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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Optics Communications 18 (1976), S. 242-246 
    ISSN: 0030-4018
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 147 (1999), S. 661-665 
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für angewandte Mathematik und Physik 25 (1974), S. 141-144 
    ISSN: 1420-9039
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mathematics , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Abdominal imaging 19 (1994), S. 339-341 
    ISSN: 1432-0509
    Keywords: Intestine, neoplasms ; Diverticula, complications ; Meckel's diverticulum, diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Sarcomas of the small bowel are rare and particularly unusual to originate within the Meckel's or jejunal diverticula. We report two cases of malignant tumors involving neural or muscular fibers in the wall of small bowel diverticula, and briefly review the pertinent literature.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 41-48 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Inflammatory bowel disease • Diagnosis • Colon • Barium examination • Computertomographie ; Schlüsselwörter Entzündliche Darmerkrankungen • Diagnose • Kolon • Bariumuntersuchung • Computertomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter den vielen entzündlichen Dickdarmerkrankungen sind Morbus Crohn und Colitis ulcerosa bei weitem am häufigsten. Die Endoskopie hat den Kolonkontrasteinlauf (KE) in der Primärdiagnostik weitgehend abgelöst. Dennoch kann der KE bei der Differentialdiagnose entzündlicher Dickdarmerkrankungen wichtige Zusatzinformationen liefern. Ziel dieser Arbeit ist die Demonstration der typischen, aber auch atypischen röntgenologischen Veränderungen in den verschiedenen Stadien bei Morbus Crohn und Colitis ulcerosa sowie der Hinweis auf die Bedeutung der CT. Der KE erfordert eine ausgefeilte Untersuchungstechnik im Doppelkontrast. Bei allen CT-Untersuchungen müssen der Darm und das Mesenterium sorgfältig nach Veränderungen abgesucht werden. Die gezielte Spiral-CT kann bei bekannter Erkrankung Zusatzinformationen erbringen. Vorteil des KE gegenüber der Endoskopie ist die übersichtliche und reproduzierbare Darstellung des Verteilungs- und Befallsmusters und die Entdeckung von Fisteln. Die Einordnung in das eine oder andere Krankheitsbild wird dadurch erleichtert. Die Diagnostik von Wandverdickungen, extraintestinalen Manifestationen und Komplikationen sind eine Domäne der CT. In der bildgebenden Diagnostik chronisch entzündlicher Darmerkrankungen sind Endoskopie und röntgenologische Untersuchungsmethoden komplementäre Verfahren.
    Notes: Summary Among the many inflammatory diseases of the colon, Crohn's disease and ulcerative colitis occur most frequently. For primary evaluation, endoscopy has widely replaced the barium enema (BE) as diagnostic method. BE, however can provide important additional informations in the differential diagnosis of chronic inflammatory colonic diseases. Purpose of this article is the demonstration of typical, but also of atypical radiological changes in different stages of Crohn's disease and ulcerative colitis, as well as calling attention to the importance of CT. A BE demands a refined examination technique using double contrast. All CT-examinations have to be scrutinized for changes of the bowel and mesentery. A dedicated spiral-CT examination might be indicated in a known disease in order to obtain special informations. The advantage of a BE over endoscopy is a clear and reproducible demonstration of the patterns of distribution and character of the disease as well as the detection of fistulae. The classification into one or the other disease entity can be better accomplished. CT is superior in detecting bowel wall thickening, extraintestinal disease and complications. In diagnostic imaging of chronic inflammatory bowel diseases, endoscopy and radiologic techniques are used complementarily.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 35-41 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Lymphome ; gastrointestinal ; Diagnose ; Therapie ; Key words Lymphomas ; Gastrointestinal ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The gastrointestinal tract is the most common extranodal site for non-Hodgkin's lymphoma. Primary gastrointestinal lymphoma (PGIL) represents a specific entity and has to be differentiated from nodal lymphomas because of its different biological behaviour, prognosis and treatment. Imaging methods are important for detection and staging of PGIL. Gastrointestinal lymphomas produce a spectrum of pathological and radiological appearances. PGIL is encountered often enough to warrant familiary with the clinical, radiological and therapeutic options.
    Notes: Zusammenfassung Der Gastrointestinaltrakt ist das Organ, das am häufigsten von einem extranodalen Non-Hodgkin-Lymphom befallen wird. Das primäre gastrointestinale Lymphom (PGIL) stellt ein eigenständiges Krankheitsbild dar, da das biologische Verhalten, die Prognose und die Behandlung sich von den nodalen Lymphomen unterscheiden. Bildgebende Verfahren sind wichtig bei der Suche und bei der Stadieneinteilung des PGIL. Die gastrointestinalen Lymphome zeigen eine Vielfalt von pathohistologischen Erscheinungsbildern und ein weites Spektrum bei der Bildgebung. Die Zunahme der PGIL erfordert Kenntnisse über das klinische und radiologische Bild und die therapeutischen Möglichkeiten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 6 (1996), S. 851-854 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Gastrointestinal haemorrhage ; Small intestine ; Entroclysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The purpose of this work was to assess retrospectively the yield of enteroclysis is 124 unselected patients presenting with obscure gastrointestinal bleeding. Of 1000 consecutive patients who were examined by enteroclysis 124 presented with occult gastrointestinal bleeding. A total of 61 patients with an unknown source of bleeding at the time of discharge, but with established gastrointestinal bleeding, were followed up by questionnaire to correlate the initial degree of bleeding with the incidence of recurrence of bleeding. Enteroclysis was normal in 109 cases. An abnormality was found subsequently be the cause of bleeding in the small intestine in 16 patients. Enteroclysis was positive in 14 cases, negative in 2 and false positive in 1. There was positive correlation between the initial degree of haemorrhage and the rate of recurrence. Enterocyle detected the cause in 11% of patients who presented with bleeding of unknon origin. ION patients with minor haemorrhage there was no recurrence of bleeding in most cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 899-908 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Evidence-Based-Medicine ; Klinische Studien ; Metaanalyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Evidence-Based-Medicine (EMB), die auf klinischer Forschung gegründete wissenschaftliche Medizin, wird beschrieben als „gewissenhafter, ausdrücklicher und vernüftiger Gebrauch der gegenwärtig besten externen, wissenschaftlichen Evidenz für Entscheidungen in der medizinischen Versorgung individueller Patienten. Die Praxis der EBM bedeutet die Integration individueller klinischer Expertise mit der externen Evidenz aus systematischer Forschung”. Auf den ärztlichen Entscheidungsprozeß sei also ausdrücklich hingewiesen, auch wenn erkennbar wird, daß eine Trennung zwischen dem individuellen Arzt-Patienten-Verhältnis und einer gruppenbezogenen Betrachtungsweise um so schwerer möglich wird, als wissenschaftlich begründete Diagnostik- und Behandlungskonzepte auch in entsprechende Empfehlungen Eingang finden. So wird der Begriff der EBM bereits zur Evidence-Based-Healthcare (EBHC) erweitert. Diese Übersicht erläutert methodische Grundlagen und Ziele der EBM und nimmt unter anderen zu den Kernfragen Stellung: · Wie bewertet man die Evidenz wissenschaftlicher Publikationen? · Welche Bedeutung haben Übersichtsarbeiten und Metaanalysen für die EBM? · Wo findet man am besten und schnellsten Ergebnisse, um EBM zu praktizieren? Für die Leser dieser Zeitschrift, deren wesentlicher Inhalt Übersichtsarbeiten sind, wird diese Arbeit ebenso wichtig sein wie für die, die für die Publikationen verantwortlich sind: die Herausgeber, die Autoren und die Redaktionen. Bei konsequenter Anwendung von Evidence-Based-Medicine könnten in Zukunft möglicherweise einige der auf weltweit 25.000 geschätzten medizinischen Zeitschriften als Folge der hohen Anforderungen, die EBM stellt, existenziell unter Druck geraten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 384 (1999), S. 409-416 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Evidence-based medicine ; Clinical study ; Clinical scenario ; Teaching EBM
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Introduction: Three challenges that physicians and decision makers in the health care systems have to meet are a remarkable proportion of medical decisions without a sufficient base of scientific evidence, a slow and opaque process of integrating scientific knowledge into medical practice and a steadily decreasing half-life period of the medical knowledge. Discussion: During the last two decades, a number of projects have faced these problems and forced the development of evidence-based medicine (EBM). This concept claims the explicit conscientious use of current evidence from clinical research combined with the personal expertise in the process of medical decision making. The following article explains the main steps of practising and teaching EBM illustrated by a clinical example.
    Type of Medium: Electronic Resource
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