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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter99mTc-MDP-SPECT ; Unterkieferknochen ; Plattenepithelkarzinom ; Key words99mTC-MDP SPECT ; Mandibular bone ; Squamous (cell)carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A prospective study was performed to compare the sensitivity and accuracy of ultrasound (US), computed tomography (CT), and single photon emission computed tomography (SPECT) as a bone scan to detect subclinical invasion of the mandible by squamous cell carcinoma of the oral cavity and floor of mouth. Methods: The present study reports data on 35 patients with squamous cell carcinoma of the oral cavity. SPECT, mandibular orthopantomography (OPG), US, CT and magnetic resonance imaging (MRI) were performed as well as histologic examination of resected mandibles. Transverse slices of 12 mm thickness were reconstructed for SPECT and semiquantitative assessment of radionuclide uptake was performed with a scoring system based on comparisons of tracer uptake in the mandible to that in an unaffected part of the mandible. Lesion to non-lesion count ratios in the mandible in 3 h SPECT images were calculated. OPG, US and CT were evaluated for comparison. Results: In 12/35 patients, histologic examination showed carcinoma infiltrating mandibular bone. SPECT correctly predicted mandibular invasion in 11/12 cases, with no false-positive results. CT detected correctly 3/12 lesions, while OPG and ultrasound each demonstrated 2/12 tumors. Conclusion: Bone SPECT was found to provide an accurate means for assessing tumor invasion to the mandible by intraoral squamous cell carcinoma. As a complementary study to one of the other imaging modalities it was shown to have a high specificity, indicating that it should be performed routinely in patients with suspect mandibular bone involvement by causes.
    Notes: Zusammenfassung Kleine Läsionen der Mandibula durch Plattenepithelkarzinome des Mundraums entgehen oft den bildgebenden Verfahren, sind aber für die Therapie von großer Bedeutung. In einer prospektiven Studie überprüften wir die Wertigkeit von Sonographie, Orthopantomographie und Computertomographie (CT) zur Darstellung knöcherner Läsionen und verglichen sie mit der 99mTechnetium-Methylendiphosphonat-Single-Photon-Emission-Computertomographie (99mTc-MDP-SPECT); 35 Patienten mit an die Mandibula grenzenden Karzinomen wurden präoperativ den genannten Untersuchungsmethoden unterzogen. Im Rahmen des Stagings wurde eine 99mTc-MDP-Skelettszintigraphie durchgeführt. Anschließend fand eine SPECT des Gesichtsschädels statt und wurde für die Region des Unterkiefers qualitativ und quantitativ ausgewertet. Anhand der Histologie der Mandibula bewerteten wir die Sensitivität und Spezifität der bildgebenden Verfahren. Histologisch wiesen 12/35 Patienten Karzinominfiltrationen der Mandibula auf; 2/12 (17%) Läsionen wurden präoperativ mittels OPG und sonographisch, 3/12 (25%) mittels CT nachgewiesen. Die SPECT zeigte bei 11 Patienten Mehrbelegungen im Bereich des makroskopisch sichtbaren Tumors. Hier konnte bei allen 11 Patienten postoperativ histologisch eine Arrosion bestätigt werden. Bei 1/12 Patienten (8%) mit histologischer Periostarrosion fand sich keine Radionuklidmehrbelegung. Die hohe Sensitivität der 99mTc-MDP-SPECT zum Nachweis ossärer Läsionen wertet die Skelettszintigraphie mit SPECT im Staging des Mundbodenkarzinoms erheblich auf.
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kernspinsialographie ; Speicheldrüsengangsystem ; Nicht-invasive Diagnostik ; Speicheldrüsenerkrankungen ; Key words Magnetic resonance sialography ; Salivary gland ductal system ; Non-invasive diagnostic testing ; Parotid gland pathology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The new technique of non-invasive magnetic resonance (MR) sialography was evaluated for normal and various pathologic conditions of the parotid gland. Ten volunteers and 15 patients with various symptomatic diseases of the parotid gland were tested in the present study. Diseases included pleomorphic adenoma, cystadenolymphoma, carcinoma ex pleomorphic adenoma, ductal carcinoma, adenoid cystic carcinoma, lymphoepithelial carcinoma, non-Hodgkin’s lymphoma, sialolithiasis, sialadenitis, Heerfordt’s syndrome and congenital duct ectasies. In addition to the usually performed T1 and T2 cross-sectional sequences a heavily weighted T2 sequence (TR 3600, TE 800) was performed and allowed depiction of a fluid-filled parotid duct. Results showed that the main parotid and primary branching ducts were depicted reliably in all normal cases and all patients, except one with sicca syndrome. Pathological conditions such as duct dilatations, duct strictures, obstructing duct calculus and irregular shapes and courses of the ductal system were demonstrable. While X-ray sialography obtained a higher resolution, only MR sialography was able to depict dilated ducts proximal from a complete obstruction, as well as all ductal cysts. Our findings show that MR sialography can be applied successfully to investigations of the parotid gland system. There have been no contraindications or complications to date because MR sialography is non-invasive. The technique will also allow the salivary ducts and lesions to be differentiated from the course of the facial nerve.
    Notes: Zusammenfassung Die Kernspinsialographie wird als Modifikation einer MR-Pulsfolge vorgestellt und ihre Speichelgangdarstellung mit der digitalen Subtraktionssialographie als Standard verglichen. Bei 10 gesunden Probanden und 15 symptomatischen Patienten mit Erkrankungen der Glandula parotis wurde eine stark T2-gewichtete Kernspintomographie (TR 3600, TE 800) angefertigt, so daß lediglich der intraduktale, statische Speichel signalgebend zur Darstellung kam. Die untersuchten Patienten wiesen sowohl benigne als auch maligne Tumoren, Sialolithiasitiden, Sialadenitiden, ein Heerfordt-Syndrom oder kongenitale Ganganomalien auf. Der Stenon-Gang sowie Gänge 1. Ordnung ließen sich in der Kernspinsialographie gut darstellen. In der Darstellung von Gängen 2. und 3. Ordnung war die MR-Sialographie der Subtraktionssialographie als Standardmethode unterlegen. Die Kernspinsialographie erwies sich dagegen in der Diagnostik erweiterter Gänge proximal von kompletten Gangverschlüssen und der Darstellung von zystischen Speichelretentionen überlegen. Pathologische Befunde wie Gangektasien, Gangstrikturen, intraduktale Steine, tumorös bedingte Gangverlagerungen oder Gangabbrüche konnten sowohl in der Kernspin- als auch in der Subtraktionssialographie vergleichbar erhoben werden. Die Kernspinsialographie ist aufgrund der Darstellung pathologischer Befunde generell zur Beurteilung des Speichelgangsystems der Glandula parotis geeignet. Vorteile liegen in ihrer Nichtinvasivität, dem Fehlen einer Strahlenexposition und der funktionellen Darstellung des Speichelgangsystems. Des weiteren kann mit Hilfe der Kernspinsialographie die oft publizierte, kernspintomographische Darstellung des N. facialis differentialdiagnostisch zu den Speichelgängen verifiziert, bzw. falsifiziert werden.
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  • 3
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Larynx ; Karzinom ; Vordere Kommissur ; Kehlkopfteilresektion ; Rezidivtherapie ; Key words Laryngeal carcinoma ; Anterior commissure ; Vertical partial laryngectomy ; Treatment for tumour recurrences
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Management of laryngeal carcinoma located at the anterior commissure remains controversial. Local control rates with radiotherapy or surgery are not as good as those seen after treatment of midcord lesions. The vertical partial laryngectomy with epiglottic reconstruction (VPLER) may be a more successful approach to such lesions. The charts of all patients treated for larynx carcinoma between 1991 and 1996 at the authors’ institutions were reviewed to identify those patients treated with VPLER as described by Sedlacek in 1965, Kambic in 1976 and Tucker in 1979. Indications for performing surgery and outcome data of patients were collected and analyzed according to the indications for surgery, surgical technique, perioperative complications, oncological outcomes and functional results. Twelve patients were identified that had been treated with VPLER. Indications for surgery included five patients with local recurrences following endoscopic laser partial laryngectomies, four cases with previously untreated primary tumors at the anterior commissure (T2 N0–2 M0), two with local recurrences following radiotherapy, and one with recurrence following frontolateral partial laryngectomy. There were no postoperative complications except for one laryngocutaneous fistula that required secondary repair. All patients were able to swallow at the tenth postoperative day. All had their tracheostomies closed after completion of wound healing, (a mean of 17 days after surgery). Phonatory results were usually poor. Two local recurrences occurred during the follow-up period. However, both patients were salvaged with total laryngectomies and have since been free from disease. All other patients are alive and well. Our findings show that VPLER is an effective surgical approach for carcinoma at the anterior commissure of the larynx that cannot be adequately managed with transoral laser surgery or simple frontolateral partial laryngectomy. This study demonstrates that the procedure can be successfully applied to the treatment of local recurrences following initial raditherapy or surgery. No major complications occurred in our study.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Karzinome der vorderen Kommissur sind eine Schwachstelle der üblichen kehlkopferhaltenden Therapieverfahren. Die rekonstruktive Kehlkopfteilresektion nach Sedlacek-Kambic-Tucker erlaubt eine besonders weite Resektion des vorderen Schildknorpels und der anterioren Glottis. Indikationen, Technik und Ergebnisse werden am Krankengut der Kölner und Innsbrucker Klinik dargestellt. Methode: Es wurden die Akten aller Patienten retrospektiv ausgewertet, die zwischen 1991 und 1996 wegen eines Larynxkarzinoms operiert wurden. Ergebnisse: Bei 12 von 543 Patienten mit Larynxkarzinomen erfolgte eine rekonstruktive Kehlkopfteilresektion nach Sedlacek-Kambic-Tucker. Bis auf eine Fistelbildung traten keine Komplikationen auf. Bei einer mittleren, peroralen Ernährung ab dem 10. postoperativen Tag konnten alle Tracheostomien im Mittel am 17. postoperativen Tag verschlossen werden. Chronische Aspirationen oder Stenosen wurden nicht beobachtet. Die stimmlichen Ergebnisse sind aufgrund des ungenügenden Glottisschlusses und der unphysiologischen Konfiguration der rekonstruierten vorderen Kommissur schlecht. Schlußfolgerung: Die rekonstruktive Kehlkopfteilresektion nach Sedlacek-Kambic-Tucker hat eine sehr enge Indikationsstellung, ermöglicht aber eine chirurgisch sichere, radikale Resektion des vorderen Kehlkopfs, insbesondere auch bei Rezidivkarzinomen, mit onkologisch guten und funktionell zufriedenstellenden Ergebnissen.
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Chronisch rezidivierende Parotitis ; Zwillinge ; MR-Sialographie ; Key words Recurrent parotitis in childhood ; Twins ; Magnetic resonance sialography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Recurrent parotitis is rare in childhood. Its occurrence is characterized by recurrent episodes of swelling and pain in the parotid gland, which are usually accompanied by fever and malaise. Inflammation usually resolves spontaneously during adolescence. The disorder is a condition of unknown etiology. Sialectasis and stricturing occurs in the distal ducts, whereas inflammation of the gland and duct epithelium is probably caused by a low salivary flow rate. Which one can be considered the primary event or secondary change remains unknown. The mainstay of diagnosis is sialography, which depicts typical intraparotidal duct system lesions as strictures or ectasias and excludes sialolithiasis. We here report two 10-year-old male monovular twins who suffered from recurrent swelling and pain in only their left parotid glands. Symptoms were noted approximately every 6 weeks in both patients strictly. Characteristic sialectasis of the distal ducts was demonstrated by magnetic resonance-sialography. Our findings support the hypothesis that recurrent parotitis is caused by a congenital abnormality of the salivary gland ducts. Diagnostic imaging was performed by magnetic resonance imaging during the acute phase of the disease. This technique helps to make the diagnosis without retrograde application of a contrast agent.
    Notes: Zusammenfassung Die chronisch rezidivierende Parotitis (crP) des Kindesalters ist ein seltenes Krankheitsbild. Sie ist durch rekurrierende schmerzhafte Schwellungszustände der Glandula parotis, welche mit Fieber und Krankheitsgefühl einhergehen, charakterisiert. Mit Eintritt der Pubertät kommt es in der Regel zur Spontanremission. Die Pathogenese ist ungeklärt. Einerseits findet sich eine Kombination aus ektatischen und stenotischen Veränderungen des Gangsystems, andererseits eine Entzündung der Drüse und des Gangepithels, begünstigt durch eine niedrige Speichelflußrate. Ungeklärt ist, welche der Veränderungen ursächlich und welche sekundär sind. Die konventionelle Sialographie dient im beschwerdefreien Intervall vor allem dem Nachweis der typischen Veränderungen des Gangsystems und dem Ausschluß einer Sialolithiasis. Untersucht wurden 2 10jährige männliche eineiige Zwillinge, die an rezidivierenden schmerzhaften Schwellungen der Glandula parotis erkrankten. Diese traten bei beiden Patienten in 6wöchigen Abständen stets linksseitig auf. Anhand bildgebender Diagnostik mittels Magnetresonanzsialographie wurden die charakteristischen multiplen zystischen Drüsenendstückerweiterunge und Gangektasien dargestellt. Unsere Beobachtungen unterstützen die Hypothese, daß in der Ätiologie der crP kongenitale Malformationen von Drüsenausführungsgängen eine entscheidende Rolle spielen. Die Darstellung der charakteristischen morphologischen Veränderungen im Drüsengangsystem gelang im akuten Krankheitsschub mittels Magnetresonanzsialographie. Dieses Verfahren erlaubt die Sicherung der Diagnose ohne retrograde Kontrasteinfüllung.
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  • 5
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter n-Butanol-Schwellentest ; Sniffin’ Sticks ; Respiratorische Hyposmie ; Nasenatmungsbehinderung ; Rhinomanometrie ; Keywords n-butanol olfactory threshold ; Sniffin’ Sticks test ; Respiratory hyposmia ; Nasal blockade ; Rhinomanometry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objective: Olfactory dysfunction is a common finding in patients with chronic rhinosinusitis (CRS). The aim of this study was to investigate the relationship between olfaction and nasal flow as determined by active anterior rhinomanometry (AAR). Methods: Thirty patients with CRS were included in this series. Patients’ histories and subjective assessments of olfaction were documented with questionnaires. Smell tests, assessments of olfaction, AAR, and results of rhinoscopy were recorded, including odor identification, discrimination and thresholds measured with the ”Sniffin’ Sticks”-test. Results: CRS influenced olfactory performances variably in the different tests: 10% of the patients had pathologic rates of odor discrimination, compared with 34% in odor identification and 73% in thresholds. Statistical analyses (using Spearman’s test) indicated a significant correlation between nasal airflow and odor identification screening (r29=0.56, P〈0.01) and n-butanol-threshold (r29=0.44, P〈0.05), respectively. Conclusion: Olfactory performance in CRS was correlated to several parameters of nasal airflow measured with AAR. The n-butanol threshold test revealed the most frequent pathological results and may best be used for detecting olfactory disorders. However, because a number of factors may influence olfactory dysfunction in CRS, our findings must be evaluated in a lager series.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Als häufigste Ursache einer Riechstörung wird die chronische Rhino- sinusitis (CRS) genannt. Ein großer Anteil wird durch sog. respiratorische Hyposmien bedingt. Ziel dieser Untersuchung war es zu überprüfen, ob eine Abhängigkeit zwischen dem Riechvermögen und der nasalen Strömung in der aktiven anterioren Rhinomanometrie (AAR) bei Patienten mit CRS besteht. Methoden: 30 Patienten mit CRS wurden in diese Studie eingeschlossen. Neben dem HNO-Status wurde eine detaillierte rhinologische Anamnese erhoben. Die Messung der nasalen Strömung erfolgte an einem computergestützten Rhinomanometer. Zur Olfaktometrie wurden der Sniffin’ Sticks-Test nach Kobal und Hummel verwendet. Ergebnisse: Die olfaktorische Leistung der Patienten mit CRS variierte in Abhängigkeit vom Testverfahren deutlich: im Diskriminationstest lagen nur 10% unter dem Normbereich, im Vergleich zu 34% im Identifikationstest bzw. 73% im n-Butanol-Schwellentest. Am besten korrelierte die AAR mit dem Identifikationstest Stufe 1 (r30=0,56; p〈0,01) und dem n-Butanol-Schwellentest (r29=0,44, p〈0,05) im Spearman-Test. Schlußfolgerung: Bei CRS ist ein Teil der Riechstörungen durch nasale Strömungshindernisse bedingt, die ebenfalls in der AAR zu einer meßbaren Verminderung der Strömungswerte führen. Die CRS beeinflußt die olfaktorischen Teilleistungen in der subjektiven Olfaktometrie nicht einheitlich, wobei sich der n-Butanol-Schwellentest als besonders empfindlicher Indikator für Riechstörungen bei der CRS erweisen könnte. Aufgrund der beobachteten Varianzen in unserer relativ kleinen Stichprobe muß diese Schlußfolgerung jedoch an einem größerem Patientenkollektiv überprüft werden.
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  • 6
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Sjögren-Syndrom ; MALT-Lymphom ; Parotistumor ; Autoimmunerkrankung ; Key words Sjögren’s syndrome ; MALT-related lymphoma ; Parotid tumors ; Auto-immune disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sjögren’s syndrome is an important auto-immune disease in the head and neck. Patients have an increased arrival risk of up to 6% per year for developing B-cell lymphomas, including mucosa-associated lymphoid tissue (MALT) lymphomas. The following case report shows this relation and the difficulty of differentiating clinically recurrent swelling of the parotid gland in Sjögren’s syndrome from malignant lymphoma. A 64-year-old woman had a 2-year history of indolent, recurrent swelling of both parotid glands. Blood examination showed elevated ESR and a hypergammaglobulinemia. Immunosupressive therapy produced no improvement. Two years after the diagnosis of Sjögren’s syndrome, swelling of the left parotid gland persisted. Superficial parotidectomy of the left side was performed and histopathological examination revealed a MALT-related lymphoma. Subsequent parotidectomy of the right side also showed infiltration of the gland by a MALT lymphoma. Postoperative radiation therapy was given. During the follow-up period no recurrence or systemic disease was detected. Patients with Sjögren’s syndrome should be examined regularly by the otolaryngologist. If a lymphoma cannot be ruled out, open biopsy must be considered for histological diagnosis. Prognostic factors for developing a lymphoma are possibly a high ESR and hypergammaglobulinemia. Further prognostic factors have to be evaluated.
    Notes: Zusammenfassung Der Morbus Sjögren ist in der HNO die am häufigsten vorkommende Autoimmunerkrankung. Für Sjögren-Patienten besteht ein Risiko von bis zu 6% pro Krankheitsjahr für die Entwicklung maligner Lymphome, zu denen auch das MALT (mucosa-associated lymphoid tissue)-Lymphom gehört. Die vorliegende Kasuistik demonstriert diesen Zusammenhang und die Schwierigkeit der klinischen Abgrenzung des malignen Lymphoms von der Parotisschwellung, wie sie beim M. Sjögren rezidivierend auftritt. Bei der 64jährigen Patientin wurde 1995 die Diagnose M. Sjögren mit hohen Entzündungsparametern und deutlicher Hypergammaglobulinämie gestellt. Trotz immunsuppresiver Therapie kam es zu rezidivierenden Schwellungen beider Ohrspeicheldrüsen. 1997 persistierte die Schwellung linksseitig. Nach lateraler Parotidektomie ergab sich histologisch ein MALT-Lymphom. Daraufhin wurde die rechte Parotis entfernt, die ebenfalls durch ein MALT-Lymphom infiltriert war. Postoperativ wurde die Region bestrahlt und bis heute besteht kein Hinweis auf ein Rezidiv oder systemischen Befall. Sjögren-Patienten sollten zum Lymphomausschluß engmaschig HNO-ärztlich kontrolliert werden, gegebenenfalls mit operativer histologischer Diagnosesicherung. Kriterien zum Risikoprofil sind möglicherweise Entzündungsparameter und Hypergammaglobulinämie, weitere müssen evaluiert werden.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neuroradiology 42 (2000), S. 623-624 
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Key words Foreign body ; Nose ; Computed tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report a 76-year-old man referred because of incessant epistaxis. During presurgical investigation a radiodense mass was detected in the left nasal cavity, which turned out to be an iodoform-soaked gauze pack put in by a general practitioner some weeks previously and simply forgotten.
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