ISSN:
1432-1440
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary 1. By means of esterified fatty acids, cholesterolesters and lipidphosphorus one can calculate triglycerids with the precision exact enough for the clinical diagnosis. Calculation formulas valid for this are given and deducted and micromethods for total esterified fatty acids, lipidphosphorus as well as cholesterol fractions are described. 2. A “developed” second procedure for the calculation of triglycerids is based on the determination of the total fatty acid esters in aethanol-ether-extract of serum and the phosphorlipid-bounded fatty acids isolated by Aceton-CaCl2-precipitation. Working procedure and method of calculation are described. Compared to the considerable amount of work, time and in technique at this method one has only a small profit of reliability on triglycerid values in relation to clinical diagnostical questions. 3. The reliability of these indicated triglycerid-calculations is caracterised by statistical data, our normal range of triglycerids in serum is compared to those of different authors and the statement “milligrams triglycerids per 100 ml serum” established on the basis of a middle molecular weight about 885. 4. After a 12 hours abstinence of eating, the triglycerids in serum of younger and older adults do not differ. There is a lognormal distribution. The mean is 121±58 mg triglycerids per 100 ml serum, that are 4,1±1,96 mAeq triglycerid esterified fatty acids per liter of serum (M±σ). Under pathological conditions triglycerids in serum change independently as well as equally to cholesterol and phospholipid concentration. 5. The diagnostically productive lipidfractions, esterified fatty acids, cholesterol, lipidphosphorus needed for the calculation of triglycerids allow a calculation of the total lipids. The results do not differ from the values determined oxydo-colorimetrically likeBloor's method.
Notes:
Zusammenfassung 1. Über Esterfettsäuren, Cholesterinester-und Lipoidphosphorwert lassen sich Neutralfette mit für die klinische Diagnostik ausreichender Genauigkeit errechnen. Hierfür gültige Berechnungsformeln werden angegeben und abgeleitet und Arbeitsvorschriften für Esterfettsäuren, Lipoidphosphor sowie Cholesterinfraktionen im Mikrolitermaßstab („Mikromethoden“) mitgeteilt. 2. Ein „erweitertes“ Verfahren zur Neutralfettberechnung basiert auf der Bestimmung der gesamten Fettsäureester (im Serumextrakt) und der phosphatidveresterten Fettsäuren (nach Isolierung durch Aceton-Calciumchlorid-Präcipitation). Arbeitsgang und Berechnungsmodus werden beschrieben. Dem erheblichen zeitlichen und arbeitstechnischen Aufwand bei diesem Verfahren steht ein (bezogen auf klinisch diagnostische Fragestellungen) nur unerheblicher Gewinn an Zuverlässigkeit der Serumneutralfettwerte gegenüber. 3. Die Zuverlässigkeit der hier angegebenen Neutralfettberechnungen wird durch statistische Daten charakterisiert, „unsere“ Neutralfettwerte für Normalpersonen mit denen anderer Autoren verglichen und die Angabe mg Neutralfett/100 ml auf der Basis eines mittleren MG von 885 für die Serumneutralfette begründet. 4. Neutralfettwerte jugendlicher und älterer Erwachsener unterscheiden sich nach 12 Std Nahrungskarenz nicht. Sie verteilen sich wahrscheinlich lognormal um den Mittelwert, der bei 121±58 mg Neutralfett/100 ml Serum bzw. 4,1±1,96 mÄq Triglyceridfettsäuren im Liter Serum (M±σ) liegt. Unter pathologischen Bedingungen ändern sich die Neutralfette teils unabhängig, teils gleichsinnig wie Cholesterin und Lipoidphosphor. 5. Die für die Neutralfettberechnung erforderlichen und diagnostisch ergiebigen Fettfraktionen, Esterfettsäuren, Cholesterin, Lipoidphosphor, erlauben eine „Gesamtfettberechnung“. Die Resultate unterscheiden sich nicht von den „oxydocolorimetrisch“ nachBloor bestimmten Werten.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01746591
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