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  • 1
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Key words Salivary glands ; Lymphoepithelial lesion ; Sjögren disease ; Metaplasia ; Cytokeratin filaments
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  It is not clear, whether the so-called basal cells of the salivary striated ducts are an independent cell-type distinct from myoepithelial cells, making characterization of the cell proliferation typical of the duct lesions in Sjögren-type sialadenitis/benign lymphoepithelial lesion (BLEL) difficult. An immunohistochemical investigation including different cytokeratin subtypes, α-actin, Ki-67 and Bcl-2 was directed at the epithelial cytoskeleton in normal parotid parenchyma (n=8), BLEL (n=12), HIV-associated lymphoepithelial cysts (n=8) and palatine tonsils (n=8). There are profound morphological and functional differences between basal and myoepithelial cells in the normal salivary duct. Development of duct lesions in BLEL arises from basal cell hyperplasia of striated ducts with aberrant differentiation into a multi-layered and reticulated epithelium, characterized by profound alteration of the cytokeratin pattern. This functionally inferior, metaplastic epithelium is similar to the lymphoepithelial crypt epithelium of palatine tonsils. The often postulated participation of myoepithelial cells in duct lesions of Sjögren disease/BLEL cannot be supported. We regard the designations lymphoepithelial lesion and lymphoepithelial metaplasia as the most appropriate.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Speicheldrüsen ; Lymphoepitheliale Gangläsion ; Morbus Sjögren ; Marginalzonen-B-Zell-Lymphom ; Lymphoepitheliale Zyste ; Keywords Salivary glands ; Lymphoepithelial duct lesion ; Sjögren's syndrome ; Marginal zone B-cell lymphoma ; Lymphoepithelial cyst
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Several salivary gland diseases present with the histomorphological features of a lymphoepithelial lesion with or without cyst formation. Some of the most important differential diagnoses (Sjögren‘s syndrome, marginal zone B-cell lymphoma, HIV-associated cystic lymphoepithelial lesion) are systemic diseases and require further investigation and therapy. However, in small biopsy specimens and in cases without relevant clinical information an exact diagnosis may be difficult to obtain. We have recently determined that the characteristic lymphoepithelial duct lesions develop by proliferation of basal cells of striated ducts, while we could not confirm the previously postulated participation of myoepithelial cells (“epimyoepithelial lesion/sialadenitis”). Although these duct lesions are typical of Sjögren's syndrome, they manifest in several diseases of salivary glands, exhibiting characteristic patterns concerning frequency and localization. This review discusses the most important lymphoepithelial diseases of salivary glands with respect to clinical presentation and histomorphology. Particular emphasis is placed on the lymphoepithelial duct lesions.
    Notes: Zusammenfassung Der histomorphologische Befund einer lymphoepithelialen Speicheldrüsenläsion mit oder ohne Zystenbildung kann auf mehreren, ätiologisch unterschiedlichen Speicheldrüsenerkrankungen beruhen. Eine eindeutige Diagnosestellung ist dabei wichtig, da einige Differenzialdiagnosen (Morbus Sjögren, Marginalzonenlymphom, HIV-assoziierte zystische lymphoepitheliale Läsion) als Ausdruck einer Systemerkrankung eine weiter gehende Diagnostik und Therapie erfordern. Eine eindeutige Zuordnung ist allerdings gerade bei kleinen bioptischen Exzidaten und mangelnder klinischer Information häufig schwierig. Wir konnten zeigen, dass die charakteristischen Speichelgangläsionen bei Morbus Sjögren auf einer Proliferation von Basalzellen der Streifenstücke beruhen, während eine früher häufig postulierte Beteiligung von Myoepithelzellen (“epimyoepitheliale Läsion/Sialadenitis”) nicht vorliegt. Diese Gangläsionen gelten zwar als charakteristisch für Morbus Sjögren, treten aber auch bei weiteren Speicheldrüsenerkrankungen auf und zeigen dabei diagnostisch verwertbare Muster bezüglich Häufigkeit, Grad der Ausprägung und Lokalisation. In der vorliegenden Übersicht werden die wichtigsten lymphoepithelialen Speicheldrüsenerkrankungen hinsichtlich klinischer und histomorphologischer Charakteristika gegenübergestellt, wobei das besondere Augenmerk dem differenzialdiagnostischen Stellenwert der Gangläsionen gilt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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