ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Coxsackie-B-Virus-Infektion
;
Dermatomyositis
;
In-situ-Hybridisierung
;
Polymerasekettenreaktion
;
Key words Coxsackie-B-virus-infection
;
Dermatomyositis
;
In situ hybridisation
;
Polymerase chain reac- tion
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Dermatomyositis in a 7 year old girl was diagnosed two months prior to admission to our pediatric rheumatology program. Serological and molecular biology methods were used to investigate the evidence for a recent coxsackie-B-virusinfection. Serum specimens of the patient were analysed for detection of coxsackie-B-virus antibodies in a neutralization test (NT), the complement fixation reaction (CF) and for IgM antibodies in an enzyme-immuno-assay. Muscle biopsy specimens were examined by means of polymerase chain reaction and in situ hybridisation, using RNA-sequences specific for coxsackie-B-virus. The results in all serological tests were positive, indicating a recent coxsackie-B-virus-infection. However, neither polymerase chain reaction nor in situ hybridisation revealed any persistence of coxsackie-B-virus in the muscle. The results of this study are compatible with published reports. There is strong evidence for a role of coxsackie-B-virus-infection in causing dermatomyositis, but virus persistence in muscle tissue, resulting in chronic inflammation, seems unlikely. Possibly, Coxsackie-B-virus infection is implicated in pathogenesis of dermatomyositis by triggering autoimmune processes in sensitive patients, resulting in chronic inflammation.
Notes:
Zusammenfassung Ein 7jähriges Mädchen, bei dem 2 Monate vor der Präsentation in der rheumatologischen Ambulanz der Kinderklinik Tübingen die Diagnose Dermatomyositis gestellt wurde, wurde mit Hilfe von serologischen und molekularbiologischen Untersuchungen auf Zeichen einer Coxsackie-B-Virus-Infektion untersucht. Mit Serumproben der Patientin wurden Antikörper für Coxsackie-B-Virus im Neutralisationstest, in der Komplementbindungsreaktion und für IgM in einem Enzymimmunoassay bestimmt. Ein Muskelbiopsat der Patientin wurde mittels Polymerasekettenreaktion (PCR) sowie In-situ-Hybridisierung auf Viruspersistenz untersucht. Die serologischen Untersuchungen machten eine vor kurzem durchgemachte Coxsackie-B-Virus-Infektion wahrscheinlich. Allerdings konnte weder mit der PCR noch mit der In-situ-Hybridisierung im Muskelbiopsat Coxsackie-B-Virus-RNA nachgewiesen werden, so daß eine Viruspersistenz in diesem Gewebe ausgeschlossen werden konnte. Die Ergebnisse dieser Untersuchung, bei der nach unserem Wissen erstmals alle oben genannten Nachweismethoden an 1 Fall exemplarisch zur Anwendung kamen, sind mit einer Reihe von Berichten aus der Literatur vereinbar. Während Zusammenhänge zwischen Coxsackie-B-Virus-Infektionen und Dermatomyositis belegt sind, muß eine Viruspersistenz im Muskelgewebe als Ursache für eine andauernde Myositis nicht vorliegen. Möglicherweise kommt der Auslösung von Autoimmunreaktionen durch eine Infektion mit Coxsackie-B-Viren eine Bedeutung bei der Pathogenese der Dermatomyositis zu.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050099
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