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  • Key words protein – S-100 – pediatric cardiac surgery – cardiopulmonary bypass – newborn, infants  (1)
  • Schlüsselwörter Ultraschall  (1)
  • Tobacco smoke  (1)
Material
Years
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 1071-1075 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Ultraschall ; Gehirn ; Angeborene Herzfehler ; 3dimensionale Rekonstruktion ; Key words Three-dimensional reconstructions ; Ultrasound of the brain
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: We assessed the utility of 3D ultrasound in detecting morphological changes of cerebral anatomy in newborns. Methods: Transfontanel cross-sectional ultrasound scans were obtained in standardized coronal and median sagittal planes. Subsequently, rotational scanning was used to acquire the multiple sequential cross-sections of the brain. A conventional 5 MHz transducer was rotated 180 degrees by a computer-controlled stepper motor and an image of the brain was obtained at each step of motion to obtain a three-dimensional dataset. Data was stored in the image processing computer which allowed for off-line three dimensional reconstruction of different brain regions. Results: Cavity of lateral ventricle, and periventricular brain parenchyma could be reconstructed in all. Accurate estimation of size and volume of ultrasonographically visible pathological brain lesions could be performed. Epicortical and subarachnoidal space could be reconstructed in all and allowed detection of hemorrhage in one case which was not detected by conventional ultrasound. Conclusion: 3D reconstruction of different areas of the brain may provide additional quantitative information on size and volume of the internal ventricle and better understanding of the topographical aspects and the extension of intra- and periventricular morphological abnormalities than conventional cross-sectional ultrasound.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Ausgehend von eigenen Erfahrungen mit der 3dimensionalen Echokardiographie wurde versucht, auch ultrasonographische transfontanelle Studien 3dimensional zu rekonstruieren und auf ihren Informationsgehalt zu untersuchen. Methode: Es wurden 16 Neugeborene und Säuglinge (Alter 4 Tage – 3 Monate, Median 12 Tage) untersucht. Ein konventioneller 5-MHz-Schallkopf wurde auf der anterioren Fontanelle plaziert und von einem computergesteuerten Motor im inneren Lumen eines offenen Zylinders um 180° um seine vertikale Achse gedreht. Bei jeder Drehung um jeweils 1° wurde eine Schicht des Gehirns aufgenommen, so daß 180 Schichten erhalten wurden, welche den 3dimensionalen Datensatz bilden. Innerhalb des Datensatzes können beliebig im Raum orientierte Schnittebenen rekonstruiert werden. Ergebnisse: Bei allen Patienten gelang es, Datensätze aufzunehmen, welche qualitativ so gut waren, daß sie später 3dimensional rekonstruiert werden konnten. Die Daten konnten ohne Sedierung und in weniger als 60 s aufgenommen werden. Rekonstruktionen des Gehirns dauerten 2–33 min. Es konnten neue transversale Schnittebenen des Schädels rekonstruiert werden, welche bisher nicht erhältlich waren. Neue Informationen konnten über subarachnoidal gelegene Hirnläsionen sowie die räumliche Ausdehnung von Parenchymblutungen gewonnen werden. Schlußfolgerungen: Dieses neue bildgebende Verfahren könnte in Zukunft quantitative und qualitative diagnostische Informationen der herkömmlichen Ultrasonographie verbessern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Protein S-100 – Kinderherzchirurgie – kardiopulmonaler Bypass – Neugeborene – Kleinkinder ; Key words protein – S-100 – pediatric cardiac surgery – cardiopulmonary bypass – newborn, infants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The use of a biochemical marker for the early identification of cerebral injury associated with the corrective surgery of congential heart disease could possibly be of great diagnostic and prognostic value. S-100, a specific glia brain cell protein, may be released into serum following brain cell damage. The aim of this study was to investigate the levels of this biochemical marker in infants before and after corrective cardiac surgery by means of cardiopulmonary bypass (CPB). 42 newborns and infants were enrolled in this study. Blood samples were collected just before and immediately after CPB, and then again 2, 24, and 48 h postoperatively. The S-100 protein serum concentrations were analyzed using a commercially-available radioimmune kit. Peak values of S-100 were found immediately after surgery and during the first 2 h postoperatively, decreasing thereafter on the 2nd postoperative day to preoperative values (p 〈0.001). Newborn showed higher peak values (0,36 μg/l) than infants (0,95 μg/l). Newborns also had higher preoperative S-100-values than infants. A significant correlation was found between the peak values of S-100 and the age of the studied infants (r =–0,74; p 〈0.0001), and the minimal rectal temperature during CPB (r =–0,67; p = 0,0004). In conclusion: elevated S-100 serum values after cardiac surgery may provide information on ostensibly incurred cerebral injury. Neonates with cyanotic congenital heart disease showed significantly higher levels of Serum S-100 protein than older infants undergoing corrective cardiac surgery beyond the neonatal period. Follow-up studies are necessary to evaluate the significant prognostic value of this biochemical marker in the brain.
    Notes: Zusammenfassung Die Früherkennung und Prävention von zerebralen Schäden, die im Zusammenhang mit den herzchirurgischen Korrekturoperationen angeborener Herzfehler mit Hilfe des kardiopulmonalen Bypasses (CPB) im Neugeborenen- und Kleinkindesalter auftreten, ist von besonderer prognostischer und therapeutischer Bedeutung. Wir untersuchen daher prospektiv die Kinetik der Serumkonzentration von S-100, einem glia- und schwannzellspezifischen Protein, bei Kindern vor und nach Korreturoperationen mit Hilfe des CPB. Methoden: Es wurden bei 42 Kindern (16 Neugeborene und 26 Kleinkinder) intra- und postoperativ Blutproben entnommen und mit Hilfe eines kommerziell erhältlichen Radioimmunassays (Sangtec Mediacal AB, Bromma, Schweden) die S-100-Konzentration im Serum bestimmt. Bei allen Kindern wurde die Korrekturoperation mit Hilfe des full-flow-CPB in tiefer bis moderater Hypothermie durchgeführt. Ergebnisse: Bei allen Patienten fanden sich signifikant erhöhte Werte (p = 0,001) während der ersten 24 postoperativen Stunden, die sich jedoch innerhalb 72 Stunden den präopertiv bestimmten Werten anglichen. Bei den Neugeborenen wurden höhere Maximalwerte bestimmt (3,6μg/l) als bei den Kleinkindern (0,95 μg/l), sie wiesen auch höhere präoperative Werte auf. Es zeigte sich eine negative Korrelation zwischen dem maximalen S-100-Wert und dem Alter (r =–0,74; p 〈0,0001), dem Gewicht (r =–0,72; p = 0,002) und der minimalen rektalen Temperatur (r =–0,67; P = 0,0004) der Kinder während CPB. Schlußfolgerung: Der Nachweis von S-100-Serum und somit das Übertreten von S-100 aus dem Zytoplasma der Astrozyten im Blut kann möglicherweise ein Zeichen für auftretende zerebrale Schäden sein. S-100 könnte daher als ein früh-biochemischer Marker genutzt werden. Beeinflussende Faktoren der S-100-Serum-Konzentration sind Alter, Körpergewicht, Länge des kardiopulmonalen Bypasses und Grad der Hypothermie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 232-235 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cerebral arteries ; Blood flow velocity ; Newborn infant ; Tobacco smoke ; Pregnancy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Cerebral blood flow velocities (CBFV) were measured by the pulsed Doppler method in 41 infants of smoking mothers and in 59 apparently healthy control infants. Although gestational age, birth weight, and systolic blood pressure were lower in infants exposed to tobacco smoke prenatally, systolic (65±11 vs. 47±12 cm/s, mean ±SD;P〈0.001), mean (36±6 vs. 25±6 cm/s;P〈0.001), and diastolic (17±4 vs 13±4 cm/s;P〈0.001) CBFVs in the anterior cerebral artery were significantly higher when compared to control infants. Similar differences were seen in the internal carotid and in the basilar arteries. Multiple regression analysis did not reveal differences other than maternal smoking to explain these observations. We conclude that prenatal tobacco smoke exposure is related to increased CBFVs in newborn infants. Further studies should determine whether this relation is not only statistical but causal and whether increased CBFVs are an indicator of prolonged effects of prenatal tobacco smoke exposure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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