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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 48 (1999), S. 507-518 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Postoperatives Delir ; Postoperative psychiatrische Störungen ; Therapie ; Prophylaxe ; Key words Postoperative delirium ; Postoperative psychiatric disturbance ; Treatment ; Prophylaxis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract After surgical operations delirium can occur as a serious and possible lethal complication in about 5–15% of patients. Additionally, risk factors such as old age, polymedication, organic and psychiatric diseases raise the incidence. After open-heart- and orthopedic surgery more than half of the patients are affected. Delirium has negative effects on postoperative mobilization and reconvalescence and prolongs treatment on the ward. It is discussed in the literature that delirium may induce dementia in older patients. The correction of metabolic- and electrolyte imbalances, as well as the therapy of neurologic and psychiatric diseases, belongs to prophylactic treatment. Environmental conditions which facilitate reorientation of the patient after operation have beneficial effects. Some success has been achieved by using the nootropic substance piracetam as a prophylactic. In acute treatment, the butyrophenon-neuroleptic haloperidol is the drug of choice. In delirium caused by intoxication with anticholinergic agents, physostigmin is indicated. Benzodiazepines, clonidine and clomethiazole are used in particular for the treatment of withdrawal delirium.
    Notizen: Zusammenfassung Nach operativen Eingriffen kommt es bei 5 bis 15% der Patienten zu einem Delir, welches eine ernste und potentiell tödliche Komplikation darstellt. Bei zusätzlich bestehenden Risikofaktoren wie hohem Alter, medikamentöser Mehrfachtherapie, somatischen und psychiatrischen Störungen findet sich eine noch wesentlich höhere Inzidenz. Bei Operationen am offenen Herzen und orthopädischen Eingriffen sind über die Hälfte der Patienten betroffen. Das Delir beeinträchtigt die postoperative Mobilisierung und Rekonvaleszenz der Patienten und führt zur Verlängerung des stationären Aufenthalts. Die Gefahr einer dementiellen Entwicklung als Spätfolge des Delir bei älteren Patienten wird in der Literatur diskutiert. Zu den Maßnahmen der Prophylaxe zählen die Behandlung von metabolischen Entgleisungen, Ausgleich von Elektrolytstörungen und Therapie von neurologischen und psychiatrischen Erkrankungen. Verhaltensmaßnahmen, die die Orientierung des Patienten nach der Operation erleichtern, haben eine günstige Wirkung. Erfolge wurden durch die prophylaktische Verabreichung des Nootropikums Piracetam berichtet. In der Akutbehandlung ist das Butyrophenon-Neuroleptikum Haloperidol Mittel der Wahl zur Sedierung. Bei Delirien auf der Grundlage einer Intoxikation mit anticholinerg wirkenden Pharmaka ist Physostigmin indiziert. Benzodiazepine, Clonidin und Clomethiazol kommen v.a. bei der Behandlung des Entzugsdelir zum Einsatz.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1364-6753
    Schlagwort(e): Key words Alzheimer disease ; Amyloid plaques ; APOE gene ; Dementia ; Neurofibrillary tangles
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: ABSTRACT Alois Alzheimer published two papers on the disease which was named after him by Emil Kraepelin in 1910. Each of these papers contains clinical and pathological data on a patient Alzheimer had seen at the hospital. We have previously reported on the rediscovery of tissue sections from Alzheimer's second published case of Alzheimer disease, Johann F., which probably gave the disease its name (Neurogenetics 1997; 1 : 73–80). Here, we describe the histopathology and APOE genotype of Alois Alzheimer's first patient, Auguste D. As in the case of Johann F., a large number of tissue sections belonging to Alzheimer's laboratory, which was later headed by Spielmeyer, were found among material kept at the Institute of Neuropathology of the University of Munich. As described by Alzheimer in his original report (Allg Zeitschr Psychiatr 1907; 64 : 146–148), there were numerous neurofibrillary tangles and many amyloid plaques, especially in the upper cortical layers of this patient. Yet, there was no microscopic evidence for vascular, i.e., arteriosclerotic, lesions. Interestingly, Alzheimer's histological preparations did not include the hippocampus or entorhinal region. The APOE genotype of this patient was shown to be ε3/ε3 by PCR-based restriction enzyme analysis, indicating that mutational screening of the tissue is feasible. The historical importance of the case of Auguste D. lies in the fact that it marks the beginning of research into Alzheimer disease. In addition, neurofibrillary tangles were first described in this brain.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 248 (1998), S. 111-122 
    ISSN: 1433-8491
    Schlagwort(e): Key words Alzheimer’s disease ; Dementia ; “Plaque-only” Alzheimer’s disease
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract In 1906, Alzheimer presented the first case of the disease which was later named Alzheimer’s disease by Kraeplin. While the publication on this case in 1907 is only a relatively short communication, Alzheimer published a very comprehensive paper in 1911 in which he discussed the concept of the disease in detail. This publication focusses on the report of a second patient suffering from Alzheimer’s disease, the case of Johann F. The detection of neurohistopathological sections from this patient found among archives at the Institute of Neuropathology of the University of Munich enabled us to reinvestigate this case using modern methods. Neurohistopathologically, the case of Johann F. is “plaque-only” Alzheimer’s disease. There is a controversy in the modern literature as to whether these “plaque-only” cases belong to the modern concept of Alzheimer’s disease. A careful analysis of all pros and contras in the literature led to the conclusion that plaque-only cases are also an integrative part of the modern Alzheimer disease concept.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Demenz ; Demenz vom Alzheimer-Typ ; MR-Volumetrie ; Signalveränderungen ; Key words Magnetic resonance imaging ; Dementia ; Alzheimer’s disease ; MR-volumetry ; Signalhyperintensity
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary One of the most widely used neuroimaging procedures in Psychiatry and Neurology is magnetic resonance imaging (MRI). MRI has gained the position of a standard investigation in the differential diagnosis of dementia syndromes. In the clinical diagnosis of Alzheimer’s disease (AD) MRI helps to improve the diagnostical accuracy. Recently new MRI-based techniques for performing volumetric measurement of cortical and subcortical structures have been developed. First reports indicate that MRI-based volumetric measurements can be accurate in differentiating AD patients from cognitively normal elderly individuals. These new techniques may be useful adjunct in assessing the clinical diagnosis of AD. Results could also yield insight in the fundamental pathology of the degenerative disease. It is the objective of this chapter to summarize and comment on the significance of MRI in the diagnosis and research of AD. Future directions are outlined, including the use of microscopic MRI, the differentiation of white matter signal hyperintensities and the combined evaluation of stuctural MRI and functional imaging techniques.
    Notizen: Zusammenfassung Die Magnetresonanztomographie (MRT) des Gehirns kommt als strukturelles bildgebendes Verfahren in der Psychiatrie und Neurologie zur breiten Anwendung. Bei der Demenz vom Alzheimer-Typ (AD) trägt die MRT zur Verbesserung der klinischen Diagnosestellung im Rahmen der Mehrebenendiagnostik [1] und zur differentialdiagnostischen Abgrenzung anderer mit einem dementiellen Syndrom einhergehender Erkrankungen bei. Neu entwickelte Verfahren der MRT-gestützten Volumetrie kortikaler und subkortikaler Strukturen erwiesen sich als nützlich in der Differenzierung zwischen kognitiv gesunden älteren Probanden und AD-Patienten. Darüber hinaus versprechen sie neue Einsichten in den zeitlichen und strukturellen Verlauf der zerebralen Degeneration. Zusätzlich kann die systematische quantitative Erfassung von Signalveränderungen bei AD-Patienten zur Verbesserung der diagnostischen Genauigkeit beitragen. Es ist die Absicht dieser Arbeit, den Beitrag der MRT zur Diagnostik der AD und zum Verständnis ihrer Pathogenese darzustellen, aber auch die Grenzen dieser Methodik aufzuzeigen. Dabei werden die Veränderungen des gesunden Alterungsprozesses miteinbezogen, die mit Hilfe der MRT-Bildgebung faßbar sind. Zukünftige Perspektiven liegen insbesondere in der Weiterentwicklung der mikroskopischen MRT, der genauen Differenzierung und Klassifikation von Signalveränderungen der weißen Substanz und im kombinierten Einsatz der MRT mit funktionellen bildgebenden Methoden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 274-278 
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Transkranielle Magnetstimulation ; Elektrokrampftherapie ; Depression ; Therapie ; Key words Transcranial magnetic stimulation ; Electro convulsive therapy ; Depression ; Treatment
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Transcranial magnetic stimulation (TMS) has been used since a decade to investigate the central motor system in the neurological routine diagnostic. From this experience TMS has prooved to be a save and well tolerated procedure. In the past few years several studies investigated TMS to electrically stimulate deeper brain regions to find antidepressive effects in analogy to electro convulsive therapy (ECT). This could be of great advantage as TMS is well tolerated and does not require general anesthesia. There have been some case reports and also some controlled clinical studies on TMS as a therapeutic tool. The results of these studies have been promising. Many questions regarding technical and clinical aspects remain to be answered. In the future however TMS could be a valuable addition in the treatment of depression.
    Notizen: Zusammenfassung Die transkranielle Magnetstimulation (TMS) ist ein Verfahren, das seit nunmehr einer Dekade in der neurologischen Diagnostik zur Untersuchung der motorischen Bahnsysteme routinemäßig eingesetzt wird. Aus dieser Zeit ist die TMS bezüglich der Sicherheit in der Anwendung am Menschen gut untersucht und hat sich als sicher und nebenwirkungsfrei erwiesen. Seit wenigen Jahren wird die Möglichkeit untersucht, mittels der TMS nichtinvasiv tiefere Hirnregionen elektrisch zu stimulieren und so, in Analogie zur Elektrokrampftherapie, eine antidepressive Wirkung zu erzielen. Dies hätte große Vorteile, da dieses Verfahren schonend und ohne Narkose angewendet werden kann. Mehrere Einzelfallanwendungen, aber auch schon mehrere klinisch kontrollierte Studien lassen z. Z. die begründete Hoffnung zu, daß dieses Verfahren zu einer Erweiterung des Spektrums antidepressiver Behandlungsverfahren führen könnte.
    Materialart: Digitale Medien
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