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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Dopexamin ; Splanchnikusperfusion ; Kardiochirurgie ; Extrakorporale Zirkulation ; Key words Dopexamine ; Splanchnic perfusion ; Cardiac surgery ; Cardiopulmonary bypass
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The present study investigates the effects of dopexamine on the splanchnic perfusion and the general circulation in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Methods: 34 Patients undergoing elective coronary artery bypass grafting were randomized to receive either dopexamine (1μg/kg/min) or placebo (0,9% NaCl.) Cardiac output was measured by thermodilution using a pulmonary artery catheter. Splanchnic blood flow was determined by constant infusion technique of indocyanine green dye (ICG) using a hepatic vein catheter. Results: Under steady state conditions before surgery, dopexamine increased systemic oxygen supply and cardiac output by an increase in heart rate and stroke volume, with no increase in systemic oxygen demand. Before surgery dopexamine increased splanchnic blood flow together with an increase in cardiac output. After cardiopulmonary bypass dopexamine increased splanchnic perfusion without a concomittant rise in cardiac output. Conclusion: These results provide evidence that dopexamine improves splanchnic blood flow in patients with coronary artery disease before and after pulmonary bypass without impairment of general hemodynamics.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurde der Einfluß von Dopexamin auf die Splanchnikusperfusion und die allgemeine Hämodynamik während einer aortokoronaren Bypassoperation untersucht. Methodik: 34 Patienten, die sich einer elektiven aortokoronaren Bypassoperation unterzogen, wurden nach Randomisierung in zwei Gruppen eingeteilt und erhielten perioperativ 1μg/kg/min Dopexamin oder als Placebo 0,9% NaCl. Die Splanchnikusdurchblutung wurde mit Hilfe der ICG-Extraktionsmethode über einen Lebervenenkatheter bestimmt, das Herzzeitvolumen nach der Thermodilutionsmethode über einen Pulmonaliskatheter; der globale Sauerstoffverbrauch wurde berechnet. Ergebnisse: Unter Ruhebedingungen steigerte Dopexamin durch eine Zunahme der Herzfrequenz und des Schlagvolumens das HZV, während der globale Sauerstoffverbrauch sich nicht veränderte. Parallel dazu kam es zu einer HZV-abhängigen Steigerung der Splanchnikusperfusion. Nach der extrakorporalen Zirkulation war unter Dopexamin die Splanchnikusperfusion unabhängig vom Herzzeitvolumen erhöht. Schlußfolgerung: Die vorliegende Studie belegt, daß die perioperative Infusion von Dopexamin bei kardiochirurgischen Eingriffen zu einer Verbesserung der regionalen Perfusion im Gastrointestinaltrakt führen kann, ohne die allgemeine Hämodynamik zu beeinträchtigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Procalcitonin ; Extrakorporale Zirkulation ; Kardiochirurgie ; Keywords Procalcitonin ; Cardiopulmonary bypass ; Cardiac surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Procalcitonin (PCT) is an inflammatory peptide of still unknown origin. In this study we investigated a potential source for circulating PCT in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Methods: To determine PCT concentrations, arterial, liver-venous and mixed-venous blood samples were collected time matched perioperatively in 20 patients scheduled for cardiac surgery using cardiopulmonary bypass (CPB). Results: PCT concentrations significantly increased 4 hours postoperatively compared to baseline values (0,74±0,45 vs. 0,16±0,04 ng/ml). The highest concentrations were measured 18 hours postoperatively (1,44±1,01 ng/ml). PCT concentrations in liver venous samples were significantly higher (1,67±1,29 ng/ml) than in time matched collected arterial samples (1,44±1,01 ng/ml). Conclusion: These results provide evidence, that hepatosplanchnicus is a source for PCT synthesis in patients following CPB. The mechanism of PCT induction remains unclear. A loss of gut mucosal barrier function with translocation of endotoxins and the inflammatory response with release of cytokines following cardiopulmonary bypass has to be discussed.
    Notes: Zusammenfassung Der Syntheseort für das inflammatorische Peptid Procalcitonin (PCT) ist bisher nicht bekannt. In der vorliegenden Studie wurde bei kardiochirurgischen Patienten nach Hinweisen für einen Syntheseort nach extrakorporaler Zirkulation (EKZ) gesucht. Methodik: Bei 20 Patienten, die sich einer operativen kardialen Revaskularisation mit EKZ unterzogen, wurde perioperativ zeitgleich PCT im arteriellen, lebervenösen und gemischtvenösen Blut bestimmt. Ergebnisse: PCT stieg bereits 4 Stunden postoperativ signifikant gegenüber den Ausgangswerten an (arteriell: 0,74±0,45 vs. 0,16±0,04 ng/ml), 18 Stunden postoperativ wurden die höchsten Serumkonzentrationen gemessen (arteriell: 1,44±1,01 ng/ml). Die lebervenösen PCT-Konzentrationen waren hierbei signifikant höher als die arteriellen (lebervenös: 1,67±1,29 ng/ml). Schlußfolgerung: Diese Studie gibt Hinweise auf einen Syntheseort für PCT im Hepatosplanchnikusgebiet. Ob eine gestörte Mukosabarriere mit konsekutiver Endotoxineinschwemmung oder die Zytokinantwort im Rahmen der inflammatorischen Reaktion nach EKZ zur PCT Induktion beitragen bleibt letztendlich ungeklärt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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