Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nephrosklerose (benigne) ; Glomeruläre Hyalinisierung ; Periglomeruläre Veränderungen ; Arteriolenläsionen ; Interstitielle Fibrose ; Niereninsuffizienz ; Nephrosclerosis (benign) ; Glomerular hyalinisation ; Periglomerular lesions ; Arteriolar lesions ; Interstitial fibrosis ; Renal insufficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 62 tissue specimens with the only diagnosis benign nephrosclerosis (or benign nephrosclerosis with transition to secondary malignant nephrosclerosis) were investigated attempting to correlate morphological findings (relative interstitial volume of the renal cortex, types of hyalinisation and kinds of periglomerular changes, vessel index) with each other and with the serum creatinine concentration as a parameter of renal function. There are significant correlations in form of exponential and parabolic functions between relative interstitial volume of the renal cortex and the serum creatinine concentration at the time of biopsy. Furthermore 5 types of glomerular and periglomerular changes, which could be discriminated, seem to influence renal function in a different way and at different stages of the disease. An additional factor are the arteriolar changes. There are positive rank correlations between vessel index and serum creatinine concentration as well as between vessel index and relative interstitial volume. In cases with a higher percentage of hyalinized glomeruli more pronounced arteriolar lesions (partly alterations which can be found in secondary malignant nephrosclerosis) were observed. No connections seem to exist between mean blood pressure and the mentioned morphological and functional parameters. The reduction of renal function seems to be caused by tubular and interstitial factors: the often observed atrophy of tubules in fibrotic areas possibly impairs resorptional capacity. The mechanisms of the glomerular-tubular-balance may lead to a diminished glomerular filtration. On the other hand alterations of the capillaries may induce perivascular edema, which, if not reabsorbed, leads to interstitial fibrosis. The produced collagen fibres may reduce the cross sectional area of the postglomerular vessel network. This may lead to a slowing of the renal cortical and glomerular blood flow, thus inducing an increase of the serum creatinine concentration. Weighing all factors, the interstitial fibrosis seems to be the most important.
    Notes: Zusammenfassung 62 Nierenbiopsien mit der ausschließlichen Diagnose: benigne Nephrosklerose bzw. Übergang von benigner Nephrosklerose in sekundäre maligne Nephrosklerose wurden untersucht. Morphologische Befunde (relatives Interstitiumvolumen der Nierenrinde, Arten glomerulärer Hyalinisierung und periglomerulärer Veränderungen sowie Gefäßindex) wurden miteinander und mit der Serum-Kreatininkonzentration — als Parameter der Nierenfunktion — korreliert. Zwischen der Serum-Kreatininkonzentration und dem relativen Interstitiumvolumen der Nierenrinde bestehen statistisch signifikante Korrelationen. Ferner scheint die Nierenfunktion durch 5 von uns unterschiedene Arten glomerulärer und periglomerulärer Veränderungen auf unterschiedliche Weise und in verschiedenen Stadien der Erkrankung beeinflußt zu werden. Zusätzlich scheinen die Veränderungen der Arteriolen von Bedeutung zu sein. So bestehen positive Rangkorrelationen zwischen dem sog. Gefäßindex und der Serum-Kreatininkonzentration bzw. dem relativen Interstitiumvolumen. Fälle mit einem höheren Prozentsatz hyalinisierter Glomerula zeigen schwerere Veränderungen an den Arteriolen — teils Veränderungen, wie sie bei Fällen mit sekundärer maligner Nephrosklerose gefunden werden können. Keine Beziehungen bestehen zwischen Blutdruckhöhe und den oben genannten morphologischen und funktionellen Parametern. Die Einschränkung der Nierenfunktion scheint durch tubuläre und interstitielle Veränderungen bedingt zu sein: Die in fibrosierten Arealen oft beobachtete Tubulusatrophie kann mit einer verminderten Resorptionskapazität einhergehen. Über den Mechanismus der glomerulo-tubulären Balance könnte die glomeruläre Filtration vermindert sein. Ferner ist es denkbar, daß Kapillarveränderungen zu einem perivasculären Ödem führen, aus dem sich bei längerem Bestehen eine interstitielle Fibrose entwickeln kann. Die gebildeten kollagenen Fasern könnten den Gesamtquerschnitt der postglomerulären Gefäßstrecke vermindern, was über eine Verlangsamung des Blutflusses in der Rinde und im Glomerulum zu einem Kreatinin-Anstieg führen könnte. Gewichtet man alle diese, die Glomerulumfunktion beeinflussenden Faktoren, so scheint der interstitiellen Fibrose die größte Bedeutung zuzukommen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: TSH stimulation test ; TSH secretion ; nontoxic goiter ; iodine deficiency ; triiodothyronine (nontoxic goiter) ; thyroxine (nontoxic goiter) ; preclinical hypothyroidism ; TRH-Stimulation ; TSH-Sekretion ; blande Struma ; Jodmangel ; Trijodthyronin (blande Struma) ; Thyroxin (blande Struma) ; präklinische Hypothyreose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Etwa 80% der 49 untersuchten Patienten mit blander Struma ließen an Hand der normalen Stimulierbarkeit der TSH-Sekretion durch TRH keinen Schilddrüsenhormonmangel erkennen. Die erhöhte Stimulierbarkeit der TSH-Spiegel bei etwa 20% dieser Patienten weist auf einen peripheren, durch Trijodthyronin-Mehrsekretion nicht voll kompensierten Thyroxinmangel hin (präklinische Hypothyreose). Bei den hier untersuchten Struma-Patienten fand sich keine signifikante Korrelation zwischen Thyroxin-Spiegel und Höhe der TSH-Antwort auf die TRH-Belastung. Die normalen TSH-Spiegel bei euthyreoten Struma-Patienten reichen offenbar zur Unterhaltung einer bestehenden Schilddrüsenvergrößerung aus, während sich eine Struma bei erhöhtem TSH-Spiegel vermutlich gerade in einer Wachstumsphase befindet.
    Notes: Summary 30 min after the administration of 200 µg TRH i.v. the increment of the TSH levels over basal levels (Δ TSH 30 min) was studied in 49 patients with nontoxic goiter. Δ TSH 30 min was within the normal range of controls (n=47, mean±2 SD: 2.73–23.60 µU/ml, log. distribution) in the first goiter group of 38 cases (log. mean: 10.40 µU/ml). In the remaining 11 patients with nontoxic goiter, ΔTSH 30 min was significantly (p〈0.0005) elevated (log. mean 32.40 µU/ml) as compared with controls, indicating incomplete compensation of peripheral thyroxine deficiency by disproportionate elevation of triiodothyronine levels (preclinical hypothyroidism).—No significant negative correlation was found between thyroxine levels and TSH response to TRH in the combined groups of the goiter patients studied. Normal TSH levels in patients with nontoxic goiter provide apparently a basis for persistence of the thyroid enlargement, whereas elevated TSH levels may indicate both a period of thyroid hormone deficiency and of thyroid growth.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...