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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Acetylsalicylic acid ; platelets ; thrombosis ; Cimino fistula ; uremia ; Acetylsalicylsäure ; Thrombocyten ; Thrombose ; Cimino-Fistel ; Urämie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Doppelblindstudie wurde der Einfluß von Acetylsalicylsäure auf die Häufigkeit von Cimino-Fistelthrombosen in der ersten p.o. Phase untersucht. Durch prophylaktische Gabe von Acetylsalicylsäure ließ sich der thrombotische Fistelverschluß auf 4% senken (Placebogruppe: 23%). Ein erhöhtes Thromboserisiko bestand bei schlechtem arteriellen Blutfluß, weiblichem Geschlecht und vorausgegangenen erfolglosen Fisteloperationen. Die Nebenwirkungen von Acetylsalicylsäure waren vertretbar, sofern Aspirin in niedriger Dosierung und in Verbindung mit Antacida verabreicht wurde.
    Notes: Summary In a prospective double blind study prophylactic administration of Acetylsalicylic acid (ASA) in low doses decreased significantly the rate of fistula clotting in the immediately p.o. period in uremic patients. The risk of fistula clotting was related to poor arterial blood flow, female sex and number of unsuccessful previous fistula operations. The incidence of side effects (g.i. and non g.i. bleeding) was acceptable with low doses of ASA and prophylactic administration of antacids.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 375-378 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Urämie ; Extraossalverkalkungen ; Hyperparathyreoidismus ; Calciumstoffwechsel ; Uremia ; extraosseous calcification ; hyperparathyroidism ; calcium metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In a cross-sectional study X-rays of the forefoot and the pelvis of 101 adult dialysis patients were taken. Vascular calcifications (forefoot) were observed in 20 patients. The incidence was higher in patients who had been started on dialysis several years ago. However, in a longitudinal prospective study de novo appearance of vascular calcifications was observed only in 1 out of 50 dialysed patients, although hyperparathyreoidism and moderate hyperphosphatemia persisted. Vascular calcifications were seen only once in 138 uremic children (56 uremic children without dialysis; 82 uremic children on maintenance hemodialysis). However at autopsy visceral calcifications of the lung were found in three (out of 11) children who did not have vascular calcifications on X-rays.
    Notes: Zusammenfassung In einer Querschnittsstudie wurden 101 erwachsene Hämodialysepatienten röntgenologisch (Beckenübersicht, Vorfuß) untersucht. Gefäßverkalkungen (Vorfuß) wurden bei 20% aller Dialysepatienten gefunden. Diese Zahl liegt wesentlich niedriger als frühere Angaben. Die Häufigkeit von Gefäßverkalkungen war höher bei Patienten, deren Dialysebeginn mehrere Jahre zurücklag. In einer prospektiven Verlaufskontrolle wurde Neuauftreten von Gefäßverkalkung jedoch nur bei einem von 50 Patienten beobachtet, obwohl Hyperparathyreoidismus und mäßiggradige Hyperphosphatämie unter der Hämodialyse persistierten. Bei urämischen Kindern (56 urämische Kinder ohne Hämodialyse, 82 urämische Kinder mit Hämodialyse) wurden Gefäßverkalkungen nur in einem einzigen Falle gefunden. Hingegen wurde in 3 von 11 Kindern viscerale Verkalkungen des Lungengerüstes bei der Autopsie gefunden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 405-413 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Uremia ; slipped epiphysis ; renal osteodystrophy ; vitamin D ; parathyreoidectomy ; growth ; Urämie ; Epiphysenlösung ; renale Osteodystrophie ; Vitamin D ; Parathyreoidektomie ; Wachstum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die urämische Epiphyseolyse unterscheidet sich grundlegend von der juvenilen Epiphyseolyse. Anhand eigener Erfahrungen bei der Behandlung von 8 Kindern mit urämischer Epiphysenlösung wurden Indikation und Durchführung der konservativen sowie der chirurgischen aktiven Behandlung besprochen. Eine Stabilisierung der abgerutschten Epiphysen wurde ohne chirurgische Maßnahmen und meist ohne Parathyreoidektomie allein durch Vitamin D3-Therapie innerhalb weniger Wochen erreicht. Die Initialdosis betrug 10 000–30 000 E Vitamin D3/die, die kurative Gesamtdosis 1,8–5,6 Mill. E Vitamin D3. Längerdauernde Immobilisation durch Bettruhe war unnötig. Auf den Wert der Urin-Calciumausscheidung zur Früherkennung der Vitamin D-Intoxikation auch bei fortgeschrittener Niereninsuffizienz wurde hingewiesen. Stärkste metaphysäre Verbiegungen an distalem Femur und distaler Tibia machten bei einem Patienten eine operative Korrektur notwendig, um die Gehfähigkeit des Kindes sicherzustellen. — Als allgemeine Behandlungs-richtlinie ist anzustreben, zunächst die metabolische Skeleterkrankung durch Vitamin D-Therapie mit oder ohne Parathyreoidektomie zu beseitigen. Erst anschließend sollen notwendige Osteotomien zur Beseitigung metaphysärer Deformierungen oder einer Coxa vara epiphysarea durchgeführt werden.
    Notes: Summary Epiphyseal slipping in uraemia differs strikingly from juvenile epiphyseal slipping with respect to pathology and therapy. Based on our own experience with the treatment of 8 uraemic children with epiphyseal slipping, an effort was made to establish the respective indications for conservative and surgical treatment. Mechanical stabilization of slipped epiphyses was achieved within a few weeks without any surgery and usually without parathyreoidectomy by vitamin D3 alone. The initial dose was 10,000 to 30,000 I.U./day, the total curative dose 1.8 to 5.6 millions I.U. Prolonged immobilization was unnecessary. Rising urinary calcium excretion was a valuable indicator of vitamin D intoxication even in advanced renal failure. In one case, pronounced metaphyseal deformations (distal femur, distal tibia) required surgical correction before the ability to walk normally was restored. — The following therapeutical approach is recommended: metabolic bone disease must be cured by vitamin D therapy with or without parathyreoidectomy. Osteotomy to correct metaphyseal deformities or coxa vara epiphysaria never should be performed before metabolic bone disease is healed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Clinical and experimental medicine 152 (1970), S. 313-324 
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Uremia ; Nephrectomy ; Ca-resorption ; Vitamin D ; Uremic osteomalacia ; Urämie ; Nephrektomie ; Ca-Resorption ; Vitamin D ; Urämische Osteomalacie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Urämie (5/6-Nephrektomie oder Ureterligatur) wurde unabhängig von der Anwesenheit funktionsfähigen Nierenparenchyms eine rasch einsetzende, weder durch exogene Serumharnstofferhöhung, noch durch Acidose auszulösende, für Calcium und Phosphat spezifische Verminderung des Ca-Efflux über die Duodenalmucosa gefunden. Der plasma-lumenwärts gerichtete Ca-Influx war ebenfalls—wenn auch nicht signifikant—vermindert. In vitro fand sich eine Verminderung eines sauerstoffabhängigen, in Mucosa und Muscularis lokalisierten Calciumkonzentrationsschrittes („sauerstoffabhängige Ca-Akkumulation”) und eine Verminderung des Ca-Transports gegen einen chemischen Gradienten. Diese Veränderungen waren durch Harnstofferhöhung oder NH[in4]Cl-Acidose nicht auslösbar und wurden durch Peritonealdialyse nicht behoben. Die Veränderungen des intestinalen Ca-Transports entsprechen denen, die bei Vitamin D-Mangel gefunden werden. Beiden Störungen liegt möglicherweise die Verminderung eines calciumbindenden Proteins in der Darmmucosa zugrunde.
    Notes: Summary In uremia (5/6 nephrectomy or ligature of ureters) in vivo fluxes of Ca and PO4 across the duodenal wall were decreased. The flux of sodium was unchanged. The plasma to lumen flux of Ca was decreased. Ca fluxes were not changed by elevated serum urea levels (urea in drinking water) or by NH4Cl induced acidosis. Oral phosphate load decreased Ca fluxes. Ca fluxes were diminished 24 h after bilateral nephrectomy; impairment of Ca transport was demonstrable at Ca concentrations between 0.04 and 10 mm. In vitro both “oxygen dependent accumulation of Ca” and Ca transport against a chemical gradient (everted sacs) were impaired. In everted sacs Ca concentrations in tissues as well as in serosal fluid were decreased in O2- but not in N2-atmosphere. Autoradiography showed uptake of Ca by epithelial cells (mucosa) and smooth muscle cells (muscularis). The changes were not corrected by peritoneal dialysis; they were not seen after elevating serum urea or after NH4-Cl-acidosis. Changes of intestinal transport of Ca in uremia resemble closely those seen in Vitamin D-deflciency. There may be a common underlying cause, i.e. a decrease of a calcium binding protein in the intestinal mucosa.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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