ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Neurologische Intensivmedizin
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Intensivstation
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Statistik
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Intensivstationsausstattung
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Key words Neurological intensive care
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Intensive care unit
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Statistics
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Intensive care equipment
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary In 1994 this journal published the results of a survey undertaken on behalf of the Working Association for Neurological Intensive Care Medicine (ANIM) in the winter of 1992/93. In the winter of 1996/97 a continuation of this analysis was performed. With the help of a questionaire the data of 62 intensive care units with a total of 420 beds were established. This is 11 intensive care units and 83 beds more than 1992/93. The intensive care units were again classified into three groups (ventilation units, monitoring units, interdisciplinary units) relating to their equipment and structure. The questions concerned structural organisation, such as the number of beds, type of clinic, number and training of physicians and nurses, technical equipment and availability of large and high-tech apparatus or access to other facilities, such as neurosurgery. Of great interest were data about whether and to what extent special measures of intensive medicine can be taken on the one hand and performance parameter data e.g. days of ventilation and duration of in-patient treatment on the other hand. Detailed data were provided concerning the frequency of each diagnosis of patients treated in those intensive care units. Evaluating the data a positive development in the last four years of the neurological intensive care can be found in most of the areas investigated. It has also been found that neurological intensive care in the new lander has reached equal standard both in quality and quantity. Now a single physician is responsible for 2,3 beds compared to 3,6. Today 78 per cent of the beds in ventilation units are equiped with a ventilator. The overall time of ventilation increased to 48 per cent. Overall there are, however, considerable differences between individual units as well as regions. The data presented can serve as a means to monitor the quality of neurological intensive care.
Notes:
Zusammenfassung 1994 wurden an gleicher Stelle die Ergebnisse einer 1992/93 im Auftrag der Arbeitsgemeinschaft für Neurologische Intensivmedizin (ANIM) e.V. durchgeführten Erhebung zur Situation der neurologischen Intensivmedizin in Deutschland publiziert. Im Winter 1996/97 wurde eine Fortschreibung dieser Analyse vorgenommen. Mit Hilfe eines Fragebogens konnten die Daten von 62 Intensivstationen mit 420 Betten erhoben werden, 11 Stationen und 83 Betten mehr als 1992/93. Je nach Ausstattung und Organisationsform wurden die Intensivstationen wiederum in 3 Gruppen unterteilt (Beatmungs-, Überwachungs-, interdisziplinäre Intensivstationen). Die Befragung erfolgte zu strukturellen Gegebenheiten, wie z.B. Bettenzahl und Kliniktyp, Personalausstattung einschließlich der Qualifikation, Geräteausstattung bzw. Zugang zu Großgeräten oder anderen Fachbereichen. Von Interesse waren auch Angaben zu Möglichkeiten und Durchführung spezieller intensivmedizinischer Maßnahmen bzw. zu Leistungskennzahlen wie Beatmungstagen, Liegezeiten usw. Außerdem wurde die Häufigkeit der einzelnen Diagnosen erfaßt. Die eruierten Daten belegen eine positive Entwicklung der neurologischen Intensivmedizin in den vergangenen 4 Jahren in fast allen erfragten Kategorien sowie eine weitgehende Angleichung der qualitativen und quantitativen Merkmale der Intensivstationen in den neuen Bundesländern. So fand sich z.B. bei den Beatmungsstationen eine Reduzierung der von einem Arzt zu betreuenden Betten von 3,6 auf 2,3, eine Zunahme der schichtdienstdurchführenden Stationen von 40 auf 53%, eine Ausstattung mit Beatmungsgeräten von 78% sowie eine Beatmungsquote von 48%. Andererseits bestehen erhebliche Differenzen zwischen einzelnen Einrichtungen und Regionen. Die vorgelegten Daten sollen nicht zuletzt der Qualitätskontrolle in der neurologischen Intensivmedizin dienen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050392
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