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  • 1
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Kardioplegie – Noradrenalin – Katecholaminfreisetzung – humanes Myokard ; Key words Cardioplegia – noradrenaline – catecholamineliberation – human myocardium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The content of noradrenaline (NA) and neuropeptide-Y (NPY) of human atrial myocardium was analysed after application of Bretschneider's cardioplegia in patients undergoing aortic-coronary bypass surgery (n = 12) Atrial myocardfibers were obtained at 3 standardized times: before application of cardioplegia, 7 minutes after onset of perfusion with cardioplegic (2000 ml/7 min, 40– 50 mmHg perfusion pressure) solution and 10 minutes after onset reperfusion. Samples were analysed by histo-morphological (immunfluorescence) and biochemical (HPLC, RIA) methods. After analysis of more than 39.000 measuring points a factor for variation of myocardial fibrosis was calculated in order to exclude scattering of data due to different relations between myocardial and connective tissue in different samples of the same patients. Before application of cardioplegia clearly separated NA-granules were found using immunfluorescence. After a 7 min perfusion period with cardioplegic solution most of the granules had disappeared and cloudy shadows were detected within the tissue representing noradrenaline. After 10 min reperfusion clearly separated granules could be found again. Most interestingly the biochemical analyses and quantification of the content of NA and NPY in the myocardial tissue showed the same concentrations before, during and after application of cardioplegic solution. The study provides direct evidence for a myocardial NA-liberation from autonomic nerve endings after perfusion with cardioplegic solution in atrial myocardium. The catecholamines, however, are not washed out but remain in the myocardium as indicated by the same concentrations within the tissue. Thus only the distribution changes to a less favorable form as NA can than directly interact with receptors and contractile proteins. Thus, this temporary NA-liberation could possibly be responsible for postoperative cardiodepression (catecholamine induced desensitation of the contractile apparatus for Calcium) and presence of arrhythmia (receptor mediated intracellular Calcium overload).
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Das unmittelbar postoperative Auftreten von Arrhytmien und von Einschränkungen der Myokardfunktion nach herzchirurgischen Eingriffen wird in der Literatur mit der Ausschüttung von Katecholaminen im Myokard als Reaktion auf die Perfusion mit kardioplegischer Lösung in Verbindung gebracht. Die vorliegende Studie untersucht daher systematisch mit kombinierter morphologischer und biochemischer Methodik am menschliche atrialen Myokard die Veränderungen des Noradrenalin-(NA) und Neuropeptid-Y-Gehaltes (NPY) vor, während und nach Perfusion mit kardioplegischer Lösung nach Bretschneider. Methoden: Atriale Myokardpräparate von Patienten, die sich einer Bypassoperation unterzogen (n = 12), wurden zu standardisierten Zeitpunkten unmittelbar vor Kardioplegiegabe (2000 ml/7 min, Perfusionsdruck 40–50 mmHg; Applikation im totalen Bypass bei bicavaler, venöser Kanülierung), 7 min nach Beginn der Perfusion mit kardioplegischer Lösung und 10 Minuten nach Reperfusion (Öffnen der Aortenklemme) entnommen. Alle Patienten wurden mit bikavaler Kanülierung im totalen Bypass operiert. Der NA- und NPY-Gehalt wurde sowohl histologisch morphologisch (Immunfluoreszenz) als auch mittels biochemischer Methodik (HPLC, RIA) untersucht. Unter Auswertung von mehr als 39 000 Meßpunkten wurde ein Korrekturfaktor der Myokardfibrose berücksichtigt, um eine Vergleichbarkeit der zu unterschiedlichen Zeitpunkten gewonnenen Präparate zu gewährleisten. Ergebnisse: Vor Kardioplegieapplikation lassen sich fluoreszenzoptisch eindeutig NA-gefüllte Speichergranula nachweisen. Diese erscheinen nach Kardioplegiegabe entweder weitgehend entleert oder sind gar nicht mehr zu erkennen. Nach Reperfusion lassen sich die Granula erneut deutlich zur Darstellung bringen. Interessanterweise ergeben sich jedoch bei den biochemisch ermittelten NA- und NPY-Gehalten während des gesamten Untersuchungszeitraumes keinerlei signifikante Veränderungen der Meßwerte. Die dargestellten Befunde weisen darauf hin, daß während der Anwendung von HTK-Kardioplegie eine Liberation von Noradrenalin aus seinen Speichervesikeln stattfindet, deren Freisetzungsmechanismus mit großer Wahrscheinlichkeit die Non-Exozytose ist. Diese temporäre NA-Freisetzung nach Kardioplegieanwendung könnte möglicherweise unmittelbar für das vermehrte Auftreten von Arrhytmien verantwortlich sein und auch die postoperativ beobachtbaren temporären Einschränkungen der kardialen Pumpleistung – beispielsweise verursacht durch die Desensitivierung des kontraktilen Apparates für Ca++ erklären helfen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
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    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 67-72 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Aortale Eingangsimpedanz ; Windkesselfunktion ; „Wrapping“ ; Key words Aortic input impedance ; windkessel ; “wrapping”
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A decrease in compliance of the ascending aorta caused by prosthetic replacement or “wrapping” may lead to a partial loss of the arterial Windkessel-function. The following study investigated the effects of this intervention on aortic input impedance.  In 8 pigs, the wall of the ascending aorta was wrapped with a prosthesis. This approach was chosen to minimize additional influence of extended operative procedures on the ascending aorta, like extracorporal circulation, cardioplegia or blood loss. Flow and pressure were recorded before and after the intervention, and following Fourier Transformation, the aortic input impedance was calculated.  Mean pressure, mean flow, and total peripheral resistance were unaltered, while there was a significant increase in blood pressure amplitude and characteristic impedance in response to the “wrapping” procedure. Thus, it becomes obvious that even the loss of elastic properties of the ascending aorta only leads to an increase of left ventricular load.
    Notes: Zusammenfassung Prothetischer Ersatz oder Versteifung der Aorta ascendens durch „Wrapping“ können zu einem teilweisen Verlust der Windkesselfunktion des arteriellen Systems führen. In der folgenden, tierexperimentellen Studie wurde untersucht, welchen Einfluß dieser Eingriff auf das Spektrum der aortalen Eingangsimpedanz hat.  Bei 8 Hausschweinen wurde die Aorta ascendens durch Ummantelung mit einer Prothese versteift. Dieses Vorgehen wurde gewählt, um zusätzliche Einflüsse großer operativer Interventionen an der thorakalen Aorta (extrakorporale Zirkulation, Kardioplegie, Blutverlust) zu vermeiden oder zu minimieren. Vor und nach „Wrapping“ wurden Druck und Fluß in der proximalen Aorta gemessen und die aortale Eingangsimpedanz bestimmt.  Blutdruckamplitude und charakteristische Impedanz stiegen nach dem Eingriff signifikant an, während Mitteldruck, mittlerer Fluß und peripherer Widerstand unverändert blieben. Damit wurde gezeigt, daß bereits der Verlust der elastischen Eigenschaften der Aorta ascendens zu einem meßbaren Anstieg der linksventrikulären Nachlast führt.
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  • 3
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Interleukin-1 ; Interleukin-6 ; negative Inotropie ; kontraktiler Apparat ; Key words Interleukin-1 ; Interleukin-6 ; negative inotropic effect ; contractile apparatus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: Elevated levels of interleukin-1 (IL-1) and Interleukin-6 (IL-6) have been reported after cardiac operation, during inflammatory process and cardiac allograft rejection. Although several groups proved the evidence of a negative inotropic effect, the actual mechanism is not completely understood. Speaking generally it is possible that low molecular weight proteins are capable of altering myocardial contractility on the level of the contractile apparatus. Therefore this study analyzes whether IL-1 and/or IL-6 influence myocardial contractility on the level of the contractile apparatus.    Methods: During aorto-coronary bypass operation, human muscle fibers were excised (n=32) and skinned using Triton-X-100. The experimental skinned fiber model excludes membrane-related factors such as receptor activation and provides direct examination of the contractile apparatus itself. Different concentrations of IL-1 and IL-6 were applied (pIL-1/IL-6 1–2×10–5–10–11M). Force generation, calcium sensitivity, and velocity of force generation and relaxation were measured. (Experiments were carried out at optimal length, bath temperature 23°C, and isometric conditions.)    Results: None of the skinned muscle preparations of the human myocardium showed under the given experimental setup a significant change in contractility and relaxation after exposure to IL-1 and IL-6. Despite using nonphysiologic concentrations of IL-1 and IL-6 (pIL-1/IL-6 10–5M) no significant effect occurred. Furthermore no difference in calcium-sensitivity of the contractile proteins following addition of IL-1 and IL-6 could be observed.    Conclusions: Thus, there is no experimental evidence for direct modulation of the contractile apparatus by IL-1 or IL-6. Given these results it is possible to exclude some potentially negative inotropic cascades that are mediated on the level of the contractile apparatus as the molecular mechanism. These data show that therapies which support myocardial contractility during sepsis by stimulation of the contractile proteins do not seem to be very promising.
    Notes: Zusammenfassung Einführung: Verschiedene Arbeitsgruppen konnten den Nachweis einer negativ inotropen Wirkung der Zytokine Interleukin-1 und Interleukin-6 erbringen, allerdings ohne den genauen Wirkungsmechanismus aufschlüsseln zu können. Da niedermolekulare Peptide prinzipiell in der Lage sind, das Kontraktionsverhalten von Herzmuskelfasern auf Ebene des kontraktilen Apparates zu modulieren, beschäftigt sich die hier vorgelegte Studie mit der Frage, ob Interleukin-1 und/oder Interleukin-6 eine Wirkung auf Ebene des kontraktilen Apparates entfalten können.    Methoden: Im Rahmen von Bypass-Operationen wurden menschliche Myokardpräparate gewonnen (n=32), deren Zellmembran mittels lipophiler Detergenzien (Triton-X-100) permeabilisiert wurde. Somit wurde der kontraktile Apparat bei gleichzeitiger Ausschaltung sämtlicher membranabhängiger Prozesse frei zugänglich. Es wurden die Auswirkungen unterschielich hoher Interleukin-1 und Interleukin-6 Konzentrationen (pIL 10–11–10–5) auf das Kontraktions- bzw. Relaxationsverhalten demembranisierter Herzmuskelfasern bestimmt. Gemessen wurde die isometrische Kraftentwicklung, die Zeitkonstante, als maßgebliche Zahl der Kontraktionskinetik, sowie die T/2-Relaxationszeit (Meßbedingungen: Vordehnung 2mN, 26°C Badtemperatur, isometrische Bedingungen).    Ergebnisse: Nach Analyse der isometrischen Kraftentwicklung konnte weder für Interleukin-1 noch für Interleukin-6 ein von initial durchgeführten Kontrollmessungen (ohne Interleukin-Zusatz) abweichendes Ergebnis festgestellt werden. Auch die Auswertung der kinetischen Versuchsparameter (Zeitkonstante/T/2-Relaxationszeit) konnte kein statistisch signifikantes Abweichen von zuvor durchgeführten Kontrollen aufdecken. Selbst die Verwendung extrem hoher Interleukin-Konzentrationen (pIL-1/pIL-6 1–2×10–5) konnte keine Wirkung auf das Kontraktions- bzw Relaxationsverhalten demembranisierter Herzmuskelfasern hervorrufen.    Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass Interleukin-1 und Interleukin-6 keine Wirkung auf die kontraktilen Proteine entfalten können. Dementsprechend können einige auf Ebene des kontraktilen Apparates potenziell negativ inotropen Reaktionskaskaden als Wirkungsmechanismen der Zytokine ausgeschlossen werden. Klinische Interventionen, die eine Verbesserung des Kontraktionsverhalten bei Sepsis etc. auf der Ebene des kontraktilen Apparates anstreben, scheinen nach den hier vorgestellten Daten wenig erfolgversprechend zu sein.
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  • 4
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Ischämische Kardiomyopathie –¶linksventrikuläres Myokard – Calcium – FURA-2 ; Key words Ischemic cardiomyopathy – left ventricular myocardium –¶calcium – FURA-2
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: In ischemic cardiomyopathy (ICM) alterations of the phenotype of myocyte are responsible for critical changes in the intracellular Ca2+-handling. These changes can substantially influence myocardial performance and favor ventricular arrhythmia. Therefore, we investigated whether and how changes in preload, afterload and frequency effect contractility, diastolic Ca2+-handling and resting tension in isolated human myocardium from patients with ICM.¶ Methods: Small muscle strip preparations (0.5×5.0mm) were obtained from non-failing (NDH, n=11) and from non-infarcted areas of failing human hearts (ICM, n=8). Preparations were loaded with the Ca2+-indicator FURA-2 and mounted between a force transducer and servomotor (organ bath: 37°C, oxygenated KHS). The influence of stimulation frequency (0.5–3Hz), preload (0.8–1.5L/Lmax) and afterload on force, passive resting tension and diastolic Ca2+-handling was measured.¶ Results: 1) In NDH, peak isometric force was observed at 2Hz. In contrast, the ICM-myocardium developed maximum isometric force at 1Hz. At higher stimulation rates twitch tension was significantly reduced in ICM (p〈0.0001). 2) Diastolic Ca2+-levels were elevated (p〈0.0001) at higher stimulation frequencies (〉1.5Hz), associated with parallel increase of diastolic resting tension in ICM (p〈0.0001). 3) With increasing preload, force increased in NDH- and in ICM-myocardium. No significant difference in active force generation was observed (n.s.). 4) Passive resting tension was considerably elevated in ICM (p〈0.0001). 5) During shortening, diastolic Ca2+-levels were significantly elevated in ICM (p〈0.0001).¶ Conclusions: The function of the Frank-Starling-Mechanism is maintained in ICM, whereas a negative force-frequency relationship and a disturbed diastolic Ca2+-homeostasis, which is associated with alterations in resting tension, may contribute to the impairment of myocardial performance in end-stage ischemic cardiomyopathy.
    Notes: Zusammenfassung Bei dem Krankheitsbild der ischämischen Kardiomyopathie (ICM) kommt es zu Phänotypenveränderungen der Myozyten, die zu kritischen Veränderungen der intrazellulären Ca2+-Homöostase führen können. Diese Veränderungen können die Kontraktilität des Herzens maßgeblich beeinflussen und Rhythmusstörungen begünstigen. Am Modell des isolierten menschlichen Myokards prüft die vorliegende Untersuchung Kontraktionsverhalten, diastolischen Ca2+-Haushalt und Ruhekraft unter dem Einfluß der Vorlast, der Nachlast und der Frequenz.¶ Methoden: Muskelfaserpräparate (0,5×5,0mm) wurden aus der infarktfreien Zone linksventrikulären Myokards aus ICM-Empfängerherzen (n=8) und aus normalen Spenderherzen (n=11) exzidiert, mit dem Calciumindikator FURA-2 geladen, auf optimale Länge (Lmax) vorgedehnt und elektrisch stimuliert (1Hz, 37°C, oxygenierte Krebs-Henseleit-Lösung). In Abhängigkeit der Vorlast (0,8–1,05L/Lmax), der Nachlast (Verkürzung gegen eine definierte Kraft) und der Frequenz (0,5–3Hz) wurden die aktive Kraftentwicklung, die passive Ruhespannung und intrazelluläre Calciumtransienten unter isometrischen und isotonen Bedingungen gemessen.¶ Ergebnisse: 1) NSH entwickelt die maximale Kraftamplitude bei 2Hz, ICM hingegen bereits bei 1Hz. Höhere Frequenzen führen bei ICM zu einem signifikanten Abfall der Kraft (p〈0,0001). 2) Diastolische Calciumkonzentrationen und Ruhespannungen sind bei Frequenzen 〉1,5Hz bei ICM signifikant erhöht (p〈0,0001). 3) Die Erhöhung der Vorlast führt bei NSH und bei ICM zu ähnlichen Kraftanstiegen (n.s.). 4) Die passive Ruhedehnungskurve ist bei ICM signifikant steiler (p〈0,0001). 5) Eine reduzierte Nachlast führt bei ICM zu einer massiven Calciumüberladung des Cytosols (p〈0,0001).¶ Schlußfolgerung: Im Endstadium der ischämischen Kardiomyopathie bleibt in primär infarktfreien Myokardbezirken die Funktion des Frank-Starling-Mechanismus erhalten. Eine invertierte Kraft-Frequenz-Beziehung und Störungen der diastolischen Ca2+-Homöostase, die mit Veränderungen der passiven Ruhespannung verbunden sind, könnten jedoch nach den vorliegenden Befunden für das gestörte Kontraktionsverhalten des Herzens bei ICM von entscheidender Bedeutung sein.
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  • 5
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    Springer
    Intensive care medicine 24 (1998), S. 635-638 
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Reperfusion damage ; Complement system ; Cardiac surgery ; Postoperative heart failure ; C1-esterase inhibitor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Administration of C1-esterase inhibitor (C1-INH) attenuates myocardial necrosis and sustains normal cardiac performance after myocardial ischemia and reperfusion in animal experiments. We report on our first experience of C1-INH application as rescue therapy in patients undergoing emergency surgical revascularization after failed percutaneous transluminal coronary angioplasty. Three patients were treated, because postoperative hemodynamic stabilization could not be achieved despite prolonged reperfusion periods, high-dose inotropic support, inodilators and aortic counterpulsation. As there was no surgical or medical option remaining, C1-INH was administered starting with a 2000 unit bolus, followed by 1000 U 12 and 24 h after surgery. C1-INH therapy resulted in rapid hemodynamic stabilization of all patients; weaning from aortic counterpulsation and epinephrine support was possible within 1 day. All patients survived and were discharged from hospital. In this group of patients suffering from severe reperfusion injury after coronary surgery, C1-INH seemed to be an effective adjuvant therapy to restore myocardial function by blocking the complement cascade. These results should encourage the performance of controlled studies on the effects of prophylactic C1-INH substitution therapy in patients undergoing coronary surgery at high risk conditions.
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  • 6
    ISSN: 0949-2925
    Keywords: Schlüsselwörter: Gesundheitswesen, Bildverarbeitungssoftware, Vermessung, Virtuelle Realität, Raytracing ; Key words:Health, image processing software, feature measurement, virtual reality, raytracing ; CR Subject Classification:I.3.7, I.4.0, I.4.7, J.3
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Computer Science
    Description / Table of Contents: Abstract. The application of ultrasound has become a standard imaging technique in clinical routine. During the last years enormous technical advances could be achieved concerning the ultrasound scanners as well as the software for computer-aided analysis of image data. In this paper we show some results of the research project “computer and sensor supported surgery” (SFB 414) as examples for the progress of clinical use of ultrasound in different medical fields. One example shows three-dimensional echography (diagnosis of bone tumors and their affect on the surrounding tissue). Two examples belong to the field of echocardiography (assessment of heart valve anuli and diagnosis of mitral regurgitation by volumetric measurements and visualization). The echocardiographic applications mainly differ by the kind of ultrasound data. The assessment of atrioventricular anuli is based on morphological data obtained from backscatter data whereas the measurement of flow volumes is based on Doppler data.
    Notes: Zusammenfassung. Die Verwendung der Ultraschalltechnik als bildgebendes Verfahren gehört in den unterschiedlichsten Bereichen der Medizin zur klinischen Routine. In den letzten Jahren sind sowohl bei der Weiterentwicklung der Echoscanner selbst als auch auf der Softwareseite im Bereich der computer-gestützten Auswertung von Ultraschalldaten enorme Fortschritte erzielt worden. Die Ergebnisse der Tätigkeiten im Sonderforschungsbereich 414 “Rechner- und sensorgestützte Chirurgie” sind bedeutsame Beispiele der Fortschritte in der klinischen Anwendung in unterschiedlichen medizinischen Fachrichtungen. Wir zeigen ein Beispiel aus der 3D-Echographie (Diagnose von Knochentumoren und ihren Auswirkungen auf das umgebende Weichgewebe) und zwei Beispiele aus der Echokardiographie (Vermessung von Herzklappenringen und Diagnose von Herzklappeninsuffizienzen durch Volumetrie und Visualisierung). Die echokardiographischen Anwendungen unterscheiden sich dabei hinsichtlich der verwendeten Ultraschallinformation. Während für die Vermessung von Herzklappenringen die morphologische Information aus den Backscatterdaten gewonnen wird, wird bei der Bestimmung von Flußvolumen auf die Dopplerdaten zurückgegriffen.
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  • 7
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    Springer
    Pflügers Archiv 308 (1969), S. 80-90 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Flow Channel ; Turbulent Flow Pattern ; Backflow Effect ; Quantitative Measurements ; Strömungskanal ; Turbulenz ; Rückströmungseffekt ; Quantitative Messung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einem rechteckigen und runden Strömungskanal wurde geprüft, ob die Flußanzeige des Doppler-Ultrasonic-Flowmeters nachFranklin et al. unabhängig vom Strömungsprofil erfolgt. Wurde durch Einschalten von Lochblenden turbulente Strömung erzeugt, so resultierte — bei konstanter Durchströmung — eine höhere Flußanzeige. Das bedeutet, daß das Flußsignal durch turbulente Strömung positiv verfälscht wird. Bei hohen Turbulenzgraden erfolgt die Anzeige wieder linear, jedoch auf einem höherem Niveau. Die Anwendbarkeit des untersuchten Ultraschallströmungsmessers für quantitative Kreislaufmessungen erscheint aufgrund dieser Ergebnisse eingeschränkt.
    Notes: Summary The effect of changes in flow profile on the signal of a Doppler ultrasonic flowmeter (developed byFranklin et al.) was examined in a rectangular and circular flow channel. During laminar flow a linear relationship between perfusion volume and flow signal could be established. The generation of turbulence—by means of stenosis—introduced a bent in the calibration curve and a higher flow signal, even though the perfusion volume was kept constant. It can be concluded that the flow signal shows a positive deviation, if turbulent blood flow is present. During turbulence of high degree the signal output was linear again, but on a higher level than during laminar flow. Thus the application of the flowmeter in discussion for quantitative measurements seems to be limited.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality ; Key words ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Echocardiography is a standard imaging technique for the assessment of heart valve disease. The good spatial and temporal resolution is the basis for different methods which provide information about the severity of such defects. Dynamic colour visualisation and volumetric measurements of regurgitant jets are a new evaluating tool for the assessment of heart valve insufficiencies. Methods: The regurgitant jet volume of 58 patients was evaluated on an external workstation after segmentation of the left atrium and compared to regurgitant volume; the correlation was good. This result is valid for central jets as well as for eccentric jets. Conclusions: Measurement of regurgitant jet volume is a method which considers the three-dimensional shape of the examined volume. Real-time visualisation techniques which support the interactive clipping of morphological structures provide dynamic visualisation of intracardiac flow during the heart cycle. Dynamic colour visualisation of jets together with myocardial structures allows the assignment of intracardiac flow to morphological structures.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Für die Bewertung von Klappendefekten ist die Echokardiographie ein bildgebendes Standardverfahren. Die gute räumliche und zeitliche Auflösung dient als Grundlage für eine Vielzahl unterschiedlicher Auswertungsverfahren, die die Beurteilung von Klappendefekten erlauben. Die dynamische Farbvisualisierung und die Volumetrie von Regurgitationsjets stellen eine neue Methode der Beurteilung von Klappeninsuffizienzen dar. Methode: Die Volumen der Regurgitationsjets von 58 Patienten wurden auf einer externen Workstation nach Segmentierung des linken Vorhofs vermessen und mit dem Regurgitationsvolumen verglichen. Ergebnisse: Die Volumen der Regurgitationsjets zeigen eine signifikante Korrelation mit den Regurgitationsvolumen, das mit gepulstem Doppler gewonnen wurde. Dieses Ergebnis gilt sowohl für zentrale als auch für exzentrische Jets. Schlussfolgerungen: Die Volumetrie von Regurgitationsjets ist ein Verfahren, das die dreidimensionale Form der zu untersuchenden Volumen besonders berücksichtigt. Die dynamische Farbvisualisierung der Jets im Kontext der Myokardstrukturen erlaubt eine Zuordnung von intrakardialen Flüssen zu den morphologischen Strukturen. Eine Echtzeitvisualisierung, die die Möglichkeit bietet, Teile des Myokards interaktiv aus der Rekonstruktion zu entfernen, erlaubt eine dynamische Darstellung des intrakardialen Flusses während eines Herzzyklus.
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  • 9
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 322 (1968), S. 668-674 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand von eigenen Erfahrungen mit der Herztransplantation an Hunden wird die Problematik isotoper und heterotoper Transplantate besprochen. Technische Schwiergkeiten bereitet vor allem die isotope Transplantation beim Hund. Heterotope Transplantate sind technisch einfacher, weniger aufwendig und lassen den Effekt immunsuppressiver Medikamente erkennen. Durch die Verabreichung solcher konnte eine Immunreaktion verzögert, jedoch nicht verhindert werden. Das Problem einer wirksamen Immunsuppression bleibt weiterhin ungelöst.
    Notes: Summary Based on own experiences with heart transplantation problems of isotopic and heterotopic transplants are discussed. Technical difficulties occurred especially in isotopic heart transplantations of dogs. Heterotopic transplants are easier to perform and show response to immunsuppressive therapy. By using Azathiprine a rejection crisis could be delayed but not prevented. The problem of effective immunsuppression seems to be unsolved.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersuchungen zum Abstoßungsmechanismus ergaben bei 140 heterotopen Herztransplantaten Hinweise auf Veränderungen im Coronargefäßsystem. Das morphologische Substrat der postulierten Gefäßprozesse wurde nach der Methode von Frost mit dem Rasterelektronenmikroskop an unbehandelten und zu verschiedenen Zeiten nach der Operation entnommenen Herzen dargestellt. Die stufenweise Entwicklung der Gefäßveränderung wurde mit den Veränderungen der untersuchten klinischen Parameter (Thrombocyten, EKG, Plasmaenzyme) und den lichtmikroskopischen Befunden korreliert. Im Rasterelektronenmikroskop ließen sich im wesentlichen 2 zeitliche Stadien von Gefäßveränderungen unterscheiden: 1. Früh auftretende schleierartige Endothelbeläge mit zahlreichen Leukocyten, die teilweise über Pseudopodien in intensivem Kontakt mit dem Gefäßendothel stehen. 2. Dicke, wenig strukturierte, das Gefäßendothel total bedeckende Proteinbeläge mit eingebackenen Blutzellen (in der Gefäßwand und extravasal starke Rundzellinfiltrate). Während das Stadium 1 klinisch nicht faßbar war, und auch lichtmikroskopisch inkonstante Befunde ergab, war bei den Herzen, die morphologische Veränderungen gemäß Stadium 2 zeigten, im klinischen Verlauf ein Thrombocytensturz im peripheren Blut mit nachfolgenden EKG- und Enzymveränderungen in allen Fällen nachweisbar. Der lichtmikroskopische Befund ergab hier die typischen Zeichen einer akuten Abstoßungsreaktion.
    Notes: Summary Investigations into the rejection mechanism in 140 heterotopic heart transplants showed indications of changes in the coronary system. The morphological substrate of the postulated vascular processes was demonstrated according to the method of Frost by means of the stereoscan-microscope on untreated hearts removed at various times after the operation. The gradual development of vascular changes was correlated with changes of the examined clinical parameters (thrombocytes, ECG, plasma enzymes) and with the light-microscopic findings. In the stereoscan microscope mainly two temporal stages of vascular changes were distinguishable, 1. early, veil-like coatings on the endothelium with numerous leucocytes partly in close contact with the endothelium through pseudopodia, 2. thick, rather structureless protein coatings with enclosed blood cells, completely covering the endothelium (also marked round cell infiltrates in the vessel wall and extravasally). Whereas the 1st stage was not clinically recognisable and showed inconstant pictures by light-microscopy, there developed in hearts with morphological changes of the 2nd stage a heavy fall in thrombocytes in the peripheral blood, with subsequent ECG and enzyme changes in all cases. Light-microscopically there were the typical signs of an acute rejection reaction.
    Type of Medium: Electronic Resource
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