Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Embolisation  (3)
  • Magnetic resonance imaging  (3)
  • Stent  (2)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 843-848 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Intrakranielle Aneurysmen ; Endovaskuläre Behandlung ; Stent ; Coilokklusion ; Iatrogene Dissektion ; Spontane Dissektion ; Keywords Intracranial aneurysm ; Endovascular treatment ; Stent ; Coil occlusion ; Iatrogenic dissection ; Spontaneous dissection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In aneurysms with a neck:dome ratio of 1:2 or more or with a wide neck, endovascular treatment is less effective. In this situation, the rate of thrombotic and thromboembolic complications is increased. Recently available highly flexible balloon expandible coronary stents improved the technique of endovascular aneurysm treatment. Two patients with wide neck midbasilar aneurysms were successfully treated endovascularly using a combination of stent deployment into the basilar artery and coil occlusion of the aneurysm. The creation of an artificial boundary between a side wall aneurysm and the parent artery by stent deployment improves the conditions for subsequent coil occlusion of the aneurysm. If, after detachment, coils protrude from the lumen of a side wall aneurysm into the parent vessel, stenting of this vessel can prevent thrombotic and thromboembolic complications.
    Notes: Zusammenfassung Die endovaskuläre Behandlung intrakranieller Aneurysmen durch die Okklusion des Aneurysmalumens mit elektrolytisch ablösbaren Platinmikrospiralen ist erschwert, wenn der Halsabschnitt des Aneurysmas ebenso breit oder weiter als der Aneurysmafundus ist. Bei solchen Aneurysmen ist die Rate thrombembolischer Komplikationen erhöht und die Wahrscheinlichkeit einer dauerhaften Okklusion des Aneurysmas reduziert. Durch die Entwicklung hochflexibler ballonexpandierbarer Koronarstents wurde die Technik der endovaskulären Aneurysmabehandlung modifiziert. Zwei Patienten mit breitbasigen Aneurysmen der mittleren A. basilaris wurden durch kombinierte Stentimplantation in die A. basilaris und Coilokklusion des Aneurysmas behandelt. Die Schaffung einer künstlichen Grenzfläche zwischen Aneurysmalumen und aneurysmatragendem Gefäß durch Stentimplantation verbessert die Bedingungen für die nachfolgende Coilokklusion. Bei Vorwölbung von Schlingen der Platinspiralen in das Gefäßlumen, kann die nachträgliche Überbrückung des Aneurysmahalses durch einen Stent die Thrombosierung des aneurysmatragenden Gefäßes und die Entstehung von distalen Thrombembolien verhindern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Aneurysma ; Transkranielle Duplexsonographie ; Embolisation ; Subarachnoidalblutung ; Key words Aneurysm ; Transcranial Duplex sonography ; Coil embolization ; Subarachnoid hemorrhage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We investigated 88 Patients with a total of 102 angiographically diagnosed intracranial aneurysms by means of transcranial colour coded Duplex sonography (TCCD) during a time period of 15 months. Both the size and teh localization of teh aneuryms were determined. Seventy aneurysms (77%) with a diameter of 16±8 mm (6-55mm) were detectable, with excellent visualization in 36 (42%), moderate visualization in 34 (40%), and no sufficient visualization in 16 (16%) aneurysms, respectively. In another 16 cases (16%) there was no sufficient vone window. Thrombotic material inside the aneurysm was detectable in 16/20 cases (75%), visualization of coil embolized aneurysms in 12/25 patients (48%). TCCD allows the follow up of cerebral aneurysms, with the detection of thrombosis and treatment effects after embolization. The method is not valid for the detection of intracranial aneurysms
    Notes: Zusammenfassung Innerhalb eines Zeitraumes von 15 Monaten wurden 88 Patienten mit 102 angiographisch nachgewiesenen intrakraniellen Aneurysmen unter Verwendung einer 2-MHz-Sonde mit der transkraniellen farbkodierten Duplexsonographie (TCCD) untersucht. Es wurden die Größe und der genaue Aneurysmasitz bestimmmt. Insgesamt konnten 70 (77%) Aneurysmen mit einem Durchmesser von 16±8 mm (6–55 mm) dargestellt werden. Eine sehr gute Darstellung der Aneurysmen gelang bei 36 (42%), eine mäßige bei 34 (40%) Aneurysmen, 16 (16%) Aneurysmen konnten trotz ausreichender Bildqualität nicht dargestellt werden. Bei weiteren 16 (16%) Aneurysmen war kein ausreichendes Knochenfenster vorhanden. Thrombosierte Anteile innerhalb der Aneurysmen konnten bei 16 (75%) von 20, der mit Coils behandelte Anteil bei 12 (48%) von 25 Aneurysmen erfolgreich dokumentiert werden. Die Methode ist zum Nachweis von teilthrombosierten Anteilen, von Behandlungserfolgen nach Coilembolisation und zur Verlaufskontrolle nicht behandelbarer Aneurysmen geeignet. Die Darstellbarkeit kleiner Aneurysmen ist begrenzt durch das Auflösungsvermögen und die teilweise ungünstigen Beschallungswinkel, somit eignet sich die TCCD nicht als Screeningmethode zum Nachweis von Aneurysmen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. 870-877 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Pseudoaneurysma ; Dissektion ; Extrakranielle A. carotis interna ; Stent ; Guglielmi Detachable Coils ; Key words Pseudoaneurysm ; Dissection ; Extracranial carotid artery ; Stent ; Guglielmi detachable coils (GDC)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pseudoaneurysms of the extracranial internal carotid artery (ICA) can be caused by external injury or may be due to spontaneous dissection. Pseudoaneurysms bear an increased risk of arterio-arterial embolism. Treatment of pseudoaneurysms is influenced by the location and the type of injury, associated injurys, collaterals to the ipsilateral hemisphere, neurological signs and symptoms, growth of the lesion and patient age. Potential treatment regimen include conservative and medical approaches with anticoagulation and antiplatelet therapy, extra-intracranial bypass, resection of the pseudoaneurysm with vessel reconstruction, ligation or endovascular balloon occlusion of the ICA. Pseudoaneurysms of the ICA adjacent to the scull base require a major surgical procedure. If there are contraindications for vessel occlusion conservative or medical treatment used to be the only therapeutic alternatives. We report the treatment of two patients with extracranial ICA pseudoaneurysms after blunt injury with stent placement (in one case combined with coil embolization) as a further treatment option.
    Notes: Zusammenfassung Pseudoaneurysmen der extrakraniellen A. carotis interna können traumatisch verursacht sein oder sind die Folge einer spontanen Gefäßdissektion. Von ihnen geht die Gefahr thrombembolischer Verschlüsse nachgeschalteter Gefäße aus. Die Möglichkeit und Art der Behandlung ist abhängig von der Lokalisation und der Art der Verletzung, der Kollateralversorgung der abhängigen Hemisphäre, der klinischen Symptomatik, dem Nachweis einer Größenänderung des Aneurysmas sowie von dem Alter des Patienten. In erster Wahl werden die Patienten mit Antikoagulanzien und/oder Thrombozytenaggregationshemmern behandelt. Kommt es unter dieser Therapie zu einer Größenzunahme des Pseudoaneurysmas bzw. zu weiteren Thrombembolien oder bestehen Kontraindikationen gegen die medikamentöse Behandlung, sind invasive Behandlungsverfahren angezeigt. In Betracht kommen die Ligatur des aneurysmatragenden Gefäßes, ggf. nach Anlage eines extra-intrakraniellen Bypasses, die Aneurysmaresektion mit Gefäßrekonstruktion der A. carotis interna und die endovaskuläre Ausschaltung des Aneurysmas, ggf. einschließlich der A. carotis interna. Pseudoaneurysmen unmittelbar unterhalb der Schädelbasis sind chirurgisch nicht oder nur mit hohem Aufwand behandelbar. Zur Ausschaltung solcher Pseudoaneurysmen unter Erhalt der A. carotis interna bietet sich heute die Stentimplantation in das disseziierte Gefäß an. Wir berichten über zwei Patienten mit stumpfen Verletzungen der A. carotis interna mit basisnahen Pseudoaneurysmen. Die endovaskuläre Stentimplantation, ggf. kombiniert mit Coilokklusion, ist eine neue Behandlungstechnik, deren Wirksamkeit und Sicherheit im Vergleich mit den anderen invasiven Verfahren und der medikamentösen Behandlung allerdings noch zu überprüfen ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Key words Aneurysm ; Transcranial colour-coded duplex sonography ; Embolisation ; Subarachnoid haemorrhage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We examined 72 patients with 89 angiographically confirmed intracranial aneurysms, using transcranial colour-coded duplex sonography (TCCD) to determine the location and size of the aneurysm. The patients were admitted for coil embolisation of their aneurysm following subarachnoid haemorrhage or because of a cranial nerve palsy. Using a 2/2.25 MHz transducer, 42 aneurysms (47 %) were seen satisfactorily through the temporal bone window or foramen magnum. In 24 cases (27 %) image quality was insufficient as a result of a poor bone window, of the aneurysm having a diameter of less than 6 mm or of its being in an unfavourable location. In 23 other cases (26 %) it was not possible to detect the aneurysm. Thrombosed structures could be demonstrated using TCCD in 8 of 12 giant intracavernous or basilar artery aneurysms, and in 15 of 19 aneurysms treated by platinum coil embolisation. TCCD offers a noninvasive method for monitoring progressive intra-aneurysmal thrombosis following coil embolisation and for follow-up of patients with untreatable fusiform aneurysms, should this be required. Detection of small aneurysms is limited by spatial resolution and insonation angles.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Aneurysm ; Transcranial colour-coded duplex sonography ; Embolisation ; Subarachnoid haemorrhage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We examined 72 patients with 89 angiographically confirmed intracranial aneurysms, using transcranial colour-coded duplex sonography (TCCD) to determine the location and size of the aneurysm. The patients were admitted for coil embolisation of their aneurysm following subarachnoid haemorrhage or because of a cranial nerve palsy. Using a 2/2.25 MHz transducer, 42 aneurysms (47%) were seen satisfactorily through the temporal bone window or foramen magnum. In 24 cases (27%) image quality was insufficient as a result of a poor bone window, of the aneurysm having a diameter of less than 6 mm or of its being in an unfavourable location. In 23 other cases (26%) it was not possible to detect the aneurysm. Thrombosed structures could be demonstrated using TCCD in 8 of 12 giant intracavernous or basilar artery aneurysms, and in 15 of 19 aneurysms treated by platinum coil embolisation. TCCD offers a noninvasive method for monitoring progressive intra-aneurysmal thrombosis following coil embolisation and for follow-up of patients with untreatable fusiform aeurysms, should this be required. Detection of small aneurysms is limited by spatial resolution and insonation angles.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neuroradiology 38 (1996), S. S111 
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Key words Vitamin E deficiency ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We describe a patient with a progressive neurological disorder consisting of ataxia, loss of proprioception and pyramidal tract dysfunction in his sixth decade. He had severe vitamin E deficiency due to fat malabsorption secondary to chronic inflammatory bowel disease. Sural nerve biopsy revealed a reduced number of myelinated fibres. MRI of the cervical spine showed high-signal lesions on T2-weighted images in the posterior columns, correlating well with the clinical findings.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neuroradiology 38 (1996), S. S111 
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Vitamin E deficiency ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We describe a patient with a progressive neurological disorder consisting of ataxia, loss of proprioception and pyramidal tract dysfunction in his sixth decade. He had severe vitamin E deficiency due to fat malabsorption secondary to chronic inflammatory bowel disease. Sural nerve biopsy revealed a reduced number of myelinated fibres. MRI of the cervical spine showed high-signal lesions on T2-weighted images in the posterior columns, correlating well with the clinical findings.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 1064-1076 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Sarkoidose ; Neurosarkoidose ; Granulom ; MRT ; Keywords Sarcoidosis ; Sarcoidosis complications ; Neurosarcoidosis ; Granuloma ; Brain diseases complications ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The central nervous system is frequently affected during the course of sarcoidosis. Many of these lesions remain without clinical correlates. Unenhanced and contrast enhanced CT and MRI play an important role during the diagnostic work-up of patients with sarcoidosis and suspected or proved CNS involvement. This article summarizes the most frequent manifestations of neurosarcoidosis and provides illustrative examples of MRI findings.
    Notes: Zusammenfassung Das Nervensystem ist bei der Sarkoidose häufiger mitbeteiligt als nach klinischen Gesichtspunkten zu vermuten wäre. Den bildgebenden Untersuchungsverfahren kommt eine große Bedeutung beim Nachweis der pathologischen Veränderungen zu. Insbesondere die Kernspintomographie sichert die Diagnosestellung und dient der Verlaufsbeurteilung. In dieser Übersichtsarbeit werden die typischen klinischen und bildgebenden Befunde bei der Neurosarkoidose vorgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...