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  • Atrial fibrillation  (1)
  • Schlüsselwörter Spätpotentiale (LP) – Myokardinfarkt – plötzlicher Herztod (PHT) – klinische Symptomatik – Risikopatienten  (1)
  • Sensing abnormality  (1)
Material
Years
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 609-615 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Atrial fibrillation ; Atrial flutter ; Electrocardiography ; Electrophysiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Sixteen patients were investigated by means of programmed atrial stimulation at two different driving rates: 100 and 120/min. All patients had an increased atrial vulnerability at both driving rates. After intravenous flecainide application (1 mg/kg body weight as a bolus followed by the same amount given by infusion over a period of 20 min) the increased vulnerability was abolished in 11 and 9 patients respectively. In the remaining patients the rate of induced atrial tachyarrhythmia decreased. These findings correlate with a significant prolongation of the effective refractory period of the right atrium and a significant shortening of the relative refractory period of the right atrium. It is concluded that flecainide may be effective in the treatment of atrial arrhythmias in man.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 1319-1321 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Demand-Schrittmacher ; Sensing-Anomalität ; akuter Myocardinfarkt ; Demand pacemaker ; Sensing abnormality ; Acute myocardial infarction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Trasient asynchronous pacing due to abnormal sensing function is reported in two patients with inserted demand pacemakers during the early phase of acute myocardial infarction. The hazards of the pacemaker induced parasystole with R on T phenomenon in conditions of enhanced electrical instability could be successfully overcome applying overdrive suppression of the inserted pacing system by external chest wall stimulation
    Notes: Zusammenfassung Bei 2 Patienten mit implantiertem Demand-Schrittmacher wurde in der Frühphase eines Myokardinfarktes vorübergehend asynchrone Schrittmachertätigkeit infolge gestörter Detektion beobachtet. Die Gefährdung durch schrittmacherinduzierte Parasystolie mit R auf T Phänomen unter Bedingungen erhöhter elektrischer Instabilität konnte erfolgreich unter Anwendung externer Overdrive-Stimulation beseitigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Late potentials (LP) – myocardial infarction – sudden cardiac death (SCD) – clinical characteristics – risk patients ; Schlüsselwörter Spätpotentiale (LP) – Myokardinfarkt – plötzlicher Herztod (PHT) – klinische Symptomatik – Risikopatienten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A prospective study was performed of the correlation of ventricular late potentials (LP) and clinical parameters in patients after acute myocardial infarction. To evaluate the prognostic significance of the signalaveraged-electrocardiogram (SAECG) in risk stratification of sudden cardiac death and arrhythmogenic events, the clinical characteristics of these postinfarction patients were performed in a follow-up-period. 243 consecutive patients underwent SAECG for detection of late potentials in the second week after acute myocardial infarction. After a mean follow-up of 9 months the patients were asked a standardized questionnaire. Late potentials are independent of age, sex, left ventricular ejection fraction, peak activity of MB fraction of creatine kinase, and the cardiovascular risk factors in postinfarction patients. In patients, who received thrombolytic therapy, the incidence of late potentials is lower (p 〈 0.05) and in patients with posterior wall infarction it is significantly higher (p 〈 0.04). In the follow-up period patients with abnormal SAECG show a significantly higher rate of angina pectoris, palpitations, dizziness, and syncope. By way of contrast, postinfarction patients with normal SAECG feel mainly comfortable in the follow-up (p 〈 0.01). The mortality was even in both groups. Sudden cardiac death in the late postinfarction period shows a significant correlation with the finding of late potentials in SAECG in the early myocardial infarction period (p 〈 0.01). The SAECG for detection of late potentials as a non-invasive investigation in the early postinfarction period characterizes patients with an arrhythmogenic risk, especially sudden cardiac death, independent of other conventional methods. Furthermore, the impaired patient with clinical symptoms in the late postinfarction period is hereby identified.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der prospektiven Studie ist die Korrelation ventrikulärer Spätpotentiale mit klinischen Parametern bei Patienten nach akutem Myokardinfarkt. Es wurde die prognostische Wertigkeit dieser Methode hinsichtlich der Risikostratifizierung bezüglich des plötzlichen Herztodes in der späten Postinfarktphase im Vergleich mit herkömmlichen diagnostischen Möglichkeiten überprüft. Zudem wurde untersucht, welche klinischen Symptome die potentiell gefährdeten Patienten charakterisieren. Bei 243 Patienten wurde in der zweiten Woche nach Myokardinfarkt ein Signalmitteilungs-EKG durchgeführt. Die Ergebnisse wurden mit den klinischen, therapeutischen und weiteren diagnostischen Parametern korreliert. Nach 6–24 Monaten wurde ein Follow-up mittels eines standardisierten Fragebogens durchgeführt. Der Spätpotentialnachweis ist unabhängig von Alter, Geschlecht, maximaler CK-Aktivitätskonzentration, linksventrikulärer Ejektionsfraktion und den kardiovaskulären Risikofaktoren bei Postinfarktpatienten. Bei Patienten nach Thrombolysetherapie treten ventrikuläre Spätpotentiale seltener (p 〈 0,05), bei Patienten mit Hinterwandinfarkt häufiger (p 〈 0,04) auf. Bei Patienten mit nachweisbaren Spätpotentialen kam es in der Follow-up-Periode signifikant häufiger zu Angina pectoris, Palpitationen, Schwindel oder einer Synkope. Im Gegensatz dazu weisen Patienten ohne nachweisbares Spätpotential häufiger keinerlei dieser Beschwerden auf (p 〈 0,01). Todesfälle gab es in beiden Gruppen gleich häufig. Das Auftreten des plötzlichen Herztodes in der späten Postinfarktphase steht in signifikanter Beziehung (p 〈 0,01) zum Nachweis ventrikulärer Spätpotentiale in der frühen Postinfarktphase. Der Einsatz des Signalmitteilungs-EKG als nichtinvasive Untersuchungsmethode in der frühen Postinfarktdiagnostik identifiziert den hinsichtlich des plötzlichen Herztodes gefährdeten Patienten unabhängig von anderen herkömmlichen Parametern. Zudem wird durch diese Methode der im Follow-up in der späten Postinfarktphase klinisch symptomatische und beeinträchtigte Patient identifiziert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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