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  • CT-investigation  (1)
  • Combination therapy  (1)
  • Conformation radiotherapy  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: SchlüsselwörterZervixkarzinom ; Strahlentherapie ; Kombinationstherapie ; 13cis-Retinsäure ; Interferon ; Key wordsCarcinoma of the cervix ; Radiotherapy ; Combination therapy ; 13-cis-retinoic acid ; Interferon
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Although carcinoma screening is now widely available, cervical carcinoma is still the fourth most common tumour among women in the USA and in the western industrialized nations. There are about 14,000 new cases every year. In underdeveloped countries carcinoma of the cervix is widespread and often the most frequent tumour[18]. Besides primarily surgical treatment radiotherapy is the main curative treatment modality, the 5-year survival rates after therapy being around 90% for stage I disease and 7% for stage IV (FIGO Annual Report). It therefore seems desirable to look for therapeutic concepts, with the aim of improving the present results further by means of new combinations of irradiation with a systemic therapy.
    Notes: Zusammenfassung Trotz der weit verbreiteten Karzinomvorsorge stellt das Zervixkarzinom in den USA und den westlichen Industrienationen immer noch den vierthäufigsten Tumor bei Frauen dar. Die Anzahl von Neuerkrankungen beträgt ca. 14 000 neue Fälle pro Jahr. In unterentwickelten Ländern ist das Zervixkarzinom weit verbreitet und oft der häufigste Tumor[18]. Neben dem primär chirurgischen Vorgehen stellt die Strahlentherapie die wesentliche kurative Behandlungsmodalität dar, wobei die 5-Jahres-Überlebensraten nach Therapie bei 90% für das Stadium I und 7% für das Stadium IV liegen (FIGO Annual Report). Es erscheint daher sinnvoll, nach therapeutischen Konzeptionen zu suchen, um durch neue Kombinationen der Bestrahlung mit einer System-Therapie die gegenwärtigen Ergebnisse weiter zu verbessern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Pituitary tumour recurrence ; clinical symptoms ; CT-investigation ; recurrence rate ; prolactin level examination ; combined modality of surgical and radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The tumour recurrence rate of 210 patients with operated hypophysomas were investigated. Depending on the surgicaal approach, total or subtotal extirpation of the adenomas, the recurrence rates varied from 10,4 to 35%. 33 patients with pituitary tumour recurrences were followed up over a period of 20 years. Clinical symptoms CT-results at relapse are represented. Serum prolactin level (PRL) was determined before and after surgical and radiotherapy of PRL-producing adenomas. In these cases PRL can be accepted as a tumour marker. 13 patients with relapsed hypophysomas received local irradiation (5.7 MeV linear accelerator) after recurrence operation. An individual comparison in the same patient between surgical therapy alone and combined surgical and radiotherapy was possible. Based on the obtained experience with this combined treatment a therapy scheme using combined surgery and radiotherapy in pituitary tumours is suggested.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Gamma-Knife ; Radiochirurgie ; Linearbeschleuniger ; Konvergenzbestrahlung ; Konformationsbestrahlung ; Key words Gamma knife ; Radiosurgery ; Linear accelerator ; Convergent beam irradiation ; Conformation radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction: The principles of radiosurgery were developed in 1951 by Leksell. Their technical realization led to the development of the gamma knife and stereotactically modified linear accelerator. Methods: In addition to the gamma knife, we present the different principles of convergent beam irradiation (radiosurgery with linear accelerator), the further development to fractionated stereotactic conformal radiotherapy, and the necessary quality-assurance steps. Results: The greatest uncertainties in the precision of radiosurgery result from medical imaging (CT 0.7 × 0.7 × 1 mm; DSA 1–5 mm; MR angiography 〈 2 mm). The focusing accuracy of the gamma knife (± 0.3 mm) can also be achieved today by linear accelerators using a stereotactic floorstand. For the same indication and the same dosage for the target volume, there are no clinical differences between the gamma knife and the linear accelerator (AVM: 80 % complete obliteration; metastases: 85 % local tumor control; AN: 90 % tumor control). However, there are greater differences in costs. There is no constellation where the gamma knife is just as expensive or more cost-effective than the linear accelerator treatment. The most cost-effective solution is modification of an available linear accelerator, resulting in treatment costs per patient of 9,201.25 DM (50 patients/year). Conclusion: There seem to be no methodological, physical, clinical or cost reasons for using a gamma knife, especially because the trend is going towards fractionated conformation radiotherapy instead of the application of high single doses.
    Notes: Zusammenfassung Einführung: Die Prinzipien der Radiochirurgie wurden 1951 von Leksell entwickelt. Die technische Realisierung führte zur Entwicklung von Gamma-Knife und stereotaktisch umgerüstetem Linearbeschleuniger. Methode: Neben dem Gamma-Knife werden die unterschiedlichen Prinzipien der Konvergenzbestrahlung (Radiochirurgie mit Linearbeschleuniger), deren Weiterentwicklung zur fraktionierten stereotaktischen Konformationsbestrahlung und die notwendigen Qualitätssicherungsmaßnahmen dargestellt. Ergebnisse: Die größten Unsicherheiten in der Präzision der Radiochirurgie ergeben sich aus den bildgebenden Verfahren (CT 0,7 × 0,7 × 1 mm, DSA 1–5 mm, MR-Angiographie 〈 2 mm). Die Fokussiergenauigkeit des Gamma-Knife von ± 0,3 mm kann heutzutage auch von Linearbeschleunigern bei Verwendung eines Stereotaxiestativs erreicht werden. Bei gleicher Indikationsstellung und gleicher zielvolumenumschließender Dosierung ergeben sich keine klinischen Unterschiede zwischen Gamma-Knife und Linearbeschleuniger (AVM: 80 % vollständige Obliteration; Metastasen: 85 % lokale Tumorkontrolle; AN: 90 % Tumorkontrolle). Um so größer sind die Unterschiede bei den Kosten. Es gibt keine Konstellation, bei der das Gamma-Knife gleich teuer oder billiger ist als eine Linearbeschleunigerbehandlung. Die kostengünstigste Lösung ist die Umrüstung eines bestehenden Linearbeschleunigers, wobei Behandlungskosten von 9201,25 DM pro Patient (bei 50 Patienten/Jahr) entstehen. Zusammenfassung: Es lassen sich keine methodisch-physikalischen, klinischen oder Kostengründe finden, die für die Verwendung eines Gamma-Knife sprechen, insbesondere da die Entwicklung sich von der Applikation hoher Einzeitdosen zur fraktionierten Konformationsbestrahlung hinwendet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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