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    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Speicheldrüsen ; Lymphoepitheliale Gangläsion ; Morbus Sjögren ; Marginalzonen-B-Zell-Lymphom ; Lymphoepitheliale Zyste ; Keywords Salivary glands ; Lymphoepithelial duct lesion ; Sjögren's syndrome ; Marginal zone B-cell lymphoma ; Lymphoepithelial cyst
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Several salivary gland diseases present with the histomorphological features of a lymphoepithelial lesion with or without cyst formation. Some of the most important differential diagnoses (Sjögren‘s syndrome, marginal zone B-cell lymphoma, HIV-associated cystic lymphoepithelial lesion) are systemic diseases and require further investigation and therapy. However, in small biopsy specimens and in cases without relevant clinical information an exact diagnosis may be difficult to obtain. We have recently determined that the characteristic lymphoepithelial duct lesions develop by proliferation of basal cells of striated ducts, while we could not confirm the previously postulated participation of myoepithelial cells (“epimyoepithelial lesion/sialadenitis”). Although these duct lesions are typical of Sjögren's syndrome, they manifest in several diseases of salivary glands, exhibiting characteristic patterns concerning frequency and localization. This review discusses the most important lymphoepithelial diseases of salivary glands with respect to clinical presentation and histomorphology. Particular emphasis is placed on the lymphoepithelial duct lesions.
    Notes: Zusammenfassung Der histomorphologische Befund einer lymphoepithelialen Speicheldrüsenläsion mit oder ohne Zystenbildung kann auf mehreren, ätiologisch unterschiedlichen Speicheldrüsenerkrankungen beruhen. Eine eindeutige Diagnosestellung ist dabei wichtig, da einige Differenzialdiagnosen (Morbus Sjögren, Marginalzonenlymphom, HIV-assoziierte zystische lymphoepitheliale Läsion) als Ausdruck einer Systemerkrankung eine weiter gehende Diagnostik und Therapie erfordern. Eine eindeutige Zuordnung ist allerdings gerade bei kleinen bioptischen Exzidaten und mangelnder klinischer Information häufig schwierig. Wir konnten zeigen, dass die charakteristischen Speichelgangläsionen bei Morbus Sjögren auf einer Proliferation von Basalzellen der Streifenstücke beruhen, während eine früher häufig postulierte Beteiligung von Myoepithelzellen (“epimyoepitheliale Läsion/Sialadenitis”) nicht vorliegt. Diese Gangläsionen gelten zwar als charakteristisch für Morbus Sjögren, treten aber auch bei weiteren Speicheldrüsenerkrankungen auf und zeigen dabei diagnostisch verwertbare Muster bezüglich Häufigkeit, Grad der Ausprägung und Lokalisation. In der vorliegenden Übersicht werden die wichtigsten lymphoepithelialen Speicheldrüsenerkrankungen hinsichtlich klinischer und histomorphologischer Charakteristika gegenübergestellt, wobei das besondere Augenmerk dem differenzialdiagnostischen Stellenwert der Gangläsionen gilt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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