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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 415-421 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Kinderradiologie ; Niere ; Ableitende Harnwege ; Key words Pediatric radiology ; Kidney ; Urinary tract
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Imaging flow charts differ in pediatric and general radiology. The reasons are: different illnesses, different consequences arising out of imaging results and different sequence of imaging methods. Ultrasound is always the first imaging method of the urinary tract in infancy and childhood starts with ultrasound with the exception of severe abdominal trauma which is investigated by computertomography. The decision „normal or abnormal” is possible using ultrasound in the most pediatric cases. The diagnostic value and significance of ultrasound in infancy and childhood is far better than in general radiology because of the higher resolution of the high-frequency units taken. The result of the ultrasound examination should be the basis for the following imaging procedures. We will describe diagnostic flow charts starting with three important clinical symptoms: Prenatal pathology, urinary tract obstruction and urinary tract infection.
    Notes: Zusammenfassung Die diagnostischen Entscheidungsbäume in der Pädiatrischen Radiologie unterscheiden sich oft erheblich von denen der Erwachsenenradiologie. Die Ursache hierfür besteht im unterschiedlichen Erkrankungsspektrum, in den unterschiedlichen therapeutischen Konsequenzen, die aus einem erhobenen Befund gezogen werden und auch im unterschiedlichen Stellenwert der bildgebenden Verfahren. Abgesehen vom schweren Abdominaltrauma, das primär mittels Computertomographie (CT) untersucht werden muß, beginnt jede Nieren- und Harnwegsuntersuchung mit einer Ultraschall(US)-untersuchung Die Entscheidung, ob ein normaler oder ein pathologischer Befund der Bildgebung vorliegt, ist fast immer mittels US zu treffen. Die Aussagekraft und damit der diagnostische Stellenwert des US unterscheiden sich infolge der Möglichkeit, höherfrequente Schallsysteme mit exzellenter Auflösung zu verwenden, erheblich von der Situation im Erwachsenenalter. Erst in Kenntnis des sonographischen Befundes wird der Ablauf der weiteren Bildgebung (Szintigraphie, Röntgen, Magnetresonanztomographie (MRT) und sehr selten CT) festgelegt. Nachfolgend sollen, ausgehend von den wichtigsten klinischen Symptomen, die diagnostischen Flußschemata für drei häufige Standardsituationen in der Kinderradiologie dargestellt werden: Pränatal erkannte Harnwegspathologie, Harntransportstörung und Harnwegsinfektion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 467-471 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Fremdkörper ; Aspiration ; Diagnostik ; Kinder ; Atemwege ; Key words Foreign body ; Aspiration ; Diagnostic imaging ; Children ; Respiratory tract
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aspiration of foreign bodies is a common cause of respiratory distress in children between the age of 6 months and 3 years. The diagnosis of radiopaque foreign bodies is easy when the whole respiratory tract is depicted. Nonopaque foreign bodies need a more differentiated diagnostic approach. The first step should be plain films in inspiration and expiration. The performance of additional chest radiographs, fluoroscopy and if need be CT or nuclear scans depends on the result of the plain films. The chest radiograph may reveal a variety of findings, the commonest of which is unilateral air trapping. Rarely, atelectasis, recurrent pneumonia at the same localisation and inspiratory obstruction are found. Combinations of the above-mentioned findings are possible. Moreover, the absence of positive radiological findings does not exclude the diagnosis of foreign body aspiration.
    Notes: Zusammenfassung Die Fremdkörperaspiration stellt eine häufige Ursache für Atemnot und respiratorische Insuffizienz bei Säuglingen und Kleinkindern zwischen 6 Monaten und 3 Jahren dar. Röntgendichte Fremdkörper bereiten bei Abbildung des gesamten Respirationstraktes keine diagnostischen Schwierigkeiten. Nicht röntgendichte Fremdkörper erfordern ein differenzierteres Vorgehen, wobei der erste radiologische Schritt in einer konventionellen Thoraxaufnahme in In- und Exspiration bestehen sollte. Zusätzliche Aufnahmen, Durchleuchtungsuntersuchung und gegebenenfalls die Durchführung einer computertomographischen oder szintigraphischen Untersuchung hängen vom Ergebnis der Thoraxaufnahme ab. Häufigstes radiologisches Erscheinungsbild ist die einseitige exspiratorische Ventilstenose mit Überblähung des betroffenen Lungenabschnittes. Seltener finden sich Atelektasen, rezidivierende Pneumonien an identischer Lokalisation und inspiratorische Ventilstenosen. Kombinationsbilder sind möglich, selbst ein unauffälliges Untersuchungsergebnis kann eine Aspiration nicht ausschließen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Osteosarkome ; Ewing-Sarkome ; Therapiemonitoring ; Bildgebende Verfahren ; Dynamische MRT ; Key words Osteosarcoma ; Ewing sarcoma ; Monitoring of response to therapy ; Diagnostic imaging ; Dynamic MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Adjuvant chemotherapy has significantly improved the prognosis of patients with bone sarcomas. Preoperative diagnostic imaging of tumor response to such therapy has become a mainstay for the assessment of prognosis, planning of surgery and further treatment. During therapy, responding tumors show characteristic changes on conventional radiography, angiography, sonography, radionuclide studies, CT and MR. The usefulness and the limitations of each imaging modality in assessing response to therapy are reviewed. The diagnostic importance of specific changes such as tumor volume reduction, calcification and tumor vascularization is discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die adjuvante Chemotherapie hat die Prognose von Patienten mit Sarkomen des Knochens erheblich verbessert. Die bildgebenden Verfahren sind in der präoperativen Verlaufskontrolle unter dieser Therapie für die Abschätzung der Prognose sowie der Planung des operativen Vorgehens und der nachfolgenden Therapie unverzichtbar geworden. Im Laufe der Chemotherapie zeigen Tumoren, welche auf die Therapie ansprechen, charakteristische Veränderungen im Röntgenbild, in der Sonographie, der Angiographie, der Szintigraphie, der CT und der MRT. Die Möglichkeiten und die Grenzen der einzelnen bildgebenden Verfahren werden erläutert und die Bedeutung spezififscher Veränderungen der Tumoren unter Therapie wie Größenreduktion, Verkalkungen und Tumorvakularisation diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Vesikoureteraler Reflux ; Ultraschall ; Echoverstärkte Miktionsurosonographie ; Levovist® ; Miktionszystourethrographie ; Key words Vesicoureteral reflux ; Ultrasonography ; Echo-enhanced voiding urosonography ; Levovist® ; Voiding cystourethrography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim: To ascertain the diagnostic efficacy of reflux sonography with the application of the echo-enhancing agent Levovist® in comparison with X-ray voiding cystourethrography (VCUG). Patients and methods: Echo-enhanced voiding urosonography (VUS) and VCUG were performed successively in one examination session in 114 children referred for the investigation of possible vesicoureteral reflux (VUR). After sonography of the urinary tract the bladder was filled with normal saline and Levovist® was administered. Reflux was diagnosed when hyperechogenic, floating microbubbles appeared in the ureters or renal pelvises. Results: A total of 226 kidney-ureter units were available for analysis. Reflux was diagnosed in 80 units. All grades of reflux were represented. In 15 kidney-ureter units VUR was diagnosed with echo-enhanced VUS but was not seen at VCUG. The contrary was true in 3 units. High sensitivity and specificity in comparison to the VCUG could be attributed to the echo-enhanced VUS. The long imaging window attainable with Levovist® makes the documentation of convincing images possible, contributing to the high diagnostic efficacy. Conclusion: Echo-enhanced VUS is comparable to VCUG in the diagnosis of reflux.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Ziel der Arbeit war es, zu prüfen, ob die echoverstärkte Miktionsurosonographie (MUS) der Röntgen-Miktionszystourethrographie (MCU) in der Diagnostik des vesikoureteralen Refluxes (VUR) vergleichbar ist. Methodik: Eine echoverstärkte MUS und eine MCU wurden bei 114 Patienten nacheinander in der gleichen Sitzung zum Nachweis oder Ausschluß eines vesikoureteralen Refluxes (VUR) durchgeführt. Nach einer Sonographie des Harntrakts erfolgte die Füllung der Blase mit Kochsalzlösung und Levovist® (Schering AG, Berlin). Ein Reflux wurde diagnostiziert, wenn sich im Harnleiter oder Nierenbecken hyperechogene, flottierende Mikrobläschen darstellten. Ergebnisse: Es standen 226 Nieren-Harnleiter-Einheiten zur Analyse zur Verfügung. Ein Reflux wurde in 80 Einheiten diagnostiziert. Alle Refluxgrade kamen vor. In 15 Einheiten wurde in der MUS ein VUR diagnostiziert, aber nicht in der MCU. Das Gegenteil war in 3 Einheiten der Fall. Die echoverstärkte MUS hat damit im Vergleich zur Referenzmethode MCU eine hohe Sensitivität und Spezifität. Die lange Kontrastdauer von Levovist® ermöglicht überzeugende Bilder und eine hohe diagnostische Sicherheit. Schlußfolgerung: Die echoverstärkte MUS ist der MCU in der Diagnostik des VUR gleichwertig.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 472-477 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Fremdkörper ; Ingestion ; Kinder ; Diagnostik ; Key words Foreign body ; Ingestion ; Children ; Diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Foreign body ingestion is not infrequent in infants and children. The diagnosis of radiopaque foreign body ingestion does not pose a major problem. It is crucial to take an X-ray from the pharynx to the level of the pylorus. If a foreign body that might get stuck at the ileocoecal valve is ingested, it is necessary to perform a radiograph of the whole abdomen. Foreign bodies that do not pass the cardia must be extracted endoscopically. In the case of foreign bodies with a smooth contour that have passed the pylorus, parents are advised to check the child’s stool or collect it and bring it for X-raying. If after a week there is no definite evidence that the foreign body has been excreted a follow-up radiograph is carried out. If the foreign body is still in the stomach or duodenum, endoscopy is necessary. The detection of nonopaque foreign bodies can be facilitated by giving oral contrast medium, making the depiction of the foreign body as a filling defect possible. As a complication, perforation can occur, the diagnosis of which may entail the use of sonography, conventional radiography and, to a lesser extent, CT.
    Notes: Zusammenfassung Fremdkörperingestion ist im späten Säuglings- und frühen Kleinkindalter kein seltenes Ereignis. Die Diagnose röntgendichter Fremdkörper bereitet keine Schwierigkeiten. Hierbei ist jedoch zu beachten, daß die Region vom Pharynx bis zum Pylorus abgebildet sein sollte. Wurden Fremdkörper verschluckt, bei denen die Gefahr der Einklemmung in der Bauhin’schen Klappe besteht, sollte das komplette Abdomen bis zum Anus dargestellt werden. Fremdkörper, welche die Kardia nicht passieren, müssen endoskopisch extrahiert werden. Haben glatt begrenzte Fremdkörper den Pylorus passiert, werden die Eltern aufgefordert, den Stuhl zu untersuchen oder zu sammeln und ihn zur röntgenologischen Untersuchung mitzubringen. Sollte der Fremdkörper innerhalb einer Woche nicht auffindbar sein, wird eine Kontrolluntersuchung durchgeführt. Ist der Fremdkörper dann noch im Magen oder im Duodenum, sollte er ebenfalls extrahiert werden. Der Nachweis nicht röntgendichter Fremdkörper kann mittels Gabe von positivem Kontrastmittel als Aussparungsfigur gelingen. Als Komplikation kann eine Perforation auftreten. Hierbei dienen Sonographie, konventionelles Röntgen und gegebenenfalls CT zur Diagnosefindung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 8 (1998), S. 585-587 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Proteus syndrome ; Hemihypertrophy ; Hamartoses ; Macrodactyly
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Proteus syndrome is a rare congenital hamartomatous syndrome. We report on the clinical and radiological appearances of a boy in order to illustrate the typical signs which include subcutaneous masses, in mild forms partial gigantism of hands and feet, hemihypertrophy, and bony abnormalities. We discuss how to make the definitive diagnosis on the basis of using a known rating scale, important aspects of differential diagnosis and clinical features, and diagnostic management.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 5 (1995), S. S69 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Iotrolan ; Contrast agents ; Iohexol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Iotrolan, a new non-ionic, dimeric, iodinated contrast agent, was compared with iohexol, a non-ionic, monomeric contrast agent, for suitability in pediatric patients. Two studies were performed. The gastrointestinal medication was studied in 20 infants using iotrolan 300 versus iohexol 300. Contrast quality with iotrolan 300 appears to be superior to iohexol 300. The renal indication was studied in a large, multicenter, double-blind trial, 167 children received intravenous doses of either iotrolan 280 or iohexol 300 for urography, and contrast quality and safety were assessed. Iotrolan 280 appears to give better contrast quality in all areas of the kidney and the ureters. On the results of our experience, we recommend iotrolan 300 for gastrointestinal imaging in pediatries, where barium sulfate is contraindicated, and iotrolan 280 in pediatric urography. We suggest that iotrolan 280 may also be suitable for all intravascular administrations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key words Lymphocytic hypophysitis ; Germinoma ; Diabetes insipidus ; Panhypopituitarism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report the clinical course of a prepubertal girl with central diabetes insipidus (DI) and consequent panhypopituitarism evolving over a period of 10 years due to lymphocytic hypophysitis and subsequent germinoma. Two years after the diagnosis of central DI was established, MRI revealed a thickened pituitary stalk. Later pituitary enlargement and increasing thickening of the pituitary stalk impinging on the optic chiasm required a trans-sphenoidal biopsy which disclosed active hypophysitis with lymphocytic infiltrates and necrosis. High dose dexamethasone treatment only temporarily halted the disease process. Therefore, stereotactic radiation therapy was performed as a rescue treatment and MRI findings almost reversed. However, the subsequent MRI showed multiple intracranial lesions identified histologically as a germinoma and a standard chemotherapy and radiation was performed. Conclusion The diagnosis of diabetes insipidus in children requires long-term follow up beyond the pubertal age in order to establish the underlying cause. In contrast to lymphocytic hypophysitis in adults, lymphocytic hypophysitis in prepubertal children may represent the first sign of a host reaction to an occult germinoma.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 417-419 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Ultraschall ; Sonographie ; Pädiatrie ; Fortschritt ; Technologie ; Übersichtsbild ; Key words Ultrasound ; Sonography ; Pediatrics ; Progress ; Technology ; Extended field of view imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The extended field of view imaging procedure named ”SieScape” provides, for the first time, a mode of establishing in real time a sonographic picture up to 60 cm in length. This allows the display of large organs or tumors as well as large areas of the body in a single view, without having to assemble several pictures. Furthermore, pathological find-ings can be shown in full size in their surroundings. This method makes it considerably easier to convey sonographic results to the therapist who is not present at the investigation and to control a finding, for instance a tumor, during therapy.
    Notes: Zusammenfassung Das Panoramabildverfahren „Siescape” erlaubt erstmals im Echtzeitverfahren die Erstellung eines sonographischen Schnitt-bildes von bis zu 60 cm Länge. Dadurch lassen sich große Organe oder Tumoren sowie ganze Körperareale auf einem Bild ohne Montage darstellen. Außerdem können pathologische Befunde in ihrer Umgebung großflächig dargestellt werden. Die Übermittlung des sonographischen Befundes an den nicht bei der Untersuchung anwesenden Therapeuten und die Kontrolle eines Befundes, z.B. eines Tumors, unter Therapie, werden dadurch erheblich verbessert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 486-489 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Periphere Venenerkrankung ; Jugularvenen ; Venöse Aneurysmen ; Key words Venous diseases ; Jugular veins ; Venous aneurysm
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim of the study: Phlebectasia of the jugular veins is a rare finding. What is their clinical implication? Methods: Retrospective analysis of seven patients (age 3–16 years, 1 female, 6 males) with jugular phlebectasias with a mean follow-up of 4 1/2 years (range 1–11 years). Results: Presentation is usually an impressive jugular swelling, with elastic properties, a non-pulsatile character, and a unilateral localization. Findings in all patients showed marginal progression. No patient had clinical impairment because of the jugular swelling. The most accepted pathology is aneurysm formation in the venous wall. Conclusions: Indication for treatment in childhood is limited to severely symptomatic patients.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Juguläre Phlebektasien sind selten. Welche klinische Bedeutung haben Phlebektasien der großen Halsvenen? Patienten und Methode: Es wurde eine retrospektive Analyse von 7 Patienten (Alter 3–16 Jahre: 1 weiblich, 6 männlich) mit einem Beobachtungszeitraum von im Mittel 4,5 Jahren (1–11 Jahre) vorgenommen. Ergebnisse: Klinisch imponierte meist unilateral eine z. T. sehr eindrucksvolle prallelastische, nicht pulsierende zervikale Schwellung. Alle Patienten hatten eine nur langsame Größenzunahme der ektatischen Jugularvenen. Keiner der Patienten hatte durch die Schwellung verursachte Beschwerden. Morphologisch lassen sich die Befunde in den Formenkreis aneurysmatischer Veränderungen venö,ser Wandstrukturen einordnen. Schlussfolgerung: Indikationen zur Behandlung im Kindesalter ergeben sich lediglich bei ausgeprägter Symptomatik.
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