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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pediatric surgery international 15 (1999), S. 437-439 
    ISSN: 1437-9813
    Keywords: Key words Joint chondromatosis ; Recurrence ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A case of chondromatosis of the upper ankle joint in childhood is described. It is a monoarticular disease with a good prognosis, frequently without known prior trauma or inflammation, although often free fragments of cartilage are seen in the joint cavities. It originates from the synovium of the joint, and is known in the literature as Reichel syndrome.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 370 (1976), S. 273-289 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Bone marrow biopsy ; Hairy cell leukemia ; Differential diagnosis ; Myelofibrosis ; Electron microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 24 patients with hairy cell leukemia, histological and fine structural findings from biopsies of the bone marrow are reported and their validity is compared with other diagnostic procedures available. Diagnosis by light microscopy of anterior iliac crest biopsies obtained by the method of myelotomy is possible with a high degree of accuracy. The differentiation of hairy cell leukemia from other myelo- or lymphoproliferative disorders based on cytomorphology as well as patterns of growth is emphasized. Morphological differences between fibrosis in this entity and other lesions such as malignant lymphomas, Hodgkin's disease, osteomyelofibrosis and -sclerosis are emphasized. Electron microscopy of the bone marrow shows single fibroblastic cells with numerous slender cytoplasmic processes randomly dispersed among the hairy cells. These fibroblasts are probably responsible for the synthesis of the reticulin and collagen fibres in their surroundings. Moreover fine structure of the hairy cells demonstrates pinocytic activity but no apparent phagocytosis in contrast to the phagocytic reticulum cells (histiocytes, macrophages). In the bone marrow the precursor cells and the many immature forms of hairy cells exhibit an overall lymphocytoid appearance during their maturation, suggesting a lymphocytic origin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 16 (1995), S. 106-119 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Maligne Lymphome ; Fokale reaktive lymphoide Hyperplasie ; Knochenmark ; Differentialdiagnose ; Histotopographie ; Fasergehalt ; Immunhistochemie ; Key words Malignant lymphomas ; Reactive lymphoid hyperplasia ; Bone marrow ; Differential diagnosis ; Histotopography ; Fiber content ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The purpose of this study was to provide criteria for the differentiation of reactive lymphoid hyperplasia (RLH) and focal involvement of the bone marrow by malignant lymphoma (ML). Using trephine bone-marrow biopsy specimens embedded in paraffin wax and unequivocally established samples with ML for comparison, all patients with questionable lymphoid or lymphohistiocytic marrow aggregates were re-examined, together with obviously reactive lesions. Following this procedure, a number of characteristics were found that differed in validity with regard to diagnosis. In addition to cytology, which is preferably assessed in Giemsa-stained specimens and evaluated by the Kiel classification, histotopography, fiber content, and immunohistochemical reactions are the most valuable tools for differential diagnosis. RLH is consistent with a central-perivascular localization, a distinctive border and the presence of germinal centers, no or only minimal reticulin fibrosis and a polyclonal reaction pattern with a mixed population of B- and T-lymphocytes, following staining with appropriate antibodies. In uncertain cases (i. e., extensive lymphoproliferations in HIV-myelopathy) the results of immunohistochemical staining are of definite importance for the diagnostic evaluation of these lesions.
    Notes: Zusammenfassung Die vorliegende Studie verfolgt das Ziel, Kriterien für die differentialdiagnostische Abgrenzung zwischen fokaler reaktiver lymphatischer Hyperplasie (RLH) und nodulären Infiltraten von malignen Lymphomen (ML) im Knochenmark festzulegen. Im Vergleich zu klinisch und histologisch gesicherten Fällen von ML und offensichtlich reaktiven Veränderungen wurden alle in ihrer diagnostischen Zuordnung fraglichen lymphoiden bzw. lymphohistiozytären Läsionen anhand von Beckenkammbiopsien nach Paraffineinbettung noch einmal untersucht. Als wesentliches Ergebnis konnte eine Reihe von diagnostischen Merkmalen herausgearbeitet werden, die allerdings von sehr unterschiedlicher Wertigkeit waren. Neben der Zytologie, welche besonders gut in nach Giemsa gefärbten Präparaten auswertbar ist und sich problemlos nach den entsprechenden Maßgaben der Kiel-Klassifikation zuordnen läßt, sind Histotopographie, Fasergehalt und Immunhistochemie von besonderer nosologischer Bedeutung. Für eine RLH sprechen eine zentral-perivaskuläre Lokalisation mit scharfer Abgrenzung sowie Keimzentren, keine oder allenfalls eine minimale Retikulinfibrose sowie schließlich nach Anwendung immunhistochemischer Verfahren ein polyklonales Reaktionsmuster mit einer Mischpopulation aus B- und T-Lymphozyten. Im Zweifelsfall (z. B. bei ausgedehnter Lymphoproliferation im Rahmen einer HIV-Myelopathie) ist alleine die Immunhistochemie in der Lage, diagnostisch wegweisende Anhaltspunkte zu geben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Larynxkarzinom ; Laserteilresektion ; Rezidiv ; Immunhistochemie ; Monoklonale Antikörper (MIB 1 ; Ki-67 ; p 53 ; PCNA ; Lewis X) ; Key words Immunochemistry ; Squamous larynxcarcinoma ; Laser resection ; Monoclonal antibodies (PC 10 ; MIB 1 ; p 53 ; Leu M1) ; Prognostic value ; Recurrence rate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary An immunohistochemical analysis with monoclonal antibodies against Ki-67 (MIB 1), PCNA (PC 10), p 53 and Lewis X antigen was performed on 47 squamous carcinomas of the larynx after partial laser resection. Ki-67 index and expression of Lewis X antigen correlated significantly with both tumor recurrence rate and tumor-free interval. A much weaker relationship was found for the expression of proliferating cell nuclear antigen (PCNA), and no correlation existed with p 53 expression. In conclusion, examination of Ki-67 and Lewis X antigen is thought to provide useful prognostic information concerning laser-resectable squamous carcinomas of the larynx.
    Notes: Zusammenfassung Immunhistochemisch untersucht wurden mit Hilfe von monoklonalen Antikörpern die Antigene Ki-67(MIB 1),PCNA(PC 10),p 53 und Lewis X(LeuM 1) an 47 laryngealen Plattenepithelkarzinomen nach erfolgter Laserteilresektion des Kehlkopfs. Die Ki-67-Wachstumsfraktion sowie die Expression des Lewis-X-Antigens korrelierten beide hochsignifikant mit dem Auftreten eines späteren Rezidivs wie auch zur Zeitdauer des rezidivfreien Intervalls. Auch für PCNA ist eine, wenn auch nicht vergleichbar gute Korrelation erkennbar. Der Einsatz dieser Antikörper verspricht somit nach partieller Laserresektion bei Larynxkarzinomen eine wichtige prognostische Zusatzinformation. Für die Expression des p 53-Proteins ließ sich dahingegen keine Beziehung zum Rezidivverhalten erkennen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 21 (2000), S. 39-54 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische myeloische Leukämie ; Megakaryozyten ; Fasern ; Erythropoese ; Makrophagen ; Klinische Befunde ; Immunhistochemie ; Knochenmarkbiopsie ; Key words Chronic myelogenous leukemia ; Megakaryocytes ; Fibers ; Erythroid precursors ; Macrophages ; Clinical findings ; Immunohistochemistry ; Morphometry ; Bone marrow biopsies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary An immunohistochemical and morphometric study was performed on bone marrow biopsies in 604 patients with chronic myelogenous leukemia (CML) to compare morphological and clinical features and to evaluate effects of interferon (IFN) and chemotherapy. Following morphometry significant correlations were calculated between number of CD61+ megakaryocytes, including their precursors with fiber density. This finding is in line with the close functional relationship between megakaryopoiesis and fibroblasts regarding the complex pathomechanism of myelofibrosis. The latter was observed in about 28% of patients already at diagnosis. In a similar way, the frequency of CD68+ macrophages was correlated with the amount of Ret40f+ nucleated erythroid precursors, implicating an involvement of this cell lineage in iron turnover, hemoglobin synthesis, and degradation of the expelled nuclei from normoblasts. The (α-D-galactosyl residue-expressing) Pseudo-Gaucher cells were detectable in 30% of pretreatment specimens. Moreover, significant associations were calculable between reduction in erythropoiesis or increase in fibers with clinical features such as hemoglobin level, percentages of myelo- and erythroblasts in the peripheral blood, and spleen size. These variables are in keeping with more advanced stages of CML. Based on our morphometric evaluations, a classification into three different histological subgroups: granulocytic, megakaryocytic, and myelofibrotic was carried out. This simplified staging system was correlated with corresponding sets of hematological data. Sequential biopsies in 173 patients with monotherapy by IFN, hydroxyurea (HU), or busulfan (BU) revealed a fibrogenic effect of IFN in contrast to a fiber-reducing property of HU. The dynamics of myelofibrosis and changes of major cell lineages during treatment were readily demonstrable by calculating corresponding indices. These included the ratios between quantitative differences of corresponding variables at repeated examinations and time. Thus, in patients with complete hematological remission following IFN administration, regeneration of erythropoiesis was found to be accompanied by an increase in the total number of CD68+ macrophages, including activated subpopulations. Histological subgroups showed a transition from a (nonfibrotic) granulocytic and megakaryocyte pattern to the myelofibrotic subtype in about 40% of patients. This change was opposed to a numerical reduction in the myelofibrotic subtype which occurred in 17 patients (36%), but predominantly in those under HU therapy. In conclusion, the striking heterogeneity of bone marrow features in CML warrants a careful morphological evaluation of trephine biopsies and appropriate means of processing to achieve relevant correlations with clinical data and, thus, allows a more elaborate insight into the dynamics of the disease process.
    Notes: Zusammenfassung Bei 604 Patienten mit einer chronischen myeloischen Leukämie (CML) wurde anhand von Beckenkammbiopsien eine immunhistochemische und morphometrische Studie durchgeführt, um morphologische und klinische Befunde miteinander zu vergleichen und die Auswirkungen der Interferon- (IFN) und Chemotherapie abzuklären. Anhand der morphometrischen Analyse konnten signifikante Korrelationen zwischen der Anzahl CD61+-Megakaryozyten einschließlich ihrer Vorläuferzellen mit der Faserdichte berechnet werden. Dieser Befund spiegelt die enge funktionelle Beziehung zwischen der Megakaryopoese und den Fibroblasten im Hinblick auf den komplexen Pathomechanismus der Myelofibroseentstehung wider. Diese war bei etwa 28% der Patienten bereits zum Diagnosezeitpunkt zu beobachten. In ähnlicher Weise war die Anzahl der CD68+-Makrophagen mit der Menge an Ret40f+-kernhaltigen erythropoetischen Vorläuferzellen korreliert, was durch die Einbindung dieser Zellinie in den Eisenstoffwechsel, die Hämoglobinsynthese sowie den Abbau der ausgestoßenen Normoblastenkerne in Zusammenhang gebracht werden kann. Die (α-D-Galaktosylreste-expremierende) Pseudo-Gaucherzellen ließen sich in 30% der Biopsien vor Behandlung nachweisen. Weiterhin konnten signifikante Beziehungen zwischen einer Reduktion der Erythropoese oder einer Zunahme der Verfaserung mit klinischen Parametern wie dem Hämoglobinspiegel, dem Anteil an Myelo- und Erythro-Normoblasten im peripheren Blut und der Milzgröße berechnet werden. Diese Variablen kennzeichnen offensichtlich mehr fortgeschrittene Stadien der CML. Entsprechend unserer morphometrischen Auswertung wurde eine Klassifikation in drei unterschiedliche histologische Subgruppen vorgenommen: granulozytisch, megakaryozytisch und myelofibrotisch. Dieser vereinfachten histologischen Einteilung waren entsprechende hämatologische Daten zuzuordnen. Sequenzbiopsien an 173 Patienten, die eine Monotherapie mit IFN, Hydroxyurea (HU) oder Busulfan (BU) erhielten, zeigten einen fibrogenetischen Effekt von IFN im Gegensatz zu einer eher faserreduzierenden Eigenschaft von HU. Die Dynamik der Myelofibroseentwicklung und die entsprechende Veränderungen der hauptsächlichen Zellinien während der Behandlung ließen sich am besten durch eine Kalkulation von Indizes verdeutlichen. Diese beinhalteten das Verhältnis aus quantitativen Unterschieden der einzelnen Variablen in den wiederholt durchgeführten Entnahmen und den zugeordneten zeitlichen Differenzen. So war bei Patienten mit einer kompletten hämatologischen Remission nach IFN-Gabe die Regeneration der Erythropoese zusammen mit einem Anstieg in der Anzahl CD68+-Makrophagen einschließlich ihrer aktivierten Subpopulation auszumachen. Die histologischen Subgruppen ließen bei fortlaufenden Untersuchungen einen Übergang sowohl von einem (nicht verfaserten) granulozytären wie auch megakaryozytären Subtyp in eine myelofibrotische Gruppe bei etwa 40% der Patienten erkennen. Dieses Phänomen stand im Gegensatz zu einer anzahlmäßigen Reduzierung des myelofibrotischen Typs vor allem bei Patienten unter HU-Therapie in 17 Fällen (36%). Zusammengefaßt erfordert die auffallende Heterogenität der Knochenmarkbefunde bei der CML eine sorgfältige morphologische Auswertung von Biopsien mit geeigneten Methoden, um relevante Korrelationen zwischen klinischen Daten zu berechnen und somit einen besseren Einblick in die Dynamik der Krankheitsentwicklung zu gewinnen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 21 (2000), S. 16-23 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Lymphknötchen ; Reaktive Infiltrate ; Maligne Lymphome ; Histotopographie ; Immunhistochemie ; Retikulinfasern ; Knochenmarkbiopsie ; Key words Lymphoid nodules ; Reactive infiltrates ; Malignant lymphomas ; Histotopography ; Immunohistochemistry ; Reticulin fibers ; Bone marrow biopsies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Differentiation of focal or extended lymphoid bone marrow infiltrates presents a diagnostic challenge and therefore warrants systematic evaluation of those features which affect this. One of the basic requirements is an appropriate technique of processing the bone marrow specimens. This includes the possibility of enzyme evaluation (naphthol-AS-D-chloroacetate esterase) and immunohistochemistry (set of monoclonal antibodies) and comparison with the corresponding lymph node histology. A number of histological parameters have emerged with a distinctive property for distinguishing between reactive focal lymphoid aggregates and malignant lymphomas. Amongst these the pattern of infiltrates, i.e., histotopography (subcortical infiltrates, paratrabcular–endosteal localization, margination, tandem-like extension between adipocytes and cribriform appearance), content of reticulin fibers, cytology (small lymphocytes versus large blast cells) and, finally, immunohistochemistry (monoclonal versus polyclonal expression of cytoplasmic immunoglobulins, uniform versus mixed population of B or T lymphocytes) are most important. In conclusion, synoptic consideration of several parameters, in particular histotopography and immunohistochemistry provides a most promising approach to differentiate neoplastic from reactive lymphoid lesions in the bone marrow.
    Notes: Zusammenfassung Die Differentialdiagnose herdförmiger oder ausgedehnter lymphoider Knochenmarkinfiltrate stellt noch immer eine diagnostische Herausforderung dar, die eine systematische Analyse entsprechender diskriminierender Faktoren erfordert. Eine der grundsätzlichen Voraussetzungen ist dabei eine Technik mit entsprechender Möglichkeit einer enzym- (Naphthol-AS-D-Chlorazetatesterase) und immunhistochemischen Aufarbeitung (monoklonale Antikörper) des Biopsiematerials und der Vergleich mit der zugeordneten Lymphknotenhistologie. Hinsichtlich der Unterscheidung zwischen reaktiven, herdförmigen lymphoiden Läsionen und malignen Lymphomen hat sich eine Anzahl histologischer Parameter als von wegleitendem diagnostischen Wert herausgestellt. Dazu gehören einmal das Infiltrationsmuster bzw. die Histotopographie (subkortikales Infiltrat, paratrabekulär-endostale Lokalisation, Abgrenzung, tandem-artige Ausbreitung zwischen den Adipozyten und kribriformes Muster), Faserdichte im Infiltrat sowie die Zytologie (kleine Lymphozyten gegenüber großen blastären Zellelementen) und schließlich die Immunhistochemie (mono-gegenüber polyklonaler Expression zytoplasmatischer Immunglobuline, uniforme gegenüber gemischtzelliger B- oder T-Lymphozytenpopulation). Zusammengefaßt verspricht eine gemeinsame Beachtung dieser verschiedenen Merkmale, insbesondere jedoch die Histotopographie und Immunhistochemie, am ehesten eine erfolgreiche Differenzierung zwischen reaktiven und neoplastischen lymphoiden Läsionen des Knochenmarks.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 389 (1980), S. 369-380 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Angioimmunoblastic lymphadenopathy ; Bone marrow involvement ; Histopathology ; Differential diagnosis ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary 23 cases of angioimmunoblastic lymphadenopathy (AILAP) diagnosed by lymph node biopsy were investigated with regard to bone marrow involvement, using plastic embedding technique. 14 patients (61%) out of 23 displayed a granuloma-like focal or extended infiltrate, predominantly in the center of the bone marrow spaces. This lesion contained lymphocytes, plasma cells, histiocytic reticulum cells and sometimes immunoblasts with whorls of arborizing vessels and increased reticulin fibers. The different types of cellular infiltration in lymph nodes in AILAP are not encountered in bone marrow. Further, there is only a relatively slight increase of vessels which are not always as thick-walled in the bone marrow as in the lymph nodes of AILAP patients. 7 out of 14 (50%) cases with marrow involvement died with recurring lymphomas and infiltration of liver and spleen after 4 to 54 months after the first biopsy. This demonstrates the unfavorable clinical outcome of AILAP with bone marrow infiltration, since only 2 of 9 patients (22%) without marrow involvement at the time of biopsy have died to date: one had toxic heart failure following chemotherapy and another developed septicaemia. Early marrow lesions of Hodgkin's disease and granulomas in hyperergic myelitis of rheumatic origin have a very similar appearance and may therefore be confused with AILAP infiltrates. Histopathology of lymph nodes is therefore an essential requirement in differentiating between these disorders. The outstanding value of bone marrow biopsy in AILAP-patients is firstly, in staging the disease and secondly, in early recognition of systemic spread connected with an unfavorable prognosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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