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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Molecular and Cellular Cardiology 16 (1984), S. 40 
    ISSN: 0022-2828
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 0022-2828
    Keywords: Beta-adrenoceptor antagonism ; Coronary artery ligation ; Cyclic AMP ; Metoprolol ; Propranolol ; Sotalol ; Ventricular fibrillation
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Coronary artery disease – atherosclerosis – Chlamydia pneumoniae – chronic infection ; Schlüsselwörter Koronare Herzkrankheit – Atherosklerose – Chlamydia pneumoniae – chronische Infektion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In epidemiologischen Studien konnte nachgewiesen werden, daß eine Infektion mit Chlamydia pneumoniae zu einer deutlichen Erhöhung des Risikos für die Entwicklung einer koronaren Herzerkrankung führt. Im Kontext der Response-to-injury-Hypothese der Atherogenese erscheint eine ätiologische Rolle von C. pneumoniae als Ergänzung zu den etablierten Risikofaktoren vorstellbar. Verschiedene Pathomechanismen, darunter eine vermehrte Zytokinsynthese, proliferationsfördernde und proaggregatorische Mechanismen könnten die Effekte einer chronischen C.-pneumoniae-Infektion vermitteln. Tiermodelle und erste interventionelle Studien scheinen diese Hypothese zu unterstützen. In dieser Arbeit werden die bisher vorliegenden Daten zusammengestellt und mögliche Pathomechanismen des Risikofaktors C. pneumoniae diskutiert.
    Notes: Summary Several studies have demonstrated an association Chlamydia pneumoniae with coronary artery disease, suggesting that infection with C. pneumoniae increases the risk for coronary artery disease by factor 2 or more. Since atherosclerosis is considered to be a chronic inflammatory process, these data would fit into the response-to-injury hypothesis of atherosclerosis rather than representing a completely novel concept. Several pathomechanisms as increased cytokine synthesis, proliferative and proaggregatory effects could transmit the effects of chronic C. pneumoniae infection. Animal models and first clinical trials using antibiotic therapy seem to support an etiological role of C. pneumoniae in coronary artery disease. In this paper the current knowledge of the role of C- pneumoniae in coronary artery disease is reviewed and possible pathomechanisms are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 86 (1997), S. 406-416 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Endothelins — cardiovascular disease — heart failure — hypertension — myocardial infarction — endothelin receptor antagonists ; Schlüsselwörter Kardiovaskuläre Erkrankungen — Endotheline — Herzinsuffizienz — arterielle Hypertonie — Myokardinfarkt — Endothelin-Rezeptor-Antagonisten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Endothelins are peptides with powerful vasoconstrictor and mitogenic properties. It has become evident that endothelins are involved in many regulatory mechanisms of the circulation role both in short and in long term. However, in many cases it remains unclear whether the alteration of the endothelin metabolism is a primary pathology or a secondary phenomenon. The synthesis of endothelin receptor antagonists and animal models with altered endothelin metabolism have opened a new era of endothelin research that will allow insight into the mechanisms of endothelin-action and eventually might lead to new therapeutic concepts. This review discusses the evidence both in favor and against pathogenic effects of endothelins in cardiovascular disease.
    Notes: Zusammenfassung Endotheline sind Peptide mit vasokonstriktorischen und mitogenen Effekten. Endothelin-1 hat vielfältige kurz- und langfristige Wirkungen in kardiovaskulären Regulationsmechanismen. In vielen Fällen ist jedoch unklar, ob die Veränderungen des Endothelinmetabolismus primärer Pathomechanismus oder lediglich adaptiv sind. Durch die Entwicklung von Endothelin-Rezeptor-Antagonisten und Tiermodellen mit verändertem Endothelinstoffwechsel wurden neue Ansätze zur Untersuchung der Endothelineffekte ermöglicht, die zu neuen Konzepten in der Therapie von kardiovaskulären Erkrankungen führen könnten. In der vorliegenden Arbeit werden die aktuellen Daten über die Bedeutung der Endotheline bei wichtigen kardiovaskulären Erkrankungen vorgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 87 (1998), S. s171 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Koronarangioplastie – PTCA – Bypassoperation – Koronare Mehrgefäßerkrankung ; Key words Coronary angioplasty – PTCA – bypass surgery – multivessel coronary disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Treatment of symptomatic multivessel coronary disease with balloon angioplasty (PTCA) or bypass surgery as based on the results of 5 large, randomized trials is equivalent with respect to clinical outcome and risk. After PTCA, however, the rate of reinterventions is considerably higher. During long-term follow-up in the BARI trial, mortality was lower in diabetic patients undergoing surgery. Individual therapeutic decision making by the treating physician proved to be an important factor for the patients prognosis. The role of new devices (stents) is currently under investigation in new large randomized trials.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung der symptomatischen koronaren Mehrgefäßerkrankung mit Ballondilatation (PTCA) oder Bypass-Operation ist nach den Ergebnissen von 5 großen, randomisierten Studien mit vergleichbarem klinischen Erfolg und Risiko möglich. Nach PTCA ist allerdings die Zahl der Reinterventionen deutlich höher. Im Langzeitverlauf war nach der BARI-Studie bei diabetischen Patienten die Letalität in der operierten Gruppe geringer. Die individuelle Therapieempfehlung durch den behandelnden Arzt hat sich ebenfalls als wichtiger Faktor für die Prognose des Patienten erwiesen. Der Einfluß der neueren Techniken (Stents) wird derzeit in weiteren groß angelegten randomisierten Studien untersucht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 89 (2000), S. S027 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Coronary artery disease – cardiac imaging – non-invasive ; Schlüsselwörter Koronare Herzerkrankung – nichtinvasive kardiale Bildgebung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Einleitung: Obwohl die Bedeutung der selektiven Koronarangiographie (SCA) in der Diagnostik der koronaren Herzkrankheit unumstritten ist, ergibt sich aus der Invasivität mit den möglichen assoziierten Komplikationen, evtl. resultierenden Folgekosten und dem in den meisten Fällen notwendigen eintägigen Krankenhausaufenthalt der Bedarf für neue, nichtinvasive Techniken im Bereich der Koronardiagnostik. Mit der intravenösen Koronarangiographie mit Synchrotronstrahlung (ICA) steht ein Verfahren zur Verfügung, welches die nichtinvasive Darstellung der Koronararterien und Stents ohne Artefakte erlaubt. Methodik: 66 Patienten (80% männlich, Alter 62 ± 8.5 Jahre) nach Koronarintervention bzw. CABG-Operation wurden innerhalb von maximal 6 Wochen mittels SCA und ICA untersucht. Nach Applikation eines Kontrastmittels (370 mg Jod/ml, 15 ml/s, 30 ml) durch eine 6 F (7 F)-Schleuse in der V. brachialis wurde in 2 unterschiedlichen Projektionen 6–8 Bilder/Patient akquiriert. Zielgefäße für die Evaluation waren: LAD n = 55, Cfx n = 21, RCA n = 54, CABG n = 52. In 50 Zielgefäßen waren ein oder mehr Stents implantiert. Ergebnisse: 182 Gefäße wurden nach folgenden Kriterien beurteilt: Keine Stenose, 〈 70%, 〉 70% und Okklusion. Die Beurteilung der ICA-Befunde und der SCA erfolgte durch zwei unabhängige Untersucher. Die Ergebnisse der ICA wurden mit denen der SCA verglichen. Wegen schlechter Bildqualität konnten n = 17 Gefäße nicht beurteilt werden. Folgende Sensitivität/Spezifität für die einzelnen Koronargefäße wurden errechnet: LAD 84%/93%, RCA 85%/97%, Cfx 67%/90%, Grafts 85%/97%. Schlußfolgerungen: Es konnte gezeigt werden, daß ICA eine durchführbare und sichere Technik für das ambulante Follow-up von Patienten nach PTCA/Stentimplantation und CABG-OP darstellt. Im Gegensatz zu anderen nichtinvasiven Techniken ist die Beurteilung auch bei Stents und Kalzifikationen möglich. Bei guter Bildqualität lassen sich weitgehend überlagerungsfrei projizierbaren Gefäße (LAD, RCA, Grafts) mit akzeptabler Sensitivität und Spezifität darstellen. Die niedrige Sensitivität bei der Darstellung der Cfx aufgrund von Überlagerung durch den linken Ventrikel muß durch weitere Entwicklungen im Bereich der Bildverarbeitung kompensiert werden.
    Notes: Summary Introduction: Coronary arterty disease still remains the primary cause of death in the western industrialized world. Although the clinical value of selective coronary angiography (SCA) is beyond dispute, the associated risk of an invasive approach, the inherent costs and the necessary hospitalization have lead to the development and investigation of novel non-invasive techniques for coronary imaging. Intravenous coronary angiography (ICA) has been shown to permit non-invasive imaging of the coronary arteries. Methods: In 66 pts (80% male, age 62 (± 8.5 years) after interventional therapy/CABG operation, ICA and a SCA were carried out within a time interval of 〈 6 weeks. After determination of the individual circulation time, contrast media (370 mg iodine/ml, 15 ml/s, 21 ml) was injected via a sheath in the cubital vein while the patient was sitting in an upright position in a specially designed scanning chair. In two differet projections 6–8 images/patient were obtained for further image processing and evaluation. 182 target vessels had to be evaluated (LAD 55, Cfx 21, RCA 54, Grafts 52). In 50 target vessels one or more stents were implanted. Results: 182 target vessels were evaluated according to the following criteria: no stenosis, 〈 70%, 〉 = 70%, occlusion. Evaluation of the ICA and SCA images was performed by two independent investigators. Due to poor image quality, 17 vessels were not evaluated. The ICA findings were compared to that of SCA. For the LAD a sensitivity of 84% (specificity 93%), for the RCA a sensitivity of 85% (specificity 97%), for the Cfx a sensitivity of 67% (specificity 90%), and for grafts a sensitivity of 85% (specificity 97%) was calculated. Conclusion: ICA proved to be a feasible and safe technique for follow-up after coronary intervention/CABG operation on an outpatient basis. Evaluation of stents and severe calcification is possible. A good image quality provided, LAD RCA and grafts can be evaluated with an acceptable sensitivity and specifity. Due to superimpositioning the low sensitivity for the Cfx has to be compensated by further image processing.
    Type of Medium: Electronic Resource
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