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  • Blood flow velocity  (1)
  • Key words Protein S-100 –¶cardiopulmonary bypass –¶near infrared spectroscopy –¶pediatric cardiac surgery  (1)
  • Schlüsselwörter NIRS – CPB – regionale zerebrale Hämoglobinsättigung (rSO2) – Kinderherzchirurgie  (1)
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  • 1
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter NIRS – CPB – regionale zerebrale Hämoglobinsättigung (rSO2) – Kinderherzchirurgie ; Key words NIRS – CPB – regional cerebral hemoglobin saturation (rSO2) – congenital heart disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction: Neuropsychological morbidity following cardiac surgery of congenital heart disease (CHD) most likely considered to be due to alterations of cerebral oxygenation and hemodynamics could possibly be in part prevented by early detection by means of continous non-invasive monitoring during and after cardiac surgery. Measurement of regional cerebral blood saturation (rSO2) by near infrared spectroscopy (NIRS) mays provide qualitative information on cerebral oxygen supply and consumption. The aim of the sutdy was to investigate the relationship between the change in rSO2 and other hemodynamic parameters during the different stages of CPB in a heterogeneous group of infants and children undergoing corrective and palliative cardiac surgery by means of full flow CPB. Methods: 50 children and infants (15 infants with cyanotic CHD, median age 18 days (5 days–7 months); 15 children with cyanotic CHD, median age 4 years (1–9 years); 20 children with non-cyanotic CHD, median age 4 years (1–16 years)) undergoing surgical correction by means of full flow cardiopulmonary bypass (CPB) (120–150 ml/kg/BW) with moderate hypothermia (24±6°C) and alpha stat method were included in this study. Total circulatory arrest was used only in 3 infants. Continuous measurement of rSO2 was performed using a two channel cerebral oximeter (INVOS 31000A®, somanetics, USA). The sensor with a light source and superficial and deep received was placed in standardized localization at the left temporal head side. Hemodynamic parameters were simultaneously documented. Results: Before CPB the mean values of rSO2 in children with cyanotic congenital heart disease (CHD) were significantly lower (p=0.002) than those with non-cyanotic CHD. After onset of cardiopulmonary bypass (CPB) there was a gradual fall in rSO2 with achieved minimal values within 14–40 minutes (p〈0.01). During CPB these values of rSO2 were nearly 8–10% lower, particularly in the younger infants. After the end of CPB there was nearly subsequent restoration of these values in the older children. After rewarming and cessation of CPB rSO2 decreased up to 15% in individual patients particularly in young infants reflecting a higher O2 consumption. There relationship between the change in rSO2 and mean arterial pressure (MAP), central venous pressure (CVP), hemoglobin concentration (Hb) and temperature was in part significant in all infants during the period of monitoring. Conclusion: Change of cerebral oxygenation independent of the change in conventional hemodynamic parameters and arterial blood oxygenation suggests the necissity of separate monitoring of cerebral oxygenation and hemodynamics during and after cardiac surgery in infants and children. Further follow up studies are necessary to evaluate the neurological significance of the magnitude and duration of the decreased change in rSO2 during and after.
    Notes: Zusammenfassung Neuropsychologische Komplikationen nach herzchirurgischer Korrektur angeborener Herzfehler wurden in Zusammenhang mit mangelnder zerebraler O2-Versorgung gebracht. Ziel dieser Studie war es, das Verhalten der zerebralen Hämoglobin-Sättigung rSO2 während verschiedener Phasen des CPB im Zusammenhang mit anderen hämodynamischen Parametern anhand einer heterogenen Gruppe von mit CPB herzchirurgisch operierten Kindern und Neugeborenen zu untersuchen. Methode: 50 Kinder (15 Neugeborene und Säuglinge mit zyanotischen Herzvitien, Alter 5 Tage, 7 Monate, Median 18 Tage; 15 Kinder mit zyanotischen Herzvitien, 1–9 Jahre, Median 4 Jahre; 20 Kinder mit nicht-zyanotischen Vitien, 1–16 Jahre, Median 4 Jahre) wurden untersucht. Alle herzchirurgischen Operationen wurden mittels “Full Flow”-kardiopulmonalem Bypass in tiefer bzw. moderater Hypothermie (15–36°C) und “alpha-stat”-Methode durchgeführt. Die rSO2 wurde mit Hilfe eines Zerebral-Oxymeters (INVOS 31000A®, Somanetics, USA) simultan zur Aufzeichnung anderer hämodynamischer Parameter kontinuierlich gemessen. Ergebnisse: Vor dem CPB war die rSO2 der Patienten mit zyanotischen Vitien insbesonders der Neugeborenen signifikant niedriger (p=0,015) als bei den Patienten mit nicht-zyanotischen Vitien. Nach Beginn des CPB war ein signifikanter prompter Anstieg (p=0,018) der rSO2 bei den zyanotischen Neugeborenen zu verzeichnen, während bei den nicht-zyanotischen Kindern ein langsamer aber signifikanter Abfall der rSO2 (p=0,007) auftrat. Im Verlauf des CPB fiel die rSO2 aller Gruppen signifikant ab; die zyanotischen Patienten erreichten signifikant niedrigere Tiefstwerte. Während der Reperfusion und beim Abgang vom CPB erholten sich die meisten rSO2-Werte, wobei jedoch bei einzelnen Patienten, insbesondere bei den Neugeborenen mit zyanotischen Vitien während der Wiedererwärmung und nach Abgang vom CPB die rSO2 bis zu 15% abnahm. Es zeigte sich nur phasenweise ein signifikanter Zusammenhang zwischen dem Verhalten der rSO2, dem mittleren arteriellen Blutdruck, dem zentralvenösen Druck, der Temperatur oder der Hämoglobinkonzentration während des Meßzeitraums. Schlußfolgerung: Das O2-Verhaltensmuster zeigt einen charakteristischen Verlauf während CPB unterschiedlich für zyanotische und nicht-zyanotische Vitien. Einflüsse unterschiedlicher Hämodynamik auf das zerebrale O2-Verhalten und potentielle Spätfolgen müssen noch untersucht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 232-235 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cerebral arteries ; Blood flow velocity ; Newborn infant ; Tobacco smoke ; Pregnancy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Cerebral blood flow velocities (CBFV) were measured by the pulsed Doppler method in 41 infants of smoking mothers and in 59 apparently healthy control infants. Although gestational age, birth weight, and systolic blood pressure were lower in infants exposed to tobacco smoke prenatally, systolic (65±11 vs. 47±12 cm/s, mean ±SD;P〈0.001), mean (36±6 vs. 25±6 cm/s;P〈0.001), and diastolic (17±4 vs 13±4 cm/s;P〈0.001) CBFVs in the anterior cerebral artery were significantly higher when compared to control infants. Similar differences were seen in the internal carotid and in the basilar arteries. Multiple regression analysis did not reveal differences other than maternal smoking to explain these observations. We conclude that prenatal tobacco smoke exposure is related to increased CBFVs in newborn infants. Further studies should determine whether this relation is not only statistical but causal and whether increased CBFVs are an indicator of prolonged effects of prenatal tobacco smoke exposure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words Protein S-100 –¶cardiopulmonary bypass –¶near infrared spectroscopy –¶pediatric cardiac surgery ; Schlüsselwörter Protein S-100 – Spektroskopie im Nahinfrarotbereich – extrakorporale Zirkulation –¶Kinderherzchirurgie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Fragestellung: Das Ziel diese prospektiven Studie war, die Serumkinetik des hirnspezifischen Markers Protein S-100, eines Gliazell- und Astrozytenproteins, in Beziehung zur kontinuierlich registrierten zerebralen Oxygenierung vor und nach Korrekturoperationen angeborener Herzfehler zu evaluieren.¶   Methodik: Die regionale zerebrale Hämoglobin-Sättigung wurde mit Hilfe der Nahinfrarotspektroskopie (INVOS 3100A, Somanetics®, USA) bestimmt und das Protein S-100 mittels eines doppelseitigen Radioimmunassays analysiert (Sangtec® 100 IRMA, Bromma, Schweden).¶   Ergebnisse: Das Protein S-100 war bei allen Kindern ohne nachweisbare neurologische Komplikationen nach Ende der extrakorporalen Zirkulation um 2 Standardabweichungen des präoperativen Ausgangswertes erhöht gefunden (p〈0,0001). Die maximalen Serum-S-100-Konzentrationen korrelierten signifikant mit dem Alter (r=–0,75, p〈0,0001) und Gewicht (r=–0,72, p=0,005) der Kinder, der Bypasszeit (r=0,44, p=0,005) und der minimalen rektalen Temperatur (r=–0,67, p=0,004) während der extrakorporalen Zirkulation. Ein statistischer Zusammenhang fand sich zwischen dem postoperativen Serumspiegel des Protein S-100 und dem Abfall der regionalen zerebralen Hämoglobin-Sättigung während der Reperfusion (r=–0,37, p=0,02) und am Ende der extrakorporalen Zirkulation (r=¶–0,42, p=0,008).¶   Schlußfolgerung: Die Astrogliazellen scheinen auf die extrakorporale Zirkulation mit einer Expression des Protein S-100 zu reagieren. Eine Membranschädigung im endothelialastrozytären Zellkomplex der Blut-Hirnschranke könnte die Freisetzung des Proteins in die Blutstrombahn erklären. Beeinflussende Faktoren scheinen geringes Alter, Länge der extrakorporalen Zirkulation, Grad der Hypothermie und mögliche Reduktion der postoperativen zerebralen Oxygenierung zu sein.
    Notes: Summary Introduction: The aim of this study was to investigate the kinetic patterns of the protein S-100, a specific cerebral astroglial cell protein, and the relationship to changes of cerebral oxygenation before, during, and after corrective cardiac surgery in infants and children.¶   Methods: 63 neonates, infants and children (age range 0.2–216 months) were included. Cardiac surgery was performed using full-flow cardiopulmonary bypass with moderate hypothermia and alpha-stat strategy. Regional cerebral hemoglobin saturation was continuously determined by near infrared spectroscopy (INVOS 3100A, Somanetics®, USA). The protein S-100 serum concentrations were analyzed using a commercially available two-site immunradiometric assay kit (Sangtec® IRMA, Bromma, Schweden).¶   Results: A significant increase in serum levels of S-100 was found immediately after termination of cardiopulmonary bypass (p〈0.001). The post-bypass S-100 serum levels significantly correlated with age ¶(r=–0.75, p〈0.0001), weight (–0.72, p〈0.005), bypass time (r=0.44, p=0.005), minimal rectal temperature (r=–0.67, p=0.004) and the decrease of regional cerebral hemoglobin saturation during reperfusion (r=–0.37, p=0.02) and at the end of cardiopulmonary bypass (r=–0.37, p=0.008).¶   Conclusion: The release patterns of S-100 in association with CPB may indicate increased cell membrane permeability of the astrocytic-endothelial cell complex forming the blood-brain barrier. The increased post-bypass serum levels of S-100 were related to younger age, longer duration of bypass, deep hypothermia and decreased regional intravascular cerebral oxygenation during reperfusion and at the termination of cardiopulmonary bypass.
    Type of Medium: Electronic Resource
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