Fibrinogen, Leberbiopsien und Sektionspräparate wurden histologisch untersucht. 1/6 Tieren starb wenige Stunden postoperativ. 2/6 Tieren starben nach 48 bzw. 72 h, 3 Tiere überlebten die vorgesehenen 7 Tage. Das HZV fiel intraoperativ initial um im Mittel 20% ab und lag zum Ende der Operation wieder im Bereich der Ausgangswerte von 2,2 l/min. Der Fluß in der arterialisierten PA lag trotz des reduzierten Durchmessers der Anastomose von 4 mm bei Öffnung der Gefäßklemme im Mittel bei 340 ml/min, zum Ende der Operation (Intervall der Messung 75 min) bei im Mittel 380 ml/min. Der Fluß über dem PCS und der AH blieb im Verlauf konstant. Als Mechanismus für dieses Phänomen wird eine Autoregulation der Leberdurchblutung auf sinusoidaler Ebene diskutiert. Von seiten der Laborparameter ebenso wie bei den histopathologischen Untersuchungen ergaben sich keine Veränderungen gegenüber einem historischen Kontrollkollektiv lebertransplantierter Tiere aus unserer Arbeitsgruppe. Die komplette Arterialisierung der PA wird bei der Lebertransplantation am Göttinger Miniaturschwein sowohl zirkulatorisch als auch leberfunktionell im Kurzzeitversuch über maximal 7 Tage gut toleriert. Langzeitergebnisse stehen noch aus.
    Notes: Abstract The aim of the present experimental investigation was to assess the circulatory, biochemical and histopathological consequences of complete portal vein arterialization of the transplanted liver in ‘Göttinger’ miniature pigs. Orthotopic liver transplantations using a passive portojugular shunt were performed in six male ‘Göttinger’ miniature pigs. Using an iliac artery segment interposition of the animal donor, the hepatic artery (HA) of the transplant liver was anastomized end-to-end and the portal vein (PA) also united with the internal iliac artery stump end-to-end. The central anastomosis was performed onto the suprarenal aorta. Portal vein blood was drained into the infrahepatic caval vein via an end-to-side shunt (PCS). During the course, the following parameters were determined: arterial blood pressure, venous pressure, cardiac output, electromagnetic blood flow measurements across the HA, PA, and PCS, PA mean pressure, transaminases, partial thromboplastin time and fibrinogen. Liver biopsies and autopsy specimens were investigated. One of six animals died a few hours postoperatively, two of six died after 48 and 72 h, respectively, whereas three pigs survived the scheduled 7 days. The cardiac output fell intraoperatively initially by an average of 20 % but had approximately the starting volume of 2.2 l/min at the end of the operation. Although the diameter of the anastomosis was reduced to 4 mm, the flow in the arterialized PA on average was 340 ml/min when the vessel clamp was opened. At the end of operation the mean was 380 ml/min, the interval of measurement being 75 min. The flow across the PCS and the HA were constant during the course. As mechanism for this phenomenon, autoregulation of the liver blood flow on a sinusidal level has been suggested. The biochemical results and the histopathological findings showed no change compared to previous findings in a control group of animals in which liver transplantion was performed by our team. Complete arterialization of the PA is well tolerated in liver transplantation in ‘Göttinger’ miniature pigs with regard to circulation and liver function in a short-term trial of a maximum of 7 days. Long-term results are still to come.
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  • 7
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Portal vein ; Arterialization ; Experimental liver transplantation ; Schlüsselwörter Pfortaderarterialisierung ; Experimentelle Lebertransplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ziel der hier vorgelegten tierexperimentellen Untersuchungen war es, die zirkulatorischen, laborchemischen und histopathologischen Konsequenzen einer vollständigen Arterialisierung der Pfortader der Transplantatleber am Göttinger Miniaturschwein zu beurteilen. An 6 männlichen Göttinger Miniaturschweinen wurden orthotope Lebertransplantationen unter Verwendung eines passiven porto-jugulären Shunts durchgeführt. Mittels eines Iliakalarteriensegmentinterponats des Spendertiers wurde die A. hepatica (AH) der Transplantatleber End-zu-End anastomosiert; die Pfortader (PA) wurde mit dem Stumpf der internen Iliakalarterie ebenfalls End-zu-End verbunden. Die zentrale Anastomose erfolgte auf die suprarenale Aorta. Das Pfortaderblut wurde über einen End-zu-Seit-Shunt (PCS) in die infrahepatische V. cava drainiert. Es wurden folgende Parameter im Verlauf bestimmt: arterieller Blutdruck, Venendruck, Herzzeitvolumen, elektromagnetische Blutflußmessung über AH, PA, PCS, PA-Mitteldruck, Transaminasen, TPZ, Fibrinogen, Leberbiopsien und Sektionspräparate wurden histologisch untersucht. 1/6 Tieren starb wenige Stunden postoperativ. 2/6 Tieren starben nach 48 bzw. 72 h, 3 Tiere überlebten die vorgesehenen 7 Tage. Das HZV fiel intraoperativ initial um im Mittel 20% ab und lag zum Ende der Operation wieder im Bereich der Ausgangswerte von 2,2 l/min. Der Fluß in der arterialisierten PA lag trotz des reduzierten Durchmessers der Anastomose von 4 mm bei Öffnung der Gefäßklemme im Mittel bei 340 ml/min, zum Ende der Operation (Intervall der Messung 75 min) bei im Mittel 380 ml/min. Der Flußüber dem PCS und der AH blieb im Verlauf konstant. Als Mechanismus für dieses Phänomen wird eine Autoregulation der Leberdurchblutung auf sinusoidaler Ebene diskutiert. Von seiten der Laborparameter ebenso wie bei den histopathologischen Untersuchungen ergaben sich keine Veränderungen gegenüber einem historischen Kontrollkollektiv lebertransplantierter Tiere aus unserer Arbeitsgruppe. Die komplette Arterialisierung der PA wird bei der Lebertransplantation am Göttinger Miniaturschwein sowohl zirkulatorisch als auch leberfunktionell im Kurzzeitversuch über maximal 7 Tage gut toleriert. Langzeitergebnisse stehen noch aus.
    Notes: Abstract The aim of the present experimental investigation was to assess the circulatory, biochemical and histopathological consequences of complete portal vein arterialization of the transplanted liver in `Göttinger' miniature pigs. Orthotopic liver transplantations using a passive portojugular shunt were performed in six male `Göttinger' miniature pigs. Using an iliac artery segment interposition of the animal donor, the hepatic artery (HA) of the transplant liver was anastomized end-to-end and the portal vein (PA) also united with the internal iliac artery stump end-to-end. The central anastomosis was performed onto the suprarenal aorta. Portal vein blood was drained into the infrahepatic caval vein via an end-to-side shunt (PCS). During the course, the following parameters were determined: arterial blood pressure, venous pressure, cardiac output, electromagnetic blood flow measurements across the HA, PA, and PCS, PA mean pressure, transaminases, partial thromboplastin time and fibrinogen. Liver biopsies and autopsy specimens were investigated. One of six animals died a few hours postoperatively, two of six died after 48 and 72 h, respectively, whereas three pigs survived the scheduled 7 days. The cardiac output fell intraoperatively initially by an average of 20 % but had approximately the starting volume of 2.2 l/min at the end of the operation. Although the diameter of the anastomosis was reduced to 4 mm, the flow in the arterialized PA on average was 340 ml/min when the vessel clamp was opened. At the end of operation the mean was 380 ml/min, the interval of measurement being 75 min. The flow across the PCS and the HA were constant during the course. As mechanism for this phenomenon, autoregulation of the liver blood flow on a sinusidal level has been suggested. The biochemical results and the histopathological findings showed no change compared to previous findings in a control group of animals in which liver transplantion was performed by our team. Complete arterialization of the PA is well tolerated in liver transplantation in `Göttinger' miniature pigs with regard to circulation and liver function in a short-term trial of a maximum of 7 days. Long-term results are still to come.
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